Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:08

basvn

Breezand - NHN

Topicstarter
Ik heb het idee om 6 panelen op het dak van mijn keuken te leggen. dit is een plat dak met pas vanaf een uur of 2 op de zon nu. (afmetingen 3.90 lang, en 3.50 breed)

De hoek van het huis is 210 graden op het zuiden

Ik kan daar 6 panelen op kwijt, als ik een steun maak, die boven de afzuigkap&rookgasafvoer zit. als ik deze gelijk schuin maak, zijn de panelen gelijk op een mooie hoek van 20/30 graden.

Mijn vraag is: is het verstandig om ze op dit dak te gaan leggen? Of raden jullie aan om toch op de oostkant van mijn dak de panelen te leggen.

Het nadeel van ze op het dak leggen is : ik kan het zelf niet..
Op het keuken dak zou ik alles zelf kunnen doen (op het aansluiten na) dus scheelt een hoop geld.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Waarom zou je het niet op het pandak kunnen doen ? Enige verschil is de montage (makkelijker) en iets hoger.

Met zoveel schaduw ga je wel flink wat opbrengst missen dus hoge tvt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je niet redelijk eenvoudig een steiger plaatsen voor je huis?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:51
Er zijn diverse sites waar je de te verwachten opbrengst en terugverdientijd kan doorrekenen. O.a. op https://www.zonnepanelen.net

Reken beide gevallen door. Het kan zijn dat je de aanlegkosten vrij snel hebt terugverdiend door de hogere jaarlijkse opbrengst als je de panelen op het pannendak laat monteren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren