Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toegang tot freenas, zonder port-forwarding opties.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Beste allemaal,

omdat ik nogal vaak overal ben, en graag bij al mijn bestanden ben, en omdat ik de hardware toch al had, wilde ik mijn freenas servertje weer aan de gang helpen.

het grote verschil met vroeger, ik heb geen enkele controle meer over mijn internet verbinding - dat wil zeggen, er hangt hier een cisco-cablemodem, waar ik geen password van heb, de online te vinden wachtwoord opties zijn allemaal al eens geprobeerd en mijn huisbaas wil natuurlijk niet meewerken.

kortom ik wil onderweg toegang tot mijn nasboxje die achter een nat hangt:

Nu had ik bedacht om iets van een vpn service te zoeken zodat ik verbinding naar buiten kan maken, de tunnel open kan stellen en op de rest van mijn devices toegang te krijgen, maar wie tegenwordig google op vpn service vind vooral diensten die mensen verbergen als ze willen torrenten.

ik besef me dat ik ergens een budget vpsje zou kunnen zoeken met iets van opnsense erop om dit alles mogelijk te maken, maar ik hoop dat er betere, en makkelijkere (en hopelijk ook goedkopere) manieren zijn.

andere alternatieven zoals hamachi hebben helaas geen zin omdat freenas maar beperkte mogelijkheden heeft om te verbinden met een vpn,

wie kan mij helpen een werkende oplossing te vinden zodat ik bij mijn files kan komen,

Alle reacties

Verwijderd

Je kan eens kijken naar UPnP. Niet omdat het zo'n geweldig ding is maar omdat het wel iets is dat goede kans heeft aan te staan op die cisco, en je op die manier wellicht een port forward kan instellen vanaf je NAS (en dat dan automatisch kan blijven doen zolang'ie aanstaat).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:15:
Je kan eens kijken naar UPnP. Niet omdat het zo'n geweldig ding is maar omdat het wel iets is dat goede kans heeft aan te staan op die cisco, en je op die manier wellicht een port forward kan instellen vanaf je NAS (en dat dan automatisch kan blijven doen zolang'ie aanstaat).
UPNP is gewoon port forwarding maar dan onveilig en automatisch ;-)

Ik denk dat een reverse tunnel opzetten de beste kans heeft. Er zijn ook NAT-reflection servers met STUN en TURN enzo die vooral voor VoIP gebruikt werden/worden. En dan is er nog ngrok die ook wel wat kan, check ngrok.io

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 02-05-2018 15:34 ]

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:14
Als je bij de modem kan je hem restten en zelf ww erop zetten :p

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
>UPNP is gewoon port forwarding maar dan onveilig en automatisch

UPnP heeft zeker zijn problemen, maar voor het netwerk als geheel, niet voor individuele verbindingen. Als de TS niet bij de router kan, kan hij die problemen toch niet oplossen en mocht UPnP al aan staan, kan hij daar prima zonder risico gebruik van maken.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik neem aan dat je ook een PC hebt staan daar, ik zou zeggen teamviewer en laat die PC gewoon draaien.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• i-chat
  • Niet online
Hoi allemaal

Ik heb net even naar; ngrok.io gekeken en dat ziet er wel goed uit.
Ik ben alleen bang dat zoiets lastig is om te laten werken met freenas omdat dit toch een soort aio oplossing is en ik niet zou weten of ik het werkend en geïnstalleerd zou weten te krijgen

Het doel is toch wel om het simpel en berijkbaar te houden,

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ben je de enige die gebruik maakt van deze verbinding, of deel je deze met anderen? Anders kun je wellicht even contact opnemen met Ziggo. Ik heb op afstand ook wel eens een modem laten resetten van een contract dat niet van mij was (studentenhuis), als je weet op wiens naam de aansluiting staat en je hebt de adres gegevens etc er bij is er wellicht iets mogelijk.

Verwijderd

Een VPSje met OpenVPN (howto) en dan vanaf thuis (NAS), en vanaf je laptop daar een verbinding mee maken?
Zonder push redirect-gateway, aka je normale internet verkeer gaat niet via de VPN, al kan dat voor de laptop ook een feature zijn (dan moet je 2 VPN-servers hosten op de VPS, een zonder en een met redirect-gateway, zodat je NAS ook lokaal blijft werken!). En je laptop veilig andermans wifi kan gebruiken (push redirect-gateway).

Ik gebruik dit al jaren met veel plezier, om exact de zelfde reden: Ik beheer niet alle routers waar ik apparatuur plaats, een uitgaande VPN werkt gegarandeerd *. Ook mijn thuis-router heeft hierdoor (ondanks dat ik hem kan beheren) geen openstaande poorten. Mijn ISP geeft een (semi-)static IP, maar ook dat boeit me niet meer, ze mogen mij achter een CGN plaatsen!
* Behalve als network admins niet snappen wat ze doen (ports white-/black-listen, wat kort door de bocht, schijnveiligheid geeft).

• i-chat
  • Niet online
@Verwijderd mag ik vragen waar je die dan host ik heb zelf wel serieus overwogen dat te doen maar kwam al snel op te hoge kosten uit 5 tot 10 per maand of meer terwijl 5 voor mij wel echt zo'n beetje de max is

Verwijderd

i-chat schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:54:
@Verwijderd mag ik vragen waar je die dan host
Het maakt niet uit waar, het gaat om de automatisering (zodat je kan migraten).

Je zou een VPS bij OVH kunnen afnemen voor ~3/mnd. Of er een huren binnen Nederland.

Ik host bij meerdere VPS-hosters en meerdere VPN-servers voor high-availability. ;)
Zodra ik structurele problemen ervaar verhuis ik (zonder moeite) naar een andere hoster. Het beheren van servers doe ik met Ansible (vanaf de CLI, geen GUI).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zou ook een ipv6 tunnel op kunnen zetten op je freenas. Moet je alleen als je elders bent, wel de beschikking hebben over ipv6. Evt kun je op je client ook een ipv6 tunnel opzetten, om dat probleem te omzeilen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• i-chat
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:56:
Je zou ook een ipv6 tunnel op kunnen zetten op je freenas. Moet je alleen als je elders bent, wel de beschikking hebben over ipv6. Evt kun je op je client ook een ipv6 tunnel opzetten, om dat probleem te omzeilen.
intessant idee.... ga ik eens naar kijken, tnx.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:56
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:31:
[...]

Het maakt niet uit waar, het gaat om de automatisering (zodat je kan migraten).

Je zou een VPS bij OVH kunnen afnemen voor ~3/mnd. Of er een huren binnen Nederland.

Ik host bij meerdere VPS-hosters en meerdere VPN-servers voor high-availability. ;)
Zodra ik structurele problemen ervaar verhuis ik (zonder moeite) naar een andere hoster. Het beheren van servers doe ik met Ansible (vanaf de CLI, geen GUI).
Dat ansible ziet er goed uit. Maar vanaf $5000,- jaar?

Verwijderd

The Fatal schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 18:08:
[...]

Dat ansible ziet er goed uit. Maar vanaf $5000,- jaar?
Het is een OpenSource project. Kosten zijn support contracts.

How Ansible works
Ansible source
Ansible Tower source

Ik gebruik enkel de CLI, geen Tower/AWX of andere GUI.

Mijn eigen collection heeft ~130 roles en heeft iets weg van DebOps. Mijn (nog niet gepubliceerde) collection werkt met meerdere distributies i.p.v. alleen Debian/Ubuntu.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 18:36 ]

Pagina: 1