UTP bekabeling aanleggen icm netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Vanaf de meterkast loopt er naar een punt in de woonkamer een UTP kabel welke ik wil verlengen naar een andere plek in de woonkamer en tevens wil doorlussen naar de slaapkamer. Om dit verhaal te verduidelijken heb ik het bovenstaande schematisch weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wngt5xa6i15o.jpg

Vanuit de meterkast loopt er een UTP kabel naar de woonkamer (rode lijn). Deze wil ik door middel van een keystone koppelstuk koppelen aan een nieuw getrokken UTP kabel naar de slaapkamer (groene lijn). Deze wil ik dan monteren in een dubbele data inbouwdoos. Vervolgens wil ik een Gigabit netwerkswitch met een UTP kabel (roze lijn) aansluiten op de data inbouwdoos. Dan wil ik ook een tweede UTP kabel (blauwe lijn) vanaf mijn Gigabit netwerkswitch aansluiten op de andere poort van de data inbouwdoos zodat ik de draad vanuit de meterkast heb gesplitst. Vanaf de data inbouwdoos loopt er weer een UTP kabel (gele lijn) terug naar de woonkamer waar deze door middel van een keystone koppelstuk wordt gekoppeld aan een andere UTP kabel (bruine lijn) welke naar de nieuwe locatie in de woonkamer gaat. Op de nieuwe locatie wordt een enkele data inbouwdoos gemonteerd. Op de enkele data inbouwdoos wil ik vervolgens een tweede Gigabit netwerkswitch aansluiten zodat ik al mijn apparaten bekabeld heb.

Is dit mogelijk zo of is zo'n dubbele data inbouwdoos alleen maar eenrichtingsverkeer?

Tips en suggesties zijn welkom (ook de bevestiging dat bovenstaande mogelijk is)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Er is in technisch opzicht geen reden waarom dit niet zou werken. Al denk ik wel dat zo veel koppelstukjes het signaal niet ten goede gaan komen. Voor de internet snelheid wellicht geen probleem, maar ik verwacht niet dat je op de apparatuur in de woonkamer de volle 1Gb/s gaat halen. De inbouwdozen doen verder niets, het is het zelfde als een stekker op een kabel, het probleem is alleen dat een dergelijke aansluiting altijd een zwak punt is, meerdere achter elkaar geeft een grotere kans op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord.

Het is dus niet zo dat de dubbele UTP data inbouwdoos eenrichtingsverkeer is maar dus gewoon beide kanten op werkt (net zoals een stekker op een kabel), althans dat haal ik uit je antwoord.

Het probleem was een beetje dat ik geen tweede kabel vanuit de meterkast getrokken kreeg (bleef steeds halverwege hangen en brak vervolgens). Het splitsen van de kabel dmv 'cable sharing' is geen optie aangezien ik een abonnement van 500mbit (glasvezel) heb en niet terug wil naar een gereduceerde 100mbit door gebruik te maken van 'cable sharing'. Vandaar dat bovenstaande optie in mijn ogen het beste leek.

Het (beetje) signaalverlies neem ik voor lief zodra de internetsnelheid van 500mbit maar gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Kun je ook geen kabel trekken van de socket links naar de socket rechts? En dan de linker uiteraard vervangen door een dubbele? Dan is het geheel een stuk logischer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Verwijderd schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:41:
Dank voor je antwoord.

Het is dus niet zo dat de dubbele UTP data inbouwdoos eenrichtingsverkeer is maar dus gewoon beide kanten op werkt (net zoals een stekker op een kabel), althans dat haal ik uit je antwoord.

Het probleem was een beetje dat ik geen tweede kabel vanuit de meterkast getrokken kreeg (bleef steeds halverwege hangen en brak vervolgens). Het splitsen van de kabel dmv 'cable sharing' is geen optie aangezien ik een abonnement van 500mbit (glasvezel) heb en niet terug wil naar een gereduceerde 100mbit door gebruik te maken van 'cable sharing'. Vandaar dat bovenstaande optie in mijn ogen het beste leek.

Het (beetje) signaalverlies neem ik voor lief zodra de internetsnelheid van 500mbit maar gehaald wordt.
Ja, netwerk kabels zijn full duplex, er gaat gewoon 2 richtingsverkeer overheen. Mits goed aangesloten uiteraard, je kan een 1 richtings netwerkkabel maken die perfect werkt met bepaalde typen netwerkverkeer.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
Dit gaat prima. Ik doe op dit moment zelf Modem (in slaapkamer bij AOP) <-> CAT6 UTP Patchkabel <-> Keystone <-> CAT6 UTP kabel <-> Keystone (patchkast in meterkast) <-> CAT6 UTP patchkabel <-> Keystone (patchkast) <-> CAT6 UTP kabel <-> Keystone <-> CAT6 UTP Patchkabel <-> PC.

In jouw situatie zit er een switch in het midden (bij mij binnenkort ook), dus als je het goed aansluit met goed materiaal, dan haal je gewoon gbit snelheden.

Ik snap alleen die keystone koppelstukken (rood <-> groen en geel <-> bruin) niet helemaal. keystones bouw in meestal in iets. utp koppelstukken zou ik nog ergens begrijpen, maar het liefst ga je direct naar de inbouwdoos met rood en bruin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je niet net zo makkelijk gewoon aan het eind van de rode kabel een 5p gbit switch neerzetten en vanuit daar de bruine kabel trekken en de aansluiting naar de slaapkamer?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Kun je ook geen kabel trekken van de socket links naar de socket rechts? En dan de linker uiteraard vervangen door een dubbele? Dan is het geheel een stuk logischer.
Dat zou ik ook het liefst doen. Probleem is alleen dat ik die kabel ook niet getrokken krijg. Deze komt in zijn weg behoorlijk wat haakse bochten tegen. Laat staan om er 2 te trekken in een rond 16 elektrabuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:49:
[...]

Ja, netwerk kabels zijn full duplex, er gaat gewoon 2 richtingsverkeer overheen. Mits goed aangesloten uiteraard, je kan een 1 richtings netwerkkabel maken die perfect werkt met bepaalde typen netwerkverkeer.
Goed om te weten :) Dan ga ik het op deze manier proberen werkend te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:07:
Dit gaat prima. Ik doe op dit moment zelf Modem (in slaapkamer bij AOP) <-> CAT6 UTP Patchkabel <-> Keystone <-> CAT6 UTP kabel <-> Keystone (patchkast in meterkast) <-> CAT6 UTP patchkabel <-> Keystone (patchkast) <-> CAT6 UTP kabel <-> Keystone <-> CAT6 UTP Patchkabel <-> PC.

In jouw situatie zit er een switch in het midden (bij mij binnenkort ook), dus als je het goed aansluit met goed materiaal, dan haal je gewoon gbit snelheden.

Ik snap alleen die keystone koppelstukken (rood <-> groen en geel <-> bruin) niet helemaal. keystones bouw in meestal in iets. utp koppelstukken zou ik nog ergens begrijpen, maar het liefst ga je direct naar de inbouwdoos met rood en bruin.
Het liefst had ik de rode kabel inderdaad ook direct doorgetrokken naar de slaapkamer. Echter is deze niet lang genoeg en durf ik het niet (meer) aan om de bestaande te verwijderen en een nieuwe te trekken. De gele kabel zou ik het liefst ook in een keer doorgetrokken hebben. Tijdens het aanlegproces heb ik echter eerst de bruine kabel getrokken en later pas bedacht dat deze op een switch in de slaapkamer aangesloten moest worden.

De keystones die ik bedoel zijn, volgens deze site https://www.allekabels.nl...t-6-koppelstuk-haaks.html
ook UTP koppelstukken alleen dan van keystone, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:14:
Kan je niet net zo makkelijk gewoon aan het eind van de rode kabel een 5p gbit switch neerzetten en vanuit daar de bruine kabel trekken en de aansluiting naar de slaapkamer?
Dat zou kunnen. Alleen moet ik dan een extra switch aanschaffen ook voor de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Verwijderd schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:36:
[...]
De keystones die ik bedoel zijn, volgens deze site https://www.allekabels.nl...t-6-koppelstuk-haaks.html
ook UTP koppelstukken alleen dan van keystone, of heb ik het mis?
Keystone modules worden door meerdere merken gemaakt. Keystone is namelijk een soort standaard qua maten zodat je keystones in keystone ports van keystone patchpanelen of bijvoorbeeld keystone wandcontactdoos kan plaatsen.

Een standaard utp koppelstuk heeft dus voornamelijk die witte plastic clipjes niet, die je jouw keystone koppelstuk wel heeft. De functie is wel hetzelfde, maar ik vroeg mij voornamelijk af of je daar dan ook een keystone wandcontactdoos of iets dergelijks had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Groentjuh schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:45:
[...]

Keystone modules worden door meerdere merken gemaakt. Keystone is namelijk een soort standaard qua maten zodat je keystones in keystone ports van keystone patchpanelen of bijvoorbeeld keystone wandcontactdoos kan plaatsen.

Een standaard utp koppelstuk heeft dus voornamelijk die witte plastic clipjes niet, die je jouw keystone koppelstuk wel heeft. De functie is wel hetzelfde, maar ik vroeg mij voornamelijk af of je daar dan ook een keystone wandcontactdoos of iets dergelijks had zitten.
Dan bedoel je op de plek waar die haakse koppelstukken worden geplaatst (rood <-> groen en geel <-> bruin)? Daar komt geen keystone wandcontactdoos. Ik koppel de kabels in de inbouwdoos en voorzie deze door een blinde afdekplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Daar komt geen keystone wandcontactdoos. Ik koppel de kabels in de inbouwdoos en voorzie deze door een blinde afdekplaat.
Dus dan kun je in principe ofwel een standaard netwerk koppelstukje nemen ipv zo'n keystone. Of als je solide kernen in je utp hebt kun je eventueel voor zoiets gaan.

Je hoeft daar geen keystone te hebben, maar zou zonder problemen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Groentjuh schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:21:
[...]

Dus dan kun je in principe ofwel een standaard netwerk koppelstukje nemen ipv zo'n keystone. Of als je solide kernen in je utp hebt kun je eventueel voor zoiets gaan.

Je hoeft daar geen keystone te hebben, maar zou zonder problemen werken.
Dat klopt. Maar ter plaatse van de koppeling maakt de kabel ook een haakse hoek. Vandaar dat ik voor https://www.allekabels.nl...t-6-koppelstuk-haaks.html ben gegaan.

Fijn om te weten dat het zonder problemen gaat werken. Morgen ga ik alles aansluiten en volgende week vrijdag ben ik voorzien van internet en kan ik het zooitje gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles is aangesloten en de UTP kabels zijn getest met een UTP tester. En wat blijkt.... Alles werkt :)
Er is alleen een kleine wijziging doorgevoerd, namelijk de rode en groene draad en de gele en bruine draad zijn niet aan elkaar gekoppeld door middel van UTP koppelstukken maar door middel van lasklemmen. Kan iemand mij vertellen of het koppelen door middel van lasklemmen een negatief effect heeft op de internet snelheid of werkt het hetzelfde als een UTP koppelstuk (waar ik vanuit ga)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Wanneer de verbinding over meer dan circa 1cm niet meer getwist is heb je een slechte verbinding voor een Gb netwerk.
Die twist is absoluut noodzakelijk anders krijg je niet te kwantificeren storingen.

Dit kun je uiteraard niet met een kabeltester meten, die werkt alleen met gelijkstroom en niet de hoge frequenties die een netwerksignaal gebruikt.

UTP staat voor Unshielded Twisted Pair en die twist is absoluut noodzakelijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het beter om een UTP kabel te koppelen met een speciaal koppelstuk i.p.v. via lasklemmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Ja en dan moet je zoiets nemen.

https://www.patchkast.com...13XwprEAQYByABEgKwMPD_BwE

En niet iets waar je twee utp pluggen in moet steken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1