Welk alternatief voor soundbar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik zoek een?
Audioset ter vervanging van harman kardon home cinema. Rear speakers vind ik niet langer nodig. Grote versterker ook niet. We hebben het geluid zelden erg hard staan. Relatief goed warm geluid is wel een wens, de looks ook (bij voorkeur onopvallend).

Wat is je budget?
+/- 600 Euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

- Geluid van de TV over de speakers (LG oled55c7 via HDMI ARC of optisch)
- Muziek luisteren vanaf onze telefoons via Spotify over bluetooth (of evt wifi)

Wat heb je zelf al gevonden?

Was van plan een soundbar te kopen, dat leek me de perfecte oplossing voor mijn toepassing. Zaterdag bij Mediamarkt Duiven geluisterd naar de Sonos playbar en Bose 300. Zonder sub vond ik het geluid niet om aan te horen zo schel, met sub beter maar nog steeds schel (bovendien gaat het met sub boven budget). Weet niet of dit aan de afstelling en ruimte met omgevingsgeluid lag. Het is natuurlijk een grote kermis in zo'n zaak.

Als alternatief had ik "boekenplankspeakers" bedacht (bijvoorbeeld kef q300) maar deze vind ik lelijk groot. Daarbij lees ik dat je bij TV kijken eigenlijk wel een center speaker wil hebben.

Welke vragen heb je hier nog over?

- Moet ik overwegen de soundsbars elders nog eens te luisteren voor een herkansing? Ik lees veel goede reviews.. Is er een andere in budget die beter is?
- Als ik niet aan boekenplankspeakers ontkom, wat is dan een goed versterkertje met bluetooth mogelijkheid?
- Zijn er kleine 'vriendelijke' speakers die toch een mooi vol geluid geven?
- Heb ik echt een center speaker nodig? Dit stelt weer andere eisen aan de versterker natuurlijk...

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 22:34

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Bookmarked. Ik heb grotendeels dezelfde wensen voor een nieuw geluidsset. Ik zal verder t topic niet kapen.

-

Ik was overigens laatst bij een vriend thuis, die had een versterker met twee zuilspeakers. Het warme en volle geluid viel me op, ondanks dat het geluid zacht stond. Helaas niet echt een low-profile oplossing :>

[ Voor 50% gewijzigd door Flimovic op 02-05-2018 13:45 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17
Ik heb gewoon een 2.1 speakersetje staan. Bevalt mij prima. Volgens mij zijn ze er ook met bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Sonos valt nog zat aan te tweaken (en met trueplay en een iOS device kan deze autotunen) en kan je best goed geluid uit krijgen. Sonos word vaak als iets bassig ervaren dus als de playbar schel klonk ligt het aan de ruimte of heeft iemand met de instellingen zitten morrelen.

Mijn ervaring is dat de sub inderdaad zat toevoegt (vooral helemaal onderin), maar deze kan je later bijkopen en onder een bank verstoppen. Bij Sonos is de setup in je woonkamer slechts het eerste deel. Geleidelijk uitbreiden en door je hele woning muziek is toch wel magisch.

Als je in de buurt van Heesch (NB) woont mag je wel een keer komen luisteren in een normale woonkamer ;) stuur maar een PB.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik ga deze ook bookmarken. Mijn vader is precies op zoek naar hetzelfde. Ook hij heeft problemen met het schele geluid van een soundbar. Hij heeft echter als extra eis een Equalizer op de afstandbediening/het apparaat zelf. Want hij wil het on the fly kunnen aanpassen en niet een app moeten openen (heeft geen mobiele telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
Er blijft volgens mij altijd een verschil tussen een plastic met metalen soundbar of een grote houten speaker.
Zelf heb ik ook de switch gemaakt van houten zuil speakers (Tannoy) naar een Denon soundbar. De sound bar klinkt goed maar haalt het niet bij de speakers. Verschil is natuurlijk meer ruimte in de woonkamer aangezien de zuilspeakers in hoogte hetzelfde zijn als de soundbar in de breedte.

Daar heb ik wel een subwoofer bij en de losse surround speakers dus het klinkt lang niet slecht maar dat is ruim boven de 600,-

Als je wil proberen er een soundbar achtige oplossing van te maken dan zou ik zoeken naar twee houten boekenplank speakers die niet te breed zijn. Die zou je op hun kant kunnen leggen om zodoende een soort van soundbar na te bootsen. Het voordeel is dan dat je er gewoon een losse versterker met bluetooth op kan aansluiten en later eventueel kan uitbreiden.

Een langere termijn oplossing (als in doorsparen) is eventueel een combinatie.
De Denon soundbar is te combineren met bepaalde Denon Heos versterkers. Daarop kun je weer losse normale speakers aansluiten. Mocht het geluid van de soundbar uiteindelijk niet bevallen dan kun je altijd meer. Misschien dat zoiets met andere merken ook mogelijk is.

Als je voor de 5.1 ervaring wil gaan dan zul je concessies moeten doen. Dan heb je meer speakers nodig en zit je vast aan je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Audio beoordelen in een mediamarkt is imo niet erg nuttig, er is zoveel achtergrond geluid (ik ken de MM Duiven ;)) en de opstelling is zo anders als thuis dat dit echt niets zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Dank voor de reacties!

Nog wat aanvullende info, het budget is indicatief en zit aardig wat rek in. Maar het is een indicatie van wat ik er maximaal voor over heb. Van doorsparen of later uitbreiden is geen sprake.

@Tassadar32 Misschien stond de Sonos slecht afgesteld, woon helaas niet in de buurt. Weet dat MM de wall in Utrecht een luister ruimte heeft, misschien die nog even proberen.

Sonos uitbreiden door het huis hoeft van mij niet. Denk dat ik er een mobiele bluetooth speaker bij koop. Dat vind ik makkelijker dan een vaste Sonos in iedere ruimte.

@Frijns.Net 5.1 wil ik niet meer, geen rear speakers. Die Heos kwam ik inderdaad op vele fora al tegen. Met goede speakerset wordt het wel een andere prijsklasse inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:31
Sonos Playbar.

Gaat je niet tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
-Muncky- schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:07:
Sonos Playbar.

Gaat je niet tegenvallen.
Voor muziek denk ik dat je met Sonos inderdaad beter af bent als bijvoorbeeld een Denon Heos Bar.
Een vriend van me heeft zo'n ding en dat klinkt goed. Ook de bijbehorende App zag er goed uit.

De Denon gebruik ik vooral om TV te kijken en films met een fatsoenlijke Dolby HD track of DTS-HD klinken geweldig. Wel samen met de sub en rear speakers. Voordeel van de rear speakers is dat ze ook dienst doen als losse speakers voor muziek via bluetooth of wifi. Die zetten we dan in een andere kamer of buiten neer en dan hebben we daar ook muziek. Vandaar ook de keuze voor Denon.
Enige nadeel is de software die niet echt intuïtief werkt en er nog een jitter bug in de firmware zit die bekend is bij Denon maar die ze er nog niet uit krijgen. Is niet heel erg irritant omdat het sporadisch voor komt.
Maar als ik internet erop na sla heeft elke bar wel zijn eigenaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Bij deze in ieder geval besloten dat ik nog eens naar de Sonos ga luisteren. Voor mijn gevoel geeft de JBL charge 3 bluetooth speaker van mijn broetje (100 euro) een beter/voller geluid. Nu ik er over nadenk zou dat niet moeten kunnen kloppen natuurlijk.

Als die qua geluid goed is dan gaan mijn volgende vragen over de app. Want het lijkt mij een groot nadeel dat je bij Sonos niet gewoon als bluetooth kunt koppelen om muziek te spelen maar per se hun eigen app moet gebruiken. Maar eerst nog maar eens luisteren.

[ Voor 34% gewijzigd door mrnn op 02-05-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:31
De Sonos Playbar hapt (nog) geen DTS weg. Wel kun je de Playbar uitbreiden met Play:1s voor de rears en een sub. Dat klinkt erg goed. App van Sonos werkt prettig is zeer uitgebreid. Voor de tuin gebruik ik een aparte Play:1, en ook dat bevalt prima!

(Heb ervaring met bovenstaande setup!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 22:34

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

mrnn schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:02:
Bij deze in ieder geval besloten dat ik nog eens naar de Sonos ga luisteren. Voor mijn gevoel geeft de JBL charge 3 bluetooth speaker van mijn broetje (100 euro) een beter/voller geluid. Nu ik er over nadenk zou dat niet moeten kunnen kloppen natuurlijk.

Als die qua geluid goed is dan gaan mijn volgende vragen over de app. Want het lijkt mij een groot nadeel dat je bij Sonos niet gewoon als bluetooth kunt koppelen om muziek te spelen maar per se hun eigen app moet gebruiken. Maar eerst nog maar eens luisteren.
Houdt ons op de hoogte van je bevindingen :)

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Als de tv het enige bedrade apparaat is dat je wilt aansluiten is een Ruark Audio R2 of R4 misschien wel een interessant alternatief. De R2 heeft wifi en Spotify, dus dan heb je geen kabeltje nodig en kun je Spotify luisteren op de R2 en (ik denk) bedienen met je telefoon.

Een optische aansluiting heb je niet nodig bij stereo, maar als dat toch een must is, dan heeft de R4 die aansluiting. Verder heeft die geen wifi of Spotify, maar wel Bluetooth (de R2 ook). En een ingebouwde cd speler. Beiden zijn voorzien van fm en dab+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Q Acoustics M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@LA-384 Neem hem mee in de overwegingen. Je zou bijna denken dan dit niet beter kan klinken dan zo'n soundbar maar aan de andere kant heeft hij wel iets meer klankkast misschien.

@Luukjr Lees dat hij een ingebouwde sub heeft dus mogelijk beter geluid inderdaad. Alleen een soundbase vind ik bijna nog lelijker dan twee losse zuilen van 2 meter hoog. Kwestie van smaak natuurlijk maar voor mij is het geen optie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54

Croga

The Unreasonable Man

Ik zat begin dit jaar met dezelfde overweging. Onze 15-jaar oude 5.1 set was redelijk versleten.
Omdat ik ergens dit jaar de TV ook wil vervangen en daar de LG OLEDs de beste optie voor zijn ben ik gaan kijken naar de LG soundbars. En laat de pricewatch: LG SJ9 nou net alle functionaliteit hebben die ik graag wilde hebben.

Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Hij is snel, zuiver, goede bas, Spotify-cast-target en Bluetooth, Chromecast-audio-target. Eigenlijk alles wat ik graag in één apparaat wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 09:01

GforceNL

Out of memory....

+1 voor de Sonos. Vorige week gekocht en geen spijt van gehad!

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@mrnn Een enkele play:1 kan ook prima als losse speaker door het huis heen gebruikt worden (en als je wacht op een aanbieding kan je deze voor minder dan €150 kopen). Spatwaterdicht en enkel een stopcontact nodig. Als je niet overal speakers wil ophangen/wegzetten is een enkele play:1 die je af en toe ergens wegzet nog steeds een leuke aanvulling op de playbar. Tijdens een feestje kan je de play:1 in de tuin wegzetten en dezelfde muziek af laten spelen als de playbar (perfect in sync). Ook werkt sonos een stuk betrouwbaarder dan een bluetooth speaker. De enige plek waar een bluetooth speaker beter tot zijn recht komt is buiten je thuiswifi.

Ook te overwegen: de playbase van sonos heeft een iets stevigere bas (naar het schijnt) en heeft minder aan een subwoofer (die je dus liever niet hebt) al schijnt het geluidsbeeld van de playbar iets zuiverder te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Tassadar32 op 03-05-2018 08:13 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-10 10:43
Yamaha YSP-2700? Heb daar veel positiefs over gelezen. Bij introductie kostte ie €999,-, maar momenteel bij veel zaken in de aanbieding voor 799

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Tassadar32 dank voor de toelichting. Ik vind een vast snoer nog steeds een behoorlijke beperking maar zal er eens over nadenken. Dat in sync spelen is wel erg handig natuurlijk. We hebben een dichte keuken en dan is het ook wel leuk als het daar ook speelt.

@CuttingStorm Die ga ik zeker even luisteren, voor dat geld met subwoofer erbij is nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
@mrnn
Dat apparaat beschikt ook over MusicCast. Soort gelijk systeem als sonos en Heos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Uit mijn werk langs de MM geweest. Zal je net zien, Sonos playbar stuk. Moest monteur voor komen, niet kunnen luisteren :X

De playbase deed het wel en vond ik erg tegenvallen. Zelfde verhaal als de playbase, ik vond het erg schel klinken. De sub is geweldig, maar dan nog miste ik het midden. Blijkbaar past het Sonos geluid gewoon niet echt bij mij. Gek genoeg vind ik die kleine Sonos boxjes wel erg goed. Vind het jammer want qua al het overige ben ik erg enthousiast over Sonos.

Op advies van de verkoper ook de heos HomeCinema geluisterd (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden gewoon een soundbar met sub). Koste ooit 800 maar nu aanbieding voor 500 vanwege nieuw model. Vond hem goed klinken en was aangenaam verrast. Ging hem serieus overwegen maar lees net de reviews en blijkbaar veel gedonder met de verbinding via wifi en hun app. Als iemand ervaring heeft met deze heos hoor ik het graag, anders gaat het sowieso over. Vind hem ook lelijk maar daar kan ik mee leven.

Yamaha heeft Mediamarkt niet. Was een concurrerende importeur begreep ik en mag dan niet in dezelfde winkel als bepaalde andere merken. Dat was jammer... Denk dat ik daar nog even naar op zoek ga.

Ook nog een Jbl geluisterd waar ik type niet meer van weet. Miste naar mijn idee ook het midden.

Had gehoopt dat je snel kon switchen om veel soundbars te vergelijken maar dat kan dus niet. Ben erg vriendelijk geholpen maar telkens veel gedoe om die dingen aan het werk te maken, zowel in het schap als in de luisterruimte die ze hebben ging het ieder keer mis. Helaas dus lastig even snel achter elkaar te vergelijken en als je er 10 wilt horen moet je er een avond voor uit trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
Ga gewoon zoals al gesuggereerd naar een "echte" audiozaak. Verkopers die weten wat ze in huis hebben en je in meer rust dingen kunnen laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 07:23
Er komt een nieuwe Sonos playbar aan. 6 juni is de verwachting. Aan de huidige zitten toch wel wat nadelen... Geen HDMI bv

Bovendien voor zo'n nieuwerwetse speaker al aardig op leeftijd.

Er is ook een soundbar topic hier op got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23

DjVe

Hatsaflats!

Heb een tijd terug dezelfde vraag gehad. Veel geluisterd (Sonos Bar, Yamaha 5100, Teufel Cinebar 51 THX), maar qua muziek kan er nog steeds niets tippen aan de Arcam Solo Bar met Solo Sub. Klinkt bijzonder fijn, ook wegens de goede automatische kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Zaterdag bij een andere winkel geweest en nog wat verschillende soundbars vergeleken, ook losse speakers.

Voor mij persoonlijk is een soundbar zonder sub eigenlijk geen optie omdat ik ze niet 'vol' genoeg vind klinken. Met sub is het erg verschillend per merk, maar vind ik toch vaak nog erg los van elkaar overkomen. Hoge tonen en bas maar weinig er tussen. Daarnaast zou een sub bij ons meerdere meters van de soundbar vandaan komen wat ook niet helpt.

Aangezien surround voor ons toch geen vereiste is overweeg ik nu een (of twee) losse 'slimme' speaker neer te zetten. Bijvoorbeeld de Sonos play 5. Deze geeft een mooi vol geluid en heeft een line ingang om eventueel de TV op aan te sluiten.

Ik ga me nog even oriënteren op dit type speaker (je hebt ook nog oa bose, heos, etc.). De speaker zou bij ons naast de tv komen (eronder past niet) en ik vraag me ook nog even af of dit storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Let wel dat de playbar minder delay heeft in de geluidsweergave. De play:5 is misschien niet de meest ideale optie, die heeft iets meer vertraging tussen input en weergave. Er zijn wel mensen op fora die melden een set play:5's als TV speakers te gebruiken dus het zal te doen zijn, of je het merkt en je eraan stoort is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 22:47
mrnn schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:51:
Op advies van de verkoper ook de heos HomeCinema geluisterd (in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden gewoon een soundbar met sub). Koste ooit 800 maar nu aanbieding voor 500 vanwege nieuw model. Vond hem goed klinken en was aangenaam verrast. Ging hem serieus overwegen maar lees net de reviews en blijkbaar veel gedonder met de verbinding via wifi en hun app. Als iemand ervaring heeft met deze heos hoor ik het graag, anders gaat het sowieso over. Vind hem ook lelijk maar daar kan ik mee leven.
Ik heb sinds ongeveer een half jaar een Heos set, bestaande uit de nieuwe Bar, Sub, 2x Heos 3 als surrounds en 1x Heos 1. Tot nu toe erg tevreden mee - muziek, in mijn geval Spotify, klinkt over alle speakers en films met DTS of DD draaien prima.
Enige minpunt dat ik heb ontdekt is dat een HDR signaal niet via de Bar kan lopen, dan gaat de TV op zwart. Ik kwam er niet helemaal uit wat betreft ondersteunde signalen in de documentatie, dus het kan ook aan m'n kabels liggen. Nu de mediaspeler maar direct in de TV gestoken en geluid via ARC naar de Bar, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
Ik heb zelf een Sonos Playbar en ben er best tevreden mee. Maar je kunt ook kijken naar deze:
https://www.teufelaudio.n...ima-40-active-p16060.html

Dit zijn 2 actieve zuilen van teufel met hdmi en optisch, en dus ook geen versterker nodig.
Je kunt er dus een tv en/of chromecast op aansluiten en via Bluetooth streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Tassadar32 Bedankt, dat wist ik niet. Ga ik even onderzoeken want ik weet uit ervaring dat ik daar snel last van heb. In kodi heb ik het syncen van het geluid onder de sneltoets van mijn harmony zitten. Zal eens even kijken of ik dit ook kan instellen in mijn TV (ivm netflix en tv kijken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De LG SJ8 misschien i.c.m. het T8 bracket?

Afbeeldingslocatie: https://www.lg.com/nl/images/audio/md05809346/gallery/medium04.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 07-05-2018 14:04 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:30
mrnn schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:36:
@Tassadar32 Bedankt, dat wist ik niet. Ga ik even onderzoeken want ik weet uit ervaring dat ik daar snel last van heb. In kodi heb ik het syncen van het geluid onder de sneltoets van mijn harmony zitten. Zal eens even kijken of ik dit ook kan instellen in mijn TV (ivm netflix en tv kijken)...
En nu zit ik met dezelfde vraagstelling.

Wat is er bij jou uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:53

CeesKees

I rest my Kees

Waarom geen (toch weer) receiver en een LCR luidspreker? Al dan niet aangevuld met een sub? (Ik zou altijd een sub toevoegen)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1