automatische sorteer functie in excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs23
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo allen,
Ik heb een excel probleempje en zou graag willen weten of er een geschikte oplossing voor is.

Mijn vraag
Ik heb een relatief straight forward doel, ik heb namelijk een kolom met een variabel aantal waarden, op willekeurige plekken, opgevuld met lege cellen. Deze kolom wil ik graag automatisch gesorteerd hebben zodat alle waarden onder elkaar staan(en de lege cellen dus uit de weg zijn). Vervolgens wil ik de waarden automatisch genummerd hebben, gewoon 1 t/m x.

Relevante software en hardware die ik gebruik
excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met behulp van de filter functie ervoor gezorgd dat alle waarden in de kolom onder elkaar komen te staan maar heb gemerkt dat dit ervoor zorgt de inhoud van de desbetreffende cellen niet verplaats wordt, maar dat die gehele rijen omhoog verschoven worden waardoor het automatisch nummeren lastig wordt.

Is er wellicht iemand die een betere methoden weet om dit voor elkaar te krijgen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Groet, Gijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Dus als ik je goed begrijp is je doel niet om te sorteren, maar om alleen de lege rijen verwijderen?

Overigens kan je nadat je gefilterd hebt, het filter weer verwijderen, dan blijft gewoon de volgorde gehanteerd die je op dat moment hebt. Dan staan je lege cellen onderaan en zijn ze dus 'weg'.

[ Voor 49% gewijzigd door Flimovic op 02-05-2018 13:21 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs23
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2022
Klopt, het sorteren is een means to an end. Het moet automatisch gebeuren dus het filter moeten verwijderen gaat het doel voorbij. Tevens lijkt dit bij mij niet hetzelfde effect te hebben, het verwijderen van het filter zorgt er bij mij voor dat de lege cellen gewoon terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
voor het verwijdederen van lege velden uit een kolom bestaat een standaard formule truc; google maar eens op ‘extract non blank values from column’ oid. key functies index, match, small e.d.

auto sort is makkelijkst via een stukje vba -> google ‘excel auto sort’

auto number is ook een bekende, met OFFSET kun je het nummer van de regel erboven nemen en er 1 bij optellen. De eerste regel is ofwel fixed ‘1’ of je maakt de formule wat intelligenter door te checken of het de eerste is.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd