Grenzen aan verzamelen persoonsgegevens door PostNL?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
Om gebruik te maken van de verhuisservice van PostNL blijk ik tot mijn stomme verbazing ook gegevens te moeten invullen die in mijn ogen niet nodig zijn om deze dienst geleverd te krijgen. Ik wordt geacht niet alleen mijn eigen naam, geslacht, voornaam, initialen en geboortedatum op te geven maar ook die van mijn partner en van mijn kinderen. Weliswaar kan ik aan het einde van deze exercitie door middel van een vinkje aangeven dat mijn gegevens niet aan derden verstrekt mogen worden maar waarom PostNL zelfs de geboortedatum van mijn kinderen nodig heeft is mij een raadsel.

Concrete vraag: Hoe ver mogen bedrijven gaan met het verzamelen van persoonsgegevens?

In de Wet bescherming persoonsgegevens kom ik als leek niet verder dan Hoofdstuk 2, Paragraaf 1, artikel 7:
Persoonsgegevens worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden verzameld.
De rest van de wet gaat voornamelijk in op het verwerken van de gegevens en niet op het verzamelen.

De autoriteit persoongegevens biedt geen antwoord op deze vraag op haar website en is telefonisch niet goed bereikbaar. De klantenservice van PostNL heeft geen verdere uitleg dan dat ik een vinkje kan zetten en dat het niet verplicht is van de verhuisservice gebruik te maken.

Welke juridisch onderlegde tweaker kan hier zijn licht op laten schijnen?

Overigens ben ik bekend met de komst van de AVG die de WbP vervangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Ik denk dat je jurische een punt hebt, maar dit lijkt me typisch een procedure die nog even glad gestreken moet worden mbt de AVG.

Het AP is al heftig onderbemand dus verwacht ik niet vanuit dat ze snoeihard gaan optreden tegen een optin/optout dingetje bij de PostNL, maar dat ze eerst veel grotere zaken gaan oppakken zoals de KNVB, Tennisbond en Facebook. Je kan altijd melding maken op nu website.

Heb je PostNL al gebeld en gevraagd waar het voor is?

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 02-05-2018 13:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
AZ >>> PB

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verzamelen is ook al een vorm van verwerken (net als puur opslaan, of vernietigen ). Als verwerken niet mag, dan verzamelen ook niet.

In dit geval is het overigens logisch. Je wilt toch kunnen invullen dat ook post voor je kinderen wordt doorgestuurd? Zo niet, vul je het niet in. Idem wil je dat post aan Dhr Bszz (of juist alleen Mw Bszz) wordt doorgestuurd zodat geslacht handig is. Alleen geboortedatum is vreemd. Daar zie ik geen doel voor.

Persoonsgegevens moeten voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden worden verzameld en mogen vervolgens niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt. Heel valide vraag is dan wat het doel is van die datum.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... het gaat hier om de verhuisservice, hé?
Als in: je vertrekt vanaf het ene adres, om op een ander verder te gaan leven. Naast dat jij (over het algemeen) niet de enige verhuizer bent, maar dat vrouw en kinderen vaak meegaan (en dus hun post ook) is er inderdaad ook de optie dat 'geselecteerde leveranciers' die informatie doorverkocht krijgen opdat jij op je nieuwe adres reclame over vloerbedekking en andere 'handig in je nieuwe huis'-meuk krijgen.
Daarbij is het handig om te weten of eventueel meeverhuizende kinderen in de leeftijd 'Duplo' zijn, of meer in de leeftijd 'Barbie'.
En laat die manier van werken nou juist deze gratis service (deels) betalen.
't Is net Facebook, maar dan al veel eerder op deze manier opgezet ;)

En daarom moet je daar nu (vast ook al weer jaren) kiezen voor het niet delen van die informatie.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 18:38
F_J_K schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:17:
Alleen geboortedatum is vreemd. Daar zie ik geen doel voor.

Persoonsgegevens moeten voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden worden verzameld en mogen vervolgens niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt. Heel valide vraag is dan wat het doel is van die datum.
Personen met dezelfde naam (maar dan Sr en Jr) Bijvoorbeeld vader / zoon met dezelfde naam / voorletters.
Neemt echter niet weg dat men duidelijk aan dient te geven wat het doel is van de geboortedatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De klantenservice van PostNL heeft geen verdere uitleg dan dat ik een vinkje kan zetten en dat het niet verplicht is van de verhuisservice gebruik te maken.
Dat is trouwens het verkeerde antwoord. Ze moeten uitleggen waarom. Ik zie nu dat het een verplicht veld is, net als geslacht. Beide verplichten en datum ueberhaupt vragen, ik zie niet hoe dat in lijn is met de AVG. (Of misschien ook de Wbp, maar dat is nu niet zo relevant meer). Of zou het zijn om te checken of de persoon volwassen is? Dan is een vinkje genoeg.
_Chris_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:22:
Personen met dezelfde naam (maar dan Sr en Jr) Bijvoorbeeld vader / zoon met dezelfde naam / voorletters.
Neemt echter niet weg dat men duidelijk aan dient te geven wat het doel is van de geboortedatum
Leeftijd zegt niets over Sr. Er zijn 60-jarige juniors en 16-jarige seniors.
Jester-NL schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:21:
Aha. Als dat zo is dan is dat dus verboden en volgende maand een seintje aan de AP waard.. Misschien nu ook al, lijkt niet in lijn met de 'verstopte' https://www.postnl.nl/privacy-verklaring/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 18:38
F_J_K schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:25:

Leeftijd zegt niets over Sr. Er zijn 60-jarige juniors en 16-jarige seniors.
Eens. Maar wel om onderscheid te kunnen maken tussen 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Misschien ook even luisteren naar de podcast van Argos (gedeelte: Badmeester, wat weet u van mij?) van zaterdag 21 april?
Daarin komt o.a. PostNL voorbij die de gegevens van hun verhuisservice verkoopt aan een derde partij om daarmee wat extra centjes te verdienen. En uiteraard wat die dataverzamelaar en -handelaar daar dan weer mee doet, en wat je daardoor straks aan rommel in je brievenbus kan verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door hp-got op 02-05-2018 13:42 . Reden: link verduidelijkt ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Als in: je vertrekt vanaf het ene adres, om op een ander verder te gaan leven. Naast dat jij (over het algemeen) niet de enige verhuizer bent, maar dat vrouw en kinderen vaak meegaan (en dus hun post ook) is er inderdaad ook de optie dat 'geselecteerde leveranciers' die informatie doorverkocht krijgen opdat jij op je nieuwe adres reclame over vloerbedekking en andere 'handig in je nieuwe huis'-meuk krijgen.
Daarbij is het handig om te weten of eventueel meeverhuizende kinderen in de leeftijd 'Duplo' zijn, of meer in de leeftijd 'Barbie'.

En daarom moet je daar nu (vast ook al weer jaren) kiezen voor het niet delen van die informatie.
Dat is niet juist. Dit is een betaalde dienst van PostNL en geen gratis dienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zie het.. vroeger (de laatste keer dat ik verhuisde) waren er pas kosten verbonden aan de verhuisservice na een periode van zes maanden.
Adreswijzigingen doorgeven aan bedrijven Gratis
Tja... ;)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 23:46

Reptile209

- gers -

bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Dat is niet juist. Dit is een betaalde dienst van PostNL en geen gratis dienst
De eerste 2 weken doorsturen is gratis, daarna niet meer. En of je dan kostprijs of een kunstmatig lagere prijs betaalt, weet ik niet.

Bij de verhuisservice kan je ook je adres bij diverse bedrijven en instanties veranderen. Mogelijk dat dat de reden achter de geboortedatum is. Maargoed, de combi van voorletters, naam en oude adres is meestal uniek genoeg. In twijfelgevallen kunnen ze je altijd nog benaderen voor meer details.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Reptile209 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:21:
[...]

De eerste 2 weken doorsturen is gratis, daarna niet meer. En of je dan kostprijs of een kunstmatig lagere prijs betaalt, weet ik niet.

Bij de verhuisservice kan je ook je adres bij diverse bedrijven en instanties veranderen. Mogelijk dat dat de reden achter de geboortedatum is. Maargoed, de combi van voorletters, naam en oude adres is meestal uniek genoeg. In twijfelgevallen kunnen ze je altijd nog benaderen voor meer details.
Ik wil alleen mijn post laten doorsturen en de gegevens verstrekken die daarvoor voldoende zijn. Laten ze dan beginnen met die vraag en daarna bepalen welke gegevens verzameld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Reptile209 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:21:
[...]Maargoed, de combi van voorletters, naam en oude adres is meestal uniek genoeg.
Ik deel (een deel) van mijn voorletters met zowel mijn vader als mijn zoon. In alle drie de gevallen begint onze voornaam met dezelfde letter. En die voorletter wordt al generaties lang gebruikt in de familie.
Een van mijn vrienden was indertijd de derde generatie met exact dezelfde doopnamen (en dus initialen) in zijn familie. Alleen zijn roepnaam was anders.
Iets met assumptions ;)
bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:30:
[...]

Ik wil alleen mijn post laten doorsturen en de gegevens verstrekken die daarvoor voldoende zijn. Laten ze dan beginnen met die vraag en daarna bepalen welke gegevens verzameld moeten worden.
Dat doen ze... zie mijn eerste post in dit topic (waarbij we ondertussen hebben ondervonden dat de verhuisservice tegenwoordig niet meer zo gratis was, als toen er nog wel veel post werd verzonden).
PostNL inventariseert wie er vanaf oud adres gaan verhuizen naar nieuw adres.

En verder is het hier dus vooral een issue of het delen niet in eerste instantie opt-in had moeten zijn, in plaats van opt-out.

[ Voor 37% gewijzigd door Jester-NL op 02-05-2018 15:00 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Jester-NL schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:55:
[...]

Ik deel (een deel) van mijn voorletters met zowel mijn vader als mijn zoon. In alle drie de gevallen begint onze voornaam met dezelfde letter. En die voorletter wordt al generaties lang gebruikt in de familie.
Een van mijn vrienden was indertijd de derde generatie met exact dezelfde doopnamen (en dus initialen) in zijn familie. Alleen zijn roepnaam was anders.
Iets met assumptions ;)

[...]

Dat doen ze... zie mijn eerste post in dit topic (waarbij we ondertussen hebben ondervonden dat de verhuisservice tegenwoordig niet meer zo gratis was, als toen er nog wel veel post werd verzonden).
PostNL inventariseert wie er vanaf oud adres gaan verhuizen naar nieuw adres.

En verder is het hier dus vooral een issue of het delen niet in eerste instantie opt-in had moeten zijn, in plaats van opt-out.
Om het niet te lastig te maken: Er blijft niemand wonen op het oude adres.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maar er gaat daarna wel iemand anders wonen... en dat houdt in dat er dus een periode is waarin er zomaar meerdere geadresseerden op het oude adres wonen.
En anno nu is het niet heel vreemd dat er in een gezin van 4 personen met drie verschillende achternamen wordt gewerkt, en wil PostNL die dus allemaal weten.

Waarbij het voor PostNL net zo schimmig is als voor de gemiddelde tweaker om hier en nu aan te mogen nemen dat het hele verhuizende gezin bestaat uit vader, moeder en kinderen Bszz.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je mist denk ik de strekking een beetje; waarom moet voor iedereen die mee verhuisd de geboortedatum (of eigenlijk überhaupt) de geboortedatum ingevuld worden? Waar hebben zij die gegevens voor nodig?

@bszz Wat zei PostNL toen je hen hier naar vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De uitleg waar die voor nodig zou kunnen zijn, geef ik aan in het stukje dat je quote :*

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jester-NL schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:13:
De uitleg waar die voor nodig zou kunnen zijn, geef ik aan in het stukje dat je quote :*
Ik zie het al voor me;

Klant komt bij PostNL-kantoor: Ik ga verhuizen en wil mijn post tijdelijk laten doorsturen.
PostNL-medewerker: Vult u dit formulier even in en vergeet vooral de geboortedatums niet in te vullen, die zijn verplicht.
Klant: Waar zijn die geboortedatums voor nodig, het gaat om een verhuizing immers?
PostNL-medewerker: Ja, deze dienst betaald u tegenwoordig voor, maar we willen u graag leeftijd gerichte reclame opsturen en delen met derde partijen, zodat wij nog meer verdienen

Wat denk je dat zo'n klant doet? ;) Die lacht zo'n medewerker en PostNL finaal uit en loopt onverrichte zaken het kantoor uit. Dus nee, dat is echt de reden niet, volgens mij mag je ook alleen maar informatie vragen die je nodig hebt om jouw dienst uit te kunnen voeren, de geboortedatums doet daar echt niet toe, zeker van kinderen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
CH4OS schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:10:
[...]
Je mist denk ik de strekking een beetje; waarom moet voor iedereen die mee verhuisd de geboortedatum (of eigenlijk überhaupt) de geboortedatum ingevuld worden? Waar hebben zij die gegevens voor nodig?

@bszz Wat zei PostNL toen je hen hier naar vroeg?
Ah, de vraag waarvan je wist dat ie ging komen... Zie TS ;)

Inmiddels heb ik ook via de chat contact gehad en daar kreeg ik hetzelfde antwoord maar geen antwoord op de vraag waarom naar de geboortedatum en het geslacht ("aanhef") van mijn partner en mijn kinderen wordt gevraagd. Toen ik daar bezwaar tegen maakte werd gezegd dat ik ook een fictieve geboortedatum kon invullen (waarmee het argument dat het nodig zou zijn ter controle uiteraard gelijke onderuit gehaald werd 8)7 ).
Vervolgens werd de chat beëindigd omdat mijn "chatpartner" niets meer toe te voegen had... Ik ben enigszins verbouwereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe moet ik uit de TS halen wat PostNL aangaf toen je het hen vroeg? Ik lees in de TS daar niets over terug? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
CH4OS schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:37:
Hoe moet ik uit de TS halen wat PostNL aangaf toen je het hen vroeg? Ik lees in de TS daar niets over terug? :?
bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:12:
[...]
De autoriteit persoongegevens biedt geen antwoord op deze vraag op haar website en is telefonisch niet goed bereikbaar. De klantenservice van PostNL heeft geen verdere uitleg dan dat ik een vinkje kan zetten en dat het niet verplicht is van de verhuisservice gebruik te maken.

[...]
Ik heb het even vet voor je gemaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door bszz op 02-05-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah, daar las ik even overheen, mea culpa. Vreemd dat je een dergelijk antwoord krijgt, waar je dus niets mee kan. Ik zou ze de vraag nogmaals stellen, met de opmerking erbij dat je met het eerdere antwoord dat je kreeg niets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 20:56
bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:40:
[...]

[...]

Ik heb het even vet voor je gemaakt.
Je hebt 6 grondslagen op basis waarvan gegevens verzameld mogen worden. Wat PostNL in principe kan doen is zich beroepen op twee grondslagen:

- opt-in: je geeft zelf toestemming.
- overeenkomst: ze hebben een gegronde reden die gegevens te vragen voor de uitvoering van de overeenkomst. Dit MOET dan in hun privacy statement staan.

Zie: https://autoriteitpersoon...gevens-mag-verwerken-6310

De reactie is mijn insziens inderdaad te vrijblijvend en 'makkelijk', je hebt tenslotte namelijk het recht om in heldere taal uitgelegd te krijgen waarom ze welke data verzamelen en waar ze dat doen en met wie ze dat delen. Tis dus niet genoeg om te zeggen 'ja nee je hoeft geen klant te worden'.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat is wanneer de AVG / GDPR van kracht is, dat is eind van de maand pas. Ik kan mij niet voorstellen dat de TS daarop gaat zitten wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 20:56
CH4OS schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:51:
[...]
Dat is wanneer de AVG / GDPR van kracht is, dat is eind van de maand pas. Ik kan mij niet voorstellen dat de TS daarop gaat zitten wachten. ;)
Formeel is hij al twee jaar ingegaan, maar wordt vanaf komende 26 mei pas gehandhaafd. Dus ja, PostNL zou er nu al aan moeten voldoen en het feit dat ze zo reageren is wel vrij triest.

Overigens gelden bepaalde zaken nu al in de NL wetgeving, maar zijn die lastiger af te dwingen en te interpreteren. Zo was het inderdaad gebruikelijk om teveel informatie te vragen, onder het motto van de opt-in. Die vlieger gaat niet helemaal meer op over een paar weekjes.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het ongevraagd doorgeven aan derde partijen is nog niet zo lang geleden bij Radar aan de orde gekomen, zie:
https://radar.avrotros.nl...ygegevens-niet-meer-door/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Slogra schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:15:
Het ongevraagd doorgeven aan derde partijen is nog niet zo lang geleden bij Radar aan de orde gekomen, zie:
https://radar.avrotros.nl...ygegevens-niet-meer-door/
Is dat niet de genoemde opt-out geworden? In de eerste alinea van het gelinkte artikel staat dit:
Alleen als mensen nadrukkelijk toestemming geven, zal het bedrijf nog informatie aan andere commerciële partijen doorgeven voor het doen van aanbiedingen.
Wellicht is dit uiteindelijk dus omgedraaid, uitdrukkelijk de toestemming intrekken.

EDIT:
Artikel is wel wat tegenstrijdig;
Sinds januari zijn we overgestapt van een zogenoemde 'opt out' (geen bezwaar) naar een 'opt in' (ik geef toestemming om).'
Aangezien de TS vandaag (02-05-2018) een topic erover gestart is, lijkt het erop dat of de opt-in weer weg is of dat het topic de nodige maanden na het voorval is gestart. :)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ok, Eindelijk een redelijk persoon aan de lijn gehad die het probleem wel begreep maar er helaas geen antwoord op had maar wel vond dat ik er recht op had. Zijn escalatie heeft helaas slechts geleid tot het advies dat ik dan maar een (schriftelijke) klacht moest indienen. dat ga ik zeker doen, weet alleen nog niet of dat bij PostNL gaat zijn of bij de Autoriteit persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe nodig is die verhuisservice nou tegenwoordig nog eigenlijk? Als ik kijk naar wat ik nog aan post ontvang. Bij de meeste instanties waar je mee te maken hebt kun je eenvoudig elektronisch je adres wijzigen. Een kwestie van even door je administratie heen gaan en dan heb je het ook vlot geregeld lijkt mij?

Enige voordeel dat ik zie is dat je het maar een keer hoeft te doen bij PostNL (aangenomen dat ze alles afdekken) maar voor dat beetje tijdwinst moet je dan wel een hoop gegevens opgeven die een postbode-organisatie geen reet aan gaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 14-06 12:02

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Wat ik denk, en dat is uit ervaring, is dat de geboortedatum wordt gevraagd om te differentiëren tussen familieleden met de zelfde voornamen/initialen. Het komt voor dat kinderen de zelfde naam krijgen als papa of mama

Heb bij zorgverzekeraars mee gemaakt dat declaraties fout gingen omdat alle kinderen de zelfde initialen hadden. En het is al helemaal niet handig om je twee/drie/vierling de zelfde initialen te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door RoamingZombie op 02-05-2018 20:56 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RoamingZombie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:54:
Wat ik denk, en dat is uit ervaring, is dat de geboortedatum wordt gevraagd om te differentiëren tussen familieleden met de zelfde voornamen/initialen. Het komt voor dat kinderen de zelfde naam krijgen als papa of mama

Heb bij zorgverzekeraars mee gemaakt dat declaraties fout gingen omdat alle kinderen de zelfde initialen hadden. En het is al helemaal niet handig om je twee/drie/vierling de zelfde initialen te geven.
Ehh, het gaat om het doorsturen van post.... Daar staat geen geboortedatum op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Ehh, het gaat om het doorsturen van post.... Daar staat geen geboortedatum op.
Maar misschien sta je wel zo in het systeem en hebben ze de geboorte datum nodig zodat ze weten welke J Jansen het huis verlaat.

Natuurlijk kan het zijn voor het doorverkopen van data maar de door mij omschreven situatie is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RoamingZombie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:09:
[...]

Maar misschien sta je wel zo in het systeem en hebben ze de geboorte datum nodig zodat ze weten welke J Jansen het huis verlaat.

Natuurlijk kan het zijn voor het doorverkopen van data maar de door mij omschreven situatie is ook mogelijk.
Nee, zo werkt het zeker niet. Postnl kijkt alleen naar de gegevens op de envelop/achternamen. Alle andere info wordt niet gebruikt hiervoor en is niet nodig. Postnl heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

bszz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:11:
[...]

Nee, zo werkt het zeker niet. Postnl kijkt alleen naar de gegevens op de envelop/achternamen. Alle andere info wordt niet gebruikt hiervoor en is niet nodig. Postnl heeft daar niets mee te maken.
Jij weet helemaal niet welke gegevens in hun systeem staan dus dat kan je niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Tijd geleden (10 jaar) dus weet het niet meer zeker.

Maar toen kon je de Post aan andere bedrijven door laten geven dat je verhuisde.

Voor de post zelf is het niet nodig.

Maar doorgeven aan andere bedrijven is het soms wel nodig omdat zoals al meerdere keren hier genoemd er meerdere Piet Jansen op 1 adres kunnen wonen.

Als die service nog steeds zo is is het logisch als het niet meer zo is is het een overblijfsel uit het verleden.

Edit even gecheckt; doorgeven door PostNL aan andere bedrijven is nog steeds mogelijk. Suf dus dat ze bij de helpdesk dit niet weten/snappen.

[ Voor 13% gewijzigd door Barrycade op 03-05-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik begrijp nog steeds niet hoe op basis van alleen de info op de envelop een geboorte datum relevant kan zijn. Als er netjes wordt omgesprongen met de persoonsgegevens dan. Leuk dat er meer info in het systeem kan staan maar bedoeling is dus dat je dat soort gegevens (voortaan) niet mer gaat bijhouden. Weg ermee.

Of duidelijk, in eenvoudig Nederlands dat iedereen na alleen de basisschool kan snappen, zeggen wat er waarom door wie met de gegevens gebeurt.

Vooralsnog zegt PostNL trouwens heel expliciet dat er geen gegevens worden verkocht en ook dat er geen reclame van partners wordt verstuurd (want er wordt in de verhuisservice geen toestemming gevraagd en dus niet gegeven).
...verkopen wij uw persoonsgegevens bijvoorbeeld niet aan andere partijen. [...] Aanbiedingen van derde partijen. Derde partijen kunnen u benaderen om u passende aanbiedingen te doen. Uiteraard gebeurt dit pas nadat u hiervoor toestemming hebt gegeven en wanneer het voor u duidelijk is van welke derde partijen u aanbiedingen kunt verwachten.
Of het nu of vroeger gebeurde weet ik niet maar de gegevens mogen dus niet worden gebruikt voor andere doelen dan doorsturen van post die met naam en toenaam naar het oude adres gingen. (Dan vast wel incl 'aan de bewoner van dit pand').

Sowieso kun je @bszz aan PostNL vragen welke gegevens ze hebben, zie onderaan de privacyverklaring.

Edit:
Barrycade schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:14:
Edit even gecheckt; doorgeven door PostNL aan andere bedrijven is nog steeds mogelijk. Suf dus dat ze bij de helpdesk dit niet weten/snappen.
Waar staat dat (in het verhuis-form?)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 03-05-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RoamingZombie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Jij weet helemaal niet welke gegevens in hun systeem staan dus dat kan je niet zeggen.
Achter "misschien" en "je weet helemaal niet" kun je zo'n beetje elk argument plakken dat je kunt bedenken maar het zegt natuurlijk helemaal niets.... Ik wil nog wel één poging wagen om het probleem te schetsen maar daarna ga ik op dit soort posts niet meer reageren.

Ik geef jou een envelop met slechts naam en adres. Waar heb je een geboortedatum nodig om te bepalen op welk adres deze envelop bezorgd moet worden. Al hebben ze mijn geboortedatum, dat is hier niet bruikbaar en ook niet relevant. Dat is waar de schoen wringt: PostNL mag geen persoonsgegevens verzamelen die ze niet nodig hebben. Als ze ze wel nodig hebben moeten ze dat op een transparante manier uitleggen. Tot nu falen ze daar in en ik zie ook niet hoe er wel een goede rechtvaardiging kan zijn. De conclusie: ze overtreden de wet en schenden (mijn) privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

bszz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Achter "misschien" en "je weet helemaal niet" kun je zo'n beetje elk argument plakken dat je kunt bedenken maar het zegt natuurlijk helemaal niets.... Ik wil nog wel één poging wagen om het probleem te schetsen maar daarna ga ik op dit soort posts niet meer reageren.

Ik geef jou een envelop met slechts naam en adres. Waar heb je een geboortedatum nodig om te bepalen op welk adres deze envelop bezorgd moet worden. Al hebben ze mijn geboortedatum, dat is hier niet bruikbaar en ook niet relevant. Dat is waar de schoen wringt: PostNL mag geen persoonsgegevens verzamelen die ze niet nodig hebben. Als ze ze wel nodig hebben moeten ze dat op een transparante manier uitleggen. Tot nu falen ze daar in en ik zie ook niet hoe er wel een goede rechtvaardiging kan zijn. De conclusie: ze overtreden de wet en schenden (mijn) privacy.
Nou niet doen alsof ik je niet begrijp. Natuurlijk heb je geen geboortedatum nodig voor het versturen van post maar dat zeg ik toch nergens.

Het enige wat ik aangeeft is dat het heel goed mogelijk is dat het in hun systeem wel vermeld moet worden en ik geef ook een hele goeie reden op waarom. En wat hierboven wordt gezegd over de verhuisservice sluit daar heel goed op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RoamingZombie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:21:
[...]

Nou niet doen alsof ik je niet begrijp. Natuurlijk heb je geen geboortedatum nodig voor het versturen van post maar dat zeg ik toch nergens.

Het enige wat ik aangeeft is dat het heel goed mogelijk is dat het in hun systeem wel vermeld moet worden en ik geef ook een hele goeie reden op waarom. En wat hierboven wordt gezegd over de verhuisservice sluit daar heel goed op aan.
Blame it on the system... Dat zou ongeveer de slechtste reden zijn die ze kunnen bedenken en nog steeds tegen de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

bszz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:53:
[...]

Blame it on the system... Dat zou ongeveer de slechtste reden zijn die ze kunnen bedenken en nog steeds tegen de wet.
Tenzij het voor hun dienst, zoals de verhuisservice, noodzakelijk is. Jij oordeelt simpelweg zonder dat je feiten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RoamingZombie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:15:
[...]

Tenzij het voor hun dienst, zoals de verhuisservice, noodzakelijk is. Jij oordeelt simpelweg zonder dat je feiten hebt.
Waarom zou dat voor hun dienst in vredesnaam noodzakelijk zijn? PostNL blijft mij bij herhaling het antwoord schuldig, tot nu toe heb van niemand (ook van jou niet) een rationele onderbouwing gekregen waarom dat wel zo zou (kunnen) zijn en. Sterker nog: PostNL geeft aan datb de verhuisservice ook werkt met een fictieve geboortedatum. Met louter hypothetische en uit de lucht gegrepen argumenten is het nogal lastig discussiëren :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

bszz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Waarom zou dat voor hun dienst in vredesnaam noodzakelijk zijn? PostNL blijft mij bij herhaling het antwoord schuldig, tot nu toe heb van niemand (ook van jou niet) een rationele onderbouwing gekregen waarom dat wel zo zou (kunnen) zijn en. Sterker nog: PostNL geeft aan datb de verhuisservice ook werkt met een fictieve geboortedatum. Met louter hypothetische en uit de lucht gegrepen argumenten is het nogal lastig discussiëren :? .
Omdat - en dat is al eerder aangegeven - PostNL ook je verhuizing kan melden bij geselecteerde bedrijven:
Hoe werkt het?
U kunt de Verhuisservice online aanvragen in vijf eenvoudige stappen:

1. Doorgeven wie er verhuizen (namen en adressen)
2. Selecteren van organisaties die u wilt informeren
3. Selecteren achternamen voor post doorsturen
4. Controleren en betalen van de aanvraag
5. Informeren van de geselecteerde organisaties
En die zullen vaak vragen om een geboortedatum ter controle of om zeker te zijn dat ze de juiste persoon te pakken hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat het goed en nuttig is dat PostNL (standaard?) om die gegevens vraagt, maar dat zal van oudsher vast de reden zijn geweest. En die reden zullen ze dan nu moeten herzien of onderbouwen. Overigens is er niemand die je dwingt om deze service af te nemen, dus als je deze informatie niet wil geven dan moet je niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17

Standeman

Prutser 1e klasse

bszz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:25:
[...]

En jij denkt dat ING of welke bank / verzekering jouw verhuizing doorvoert zonder geboortedatum? Het gaat niet alleen om het doorsturen van de post, maar de bedrijven die er aan meewerken moeten ook nog wat doen. En die hebben gewoon een geboorte datum nodig omdat vaker wel dan niet meerdere personen met dezelfde initialen op hetzelfde adres wonen.

Ik kon mijn woonadres bij de ING echt niet wijzigen zonder mijn geboortedatum te geven.

Wat @Reptile209 dus zegt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Reptile209 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Omdat - en dat is al eerder aangegeven - PostNL ook je verhuizing kan melden bij geselecteerde bedrijven:

[...]

En die zullen vaak vragen om een geboortedatum ter controle of om zeker te zijn dat ze de juiste persoon te pakken hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat het goed en nuttig is dat PostNL (standaard?) om die gegevens vraagt, maar dat zal van oudsher vast de reden zijn geweest. En die reden zullen ze dan nu moeten herzien of onderbouwen. Overigens is er niemand die je dwingt om deze service af te nemen, dus als je deze informatie niet wil geven dan moet je niet..
Standeman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:09:
[...]

En jij denkt dat ING of welke bank / verzekering jouw verhuizing doorvoert zonder geboortedatum? Het gaat niet alleen om het doorsturen van de post, maar de bedrijven die er aan meewerken moeten ook nog wat doen. En die hebben gewoon een geboorte datum nodig omdat vaker wel dan niet meerdere personen met dezelfde initialen op hetzelfde adres wonen.

Ik kon mijn woonadres bij de ING echt niet wijzigen zonder mijn geboortedatum te geven.

Wat @Reptile209 dus zegt.
Zoals al eerder aangegeven wil ik via de verhuisservice helemaal geen andere bedrijven informeren. Ik wil alleen mijn post laten doorsturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

bszz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:51:
[...]
Zoals al eerder aangegeven wil ik via de verhuisservice helemaal geen andere bedrijven informeren. Ik wil alleen mijn post laten doorsturen..
Dat snap ik, maar ik denk dat dat dus geen dienst is die wordt aangeboden (tenzij ze dat wettelijk verplicht zijn, maar dan zouden sannd e.d. ook een verhuisservice voor hun bezorging moeten hebben lijkt me). Dan moet je zelf tijdig zorgen dat alle relevante bedrijven en instellingen je juiste adres hebben.

Een groot deel moet je toch al zelf langs, omdat die niet via postnl kunnen :). Of die, zoals a.s.r. bijvoorbeeld, als reactie op het verhuisformulier een formulier per post sturen (weet niet meer of ze dat naar het oude of nieuwe adres deden) met de vraag om alle polisnummers in te vullen en de boel terug te sturen. Daar had ik nou juist geen zin in mensen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Reptile209 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 18:24:
[...]

Dat snap ik, maar ik denk dat dat dus geen dienst is die wordt aangeboden (tenzij ze dat wettelijk verplicht zijn, maar dan zouden sannd e.d. ook een verhuisservice voor hun bezorging moeten hebben lijkt me). Dan moet je zelf tijdig zorgen dat alle relevante bedrijven en instellingen je juiste adres hebben.

Een groot deel moet je toch al zelf langs, omdat die niet via postnl kunnen :). Of die, zoals a.s.r. bijvoorbeeld, als reactie op het verhuisformulier een formulier per post sturen (weet niet meer of ze dat naar het oude of nieuwe adres deden) met de vraag om alle polisnummers in te vullen en de boel terug te sturen. Daar had ik nou juist geen zin in mensen :+.
Dat is wel een dienst die ze aanbieden... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Nee... de dienst is gebaseerd op het totaalpakket... inclusief bedrijven
Vandaar dat het PostNL niet boeit of jij correcte info geeft.

Jij wilt niet alles gebruiken... dat is je goed recht. Maar het formulier dat je invult is gebaseerd op de hele dienst.

me @ last.fm

Pagina: 1