Om gebruik te maken van de verhuisservice van PostNL blijk ik tot mijn stomme verbazing ook gegevens te moeten invullen die in mijn ogen niet nodig zijn om deze dienst geleverd te krijgen. Ik wordt geacht niet alleen mijn eigen naam, geslacht, voornaam, initialen en geboortedatum op te geven maar ook die van mijn partner en van mijn kinderen. Weliswaar kan ik aan het einde van deze exercitie door middel van een vinkje aangeven dat mijn gegevens niet aan derden verstrekt mogen worden maar waarom PostNL zelfs de geboortedatum van mijn kinderen nodig heeft is mij een raadsel.
Concrete vraag: Hoe ver mogen bedrijven gaan met het verzamelen van persoonsgegevens?
In de Wet bescherming persoonsgegevens kom ik als leek niet verder dan Hoofdstuk 2, Paragraaf 1, artikel 7:
De autoriteit persoongegevens biedt geen antwoord op deze vraag op haar website en is telefonisch niet goed bereikbaar. De klantenservice van PostNL heeft geen verdere uitleg dan dat ik een vinkje kan zetten en dat het niet verplicht is van de verhuisservice gebruik te maken.
Welke juridisch onderlegde tweaker kan hier zijn licht op laten schijnen?
Overigens ben ik bekend met de komst van de AVG die de WbP vervangt
Concrete vraag: Hoe ver mogen bedrijven gaan met het verzamelen van persoonsgegevens?
In de Wet bescherming persoonsgegevens kom ik als leek niet verder dan Hoofdstuk 2, Paragraaf 1, artikel 7:
De rest van de wet gaat voornamelijk in op het verwerken van de gegevens en niet op het verzamelen.Persoonsgegevens worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden verzameld.
De autoriteit persoongegevens biedt geen antwoord op deze vraag op haar website en is telefonisch niet goed bereikbaar. De klantenservice van PostNL heeft geen verdere uitleg dan dat ik een vinkje kan zetten en dat het niet verplicht is van de verhuisservice gebruik te maken.
Welke juridisch onderlegde tweaker kan hier zijn licht op laten schijnen?
Overigens ben ik bekend met de komst van de AVG die de WbP vervangt