illigaal of niet..?

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 13:40
Stel, je verkoopt Dreamcast backups. En je zet dit onderaan je info-mailtje:

"DISCLAIMER:
PS. deze spellen zijn enkel bedoeld voor backup-doeleinden; je moet het originele spel dus tevens in je bezit hebben. Mocht je hond of je kanarie het origineel opeten dan kan je een backup gebruiken, omdat je het originele spel ooit gekocht heb."

-Kunnen ze ondanks een dergelijk disclaimer TOCH een inval plegen en alle ISO's, HD's enz claimen en meenemen?

-Wanneer kun je iets dergelijks legaal opzetten? Dus voor mensen die zelf ECHT geen backups kunnen maken/downloaden van een spel.

-Hoe heet die instantie die invallen pleegt als het zover komt? Die zou ik wel eens willen bellen naar de voorwaarden.

alvast bedankt voor de informatie.

" Play the violent strings of my symphony "

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

huur een advocaat in om het uit te zoeken |:(

ik zag twee beren fout parkeren....

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
BSA is DE organisatie waar je moet zijn denk ik.
En die flamedude: zeg dan niets.

• kaspur
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

als hij enig orgineel dc spel bezitte had hij de info in het boekje kunnen vinden dat "welke" form van kopieren zowieso illegaal is

Verwijderd

Kopieren wat MP3 betreft is legaal (downloaden, rippen, cd kopie) ook al heb je geen orgineel zolang je het met eigen middelen doet. Alleen je mag het niet verspreiden. Zo zal het bij films ook wel zijn.

Bij software mag je alleen een kopie hebben als je het orgineel zelf hebt dacht ik. Verspreiden lijkt me dan zowiezo verboden.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 00:53 schreef kaspur het volgende:
als hij enig orgineel dc spel bezitte had hij de info in het boekje kunnen vinden dat "welke" form van kopieren zowieso illegaal is
Het gaat er niet om wat er in het boekje staat, maar wat er in de wet staat!!!!!!!!!

DC en MS en BUMA enz bepalen de regels hier niet in Nederland (gelukkig). :)

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 00:53 schreef kaspur het volgende:
Kerel, je kan best NORMAAL reageren op dergelijke vragen van mij. Ik heb zelf juist heel veel originele DC-spellen; waarom die agressieve houding :? raar hoor.

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 00:45 schreef Symphony-X het volgende:
-Wanneer kun je iets dergelijks legaal opzetten? Dus voor mensen die zelf ECHT geen backups kunnen maken/downloaden van een spel.
jij wilt back ups gaan verkopen ?!?

en je vraagt of dat legaal is, nou wat denk je zelf ?

de enigen die de spellen mogen uitgeven/verkopen (in welke vorm dan ook) zijn de makers en de officiële verkooppunten

heb zo'n vermoeden dat jij daar niet onder valt...

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 00:59 schreef BBQ-Man het volgende:

[..]

1. jij wilt back ups gaan verkopen ?!?

2. en je vraagt of dat legaal is, nou wat denk je zelf ?

3. de enigen die de spellen mogen uitgeven/verkopen (in welke vorm dan ook) zijn de makers en de officiële verkooppunten

heb zo'n vermoeden dat jij daar niet onder valt...
Het gaat mij erom of een illigale kopie hetzelfde is als een backup. Is het zo raar als mensen die DC games kopen graag een backup willen van hun spel voor als er iets mee zou gebeuren? Er zijn zat mensen die niet weten hoe ze aan een backup moeten komen, maar die er toch graag een van hun spel zouden willen hebben.

Geen flames, daar hebben we allemaal niks aan. Meningen + ideen daarentegen zie ik graag. Nogmaals, ik stel gewoon een aantal vragen.

• kaspur
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

hmmzz.. ik wil niet vervelend doen ofso.. maar wat ik opvat uit jouw verhaal is dat jij _handel_ wil gaan drijven over iets waarvan _jij_ de rechten niet bezit. lmd dat dat illegaal is

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:08 schreef kaspur het volgende:
hmmzz.. ik wil niet vervelend doen ofso.. maar wat ik opvat uit jouw verhaal is dat jij _handel_ wil gaan drijven over iets waarvan _jij_ de rechten niet bezit. lmd dat dat illegaal is
Dit is absoluut NIET waar ik op doel.

• kaspur
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Op maandag 16 juli 2001 01:09 schreef Symphony-X het volgende:

[..]

Dit is absoluut NIET waar ik op doel.
waar doel je dan op ? jij kopieerd dus cd'tjes gratis aan mensen die jouw hebben aangetoont het spel te bezitten ?

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Je mag van al het auteursrechtelijk beschermd materiaal een enkele reserve kopie in je bezit hebben. Dit geeft nog niet aan dat een fabrikant het btw ook mogelijk moet maken een kopie te maken van hun producten...
Maar HOE je aan je kopie komt staat volgens mij niet omschreven.
Maar een rechter zal wel vragen waarom je in hemelsnaam reserve backups gaat verkopen, redelijk is dan te verwachten dat jij als backup-maker de verantwoordelijkheid neemt (redelijke) moeite te nemen te controleren of een koper van jou spul in het bezit is van het origineel. Anders neigt het teveel naar illegale handel lijkt mij. M.a.w. je moet wel een duidelijk verschil maken met illegale handel.

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:12 schreef kaspur het volgende:

[..]

waar doel je dan op ? jij kopieerd dus cd'tjes gratis aan mensen die jouw hebben aangetoont het spel te bezitten ?
Daar heb je een heel goede point. Kijk, daar wil ik dus graag antwoord op!
Als ik spellen aanbied en in mijn disclaimer HEEL DUIDELIJK zet dat je de backups alleen van me mag kopen als je ze ook DAADWERKELIJK bezit.. mag dat dan? Is het op dat moment de verantwoordelijkheid van de koper of ben ik dat dan?
Kijk, dat gratis weggeven is natuurlijk onzin; het kost mij tijd en een cdr =>kosten die gedekt moeten worden.
Als er iets volgens jou niet mag, zeg dat dan aub met onderbouwing. Daarom kom ik hier ook heen :) Het is gewoon een moeilijk punt waar ik graag wat duidelijkheid over zou willen zien.

THX!

voorbeeld: ik heb een hele tijd geleden soul calibur gekocht. Er zitten nu flink wat krassen op; ik wil er daarom graag een backup van, voor het geval die onspeelbaar wordt door de krassen enz. IK kan aan zo'n backup komen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die die ingangen niet hebben. Voor DIE mensen is een legale menier van backups kunnen kopen een uitkomst.

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:14 schreef WoyBoy het volgende:
Je mag van al het auteursrechtelijk beschermd materiaal een enkele reserve kopie in je bezit hebben. Dit geeft nog niet aan dat een fabrikant het btw ook mogelijk moet maken een kopie te maken van hun producten...
Maar HOE je aan je kopie komt staat volgens mij niet omschreven.
Maar een rechter zal wel vragen waarom je in hemelsnaam reserve backups gaat verkopen, redelijk is dan te verwachten dat jij als backup-maker de verantwoordelijkheid neemt (redelijke) moeite te nemen te controleren of een koper van jou spul in het bezit is van het origineel. Anders neigt het teveel naar illegale handel lijkt mij. M.a.w. je moet wel een duidelijk verschil maken met illegale handel.
1. bedankt voor de info :)
2. HOE maak je in godsnaam dat verschil duidelijk tussen illigale handel en 'goede bedoelingen'? Ik kan toch niet iedere 'klant' gaan controleren op originele exemplaren van een bepaald spel?

=> owkee 'goede bedoelingen' is natuurlijk overdreven, maar wat ik eigenlijk daarmee bedoel is: niet-illigale handel.

• WoyBoy
De vraag voor jou als leverancier moet zijn:
Op welke manier kan ik onderscheid maken tussen mensen die daadwerkelijk in het bezit zijn van het origineel en welke mensen zijn NIET in het bezit van het origineel.

No matter what the outcome is. DIE vraag moet jij beantwoord zien voordat je kunt leveren als je een onderscheid wilt maken tussen ... nou ja net uitgelegd :)

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:28 schreef WoyBoy het volgende:
De vraag voor jou als leverancier moet zijn:
Op welke manier kan ik onderscheid maken tussen mensen die daadwerkelijk in het bezit zijn van het origineel en welke mensen zijn NIET in het bezit van het origineel.

No matter what the outcome is. DIE vraag moet jij beantwoord zien voordat je kunt leveren als je een onderscheid wilt maken tussen ... nou ja net uitgelegd :)
En als mensen mij mailen: "ja, ik heb die games die ik net besteld heb". Als ik dat maitje bewaar; Is dat dan voldoende om mezelf in 'te dekken' denk je? Al klinkt indekken weer veel te fout.

-dit is best interessant eigenlijk.. :7 -

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Voor zover ik weet geldt een backup alleen als backup als ie gemaakt is van het origineel dat JIJ bezit, ook al zijn alle originelen precies hetzelfde...

• WoyBoy
Ik zeg altijd maar zo:
Zet jezelf op de stoel van een rechter, dan moet jou dus aannemelijk gemaakt worden dat die gast die reservebackups verkoopt ook alleen die mensen van backups voorziet die daadwerkelijk het origineel in hun bezit hebben. Concreet kan dit zijn (ik weet geen andere mogelijkheden btw):
Aankoopbewijs + originele mediadrager, dus de oude (evt. kapotte) cd bv. Dan zit je vrij safe. Maja, het is nogal wat he!? Om dat te vragen... ben bang dat het een lastig bestaan als leverancier wordt...nou ja, laten we eens in kaart brengen hoe haalbaar het is en wat de invloeds factoren zijn, ff denken hoor, volgende reply

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:37 schreef WoyBoy het volgende:
Ik zeg altijd maar zo:
Zet jezelf op de stoel van een rechter, dan moet jou dus aannemelijk gemaakt worden dat die gast die reservebackups verkoopt ook alleen die mensen van backups voorziet die daadwerkelijk het origineel in hun bezit hebben. Concreet kan dit zijn (ik weet geen andere mogelijkheden btw):
Aankoopbewijs + originele mediadrager, dus de oude (evt. kapotte) cd bv. Dan zit je vrij safe. Maja, het is nogal wat he!? Om dat te vragen... ben bang dat het een lastig bestaan als leverancier wordt...nou ja, laten we eens in kaart brengen hoe haalbaar het is en wat de invloeds factoren zijn, ff denken hoor, volgende reply
hehe.. (8> => kan ik eindelijk dit vage prof-menneke gebruiken..

Verwijderd

je moet en of andere controle inbouwen. Misschien dat de koper zijn bonnetje en doosje moet laten zien (of de nummers overeenkomen). Maarja, hoeveel dc spelers hebben een scanner :) , en dan is het nog veel moeite.

Zit op dc spelletjes geen startbeveiligingen? Dat er om een bepaald nummer of woord wordt gevraagd en die je dan in het boekje ozu moeten opzoeken? Waarschijnlijk niet, maar dat zou je dan ook kunnen vragen en dan is er nog steeds de bibliootheekprobleem.

Iets anders is er denk ik niet. Bij PC spellen heb je nog wat meer speling (online registaties, zou je kunnen vragen hoe een bepaald bestand op de cd heet).

Of wat je nog ewl kunt proberen. Iets vragen over wat er op de cd zelf staat (bepaald woord, nummer, iets unieks) maar niet op het doosje. Illegale kopies hebben dat niet. je blijft dan nog steeds dhet bibliothekprobleempje houden, maar dat is bijna niet uit te sluiten.

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:41 schreef spoooky het volgende:
Zit op dc spelletjes geen startbeveiligingen? Dat er om een bepaald nummer of woord wordt gevraagd en die je dan in het boekje ozu moeten opzoeken?
Nope.

Verwijderd

ik denk dat het wel legaal kan maar dan mag jij er absoluut nix mee verdienen dus dan betaald everbody 1,50+1,80 1`,50 voor cd en 1,80 voor de postzegels :P

hmm dus niet :)

• WoyBoy
sterkten:
- mensen kunnen een nieuw exemplaar krijgen van een mediadrager dat in de reguliere handel niet meer verkrijgbaar is of alleen tegen de nieuwwaarde, systeem moet zo in elkaar zitten dat je prijs lager is dan de nieuwwaarde uiteraard

zwakten:
- moeite voor een klant: overtuigen van de leverancier dat ze het origineel hebben/hadden (als ie is opgegeten bv)

bedreigingen:
- jongens van de BSA zullen je handel in twijfel trekken, alles wat verdacht ruikt is interessan voor die gasten

kansen:
- wellicht veel oude floppies die op het punt staan verloren te gaan omdat ze te oud worden en er daarom een groeiende markt voor backups is? ik verzin ook maar wat...

• WoyBoy
Op maandag 16 juli 2001 01:43 schreef NogooD het volgende:
ik denk dat het wel legaal kan maar dan mag jij er absoluut nix mee verdienen dus dan betaald everbody 1,50+1,80 1`,50 voor cd en 1,80 voor de postzegels :P

hmm dus niet :)
Waarom zou je er niets aan mogen verdienen?? Je voorziet alleen mensen die in het bezit van het origineel zijn/waren (hond/kat smek smek) van een reserve backup die ze in hun bezit mogen hebben.

• Symphony-X
Volgens mij kloppen die gasten van BSA niet vriendelijk aan... of wel soms?

Verwijderd

euhm nee, je kunt niet doen alsof je niet thuis bent :)

• WoyBoy
Het gaat er niet om of ze vriendelijk zijn of niet maar of die gasten je weten te vinden en dan moet jij duidelijk maken dat je doet wat je doet (backups leveren) en dat dat legaal is volgens jou, want bla bla bla...
Blaffen/ lief kijken kan iedereen, maar daar gaat het in een rechtszaak niet om.

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:53 schreef spoooky het volgende:
euhm nee, je kunt niet doen alsof je niet thuis bent :)
LOL! owwwww... jammer zeg. hey.. lezen die gasten ook topics op tweakers..?

hmmmm..:o

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 01:55 schreef WoyBoy het volgende:
Het gaat er niet om of ze vriendelijk zijn of niet maar of die gasten je weten te vinden en dan moet jij duidelijk maken dat je doet wat je doet (backups leveren) en dat dat legaal is volgens jou, want bla bla bla...
Blaffen/ lief kijken kan iedereen, maar daar gaat het in een rechtszaak niet om.
Ik heb gehoord dat ze vaak binnenvallen rond 3 uur 's nachts.. doen ze dit altijd? Beetje overdreven..niet dan?

Verwijderd

nou, als je dan zo'n website runt ben je waarschijnlijk 23 uur per dag aan het kopieren, en als ze 14.00 binnenvallen kun je je self destruct shortcutje gebruiken.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Volgens mij mag je alleen een kopie maken van iets wat je zelf bezit, en aangezien diegene niet jouw origineel bezit mag je het hem niet verkopen

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• WoyBoy
Geen flauw idee of ze ook opsporingsbevoegdheid hebben. Check hun website anders ff om te kijken wie ze precies zijn en misschien staat er wel meer info als die website bestaat tenminste (?).

De BSA moet net als jusitite altijd keuzes maken hoe ze hun capaciteit inzetten, en dan kiezen ze liever voor de grote vissen ipv de kleintjes lijkt mij. Of had je het idee ook een grote vis te worden?? ;)

Trouwens, misschien nog een mogelijk vraag van de rechter:
Waar haal jij die reserve backups ZELF eigenlijk vandaan? Jaja, daarzo, heb je daar ook de originelen van dan? oeps ... :o

• Symphony-X
Op maandag 16 juli 2001 02:03 schreef WoyBoy het volgende:
Waar haal jij die reserve backups ZELF eigenlijk vandaan? Jaja, daarzo, heb je daar ook de originelen van dan? oeps ... :o
:*

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 01:47 schreef WoyBoy het volgende:

[..]

Waarom zou je er niets aan mogen verdienen?? Je voorziet alleen mensen die in het bezit van het origineel zijn/waren (hond/kat smek smek) van een reserve backup die ze in hun bezit mogen hebben.
dat snap ik ook wel :)
maar ik dacht dat het niet mag net zoals cdtje draaien op een festivieteit (ben niet meer echt helder :+ ) en daar vervolgens geld voor vragen.
'k weet niet hoe dat psies in elkaar steekt maar daar heeft het *ongeveer* mee te maken.

• daPet
  • Laatst online: 28-06-2025
Op maandag 16 juli 2001 02:03 schreef WoyBoy het volgende:
Geen flauw idee of ze ook opsporingsbevoegdheid hebben. Check hun website anders ff om te kijken wie ze precies zijn en misschien staat er wel meer info als die website bestaat tenminste (?).
Die hebben ze ja >:)
De BSA moet net als jusitite altijd keuzes maken hoe ze hun capaciteit inzetten, en dan kiezen ze liever voor de grote vissen ipv de kleintjes lijkt mij. Of had je het idee ook een grote vis te worden?? ;)
Zou het niet proberen...óók de kleintjes moeten het eens bezuren
Die heeftie - zegtie :9

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• WoyBoy
Op maandag 16 juli 2001 02:05 schreef NogooD het volgende:

[..]

dat snap ik ook wel :)
maar ik dacht dat het niet mag net zoals cdtje draaien op een festivieteit (ben niet meer echt helder :+ ) en daar vervolgens geld voor vragen.
'k weet niet hoe dat psies in elkaar steekt maar daar heeft het *ongeveer* mee te maken.
:?

Een cd-tje in het openbaar draaien iig, daar had die muzikant oid geld voor kunnen vangen (waar ie volgens mij ook recht op heeft). Bedoel je dat een fabrikant ook recht heeft op het geld (aankoopwaarde?) als iemand een reserve kopie wilt ongeacht hoe ie daaraan komt?

Verwijderd

hmm wat ik bedoel is:
dat het geld verdienen door een game te copyen en vervolgens door verkopen is niet te bedeoeling want (ff uit het bedrijfs *point of view*)
lopen zij weer geld mis,
cd'tje kapoet geen probleem koopt u maar een nieuwe.
zo bedoel ik het, en of iemand zich daar van aantrekt is een ander verhaal :)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Zeer zeker dat dit niet mag, immers het is namelijk niet toegestaan backups te maken anders voor eigen gebruik, als jij voor andere backups gaat maken, zal de rechter ongetwijfeld vinden, dat je niet ter goeder trouw handelt, het zou bijvoorbeeld anders zijn, als jij van je klanten zou eisen dat ze het orgineel meenemen inclusief legitimatie, maar zelfs dan nog begeef je je op glad eis.

Overigens zou ik je zeer sterk afraden in games te gaan handelen, niemand zal aan jou deur komen als je af en toe es een kopietje maakt, echter op moment dat jij er winst uit probeert te slaan, dan ben je echt snel de lul, 1 iemand klikken en het is al zover, en geloof me ze zijn echt niet misselijk, dacht je dat politie kut was, daar zul je er hoogstens met een voorwaardelijkje afkomen, maar economische controle dienst die is iets grover, die laten je gewoon net zo lang betalen dat je gewoon geen fuck meer hebt.

Verwijderd

Jij mag gewoon niks voor andere kopieren, want jij hebt het auteeursrecht niet (tenzij je toestemming hebt van de maker, dream on >:) :z ).

Bij muziek mag je al alleen een kopie maken van spul voor eigen gebruik met je eigen middelen zelfs wanneer je het zelf niet hebt. En software mag je alleen voor eigen gebruik kopieren als je het orgineel hebt. Dus het antwoord lijkt me nee.

Waarom wil je dit weten ?
Wil je voor vrienden een back-up maken ? (gewoon kopieren who cares >:) )
Of wil je de sint spelen voor heel nl ?(waarom ?)

Verwijderd

Volgends mij is dit zo illegaal als het maar kan

• IceStorm
  • Laatst online: 17:20

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op maandag 16 juli 2001 03:48 schreef [STG]Negotiator het volgende:
Volgends mij is dit zo illegaal als het maar kan
En dat is het enige correcte antwoord.

• Doekoeman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03-2025
Op maandag 16 juli 2001 01:50 schreef Symphony-X het volgende:
Volgens mij kloppen die gasten van BSA niet vriendelijk aan... of wel soms?
Hebben die ook zwarte pakken en zwarte auto's ? En en gun met silencer ?

--==(¯`·.,_.---==»|| "A blowjob is better then no job!" - Popa Chubby ||«==---._.·¯)==--

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Hebben die ook zwarte pakken en zwarte auto's ? En en gun met silencer ?
LOL :) FREEZE! drop that cd-r, man! slowly step away from the computer!

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39
je mag een backup maken van je eigen troep, als je het verkoopt is het niet meer je eigen troep etc, das 1 punt waar het illegaal aan is, 2, de koper heeft niet dezelfde backup als zijn CD'tje. (registratie nummers anders) op 2 punten hang je dan al... + BSA pakken geen mensen op die 1 of 2 cdtjes per dag kopieëren, veel ste veel papier werk i think, ze doen meer de grote organisaties (Twilight,Crazy Byte's e.d. die miljoenen cd's per dag maken).

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:36
Mijn idee ook, gewoon illegaal. Je zoekt een mooi verhaaltje net als elke warez site (van die 24hr blablablabla) maar wat jij wil gaan doen is gewoon illegaal (anders start ik ook even een backup handeltje om mensen hun officepakket te backuppen, waarbij ik niet controleer of ze het wel hebben, dat is hun verantwoordelijkheid)
Leuk geprobeerd, meer ook niet :+

Flickr | Lego collectie

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op maandag 16 juli 2001 09:28 schreef BdR het volgende:

[..]

LOL :) FREEZE! drop that cd-r, man! slowly step away from the computer!
:D En de fikker is het moordwapen.

Stuur eens een mailtje naar een site met ongeveer de volgende tekst. Zij weten misschien wel wat info:

"Naam" ONLY supplies Information and Tools necessary to make a PERSONAL BACKUP of legally owned Game CD's. "Naam" cannot be held responsible if any of the information and/or files contained on this site is used in the pursuit of illegal activities such as copyright infringement or piracy.
Keep the following in mind when making a backup of an Original Game CD:
You are LEGALLY ALLOWED to make a personal backup of an Original Game CD as long as you are the owner of the Original Game CD.
You are NOT ALLOWED to sell, rent or give away any backups of copyrighted Games CD's, as this is not allowed by Copyright Laws.
You MUST DESTROY any backups when you don't legally own the Original Game CD anymore (e.g. selling or giving it away)
Before making a backup, check in the supplied manual or on the back of the CD, if there are special conditions for making a personal backup.

You are ONLY allowed to ENTER "Naam" if you need information to make a backup of an Original Game CD of which you are the legal owner. By Clicking the ENTER button you agree with the above Notice!

Serieus, bij zo'n site vragen :)

Verwijderd

ik denk niet dat de bsa, buma/stemra, brein enz. er blij mee zijn maar als je echt alle originele versies thuis hebt en ze doen een inval kunnen ze je niets maken natuurlijk
volgens de wet heb je het recht op backups
bij elk origineel exemplaar
maar er zullen natuurlijk altijd mensen bij je bestellen die geen origineel exemplaar hebben
zorg dan ook altijd dat je in je disclaimer dus heel duidelijk maakt dat je niet verantwoordelijk bent voor je klanten

overigens doet de bsa niet zo snel een inval
meestal alleen bij bedrijven, want bsa is een opgericht door grote software bedrijven als microshoft,adobe enz.

de buma/stemra doet het vaker bij particulieren etc.

hier wat url's

www.bsa.nl / bsa.org
www.buma.nl
www.brein.nl
www.nuv.nl

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

He Doekoeman, alla sani boeng?! Mi deh!
Ik denk dat jij een beetje teveel CS speelt brada.
Verder niet kopiëren en doorverkopen! Vriend van me is daar ook mee gepakt. Twee en een half jaar geleden. Hij betaald nog steeds..
Uitkijken dus!!! Je mag voor JEZELF een backup-copy maken als je ZELF het orginele spel bezit met het orginele boekje met daarin de copyrights. Heb je alleen de CD, heb je al geen poot om op te staan!
Als je het tóch wilt doen heb je geld teveel en mag je mijn RC wel spekken... ;)

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

• broes_willems
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Ik heb niet alles nagelezen dus miscshien is dit een doublepost.

Ik denk dat je alleen backups mag maken van de originele versie van de klant.

Jij mag van jouw origineel niet meer dan 1 back-up maken! Dat staat in de voorwaarden van bijna alle spellen.

Als je dus een backup maakt van het exemplaar van de klant dan zit je goed en heb je gelijk het bewijs dat die het origineel heeft.

Dit logistiek goed invullen is wel een probleem (welke klant wil zijn stuff nou langer dan een dag kwijt zijn).

Leuk idee wel. Ik kan dat waarderen als ondernemer. (heb zelfs trouwens ook een hekel aan spellen die het niet meer doen en waarvan ik geen backup heb!

• ravw
  • Laatst online: 20:17
IK vind dat het weer in het grijze vak ligt hoor want ergens mag het niet ...
maar je moet wel.

Stel je mag geen Backup maken van spellen (of het kan niet doordat ze beveiligd zijn)

Maar nu heb ik voor 30.000 GLD aan software liggen in huis als het niet meer is .
Legaal :) ( ik heb geen back ups ..omdat ik bang ben dat als er wordt binnen gevallen wordt door de BSA dat ze dan anders gaan denken ... OM maar ff over de opslag van het spul tezwijgen :)

Maar wat nu als hier alles weg wordt gejat of het brand af ...

kan ik dan door middel van dozen en boekjes alles terug krijgen van de makers waarvan ik het orgineel heb ... ??? (dozen staan hier niet in huis )

NEEE is het andwoord want je had maar een back up moeten maken .

Maar dat kan niet want daar zijn ze tegoed beveiligd door :(

Dus als iemand zo iets doet is het alleen goed vind ik alleen moet het dan wel zo dat ze hun bon of aankoop kunnen bewijzen van het orgineel.

(ps ik weet dit omdat ik al eens games ben kwijd geraakt en geen back up gemaakt heb.

heb dus naar de makers een e mail gestuurt dat ik het spel had gekocht (bon en foto met doos erop.
maar dat ik het nu kwijd ben.

Wat krijg je tehoren als u je orginele CD stuurt krijg je een nieuwe toe :( anders is het gewoon jammer had je maar een backup moeten maken ..

Fijn aan die gasten heb je dus niets :(

Dus ik vind dat het wel mag maar ik zou het wel laten uit zoeken hoor

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Wildfire
  • Laatst online: 20:25

Wildfire

Joy to the world!

Sorry voor het off-topic gaan, maar ik kon het niet laten:

Raptorix:
glad eis
Het is toch wel erg hoor. Hoe kun je nu 'eis' schrijven ipv 'ijs'??? |:(

Maar goed, weer on-topic: het is illegaal. Je mag alleen een backup maken van je eigen originele CD en die backup is dan alleen voor jezelf. It's that simple.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 20:20 schreef Brian Dickens het volgende:
Sorry voor het off-topic gaan, maar ik kon het niet laten:

Raptorix:
[..]

Het is toch wel erg hoor. Hoe kun je nu 'eis' schrijven ipv 'ijs'??? |:(

Maar goed, weer on-topic: het is illegaal. Je mag alleen een backup maken van je eigen originele CD en die backup is dan alleen voor jezelf. It's that simple.
Indeedie, er is verder geen discussie nodig. Het mag *NIET*.

1)Backup maken is alleen voor jezelf, die mag je niet verspreiden
2) Backups maken voor andere mensen heb je het copyright voor nodig (waarom denk je dat het COPYright heet?)
3) Wil je er geld aan verdienen zul je naast toestemming van de copyright-houder 99% zeker ook een royalty moeten betalen aan de copyright-houder

Dus.

R./

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 20:09 schreef Blackhole het volgende:

Maar dat kan niet want daar zijn ze tegoed beveiligd door :(
niks is goed genoeg beveiligd :)
en als het om software beveiliging gaat is kun je makkelijk spreken van erg slechte beveiliging, iedereen met internet en wat tijd heeft binnen notime wat sites gevonden met 'pleisters' en 'nummertjes' zal ik het maar noemen :)
in tijdschriften kom je ook weleens leuke adresjes tegen

maar het is idd triest voor de mensen die wat minder bekend zijn hiermee en hun cd kwijtraken, beschadigen etc. waar ze zoveel geld aanhebben uitgegeven
een spel is nog wel te overzien, maar photoshop ofzo :P oei

wrom doen de makers niet gewoon 2 exemplaren in de doos ? voor de prijs van het cdtje hoeven ze het niet te laten

• ravw
  • Laatst online: 20:17
Op maandag 16 juli 2001 20:52 schreef effex het volgende:

[..]

niks is goed genoeg beveiligd :)
en als het om software beveiliging gaat is kun je makkelijk spreken van erg slechte beveiliging, iedereen met internet en wat tijd heeft binnen notime wat sites gevonden met 'pleisters' en 'nummertjes' zal ik het maar noemen :)
in tijdschriften kom je ook weleens leuke adresjes tegen

maar het is idd triest voor de mensen die wat minder bekend zijn hiermee en hun cd kwijtraken, beschadigen etc. waar ze zoveel geld aanhebben uitgegeven
een spel is nog wel te overzien, maar photoshop ofzo :P oei

wrom doen de makers niet gewoon 2 exemplaren in de doos ? voor de prijs van het cdtje hoeven ze het niet te laten
Dat zou ienderdaad een oplossing zijn :)
gewoon die Backup mee geven met het org.

Maar dan wordt het wel weer lastig als het gaat om ONLINE games en lan want daar heb je dan wel 2 cd gelijk voor.

En over Fotosoep ja dat wordt lastig als je hem kwijd ben ...
Of wat dacht je van autocad .

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

Je mag een kopie maken van het orgineel indien je licenties compleet zijn. Voor spellen is dit een ander verhaal maar het komt er op neer dat je een backup mag maken per spel, als je mensen backups wil aanbieden van software die zij in hun bezit hebben dan moet je eerst de officieele cd zien en de klant laten tekenen dat hij de rechtmatige eigenaar is, dan sta je juridisch een stuk sterker. en dan is het legaal.

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:33 schreef blackie het volgende:
Je mag een kopie maken van het orgineel indien je licenties compleet zijn. Voor spellen is dit een ander verhaal maar het komt er op neer dat je een backup mag maken per spel, als je mensen backups wil aanbieden van software die zij in hun bezit hebben dan moet je eerst de officieele cd zien en de klant laten tekenen dat hij de rechtmatige eigenaar is, dan sta je juridisch een stuk sterker. en dan is het legaal.
Nee, nee, nee...nog maar een keer: een backup maken mag, maar alleen voor JEZELF. Backups maken voor anderen, ook al hebben ze die software zelf ook origineel is *NIET* legaal, je bent niet in het bezit van de copyrights. Of de BSA er over zal vallen als je het doet is een tweede trouwens...

R./

Verwijderd

sjah je mag idd eigenlijk alleen zelf een backup maken
mag je eigenlijk wel oneindig veel backups maken ? ik zag laatst op tv een of andere politicus iets zeggen dat je wel een kopie mag maken voor bijv in de auto of in je discman
maar mag je er dan meer als 1 maken ?

de enige oplossing zou zijn dat men naar jou toe kwam en met jou brander het deden, dan doen ze het toch zelf hehe
beetje onpraktisch

maar over dat multiplayer
dan doen ze toch die 2e cd alleen met single player..?

• Metalium-220
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

best wel illegaal :)

• RaDKiLL

RaDKiLL

Revived

Zou hij het inmiddels door hebben?!

Verwijderd

backupje maken voor je oma :P

• Symphony-X
Op dinsdag 17 juli 2001 15:48 schreef RaDKiLL het volgende:
Zou hij het inmiddels door hebben?!
hehe B-)

Verwijderd

/off
tel het woord: illegaal en win een wasmachine
;)

owk maar volgens mij en de rest in het topic is het wel duidelijk dat het illegaal is.

• RaDKiLL

RaDKiLL

Revived

So lock her up?! Ein Slotskie...

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 01:47 schreef WoyBoy het volgende:

[..]

laat je inschrijven bij de kvk :)

• Rhy
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

een hoop geneuzel ... dat 'disclaimergedoe' wat je veel op irc en ftp sites terugvindt dekt de lading niet en je bent nogsteeds illegaal bezig. Of je het nu download dan wel distribueerd. Waarom het nogsteeds gedoogd wordt? tja je kan niet iedereen arresteren. Vreemde uitzondering is het hele mp3 verhaal. 5 jaar geleden was het zo illegaal als de pest, maar toen napster voorbij kwam mocht het opeens!? En nee je hoeft het me niet uit te leggen, ik snap het verhaal wel ;) maar het blijft een vreemde situatie

verkoop van backups is ook illegaal
het is alleen toegestaan backups te maken voor eigen gebruik, maar niet voor anderen, of dit nu verkoop of geschenken zijn het mag niet PUNT.
backups van eigen software moet ten allen tijde worden aangetoont met origineel

dus ... voordat iedereen enthousiast cd'tjes gaat verkopen (ja het blijft aantrekkelijk), zoek een baantje en verdien je geld op een eerlijke manier (staat leuker op je CV ook) en koop gewoon (goede) software. Met GNU en freeware software kom je ook een heel eind al dan niet verder.

• Captain Pervert
  • Laatst online: 21-12-2025
Het is verboden, basta.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Het aanbieden van "gebackupte" spellen is gewoon illegaal, wat je er ook bijzet.

Daarnaast is het geven van een backup van software aan een andere persoon altijd illegaal (of die persoon nu wel of niet een origineel bezit)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Symphony-X
eeeeh.. ik heb em nu wel door hoor :7

Verwijderd

Op zondag 22 juli 2001 17:03 schreef Symphony-X het volgende:
eeeeh.. ik heb em nu wel door hoor :7
Ja maar...het MAG gewoon niet! Snap dat dan! ;) >:)

Irri he, mensen die urenlang de inmiddels al tig keer genoemde conclusie herhalen...spuit 11, 12 en 13.

R./

Verwijderd

ok ff een vraagje tussendoor heeft er iemand hier ooiot wel eens bezoek gehad van bsa

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
2. HOE maak je in godsnaam dat verschil duidelijk tussen illigale handel en 'goede bedoelingen'? Ik kan toch niet iedere 'klant' gaan controleren op originele exemplaren van een bepaald spel?
Nou ik denk dat je hiermee eigelijk al je antwoord geeft..
Volgens mij is het gewoon bijna niet te controleren... en daarom zullen ze het strafbaar vinden..

En aan de andere kant, je gaat winst maken door het verkopen van kopies, zonder toestemming van de maker...
Oke.. winst is dan niet je belangrijkste doel, die is, mensen helpen aan backups.
Maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt.

Ik kan me nog wel herrineren, toen je nog shareware spelletjes op diskette kon kopen op een pc beurs. Op zichzelf, waren die spelletjes gratis (shareware), maar als je die spelletjes ging copieren, en ze verkopen, moest je toestemming vragen aan de maker, of erkende leverancier. Anders was je strafbaar.

• Veen
  • Laatst online: 19:44
Volgens mij een beetje illegaal...

• Symphony-X
Op dinsdag 24 juli 2001 13:06 schreef Steel-Frog het volgende:
Volgens mij een beetje illegaal...
...zucht.... ;( meen je dat nou??????

:z

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Oke...het lijkt me duidelijk dat het aanbieden van kopieen NIET legaal is.

Echter, het aanbieden van faciliteiten om backups te maken is dat wel. Hier in Eindhoven is een winkel (CD2CD) waar een paar PC's staan met brandertjes, en waar je voor 20 piek ofzo een CD kan kopieren. En die zitten er ook al heel wat jaartjes...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
volgens mij is het hardstikke legaal, die mensen die die games kopen en het origineel niet bezitten zijn fout bezig, jij niet...

*dacht ik*

Er zijn zoveel nederlandse sites die psx en dreamcast backups verkopen, duss...

suc6 *D

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 23 juli 2001 13:51 schreef metarzanyouasshole het volgende:
ok ff een vraagje tussendoor heeft er iemand hier ooiot wel eens bezoek gehad van bsa
Ik ken hier iemand op GoT die daar "ja" op kan zeggen.

• rove
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06-2022
Op school komen ze nog welles langs en gaan ze rond vragen of ze mensen weten die illegaal fikken :7

"Neeuuuh.. jij?" :D

dunno

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 07:55
nee da's nooit een disclaimer. Op het moment dat jij verkoop ben je al strafbaar wegens schenden auteursrecht. De enige die een kopie mag maken is de houder van de software(licentie). Ookal geef je ze gratis weg, dan zit je nog fout.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 08:53 schreef DynaMikeY het volgende:
Oke...het lijkt me duidelijk dat het aanbieden van kopieen NIET legaal is.

Echter, het aanbieden van faciliteiten om backups te maken is dat wel. Hier in Eindhoven is een winkel (CD2CD) waar een paar PC's staan met brandertjes, en waar je voor 20 piek ofzo een CD kan kopieren. En die zitten er ook al heel wat jaartjes...
handig als je geen brander wilt kopen :7 (als het perfecte kopieen zijn, dus ook safedisc 2?)

Verwijderd

waarom doen jullie zo moeilijk, zet een advertentie in de krant dat je cd's voor mensen kopieert daar is niets illigaals aan! Is gewoon een dienst, je zet er verder toch niet bij waar het omgaat! leuk verhaaltje van waarom je bv. cd's bij jou zou branden. Maak backups van uw 'dure' spellen! zoiets... is niks mis mee.

• IceStorm

IceStorm

Op donderdag 25 oktober 2001 23:01 schreef devnull het volgende:
waarom doen jullie zo moeilijk, zet een advertentie in de krant dat je cd's voor mensen kopieert daar is niets illigaals aan! Is gewoon een dienst, je zet er verder toch niet bij waar het omgaat! leuk verhaaltje van waarom je bv. cd's bij jou zou branden. Maak backups van uw 'dure' spellen! zoiets... is niks mis mee.
Is alles mis mee. En zou je aub geen enorm oude topics omhoog willen trappen?

Verwijderd

wat een onzinlose thread dit is nou spammen

SLOTJE

• Bass64
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

Op donderdag 25 oktober 2001 23:11 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Is alles mis mee. En zou je aub geen enorm oude topics omhoog willen trappen?
ik las de eerste topic (zonder tekijken naar de datum),... he dat komt zeer bekend voor dat verhaal
en ja hoor 16 juli.....

volgens mij heeft hij niks tedoen die gast op het www... want wie gaat en nou voor zo iets een ouwe koe uit de sloot halen

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

Verwijderd

Gooi hem ff op slot ofzo IceStorm...een topic van juli waarin alles al gezegd is heeft niemand nodig

• Sebje
  • Laatst online: 19:05

Sebje

Makelaartje

laat maar, te ouwe topic

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 00:27 schreef Sebje het volgende:
Stel,

je hebt een hele zooi legale cd's, die kopieer je en die leen je uit je blijft dan wettelijk gezien eigenaar van je cd's. De persoon die de cd leent wordt houder. Hij heeft geen eigendomsrechten (mag het dus niet zomaar ff in de hens steken bv.).

vraag...

Ben je dan nog bezig met illegaat verspreiden van software? (je geeft immers aan dat er sprake is van huur en niet van koop dus jij (met alle legale cd's) blijft eigenaar). :? :?
Ja dit is nog steeds illegaal, je "mag" één backup voor jezelf maken, voor eigen gebruik. Je hebt geen rechten om er wat dan ook anders mee te doen. Geen verhuur, geen verkoop. Als je een backup maakt kun je ook je origineel uitlenen natuurlijk, daar is niks mis mee, maar meerdere backups maken voor het doel uitlenen alleen is illegaal. Er geld aan verdienen zowiezo.
Pagina: 1