Vouwwagen 500-1000 euro, waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-06 13:19
Beste Tweakers,

Goede vrienden van mij willen een vouwwagen (aka klapkar, plooiwagen) kopen om eens te kijken of het iets ze is. Nu had ik gesuggereerd "huur er eentje" maar dat blijkt nog best duur te zijn. Voor 3 weken ben je zo 1200 euro kwijt 8)7

Plan is nu om er eentje te kopen. Bevalt het niet, dan gaat ie weer op MP en zal het verlies hopelijk meevallen. Het budget is gesteld op 500-1000 euro.

Een snelle blik op MP leert me dat er voor dat geld best veel te koop is. Ik ben gevraagd mee te denken maar nu komt het, ik weet niks van vouwwagens :P Ik ben namelijk een die-hard tent-kampeerder (De Waard, FWIW).

Dus, beste Tweakers.... waarop moeten we letten? Ja, dat ie waterdicht is, dat snap ik. Beetje snel opzetten zou ook fijn zijn, al weet ik niet hoe realistisch dat is in deze prijsklasse? Welke merken/types zijn aanraders en wat zijn de afraders?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AZ->VV

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 571260

Ik heb veel informatie gekregen via http://www.vouwwagenclub.info/.

De belangrijkste is bepaal wat je wilt met de wagen. Ga je elke dag naar een andere camping of ga je naar 1 camping en blijf je 2 weken staan. Bij de eerste is het belangrijk hoe makelijk jullie de vouwwagen kunnen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46
waar op te letten is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. kwaliteit tentdoek (idd waterdicht) als dit katoen is en goed onderhouden dan kan het jaren mee. Let goed op de naden daar gaat het doek als eerste.

het bed is ook belangrijk. dikte van het matras en (het gebrek aan) lattenbodem. In sommige slaap je tussen de wielen en wordt het smal. Is het bed lang genoeg?

opzetmethode is ook iets om op te letten, snelklappers zijn handig (ex. 131 haringen) maar tweedehands prijzig. aan de andere kant van het spectrum is het opzetten van een losse bungalow tent minder werk >:)
Kijk dus even goed hoe handig dit systeem voor jullie is en past bij de manier van kamperen.

verder de technische staat. gezien het budget de gasslang even preventief vervangen. kijk ook even goed na de leeftijd van de bandjes. Deze hebben het zwaar te verduren. dus bij twijfel en ouder dan 5 jaar preventief vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Van de tent heb je al verstand; die moet niet lekken, niet té vaal zijn, eventuele scheuren netjes gerepareerd. De rest is gewoon een houten bak met wielen; ook die moet niet lekken, de bedrading moet nog goed zijn, de remmen ook. Het is geen high tech product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Recent identiek traject doorlopen en uiteindelijk budget aardig hoger gesteld om zo iets te kunnen kopen dat (mocht het bevallen) gelijk voor langere tijd geschikt is, en mocht niet bevallen het verlies bij verkoop beperkt is. Daarnaast heb je met een iets hoger budget ook veel meer keus binnen een eisen/wensen pakket.

Wij zijn uiteindelijk op een Holtkamper Cocoon (uit 2005) uitgekomen, met name omdat deze vrij snel klappen, courant zijn en er dus veel verschillende configuraties voorbij komen. Vouwwagenclub.info heeft een schat aan informatie, en 1 van de quotes daarvandaan die mij het meest is bijgebleven: Wil je een vouwwagen of een bouwwagen... Oftewel ga je een halve dag opbouwen om vervolgens ergens 2 of 3 weken te staan of wil je makkelijk kunnen rondtrekken?

Wij hebben inmiddels 2 x een weekend met de wagen gekampeerd om het te proberen en 'staan' binnen een uurtje en zijn ook met een uur weer opgepakt. Dat was ook 1 van de belangrijkste redenen voor ons om voor deze wagen te gaan.

Overigens nog een pre voor holtkampers: Deze komen beetje in het "De Waard" segment op gebied van vouwwagens en de mensen die ze kopen zijn over het algemeen die-hard kampeerders die erg netjes zijn op hun spullen. Bij het kopen van onze wagen een demonstratie van 1,5 uur gehad van de huidige eigenaren inclusief alle mogelijke info die ze er ooit bij hadden gekregen (boekjes van elk onderdeel etc)

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 02-05-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 19:46
Na aanschaf gelijk even opzetten en testen (met regen) voordat je ermee naar spanje rijdt en je vervolgens niet weet hoe die in elkaar gezet moet worden of blijkt dat die lek is, incompleet is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
Schoonouders hebben nog een Rapido klapcaravan in de garage staan. Ergens begin jaren '80 gekocht. Ding is 2 jaar geleden nog een keer gebruikt (maar dat was tegelijk de enige keer in de laatste 10 jaar). Is er nog markt voor zo'n ding onder de noemer Retro, of is het ouwe meuk en moet je hopen dat je zo'n klapcaravan zonder veel kosten kunt afvoeren naar de stort?

@havana Niks voor jou? :) Valt precies binnen je budget.

[ Voor 7% gewijzigd door coelho op 02-05-2018 12:15 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Ik heb vorig jaar een vouwwagen gekocht maar wel in een andere prijsklasse, ook tweedehands. Waar ik vooral op lette bij de tent was de stiksels in de naden. Is de tent schoon, daar aan zie je vaak al hoe de mensen er mee om zijn gegaan. Zitten er poep of harsvlekken op het tentdoek? Dit kunnen zwakke plekken zijn mits niet goed schoongemaakt. Hij mag niet muf ruiken.

Uiteindelijk is bij mij op de eerste vakantie toch het tentdoek gescheurd op een stiksel na een wolkbreuk. Soms heb je toch gewoon pech.

Als je echt interesse hebt, vraag dan of je de tent eens samen met de eigenaar op mag zetten en afbreken. Als je dat de eerste keer alleen met je partner moet doen, dan hoop ik dat je een goede relatie hebt.

Doe ook een proefrit, de wagen mag niet zwabberen achter je auto en de oplooprem moet goed werken en niet bonken. Als je een keer goed hard remt en daarna weer gaat rijden, mag de aanhanger ook niet schokken. Kijk naar de staat van de banden, profiel zal vaak wel goed zijn omdat de meeste vouwwagens maar 1 a 2 keer per jaar de weg op gaan. Let dus op droogtescheurtjes maar vooral ook de productiedatum. Ik geloof dat de banden 5 tot 7 jaar mee gaan.

Mijn vriendin keek vooral naar de gordijntjes overigens, ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-06 13:19
Goede tips mensen, hier kan ik verder mee.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Rudolf schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:38:

Als je echt interesse hebt, vraag dan of je de tent eens samen met de eigenaar op mag zetten en afbreken. Als je dat de eerste keer alleen met je partner moet doen, dan hoop ik dat je een goede relatie hebt.
Dit dus, maar doe dat alleen als je er eigenlijk al uit bent en puur wil zien of hij verder goed is etc en er geen dingen defect zijn. Wij zijn gewoon even naar Holtkamper zelf gegaan en hebben daar wat nieuwe en occasions bekeken en opgezet samen met verkoper om te zien hoe snel en makkelijk was het ging zodat dat stukje al helder was. Je wil daar niet staan en na een uur opzetten met huidige eigenaar denken: Wow dit gaan we dus nooit doen. Verder maakte het bij ons ook heel duidelijk hoe zuinig de vorige eigenaars geweest waren op hun spullen en kregen we zelfs naast de officiële opzetinstructie hun eigen ingekorte bullet-point versie ervan (met wat extra handigheidjes die niet in de originele staan) die we nu zelf ook gebruiken.

Verder zijn de punten met banden en remmen etc idd goede om op te letten, maar mooier nog is als de eigenaar kan laten zien dat de vouwwagen in de afgelopen 1 a 2 jaar nog een beurt gehad heeft. Zo mag je bijv voor de tempo-100 keuring (om 100 te mogen bij de oosterburen) geen banden ouder dan X (ik dacht 6) jaar hebben. Daarnaast is het net als met een auto: Een wagen die 3 jaar stof heeft staan happen 1 keer opzetten en hopen dat alles nog goed is, zowel met tent als mechanisch is echt een risico, liever iets dat gewoon gebruikt is en weggaat omdat er een nieuwer/ander kampeermiddel komt.

Uiteindelijk hangt het heel erg af van je eisen en wensen of je met een budget van 1000 tot 1500 wat gaat vinden, wij hebben uiteindelijk met een flexibel budget gekeken en zijn op 4k uitgekomen, besluit ik eind van dit jaar na paar weekenden kamperen en een zomervakantie van 2 a 3 weken dat het toch niks is dan verwacht ik er altijd nog wel weer zoveel voor te krijgen dat de optie om te huren toch duurder zal blijken.

Bevalt het wel goed (waar het voorlopig op lijkt) dan hebben we nog een paar jaar voor de boeg met deze en kunnen we dan eens bedenken wat we graag anders/beter zouden willen zien ipv gelijk op zoek te gaan naar wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 02-05-2018 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Sander schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Verder maakte het bij ons ook heel duidelijk hoe zuinig de vorige eigenaars geweest waren op hun spullen en kregen we zelfs naast de officiële opzetinstructie hun eigen ingekorte bullet-point versie ervan (met wat extra handigheidjes die niet in de originele staan) die we nu zelf ook gebruiken.
Mooi is dat he. De vorige eigenaar had allemaal tassen gemaakt voor de verschillende tentdelen, verschillende zakken gemaakt voor de tentstokken en ook alle tentstokken gelabeld met een kleurcode.

Wij hebben ook een zelfgemaakt instructieboekje van de vorige eigenaar erbij gekregen. Halverwege als de wagen en de wagentent staan, dan staat er ook in het boekje dat het tijd is voor koffie. Geweldig... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Rudolf schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Mooi is dat he. De vorige eigenaar had allemaal tassen gemaakt voor de verschillende tentdelen, verschillende zakken gemaakt voor de tentstokken en ook alle tentstokken gelabeld met een kleurcode.

Wij hebben ook een zelfgemaakt instructieboekje van de vorige eigenaar erbij gekregen. Halverwege als de wagen en de wagentent staan, dan staat er ook in het boekje dat het tijd is voor koffie. Geweldig... _/-\o_
Haha, dat is een beste wagen om op te zetten dan als je koffie in het midden drinkt :-). Bij ons zat er zelfs checklist bij voor iedere keer wegrijden (wielklem eraf, banden op spanning max 2 weken geleden etc)

Bij ons was het ook iets vergelijkbaars met labellen en mega veel details etc, maar ook gewoon de tijd nemen bij verkopen. Dat geeft mij in ieder geval veel vertrouwen in hoe er mee om is gegaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Sander schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:04:
[...]

Haha, dat is een beste wagen om op te zetten dan als je koffie in het midden drinkt :-). Bij ons zat er zelfs checklist bij voor iedere keer wegrijden (wielklem eraf, banden op spanning max 2 weken geleden etc)

Bij ons was het ook iets vergelijkbaars met labellen en mega veel details etc, maar ook gewoon de tijd nemen bij verkopen. Dat geeft mij in ieder geval veel vertrouwen in hoe er mee om is gegaan etc.
Ja, tis best een flinke jongen. Roadmaster Family S. Zonder luifel bezet ie toch al zo'n 27,5 m2

Met kamperen heeft het niet veel meer te maken :D
Pagina: 1