Toon posts:

Automatisch zoeken en gebruiken in doorrekenen formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor de energie-inhoud van een watertank heb ik het benodigde volume nodig wat er minimaal in moet zitten. Nu heb ik in een berekening de oppervlakte van de buffer nodig, dit hangt vast aan het volume in de tank.

Mijn probleem is dat de oppervlakte van de tank in een formule wordt gebruikt en ik wil deze waarde automatisch laten zoeken zodat deze uitkomst van de berekening kan worden vergeleken en deze moet minimaal even groot zijn dan een andere waarde.
Wazig verhaal maar ik heb dus een formule nodig waarbij de oppervlakte automatisch wordt geselecteerd zodat er wordt voldaan aan een minimale energie-inhoud in de buffer.

Hoe kan ik deze opstellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:43
Bedoel je dat adv van berekening een waarde uit een lijst wilt pakken die incrementeel is?
Stel je hebt een lijst (maat van bakken) 1,2,4,6,8,10
Als uit de berekening komt dat je een bakmaat van 4.75 nodig hebt dat de maat 6 gekozen wordt?

[edit] Het maakt het een stuk makkelijker om een inhoudelijke reactie te krijgen als je iets meer uitleg geeft het liefst met een voorbeeld tabel en verwachtte uitkomst.

[ Voor 26% gewijzigd door yozgoesdigital op 02-05-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13
Klinkt als een klusje voor de oplosser / solver van excel...

Maar de vraag-/probleemstelling zijn nogal gebrekkig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

Reptile209

- gers -

Dit kan je gewoon doen met VLOOKUP() (of Vert.Zoeken()), danwel met INDEX/MATCH (index/vergelijken voor NL?). Solver is niet goed in het werken met staffels (vaste antwoorden).

Dan zou ik dus op basis van een gegeven energie-inhoud kijken welk standaard oppervlak daar bij past (met de genoemde zoek-functies). En vanuit dat oppervlak en de inhoud volgt dan eenvoudig de hoogte.

Een rekenvoorbeeldje zou wel helpen om je vraag beter te begrijpen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Reptile209 op 02-05-2018 12:57 ]

Zo scherp als een voetbal!