Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-03 20:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de volgende applicaties:
Adobe Premiere
Photoshop
Fusion 360
Autocad

Het allerbelangrijkste is dat de interactie van de applicaties snel is.
Dus niet specifiek de export van video's of rendering van 3D tekeningen, maar dat het daadwerkelijk maken van content & mechanische tekeningen soepel verloopt.

Rendering moet tegelijkertijd kunnen met bijvoorbeeld videobewerking.
Rendering is "In canvas" in Fusion 360 en gebruikt voornamelijk de GPU.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem mag tussen de 2000 a 3800 euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis & Toetsenbord heb ik al.
Verder heb ik ook nog wel wel HDD schijven liggen die erbij gepropt kunnen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik dacht aan zo'n setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,95€ 314,95
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 149,-€ 149,-
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 1.099,-€ 1.099,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,50€ 379,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 960 EVO 1TB€ 345,-€ 345,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.449,91

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zie dat de Ryzen 2700X meer geschikt is voor het gebruik met mijn applicaties ivm met meer cores & threads.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee niet specifiek ofzo. :)

Ga je overklokken?
Nee, misschien in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zit nog met een aantal vragen:

- Ga ik het verschil merken tussen een GTX1070 ti (8GB) en een GTX1080 ti (11GB) en waar kan ik dat verschil verwachten?

- Klopt het dat er een standaard koeler meegeleverd wordt met Ryzen 2700X en is deze ook voldoende voor overclocking?

- Ik heb voor 32GB Ram gekozen, maar wil eigenlijk wel weten waar ik het verschil met 16GB ga merken :)

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op deze vragen _/-\o_
Verdere opmerkingen of tips zijn natuurlijk ook welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... ๐—๐–พ๐— ๐—๐—ˆ๐–พ๐–ฟ๐— ๐—‡๐—‚๐–พ๐— ๐—‰๐–พ๐—‹๐–ฟ๐–พ๐–ผ๐—

De gekozen 1080ti is helaas amper leverbaar, deze is beter beschikbaar: pricewatch: Gigabyte GeForceยฎ GTX 1080 Ti Gaming OC 11G

๐š’๐™ฟ๐š‘๐š˜๐š—๐šŽ 16 ๐™ฟ๐š›๐š˜ - ๐–ฑ7 5800๐–ท3๐–ฃ - ๐–ท63 - ๐–ฌ๐–ฒ๐–จ ๐–ฑ๐–ณ๐–ท2070๐–ฒ - 32๐–ฆ๐–ก-3800 - 2๐–ณ๐–ก ๐–ฒ๐–ฒ๐–ฃ - ๐–ง510 ๐–ค๐—…๐—‚๐—๐–พ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
d22wth schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:52:
De gekozen 1080ti is helaas amper leverbaar, deze is beter beschikbaar: pricewatch: Gigabyte GeForceยฎ GTX 1080 Ti Gaming OC 11G
Top dank voor de tip! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... ๐—๐–พ๐— ๐—๐—ˆ๐–พ๐–ฟ๐— ๐—‡๐—‚๐–พ๐— ๐—‰๐–พ๐—‹๐–ฟ๐–พ๐–ผ๐—

Trouwens, voor dit budget zou ik zeker wel een betere koeler erbij nemen. Als je echt wilt overclocken natuurlijk.

Bijv: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

๐š’๐™ฟ๐š‘๐š˜๐š—๐šŽ 16 ๐™ฟ๐š›๐š˜ - ๐–ฑ7 5800๐–ท3๐–ฃ - ๐–ท63 - ๐–ฌ๐–ฒ๐–จ ๐–ฑ๐–ณ๐–ท2070๐–ฒ - 32๐–ฆ๐–ก-3800 - 2๐–ณ๐–ก ๐–ฒ๐–ฒ๐–ฃ - ๐–ง510 ๐–ค๐—…๐—‚๐—๐–พ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikart
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01 19:10
Hallo!

Wat leuk, ik ben ook van plan een soortgelijk systeem te kopen, maar dan meer voor gebruik met Blender.

Wat ik weet van Blender is, dat als je gaat renderen met je GPU, dat je dan gebonden bent aan de hoeveelheid geheugen op je videokaart. Als die een geheugen heeft van 8GB, dan moet je zorgen dat de scene die je gaat renderen dus niet meer dan 8GB aan textures bevat, want dan gaat hij simpelweg niet renderen. Om een 'simplified' voorbeeld te geven.
Hetzelfde geld geloof ik ook wanneer je met je CPU rendert, maar dan wordt je werkgeheugen gebruikt.

Verder zal er zowiezo een verschil in snelheid van renderen zijn tussen de 1070 en 1080. Aangenomen dat je in technische renders niet echt veel gebruik maakt van je geheugen m.b.t textures. Dan zou de keuze van GPU dus niet moeten liggen aan de hoeveelheid geheugen. Maargoed, dat is een aanname.

Hetzelfde verhaal geldt kwa renderen dus denk ik ook voor het werkgeheugen, maar zoals ik al zei, ik maak nu de vergelijking met Blender, dus voor hetzelfde geld, geldt m'n hele verhaal niet voor de programma's die jij gebruikt :P.

Wellicht heb je er iets aan!

EDIT:

Ik heb nog eens wat gegoogled naar de programma's die je gebruikt om een beter idee te krijgen van wat nodig is.

Adobe Premier

Gezien je vooral de nadruk legt op multitasken. En gebruik wil maken van Premiere terwijl je een render maakt. Is het dan niet een stuk slimmer om 2 videokaarten in je systeem te zetten?
En gezien het renderen of exporten niet vliegensvlug hoeft, hoeven die GPUs ook geen beesten te zijn. in de link die ik gaf, staat dat je met 6GB VRAM al uit de voeten kan met 4K videos. Dus je zou voor een 1060 + 1060 kunnen gaan. Of, als je 6K videos ook wil exporten, 1060 + 1070 kunnen nemen. In beide gevallen in ieder geval goedkoper dan รฉรฉn 1080 Ti. En ik geloof dat je moederbord ook 2 slots heeft voor Videokaarten, dus je hoeft je build dan niet drastisch te veranderen. Eventueel een iets sterkere Voeding.

Ik denk ook dat 32GB werkgeheugen nogal overkill is. 16GB zou ruim voldoende moeten zijn voor videobewerking als je het allemaal niet te gek maakt. En je kan eventueel altijd later nog die extra 16GB nog erbij in zetten, als je dan toch meer nodig hebt

Succes met keuzes maken!

[ Voor 35% gewijzigd door Rikart op 02-05-2018 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
Rikart schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:14:
Hallo!

Wat leuk, ik ben ook van plan een soortgelijk systeem te kopen, maar dan meer voor gebruik met Blender.

Wat ik weet van Blender is, dat als je gaat renderen met je GPU, dat je dan gebonden bent aan de hoeveelheid geheugen op je videokaart. Als die een geheugen heeft van 8GB, dan moet je zorgen dat de scene die je gaat renderen dus niet meer dan 8GB aan textures bevat, want dan gaat hij simpelweg niet renderen. Om een 'simplified' voorbeeld te geven.
Hetzelfde geld geloof ik ook wanneer je met je CPU rendert, maar dan wordt je werkgeheugen gebruikt.

Verder zal er zowiezo een verschil in snelheid van renderen zijn tussen de 1070 en 1080. Aangenomen dat je in technische renders niet echt veel gebruik maakt van je geheugen m.b.t textures. Dan zou de keuze van GPU dus niet moeten liggen aan de hoeveelheid geheugen. Maargoed, dat is een aanname.

Hetzelfde verhaal geldt kwa renderen dus denk ik ook voor het werkgeheugen, maar zoals ik al zei, ik maak nu de vergelijking met Blender, dus voor hetzelfde geld, geldt m'n hele verhaal niet voor de programma's die jij gebruikt :P.

Wellicht heb je er iets aan!

EDIT:

Ik heb nog eens wat gegoogled naar de programma's die je gebruikt om een beter idee te krijgen van wat nodig is.

Adobe Premier

Gezien je vooral de nadruk legt op multitasken. En gebruik wil maken van Premiere terwijl je een render maakt. Is het dan niet een stuk slimmer om 2 videokaarten in je systeem te zetten?
En gezien het renderen of exporten niet vliegensvlug hoeft, hoeven die GPUs ook geen beesten te zijn. in de link die ik gaf, staat dat je met 6GB VRAM al uit de voeten kan met 4K videos. Dus je zou voor een 1060 + 1060 kunnen gaan. Of, als je 6K videos ook wil exporten, 1060 + 1070 kunnen nemen. In beide gevallen in ieder geval goedkoper dan รฉรฉn 1080 Ti. En ik geloof dat je moederbord ook 2 slots heeft voor Videokaarten, dus je hoeft je build dan niet drastisch te veranderen. Eventueel een iets sterkere Voeding.

Ik denk ook dat 32GB werkgeheugen nogal overkill is. 16GB zou ruim voldoende moeten zijn voor videobewerking als je het allemaal niet te gek maakt. En je kan eventueel altijd later nog die extra 16GB nog erbij in zetten, als je dan toch meer nodig hebt

Succes met keuzes maken!
Top, dank voor de tips!

Ik ga toch voor de GTX 1080 TI :)
En ik plaats eventueel later nog 16 GB bij.
Nu heb ik nog 1 vraagje, die 550W voeding heb ik vervangen voor een G750 omdat ik met een calculator op zo'n 520W kwam en ik graag nog de optie wil houden om in de toekomst er een videokaart bij te zetten.
Deze voeding moet verder gewoon kunnen toch?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,95€ 314,95
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 140,51€ 140,51
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 1.099,-€ 1.099,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,50€ 189,50
1Cooler Master GM G750M€ 80,31€ 80,31
1Samsung 960 EVO 1TB€ 345,-€ 345,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.252,28

[ Voor 31% gewijzigd door Piqer op 02-05-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, daarnaast is de videokaart nu al gewoon een slechte koop. 1100 euro is echt veel te veel. Daarnaast een tweede in de toekomst is helemaal een rare keuze.

[ Voor 96% gewijzigd door -The_Mask- op 02-05-2018 09:28 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Piqer Voorzover ik begrijp heeft fusion 360 geen "gpu rendering" maar gewoon versnelde vieuwports die er goed uit zien, en als je echt wilt renderen dan gebeurd dat gewoon op de cpu. (al dan niet in de cloud) Zonder "comute" georienteerde gpu renderer heeft een 2de gpu dus ook niet zo veel zin.

Die 1080 ti gaat dus nergens echt zinvol zijn voor de apps die jij noemt en met wat jij doet. 1070 ti bijv lijkt me veel logischer.

Verder gaat door de hogere coresnelheid de interactie met de applicaties die je noemt soepeler met een 8700K dan met een 2700x. De 2700x is met pure multithreaded taken wat sneller maar dat zul je waarschijnlijk niet zo vaak merken. Tenzij je bijvoorbeeld ook heel veel echt multitaskt zoals op de achtergrond video exporteren uit premiere bijv. Maar dan lijkt me het logischer om met dit budget een 10+ core intel te scoren ofzo.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zie hier steeds dikke gaming videokaarten voorbij komen, maar hebben deze pakketten niet liever iets uit de Nvidia Quadro lijn? Die lijken me juist bedoeld voor deze toepassingen.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 02-05-2018 13:27 ]

๐Ÿ–ฅ๏ธ | ๐Ÿš—

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
MadMarky schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:26:
Ik zie hier steeds dikke gaming videokaarten voorbij komen, maar hebben deze pakketten niet liever iets uit de Nvidia Quadro lijn? Die lijken me juist bedoeld voor deze toepassingen.
Nou als ik het goed begrijp:

Een Nvidea Quadro kaart is uitermate efficiรซnt voor het renderen & video export, maar minder geschikt voor het optimaliseren van interactie in een applicatie.
Rendering vindt plaats terwijl ik slaap/game.
Dus de kwaliteit van de interactie binnen een applicatie als Fusion360 & Adobe Premiere is voor mij velen malen belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Piqer Een quadro is primair bedoelt als viewport d3d/ogl renderer/versneller, en heeft vooral in OpenGL applicaties zin, en zorgt daar ook voor meer fps en dus een betere "interactie", mede door de andere drivers. (lees, nvidia houdt de gtx drivers bewust traag)
Daarnaast hebben de duurdere quadro's genoeg compute power aan boord om ook zinvol te zijn voor het (vaak niet realtime) renderen van videoframes/effecten en 3d modellen, alleen is de verhouding daar door de prijs wel scheef tov de gtx varianten. (dus geen goede prijs/prestatie verhouding) Verder kunnen quadro's zinvolle functies bevatten zoals 10bits opengl ondersteuning of gen/framelock onderteuning, extra outputs of ecc vram, maar dat moet je echt willen. De conclusie is iig wel hetzelfde, waarschijnlijk niet zinvol voor jou.

Fusion 360 is een directx applicatie en niet extreem zwaar voor de gpu. Renderen gaat op de cpu dus hiervoor hoef je geen snelle gpu te halen, waarschijnlijk is een 1050 ti al prima.

Premiere pro is gpu vaak versneld via CUDA en een beetje gpu zoals een gtx 1060 is vaak wel fijn. Als je met hele zware formaten werkt of met 4K materiaal op 60fps en effecten dan kan een zwaardere gpu zinvol zijn.

Photoshop draait bijna overal op, een losse gpu tov de onboard gpu van een intel geeft wel een boost, met een 1050 ti zit je al prima en alleen op bepaalde gebieden win je nog een beetje met sneller.

Autocad loopt ook overal op, vooral 2d, dan zit je ook prima met een 1050 oid.

Dus met 1070 ti heb je vast al overkill, geen nut om je geld weg te pleuren.

En voor al deze apps geld, sneller interactie wordt mede bepaald door coresnelheid. Nou is die 2700x een prima cpu zo te zien, maar de 8700k zal net ff sneller zijn. Al die apps schalen niet goed echt linear met cores.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Piqer schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:36:
[...]

Nou als ik het goed begrijp:

Een Nvidea Quadro kaart is uitermate efficiรซnt voor het renderen & video export, maar minder geschikt voor het optimaliseren van interactie in een applicatie.
Rendering vindt plaats terwijl ik slaap/game.
Dus de kwaliteit van de interactie binnen een applicatie als Fusion360 & Adobe Premiere is voor mij velen malen belangrijker.
Waar maak je dat uit op? Deze kaarten zijn niet gericht op gaming, maar ondersteunen gewoon cuda en zouden in applicaties minstens zo'n goede ervaring moeten bieden als de gaming kaarten. Het is niet dat het lijstje met aanbevolen hardware van autocad vol staat met Quadro en FirePro kaarten omdat hun beeldversnelling in applicaties zo bagger is :P

๐Ÿ–ฅ๏ธ | ๐Ÿš—

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piqer
MadMarky schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:18:
[...]

Waar maak je dat uit op? Deze kaarten zijn niet gericht op gaming, maar ondersteunen gewoon cuda en zouden in applicaties minstens zo'n goede ervaring moeten bieden als de gaming kaarten. Het is niet dat het lijstje met aanbevolen hardware van autocad vol staat met Quadro en FirePro kaarten omdat hun beeldversnelling in applicaties zo bagger is :P
Als je je enkel op dat aspect richt zijn de Quadro kaarten in verhouding redelijk duur t.o.v. gaming kaarten. :)

EDIT: Daarbij betaal je bij Quadro kaarten ook voor de specs t.b.v. levensduur & foutcorrecties

[ Voor 6% gewijzigd door Piqer op 02-05-2018 14:34 ]

Pagina: 1