Vraag mbt werking wifi stopcontact-booster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 13:29
Situatie:
Mijn zwager heeft een wijngaard op ca 300mtr van huis en we willen daar een weerstation plaatsen om aan te sluiten en uit te lezen op internet. Het digi display te plaatsen in een schuurtje (met stroom) bij de wijngaard.
(Nb: weerstation is om nachtvorst vroegtijdig te signaleren)
Wifi (ziggo) haalt bij lange na niet de afstand.
Vandaag poging gedaan om contact te maken via een wifi stopcontact-booster, helaas geen contact.
Elders in huis werkt de booster wel.

Weet iemand hoe het wifi signaal via het stroomnet wordt overgedragen? Zijn er beperkingen of voorwaardes aan hoe de stopcontacten van signaalgever en -ontvanger opgelijnd staan?
Tips zijn sowieso welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga eens zoeken op "powerline adapter" en ik denk dat al je vragen (en issues) worden beantwoord.

300 meter is echt ver!!! Dat is grofweg 3x zo ver als de theoretische lengte van een Cat5/6 kabel. Als je dan ook nog eens weet dat een Cat-kabel "aanzienlijk" stabieler werkt dan 300 meter "electriciteitskabel", ga je dat dus niet redden.

Ik denk dat een weerstation op afstand beter voorzien kan worden van een LPWAN-connectie of andersoortige "open area" verbinding.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 12:24
Als je vanaf het huisje line-of-site hebt naar de woning zijn er wel oplossingen verkrijgbaar om een internet verbinding in je tuinhuis te krijgen. Als het echt alleen om een temperatuur sensor gaat is dat enorme overkill en zijn er geschiktere oplossingen te vinden.

Wilde je er verder nog iets op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
Dank voor de reacties.
@ Max3400: als ik zoek op powerline adapter vind ik o.a.
http://www.mediamarkt.nl/...Iz3p9-s5doCFZaYdwodTVQKiw.
Lijkt op het oog erg veel op ziggo wifibooster blijkbaar een ander principe? Is zo'n ding de oplossing?

@ gastje01: het weerstation (alecto ws5500) registreert o.a. temp., vochtigheid, regen, wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Je zou zoiets kunnen nemen om een verbinding te maken tussen het schuurtjes de woning.
https://m.wifishop.nl/ubi...ac-23dbi-2-pack/pid=52090

Wat ook een optie kan zijn is een gevoelige antenne op de woning plaatsen en daar een goed accesspoint aan. In het open veld zou je het dan wel kunnen redden op 300 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

51bert schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:10:
Zijn er beperkingen of voorwaardes aan hoe de stopcontacten van signaalgever en -ontvanger opgelijnd staan?
Een van de eisen is dat ze op de zelfde fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinu
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 16:23
Of een Davis 6152 VP2 Vantage Pro 2 professional weerstation (kan 300m overbruggen) eventueel aangevuld met een Davis 7627 Repeater met zonnecel.

Kun je leuke dingen mee doen: http://www.m62.nl/weer/

[ Voor 16% gewijzigd door martinu op 01-05-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
Wat verder gegraven ....blijkbaar is de ziggo-booster een powerline adapter. Dat gaat niet werken. Waarschijnlijk de afstand en het betreft een woning met bedrijf met o.a. krachtstroom dus grote kans dat het schuurtje niet op dezelfde fase zit.
Een (prijzig) Davis weerstation zal het niet worden, we hebben een Alecto ws5500 (die overigens ook goed presteert, heb er zelf ook eentje).
Zal eens verder zoeken in de richting zoals @ bernardV aangeeft. Het moet ook weer niet een smak geld gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
met kabel wordt dat gedonder. dan moeten er repeaters tussen of glas.

wifi kan wel met een point to point connectie.
https://mikrotik.com/product/RBSXT2nDr3#fndtn-specifications

ervaringen:
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=88834

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22

_Apache_

For life.

Wifi met richtantenne?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:57

Arjan A

Cenosillicafoob

Dat lijkt me nog het meest logisch. Met een richtantenne kun je grotere afstanden dan 300m overbruggen. Alleen zorgen dat je stroom aan beide kanten hebt, en een stabiele plek voor de antennes (aan beide kanten).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 15:47
Moet het weerstation op die afstand staan? Kan het niet gewoon bij het huis? De wind/neerslag/luchtvochtigheid/temperatuur is echt niet zo plaatselijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
@ FoxLenny: het weerstation staat nu bij huis. Door bestrating en bebouwing weten we dat de temperatuur afwijkt tov het open veld in de wijngaard waar bij windstil weer een koude put kan ontstaan met zelfs in de wijngaard verschillen.
De komende nachten worden alweer kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Heb je vrij zicht op het bijgebouw, dan zou je zoals hierboven aangegeven een richtantenne kunnen gebruiken. Of dan een pringels / cantenna of een professionele antenne moet worden durf ik even niet te zeggen. Hier wordt 10 miles beweerd met een pringels antenne

Je kan bij de veel wifi routers ook het vermogen aanpassen, misschien met een open of dd wrt firmware

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
O.b.v bovenstaande reacties (dank dank aan allen) lijkt een richtantenne een oplossing te kunnen zijn.
Er staan bomen en struiken, wellicht zullen we wat de hoogte in moeten gaan.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van deze materie .... is de installatie en aansluiten van een richtantenne "doebaar" voor een hobbyist (met een linker en een rechter hand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

De alecto site zegt over de specificaties dit:

code:
1
2
Specificaties - WS-5500 Professioneel wifi weerstation met app
Artikelnummer   WS-5500

Maar dan is er nog de handleiding, en daar staat in dat het weerstation gebruik maakt van 868 MHz.

Dat is geen wifi, dus gaan "wifi-boosters" en zo verder je niet helpen. Je kan wel kijken of je er een richtantenne aan kan knutselen (voor 868 MHz), maar als je pech hebt wordt dat soldeerwerk. Een richtantenne is (IMO) wel de juiste richting. En dat kan heel simpel, zie bijvoorbeeld freeantennas.com, en dat werkt vrijwel ongeacht de frequentie. Heb je wel een "spriet" nodig (de eigenlijke antenne) waar je 'm op kan zetten. En dat is gezien het plaatje van het apparaat gelijk de makke, vandaar dat het wel eens soldeerwerk kon worden, om een stukje coax tussen te voegen zodat er een externe antenne aan kan.

Alternatief is een kabeltje, maar omdat dat buiten het bereik van een enkel ethernetkabeltje ligt wordt het al snel ingewikkeld. Ook omdat je dan een 868 MHz ontvanger aan het uiteinde van het kabeltje moet knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
De Davis Vantage pro 2 kan die afstand gewoon overbruggen eventueel met een repeater ertussen. Die kan via een zonnecel. Waarom kies je niet voor die oplossing die al is aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 15:37
Ik heb hiervoor nog een mooie oplossing liggen. >
V&A aangeboden: Outdoor Long-Range 11ac Access Point/Wireless Bridge

als je die op elkaar richt kun je een behoorlijke afstand overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
Mijn zwager heeft al een Alecto (via een aanbieding €129), sowieso een heel ander prijskaartje dan de Davis (€ 6-700)..... maar ja dan heb je blijkbaar ook wat.
Zoals de Alecto zijn er meerdere apparaten met telkens een andere naam maar met exact hetzelfde uiterlijk en specs o.a. Eurochron EFWS 2900.

@ drie van acht: het weerstation communiceert op 868 MHz met het display. Het display is draadloos gekoppeld met de router ... is dat dan ook 868 of "wifi"?
Voor het koppelen met Wunderground moest ik een appje "Ws tool" downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
Die Alecto's zijn wel van een andere kwaliteit dan een Davis, vergis je daar niet in. Die Davis is een stuk robuu
ster. Als het om een professionele wijngaard gaat, zou ik ook professionele apparatuur kopen.

Alecto heeft een koppeling met weather undeground en that's it. Zo'n Davis kun je uitlezen met bijvoorbeeld weewx, leuk stukje open source software, en daar kun je zoals @martinu al zei, allerlei moois mee maken.

Alecto: display-meetstation = 868 MHz, display- router = wifi. Geen idee wat het bereik display-meetstation is.

[ Voor 3% gewijzigd door valkenier op 02-05-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37
2x een ubiquity nanostation loco m5 nemen en die op elkaar richten,

Daarnaast zou ik op de remote locatie ook nog een los accespoint (of beter wireless router geconfigt naar accespoint) neerzetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
De wijngaard is (relatief) kleinschalig, 1 ha en wordt m.n. door vrijwilligers (waaronder de topicstarter) onderhouden tot en met oogst en wijn maken.
Voor de korte termijn: een tussenoplossing is om station in de wijngaard te plaatsen, het display in het schuurtje en af en toe even gaan checken of aktie geboden is (o.a. vuurkorven).
Voor lange termijn: verder uitzoeken wat de beste, haalbare optie is. In elk geval al veel geleerd van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

51bert schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:28:
het weerstation communiceert op 868 MHz met het display. Het display is draadloos gekoppeld met de router ... is dat dan ook 868 of "wifi"?
Dat zal wel wifi zijn, maar dat geldt dus voor de verbinding "router"<->display. Niet voor de verbinding display<->weerstation. Maar je kan natuurlijk een AP met externe spriet pakken en zet daar een freeantennas.com windsurfer op -- tien minuten knip-en-plakwerk, zolang het ding binnen kan staan is karton+alufolie geen probleem--, en dat richt je op het schuurtje met het display. Heb je dan "line of sight", kom je een heel eind. 300 meter is mischien wat optimistisch maar je kan het proberen voor de tijd en moeite die het kost.

En anders zijn er wel richtantennes te krijgen voor een paar tientjes. Je hebt er in ieder geval een nodig, maar twee werkt natuurlijk beter. Dan de vraag hoe je die tweede aan het display krijgt. De botte bijl methode is een straalverbinding (twee keer wifi-apparaat met richtantenne) plus een AP in het schuurtje om het display aan te hangen. De knutselmethode is het display voorzien van een externe antenneaansluiting, dat is voor een handige knutselaar wel bijelkaar te solderen. Maar probeer het eerst eens met een enkele richtantenne, dat kan heel goed werken. Zo werken GSMs namelijk ook: "Zwakke" omni-antenne in je telefoon, richtantenne(s) op de toren.

Overigens, als je weet wat voor signaal het meetstation uitzendt -- wellicht iets doms serieels -- dan kun je ook kijken naar een 868 MHz repeater en het display weer binnen zetten. Die hebben OHA wat meer bereik met minder moeite want een minder hoogfrequent signaal en minder hoge eisen aan het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22

_Apache_

For life.

Al eens overwogen om een weerstation te kopen die zelfstandig het internet op kan, bijv met een simkaart of dongle, zodat jij je data elders kan aflezen?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 10-05 21:07
Als je zelf wilt knutselen zou eens kunnen kijken naar een cantenna https://www.wikihow.com/Make-a-Cantenna Je moet wel line of sight hebben om dit werkend te krijgen. Ik heb dit ooit met een kameraad willen doen maar is er nooit van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_Apache_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:13:
Al eens overwogen om een weerstation te kopen die zelfstandig het internet op kan, bijv met een simkaart of dongle, zodat jij je data elders kan aflezen?
https://www.weerstationko...ingen/netatmo-weerstation
meet- & weerdata te zien via WiFi of GPRS/ 3-4G verbinding
zoiets inderdaad.
ownee, die ondersteunt geen 3G.
fabrikant zegt
VEREISTEN
Wi-Fi router met internettoegang.
Openbare hotspots worden niet ondersteund.
Volgens mij heb je al 5GB bundels voor 10 e/mnd

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 02-05-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
Ik denk dat ik eerst wat huiswerk te doen heb. Blijkbaar is er geen plug&play oplossing (behalve ander weerstation), en aangezien nogal wat van de gebruikte terminologie me (nog) boven de pet gaat moet ik me hierin gaan verdiepen. Ik kom de eerste weken (vakantie) niet bjj mijn zwager en durf geen uitspraak te doen over line of sight.
@ seriph: leuk die cantenna.
Pagina: 1