Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonnekreek
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:42
Goedenavond,

Ik zit met een lastige situatie in mijn maag. Ik ben per 1 maart begonnen met een nieuwe baan voor 38 uur in de week.

Nu heb ik eind maart het salaris gekregen voor 164,67 uur, dit is geheel volgens de contracturen.

Ik heb in de maand maart in totaal 31:45 overuren gedraaid, deze zijn ook erkend door de werkgever en volgens mijn contract krijg ik deze direct uitbetaald bij mijn salaris.

Nu zegt mijn werkgever dat zijn loonperiodes lopen van de 21ste tot de 20ste van de volgende maand. Hij zegt tegen mij dat ik het loon heb gehad van 21 februari tot 20 maart en dat de overuren zijn verrekend met de min-uren die ik van februari heb gekregen.

Nu lijkt mij dat een heel sterk verhaal aangezien mijn contract pas op 1 maart 2018 is ingegaan. Mijn loonstrook geeft dat het om de periode van maart gaat (01-03 tot 31-03).

Mijn werkgever verwijst mij nu naar zijn boekhouder en die verwijst mij weer terug naar de werkgever.

Ik loop nu eerlijk gezegd een beetje vast. Inmiddels heb ik in de maand april ook +- 25 overuren gedraaid die niet zijn uitbetaald onder het mom van de uren zijn verrekend met de minuren van februari.

Mijn vraag aan jullie is of het überhaupt is toegestaan om loon uit te betalen voor dagen waarop ik niet in dienst was en ik die ook nooit gewerkt kan hebben of zal hebben.

Ik vermoed dat ik hiermee ook in de problemen kom bij de belastingdienst aangezien ik in februari gewoon nog loon kreeg van mijn vorige werkgever. Dit zou betekenen dat ik dan 2 banen zou hebben.

Wie kan mij uit de brand helpen?

Beste antwoord (via tonnekreek op 01-05-2018 21:28)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:59

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij is er niet heel veel aan de hand. Je werkgever houdt er rare constructies op na, maar ik denk dat het per saldo wel klopt. Je bent op 1 maart begonnen, maar je werkgever heeft je kennelijk al vanaf 21 feb betaald, dat is dus 8 dagen x 8 uur = 64 uur. Het loon dat je in maart hebt gekregen was dus kennelijk voor 20 dagen in maart en 8 dagen in feb. Je hebt dus die 10 dagen van maart gekregen in april.

Je werkgever maakt het er zo niet makkelijk op, dat is een ding dat zeker is. Maar stel dat je inderdaad 64 uur teveel hebt gekregen, dan zou er nu dus zo'n kleine 60 uur zijn 'verrekend' en gaan je overuren vanaf mei echt uitbetaald worden.

Voor de belasting maakt het niet zoveel uit; die doen aan het einde van het jaar een verrekening van al je inkomsten. Omdat het niet over heel veel uren gaat kan dat nooit erg in de papieren gaan lopen. Kijk straks wel even op je loonstrook of je werkgever het bijzonder tarief hanteert voor je overuren. Dit is een iets hoger belastingtarief dat er voor moet zorgen dat je over je overuren niet een onprettige belastingverrassing krijgt.

OT: je moet je wel afvragen of je zoveel overuren wil draaien; zo'n 30 overuren per maand is dus een extra werkdag per week. Dat is niet gezond.

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Moraal van het verhaal: geld niet uitgeven, je werkgever schriftelijk op de hoogte stellen van de verkeerde uren en dit laten oplossen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Je wordt dus betaald sinds 21-2 (dus eerste betaling, volle maand, 20-3).

Betaald zijn in de eerste maand 165 uur. Gewerkt 1-3 t/m 20-3 = 14 werkdagen = 106 uur nominaal.
Dan heb je bijna 60 min-uren staan, die de gelijdelijk verrekenen met je overuren.

Straks stijgen je overuren boven de 60 en dan moeten ze die gaan uitbetalen. De eerste 60 hebben ze uitbetaald door vanaf 21-2 te betalen ipv 1-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dpothuizen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:34:
Wie kan mij uit de brand helpen?
Laat hem maar zwart op wit stellen dat als je je laatste werkdag op 31 augustus hebt, je dan dus je loon van 21 juli t/m 21 augustus krijgt + de overige dagen (zegmaar 60u).

En vraag hem ook of hij conform wetgeving je salaris voor de laatste dag van een werkperiode over wil maken.

Ik denk dat-ie het vooral niet snapt. Maar klinkt ook als een rode vlag. Wegwezen daar als hij dit soort dingen nu al abnormaal doet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:58:
Je wordt dus betaald sinds 21-2 (dus eerste betaling, volle maand, 20-3).

Betaald zijn in de eerste maand 165 uur. Gewerkt 1-3 t/m 20-3 = 14 werkdagen = 106 uur nominaal.
Dan heb je bijna 60 min-uren staan, die de gelijdelijk verrekenen met je overuren.

Straks stijgen je overuren boven de 60 en dan moeten ze die gaan uitbetalen. De eerste 60 hebben ze uitbetaald door vanaf 21-2 te betalen ipv 1-3.
Dan moet er niet op de loonstrook staan van 01-03 tot 31-03.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij is er niet heel veel aan de hand. Je werkgever houdt er rare constructies op na, maar ik denk dat het per saldo wel klopt. Je bent op 1 maart begonnen, maar je werkgever heeft je kennelijk al vanaf 21 feb betaald, dat is dus 8 dagen x 8 uur = 64 uur. Het loon dat je in maart hebt gekregen was dus kennelijk voor 20 dagen in maart en 8 dagen in feb. Je hebt dus die 10 dagen van maart gekregen in april.

Je werkgever maakt het er zo niet makkelijk op, dat is een ding dat zeker is. Maar stel dat je inderdaad 64 uur teveel hebt gekregen, dan zou er nu dus zo'n kleine 60 uur zijn 'verrekend' en gaan je overuren vanaf mei echt uitbetaald worden.

Voor de belasting maakt het niet zoveel uit; die doen aan het einde van het jaar een verrekening van al je inkomsten. Omdat het niet over heel veel uren gaat kan dat nooit erg in de papieren gaan lopen. Kijk straks wel even op je loonstrook of je werkgever het bijzonder tarief hanteert voor je overuren. Dit is een iets hoger belastingtarief dat er voor moet zorgen dat je over je overuren niet een onprettige belastingverrassing krijgt.

OT: je moet je wel afvragen of je zoveel overuren wil draaien; zo'n 30 overuren per maand is dus een extra werkdag per week. Dat is niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:38
De constructie word wel vaker gebruikt op papier eerder/later in dienst dan werkelijk, gebruikelijk is wel dat dit in OVERLEG gebeurd. Het kan handig zijn met o.a. vakantie dagen:
Stel je begint 1 Juni, maar wilt wel 3 weken op vakantie in Juli => gaat niet want je vakantie dagen staan nog bij je oude werkgever. Bij je oude werk neem je de laatste 3 weken vrij (die dagen heb je al gespaard), je begint alvast bij de nieuwe werkgever en "maakt" zo 3 weken overuren waarmee je op vakantie kunt. Boekhoudkundig klopt het.

In jouw geval, het kan boekhoudkundig allemaal wel en de belastingdienst vind het prima. Dat je 2 banen hebt is prima, meer €€€. Als ZZP'er mag je ook 60 uur/week maken. Alleen je betaalt nu eigenlijk te weinig belasting over de eerste 60 overuren (bijzonder tarief, lang verhaal klopt wel), dus leg ongeveer (+/-) 30% apart want die gaat de blauwe envelop terug vragen.
Is het netjes, nee. Dit moet in overleg.
Is het gunstig, krijg je een bonus/toeslag over overuren? Zo nee, dan heb je net 10 dagen extra pensioen opgebouwd (want langer in dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:26
Ik ben het eens met JvS, dit is een enorme rode vlag als er zo wazig over gedaan wordt, en het aantal overuren lijkt mij ook niet gezond.

Maar hoeveel uren heb je gemaakt in de periode 1 maart t/m 20 maart? En in de periode 21 maart t/m 20 april? Komt dat overeen met wat er is uitbetaald? Zo ja, dan is er eigenlijk weinig aan de hand en klopt het allemaal, al is het nogal onhandig verwoord. Zo nee, dan zou ik mij toch achter de oren krabben of je hier lang moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonnekreek
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:42
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee.

Het is duidelijk dat het dus boekhoudkundig mag en kan. Wel zal ik nu even duidelijk afspraken moeten gaan maken over mijn laatste loonbetaling en dat het loon uitbetaald gaat worden voor de laatste dag van de werkperiode.

Ik ga de boekhouder nog wel even aanspreken waarom er op de loonstrook wordt vermeldt dat het om een periode gaat van 01-03 tot 31-03 met 22 werkdagen wat ook overeenkomt met maart. De periode van 21-02 tot 20-03 heeft 20 werkdagen wat dan niet zou kloppen.

Ik zie trouwens bij MijnUWV ook de periode 01-03 tot 31-03 terugkomen en hierbij wordt er niet gesproken van van 21-02 tot 20-03. Het lijkt mij dat dit toch dan ook zo wordt doorgegeven. (UWV gecheckt omdat ik het gevoel heb dat het bedrijf in nood verkeerd, genoeg rode vlaggen dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
De periode op de salaris strook is 1 t/m 31 maart. In die periode zijn over uren gemaakt dus die moeten gewoon uitbetaald worden.

Zou er een andere salaris periode worden aangehouden dan moet die periode op de strook staan. Als dat niet gebeurt dan kan je fluiten naar je gewerkte over uren.

30 over uren in je eerste maand en direct gezeik over geld, twee dikke rode vlaggen wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Dpothuizen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:28:
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee.

Het is duidelijk dat het dus boekhoudkundig mag en kan. Wel zal ik nu even duidelijk afspraken moeten gaan maken over mijn laatste loonbetaling en dat het loon uitbetaald gaat worden voor de laatste dag van de werkperiode.

Ik ga de boekhouder nog wel even aanspreken waarom er op de loonstrook wordt vermeldt dat het om een periode gaat van 01-03 tot 31-03 met 22 werkdagen wat ook overeenkomt met maart. De periode van 21-02 tot 20-03 heeft 20 werkdagen wat dan niet zou kloppen.

Ik zie trouwens bij MijnUWV ook de periode 01-03 tot 31-03 terugkomen en hierbij wordt er niet gesproken van van 21-02 tot 20-03. Het lijkt mij dat dit toch dan ook zo wordt doorgegeven. (UWV gecheckt omdat ik het gevoel heb dat het bedrijf in nood verkeerd, genoeg rode vlaggen dus)
Dus je conludeert:
- het moment van salaris betaling klopt niet met de aangepaste salaris periode
- de periode op je salaris strook komt niet overeen met de aangepaste salaris periode
- je aanmelding bij het UWV komt niet overeen met de aangepaste salaris periode
- je wordt van het kastje naar de muur gestuurd tussen je werkgever en zijn administrateur

Ik zou hier niet mee akkoord gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pieter.a op 01-05-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom zou hij een volledige loonperiode rekenen als je eerste periode maar drie weken is? Als ik ergens halverwege de maand in dienst komt, dan krijg ik toch echt de eerste maand een half salaris. Dit zaakje stinkt als luiers van gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:39:
Waarom zou hij een volledige loonperiode rekenen als je eerste periode maar drie weken is? Als ik ergens halverwege de maand in dienst komt, dan krijg ik toch echt de eerste maand een half salaris. Dit zaakje stinkt als luiers van gisteren.
Dit dus, of er moet duidelijk aangegeven worden dat het zo geregeld is. Bij mijn werk is er specifiek gezegd dat wanneer je in dienst komt je direct een vol salaris krijgt na 2 weken (worden halverwege de maand uitbetaald, Datum voor de loonstrook is de hele maand), maar ook dat wanneer we uit dienst gaan we dus rekening moeten houden met dat het dan verrekend wordt. Die duidelijkheid mis ik in de situatie van de TS totaal, de datum op de loonstrook is op zich niet vreemd, maar overuren en de vreemde verrekening zijn wel erg apart.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20
P_Tingen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:03:

Dit verhaal gaat natuurlijk alleen maar op als hij evenredig vroeg mag stoppen bij het opzeggen van het contract. Dus als je tot 31 mei werkt, dan kan je op 21 mei stoppen en krijg je die laatste 10 dagen ook gewoon nog doorbetaald vanuit het salaris van juni (21 mei - 20 juni).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Yuri_MB schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:23:
[...]
Dit verhaal gaat natuurlijk alleen maar op als hij evenredig vroeg mag stoppen bij het opzeggen van het contract. Dus als je tot 31 mei werkt, dan kan je op 21 mei stoppen en krijg je die laatste 10 dagen ook gewoon nog doorbetaald vanuit het salaris van juni (21 mei - 20 juni).
Ja klopt. Die werkgever van ts had het leven een stuk simpeler kunnen maken door het loon over volle maanden uit te betalen en als iemand niet op de 1e begint, het eerste loon naar rato uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20
P_Tingen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Ja klopt. Die werkgever van ts had het leven een stuk simpeler kunnen maken door het loon over volle maanden uit te betalen en als iemand niet op de 1e begint, het eerste loon naar rato uitrekenen.
Ik heb ook zo'n vermoeden dat datgene wat ik stel niet gaat gebeuren. Komt op mij over alsof iemand met wat raar gefrutsel probeert om dingen niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
Gewoon een specificatie vragen, op papier. Dan is het duidelijk.
En de datum op je loonstrook is erg belangrijk, die moet kloppen en dus niet op 01-03 staan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:32:
Gewoon een specificatie vragen, op papier. Dan is het duidelijk.
En de datum op je loonstrook is erg belangrijk, die moet kloppen en dus niet op 01-03 staan.
Die klopt gewoon, want hij is op 1-3 begonnen.
Zoals anderen al stellen zou ik vast weer gaan kijken voor iets anders. Geheid dat er gezeik komt over de laatste 10 dagen van de laatste maand, als je weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
toolkist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:22:
[...]

Die klopt gewoon, want hij is op 1-3 begonnen.
Zoals anderen al stellen zou ik vast weer gaan kijken voor iets anders. Geheid dat er gezeik komt over de laatste 10 dagen van de laatste maand, als je weggaat.
Niet als hij vanaf februari betaald is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:22
Volgens mij probeert de werkgever TS wat op de mouw te spelden. Ik heb in mijn 8-jarige accountants-carrière nog nooit een bedrijf meegemaakt dat gebroken maanden hanteerde voor de loonadministratie (en ik heb soms wat cowboys gezien). Uitzondering zijn 4-weken loners in bijvoorbeeld de bouw, maar dat is een heel ander verhaal.
Als op de loonstrook staat dat de loonperiode maart 2018 is, dan gaat de betaling over de periode 1-31 maart 2018. Dat je dat geld al voor het einde van de maand overgemaakt krijgt is gebruikelijk, maar niet noodzakelijk. De periode die vermeld wordt op de loonstrook is ook de periode waarover de onderneming aangifte loonheffingen doet bij de Belastingdienst. Bij die aangifte geven ze digitaal (meestal automatisch vanuit de salaris-software) aan welke medewerkers het betreft, hoeveel salaris die hebben gehad en hoeveel LH er is ingehouden. Dus het verhaal van de werkgever klopt niet met wat ze aan de BD doorgeven.
Wat overigens ook heel gebruikelijk is, is dat overuren met een maand vertraging worden uitbetaald. Dus de overuren gemaakt in maart worden betaald via de loonstrook van april. Maar dat is hier ook niet gebeurd, dus ik denk dat de werkgever er een beetje vreemde gedachtes op nahoudt - al dan niet bewust om financieel voordeel te hebben. En dan nog, welke pipo betaalt een medewerker nu voordat hij volgens contract in dienst is? Ik vertrouw de werkgever [op basis van het verhaal van TS] voor geen cent!
Het minste wat je kunt doen is zijn statement dat je over de periode 21/2-20/3 betaald hebt gekregen zwart op wit vragen, want dat betekent ook dat je (uitgaande van een einde dienstverband per 31/8) over de periode 21/8-31/8 nog een betaling in september moet krijgen. Maar eigenlijk ben ik het eens met @toolkist

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op zich is het niet vreemd overuren moeten voor datum x ingedient zijn om meegenomen te worden in die loonperiode. Maar dan zou je ze een maand later moeten krijgen. Verder riekt het naar fraude als op papier een andere periode staat. Maar je werkt er nu al langer dus moet er iets opgelost zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:01
Ora et Labora schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:56:
[...]

Niet als hij vanaf februari betaald is.
Dat is hij niet, want op de loonstrook staat dat die van 01-03 t/m 31-03 loopt.

De werkgever kan leuk praten, maar je moet het pas geloven als het ook op papier staat(!). Daarvoor niet. Als het niet beschreven staat, is het maar een gerucht, zeggen ze in mijn branche weleens :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1