Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik ben van plan om een OLED-tv te kopen van 55 inch.
Hierbij twijfel ik tussen de volgende modellen:
- LG C7
- Philips 55POS9002
- Sony 55A1

Oorspronkelijk lag mijn budget rond de 2000€ en twijfelde ik tussen de LG en de Philips. Beiden kosten ongeveer 1500 in de winkel waar ik hem zou kopen.
Het ontbreken van dolby vision bij de Philips is iets dat me een beetje tegenhoudt. Daarentegen heeft het wel de P5 beeldprocessor waardoor niet 4K materiaal er merkbaar veel beter uitziet dan op de LG. Ook ambilight is iets dat ik wel knap vind (alle lampen thuis zijn ook hue).
Ik bleef dus een beetje heen en weer hinken tussen deze 2 modellen. Na wat lezen online zijn heel wat mensen enorm enthousiast over de sony 55A1. Deze heeft dolby vision en ook een enorm goede beeldprocessor. Daarnaast vind ik de sony ook het knapste design hebben van de 3 (veruit). Hij zou rond de 2300€ kosten. Dat is ineens veel meer, maar behalve het missen van ambilight is dit de perfecte tv voor mij.
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de verschillende tv's? Vooral over de Philips heb ik wat vragen:
-Ambilight zou hier verkeerd geïmplementeerd zijn en zorgen voor lichtbalken ipv gekleurde wolkjes langs de muur. Ook HDMI ARC zou het soms laten afweten. Is het missen van dolby vision een groot gemis? hij zou binnenkort een update krijgen waardoor HDR10+ mogelijk zou zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Geluid is voor mij niet belangrijk aangezien dat extern gebeurt via een reciever.
Het gebruik van de TV is een beetje vanalles: film en series kijken, gamen, uitzendingen bekijken.
Welke raad kunnen jullie mij geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik heb hier laatst voor een vriend van me ook naar zitten kijken (OLED tv that is :) ) en kwam toch uit op de LG. Dit omdat zij de enigen zijn die 4 OLED's gebruiken (2x wit, 1x blauw, 1x rood en 1x groen). De andere merken mogen dat niet omdat LG hier patent op zou hebben.
Ook las ik vaak dat alle OLED panelen blijkbaar bij LG uit de fabriek komen rollen.

De C7 krijgt ook best goede reviews, maar zou mogelijk wat last kunnen hebben van banding. Maar als je daar meer over wil lezen, moet je even in het LG OLED topic lezen.

Aangezien individuele budgetten ook meespelen/meespeelden, heb ik de C7 geadviseerd.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDB
Alvast bedankt voor je uitleg. Ik dacht dat alle panelen helemaal gelijk waren en inderdaad van LG kwamen. het enige dat fabrikanten dan zelf maken is de beeldverwerking. En ik hoor op sommige plaatsen dat dit bij de LG het minste zou zijn. content als full HD zal er bijgevolg dus minder goed uitzien bij de LG dan de andere 2. De Philips heeft dan weer geen dolby vision (waarvan ik niet weet of de weerwaarde enorm is, maar heb liever een tv die wat futureproof is). En de sony heeft alles wel, maar is wel ineens bijna 1000€ duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Tsja...of je moet nog even geduld opbrengen en door sparen. Ik heb jaren geleden hetzelfde gedaan een een 55" Panasonic VT50 gekocht (een van de laatste series plasma TV's). Kostte wel wat, maar het beeld is echt super (vooral na calibratie). Je kan je geld maar 1x uitgeven en soms (vaak) geldt toch de regel "goedkoop is duurkoop".

Ik had gelezen dat de C8 van LG weer beter zou zijn dan de C7, maar die valt weer buiten je budget. Wellicht even paar maandjes doorsparen en opnieuw gaan zoeken?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDB
Ik kan de sony ook betalen hoor. kost ongeveer 2300€. Maar aangezien ik geen ervaring heb met oled, dolby vision of ambilight samen met oled vraag ik me gewoon af wat anderen hun ervaring is. Als dolby vision niet zo enorm veel toevoegt leun ik op dit moment het meeste naar de philips, aangezien deze content met lagere resolutie beter zou kunnen verwerken dan LG, en dat ik ambilight zou kunnen gebruiken met philips hue lampen (hoewel ik een beetje schrik heb dat de ambilight het effect van OLED mss wat naar beneden haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:59
Alle fabrikanten die OLED tv's verkopen, kopen panelen in bij LG. Het paneel die Sony in de A1 gebruikt is hetzelfde 2017 paneel als die in de LG C7 wordt gebruikt.

Dolby Vision voegt wel degelijk iets toe aan de HDR beleving, Vincent van HDTVTest heeft hier een uitgebreide vergelijkingsreview van gemaakt. YouTube: Dolby Vision vs HDR10 4K Blu-ray HDR Comparison

De Sony A1 heeft BFI welke LG ook op hun 2018 OLED modellen heeft toegepast. Tevens klopt het inderdaad dat Sony op dit moment de beste beeldprocessor in huis heeft (4K HDR Processor X1 Extreme).

Ik zou je de Philips 55POS9002 afraden aangezien de kwaliteit van de huidige Philips (TP Vision) tv's ondermaats is.

Als het budget geen probleem is zou ik persoonlijk voor de Sony A1 kiezen, tussen de LG en de Sony zit wel een aardige prijsverschil. Verschillende professionele reviewers geven aan dat er qua beeldkwaliteit geen grote verschillen merkbaar zijn tussen de A1 en de C7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDB
Freshouttheoven schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:22:
Alle fabrikanten die OLED tv's verkopen, kopen panelen in bij LG. Het paneel die Sony in de A1 gebruikt is hetzelfde 2017 paneel als die in de LG C7 wordt gebruikt.

Dolby Vision voegt wel degelijk iets toe aan de HDR beleving, Vincent van HDTVTest heeft hier een uitgebreide vergelijkingsreview van gemaakt. YouTube: Dolby Vision vs HDR10 4K Blu-ray HDR Comparison

De Sony A1 heeft BFI welke LG ook op hun 2018 OLED modellen heeft toegepast. Tevens klopt het inderdaad dat Sony op dit moment de beste beeldprocessor in huis heeft (4K HDR Processor X1 Extreme).

Ik zou je de Philips 55POS9002 afraden aangezien de kwaliteit van de huidige Philips (TP Vision) tv's ondermaats is.

Als het budget geen probleem is zou ik persoonlijk voor de Sony A1 kiezen, tussen de LG en de Sony zit wel een aardige prijsverschil. Verschillende professionele reviewers geven aan dat er qua beeldkwaliteit geen grote verschillen merkbaar zijn tussen de A1 en de C7.
Bedankt voor je uitleg. Heb je enig idee wat er juist ondermaats is bij de philips tv's? en dan uiteraard met name de 55POS9002. Voor zover ik op de reviews afga is het beeld (bij SDR en HDR10) bij de philips beter dan bij de LG. Met dolby vision aan wint LG uiteraard. Moeilijke keuzes zijn dit toch hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:04
Mischien anders even wachten op de nieuwe Philips 55 inch OLED die als opvolger over paar maandjes verschijnt.
Is de wat minder goede ambiligt weergave ook aangepast zoals inmiddels op de 873 en de 973. Blijft in elk geval een van de betere OLED types, als geheel plaatje.
Dat de huidige Philips Oleds ondermaats zijn is nonsens, ook de actuele software draait prima, en wordt regelmatig geüpdate.

[ Voor 19% gewijzigd door dinandus op 02-05-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:59
Bedankt voor je uitleg. Heb je enig idee wat er juist ondermaats is bij de philips tv's? en dan uiteraard met name de 55POS9002. Voor zover ik op de reviews afga is het beeld (bij SDR en HDR10) bij de philips beter dan bij de LG. Met dolby vision aan wint LG uiteraard. Moeilijke keuzes zijn dit toch hoor :)
Op een aantal punten scoort de Philips 55POS9002 minder dan de LG C7 en Sony A1: YouTube: Philips 9002 Ambilight OLED TV Review

Dat ik de overall kwaliteit van Philips tv's ondermaats vind is gebaseerd op de 4K LCD tv's van Philips. Een aantal personen in mijn omgeving hebben zo'n 4K LCD tv van Philips (7 series) in huis waarbij o.a. de bouwkwaliteit en beeldprocessor ondermaats presteren.

Vincent van HDTVTest is goed te spreken over de P5 processor van Philips, ze hebben hierin dus goede stappen gezet.

Ga naar een tv-speciaalzaak waarbij de verlichting over het algemeen niet zo fel is als bij de grote ketens en vergelijk daar de tv's zelf en maak vervolgens een keuze. Vaak gaan dat soort zaken ook wel redelijk mee in prijs als je aankaart dat je bij winkel x de tv van jouw keus voor bedrag x kan kopen.
Pagina: 1