Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS / server combinatie

Pagina: 1
Acties:

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
Hallo!

Ik zou graag een NAS / server combinatie willen samen kopen. _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Bestanden op andere computers kunnen bereiken.
- Films kunnen bekijken of afstand / lokaal op verschillende devices (tv, pc, mobiel of tablet).
- 1 VM kunnen draaien.
- Downloaden
- Backups maken

Ik zat hierbij aan de volgende programma's te denken:
Emby of Plex om de films op afstand te kunnen bekijken, weten jullie toevallig welke van deze 2 "beter" is? Volgens mij heeft Emby mindere hardware nodig, vandaar dat dit, op het moment, licht mijn voorkeur is. Daarnaast las ik ergens dat subtitels bij Plex vrij lastig is...

Bestanden op afstand bereiken.... euhm. Via teamviewer kan ik het bereiken indien ik achter een laptop of desktop zit. Via android heb ik niet echt idee. Om eerlijk te zijn weet ik ook niet of ik via m'n mobiel hier wel van gebruik van ga maken. Teamviewer zal ik sowieso gebruiken!
Is het trouwens een optie om een nas OS te runnen? en wat zouden hiervan precies de voordelen zijn?

De VM zal worden gedraaid via VirtualBox. Er zal niet iets heftigs worden gedraaid.

Het downloaden zal verlopen via Deluge met eventuele automatiserende programma's.

De backups maken doet volgens mij de Drobo al uit zichzelf. Het draait in RAID 5 en scant na een bepaalde periode met data protection. Dit duurt rond dan ook behoorlijk lang.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zelf zat ik te denken aan 300-350 euro. Indien noodzakelijk kan ik het budget wel verhogen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment heb ik een drobo 3rd gen (4 slots hard drive bay). Ik dacht dat het een nas was, maar helaas :(
In de drobo zitten 3x 4TB harde schijven, dus opslag genoeg. Ik moet enkel een pc hebben dat 24/7 aan staat.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf vroeg ik me af of een intel nuc al voldoende zou zijn voor mijn wensen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNK€ 241,50€ 241,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het energieverbruik wil ik graag zo laag mogelijk houden, aangezien het 24/7 aan zal staan. De grootte wil ik graag klein houden.
Het geluidsniveau maakt niet zoveel uit aangezien het in de meterkast zal staan.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of de Intel nuc voldoende zal zijn, qua performance, voor mijn wensen.

Verder hoop ik of jullie mijn voorgaande 2 vragen kunnen beantwoorden, namelijk:
Welke van de twee, Emby of Plex, een "betere" keuze zal zijn?
Heeft het de voorkeur om een nas OS te draaien voor mijn wensen? Ik zal daarnaast dan, in de VM, Windows draaien.

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:18
Ondanks dat het geen vraag van je is, wil ik er toch even op inhaken.

Teamviewer is voornamelijk bedoeld als control op afstand (voor bijvoorbeeld troubleshooting). Om met teamviewer bestanden te gaan overhevelen is verschrikkelijk omslachtig. Zet daarvoor een ftp op, of gebruik een vpn in combinatie met gewone filesharing.

Met een simpele file explorer (ES bijv) of een ftp app (andftp) kan je dan gemakkelijk bij al je bestanden.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Skyline7 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:39:
Heeft het de voorkeur om een nas OS te draaien voor mijn wensen? Ik zal daarnaast dan, in de VM, Windows draaien.
In mijn geval heb ik op mijn nuc VMware ESXI draaien, daarop draai ik een aantal VM's, waaronder plex, download software etc. Dit zou ik jou ook aanraden, in plaats van maar 1 OS te draaien op de nuc en daar binnen te virtualiseren.

De vraag Plex vs. Emby kan ik niet beantwoorden, het enige wat ik hierop kan zeggen is dat ik al ruim 5 jaar met plezier Plex gebruik.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Je zou eens kunnen kijken of een Synology NAS aan je eisen voldoet. Synology heeft een eigen OS met een heuse app store, waaroner een (goede) Plex app, maar ook een eigen DNLA ondersteunende mediaserver. Een snelle zoektocht op Google leert dat er ook mogelijkheden zijn om VM's op je NAS te draaien, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Verder worden zaken als remote access, ftp, etc. netjes ondersteund. Bijkomende bonus is de hele zwik andriod en iOS apps, om vanaf je telefoon of tablet je bestanden te benaderen.

Geen Ping, wel Pong

• Skyline7
Lawwie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:34:
[...]

In mijn geval heb ik op mijn nuc VMware ESXI draaien, daarop draai ik een aantal VM's, waaronder plex, download software etc. Dit zou ik jou ook aanraden, in plaats van maar 1 OS te draaien op de nuc en daar binnen te virtualiseren.

De vraag Plex vs. Emby kan ik niet beantwoorden, het enige wat ik hierop kan zeggen is dat ik al ruim 5 jaar met plezier Plex gebruik.
Hmm, klinkt opzich goed!
Maar ik zal de nuc in de meterkast zetten zonder beeldscherm of randapparatuur. Hoe zou ik alsnog toegang kunnen hebben op de nuc? In Windows zou ik hiervoor teamviewer installeren maar bestaat er ook zoiets voor de vmware esxi? Is trouwens vsphere ongeveer / hetzelfde?

Ik ga er absoluut vanavond meer naar kijken! Heb nu niet heel veel tijd en wilde deze vraag alvast beantwoord hebben voordat ik me er in ga verdiepen _/-\o_

Wat betreft de files via teamviewer. Ik snap dat het omslachtig is en ik heb hier niet veel ervaring mee. Ik zal, ook vanavond, me verdiepen in de ftp.

De nas heb ik helaas liever niet, het is minder krachtig dan, bijvoorbeeld, deze nuc waardoor plex of emby al lastig draaien tenzij het één van de nieuwere nas systemen is. Maar deze zijn dan ook een stuk duurder.

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Skyline7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:59:
[...]
Hmm, klinkt opzich goed!
Maar ik zal de nuc in de meterkast zetten zonder beeldscherm of randapparatuur. Hoe zou ik alsnog toegang kunnen hebben op de nuc? In Windows zou ik hiervoor teamviewer installeren maar bestaat er ook zoiets voor de vmware esxi? Is trouwens vsphere ongeveer / hetzelfde?
Je moet eenmalig de NUC even aansluiten op scherm en toetsenbord om VMware ESXI te installeren en daarna kan je hem loskoppelen en in de meterkast gooien. Vervolgens beheer je hem met de VSphere client ja, dat kan gewoon vanaf je eigen computer.

• Skyline7
Lawwie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:20:
[...]

Je moet eenmalig de NUC even aansluiten op scherm en toetsenbord om VMware ESXI te installeren en daarna kan je hem loskoppelen en in de meterkast gooien. Vervolgens beheer je hem met de VSphere client ja, dat kan gewoon vanaf je eigen computer.
Ik heb een aantal set-ups tutorials bekeken en ga het proberen!
Ik moet enkel nog uitzoeken hoe ik de drobo opslag ga toevoegen, aangezien de pc deze niet herkend totdat drobo dashboard wordt gedownload... Daarnaast moet de opslag niet geformatteerd worden. Volgens mij is dat nog wel lastig...
Otkurom schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:17:
Ondanks dat het geen vraag van je is, wil ik er toch even op inhaken.

Teamviewer is voornamelijk bedoeld als control op afstand (voor bijvoorbeeld troubleshooting). Om met teamviewer bestanden te gaan overhevelen is verschrikkelijk omslachtig. Zet daarvoor een ftp op, of gebruik een vpn in combinatie met gewone filesharing.

Met een simpele file explorer (ES bijv) of een ftp app (andftp) kan je dan gemakkelijk bij al je bestanden.
Ik heb inmiddels een aantal tutorials bekeken en het is precies wat ik nodig heb, ik ga het opzetten. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Skyline7 op 02-05-2018 20:25 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Skyline7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:25:
[...]

Ik heb een aantal set-ups tutorials bekeken en ga het proberen!
Ik moet enkel nog uitzoeken hoe ik de drobo opslag ga toevoegen, aangezien de pc deze niet herkend totdat drobo dashboard wordt gedownload
Euh... Het lijkt me toch sterk dat je een "dashboard" moet downloaden om een SMB-protocol of een NFS-protocol kenbaar te maken op het netwerk?
Ik heb inmiddels een aantal tutorials bekeken en het is precies wat ik nodig heb, ik ga het opzetten. Bedankt!
Vergeet je niet dat FTP plaintext username & password verstuurd, over het algemeen?

En waarom ga je in hemelsnaam "bedenken" dat je ESXi op een NUC gaat draaien en dan dat ding in de kast gooien? Installeer gewoon Windows 10 Pro, installeer Hyper-V en klaar. Je kan de machine dus gebruiken (al dan niet met TeamViewer of RDP of whatever) om gewoon je backups te kunnen maken, eventueel een handmatige download te starten of desnoods PLEX te draaien om te transcoden voor je films/series. Oh, en je hebt er een VM op draaien.

Heb een klein beetje het gevoel, gezien de vraagstelling, dat klok & klepel wel aanwezig zijn maar nog niet helemaal in lijn van wat er waar / wanneer / waarom mogelijk is.
Wil je deze 2 zinnen nog eens toelichten?

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 02-05-2018 20:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
Wat draaid er op de vm? Je zou bijvoorbeeld ook een syno kunnen pakken met docker.

Cloud ☁️

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:18
MAX3400 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:30:

[...]

Vergeet je niet dat FTP plaintext username & password verstuurd, over het algemeen?

[...]
Makkelijk op te lossen met SFTP ipv FTP. (was de S vergeten)

[ Voor 10% gewijzigd door Otkurom op 03-05-2018 09:03 ]

• Skyline7
[...]

Euh... Het lijkt me toch sterk dat je een "dashboard" moet downloaden om een SMB-protocol of een NFS-protocol kenbaar te maken op het netwerk?
Ah inderdaad! Mijn drobo stond eigenlijk grotendeels uit tenzij ik de opslag nodig had. Meestal had ik gewoon geen zin om het aan te zetten en daardoor heb ik het weinig gebruikt. Ik sloeg al mijn documenten / films op op een externe harde schijf en deed ze om een bepaalde tijd op de drobo zetten.

Wanneer ik de Drobo aan zette, duurde het even voordat het verscheen. Meestal deed ik tegelijkertijd het dashboard opstarten en ging er eigenlijk hiervan uit dat ik het dashboard nodig had.

Zojuist getest zonder dashboard en werkt inderdaad! Sorry voor de foute informatie :X
[...]

Eeehm, het begrip FTP is voor mij nog nieuw en ik heb het nog niet opgezet. Ik snap niet precies wat je hiermee bedoelt.
[...]

En waarom ga je in hemelsnaam "bedenken" dat je ESXi op een NUC gaat draaien en dan dat ding in de kast gooien? Installeer gewoon Windows 10 Pro, installeer Hyper-V en klaar. Je kan de machine dus gebruiken (al dan niet met TeamViewer of RDP of whatever) om gewoon je backups te kunnen maken, eventueel een handmatige download te starten of desnoods PLEX te draaien om te transcoden voor je films/series. Oh, en je hebt er een VM op draaien.

Heb een klein beetje het gevoel, gezien de vraagstelling, dat klok & klepel wel aanwezig zijn maar nog niet helemaal in lijn van wat er waar / wanneer / waarom mogelijk is.
Ik heb me altijd meer verdiept in de htpc dan in de server of nas. Eigenlijk weet ik hier nog vrijwel niets van.

A.d.h.v. uw reactie heb ik wat gezocht (De reactie schrijven heeft me 1,5-2 uur gekost :9) op Reddit naar vergelijkbare setups. Hier raden ze zowel ESXi als Promox aan met hierin per VM een activiteit.
Dus als volgt:
- Aparte VM voor downloaden met Sonarr, Radarr en Deluge.
- Aparte VM voor Emby (Deze video heeft me overgehaald naar Emby: https://www.youtube.com/watch?v=Li69XWC9I3g&t=358s, de cpu ondersteunt Quicksync.)
- Aparte VM voor een nas OS. (Deze zal ik niet opzetten.)
- Aparte VM voor de SFTP Server (ik ga hierbij gebruik maken van Cygwin)
- Aparte VM voor eigenlijk enkele processen automatiseren. Hier zal enkel web pages voor geopend worden of bijvoorbeeld daily logins bij games worden geclaimd. (Deze games hebben overigens een minimum van 2GB ram nodig.) Het zal verschillende taken doen maar niets tegelijk.

Dus als ik uitga bij Reddit zal ik uitkomen op 4 VMs.
De reden hiervoor, voor zover ik heb kunnen vinden, was dat wanneer 1 VM uitviel de andere taken doorgingen. Nu vraag ik me eigenlijk af hoe snel een VM uitvalt en waarom. Aangezien deze setup bij meerdere werd aanbevelen, zal er ongetwijfeld een reden voor zijn...

Het klopt dat Windows 10 met Hyper-V hetzelfde bereikt. Het enigste wat ik me hierbij afvraag is hoe snel Teamviewer hierin zal werken. Verder lijkt het me ook leuk om eens een nieuwe omgeving te gebruiken (ESXi of Proxmox). Windows 10 is daarbij wel weer het eenvoudigste op te zetten.
Dit is eigenlijk wat ik met m'n "bedenken" bedoelde. De keuze hiertussen.
[...]

Wil je deze 2 zinnen nog eens toelichten?
Eigenlijk heb ik mijn vraag hierboven al beantwoord. Ik vroeg me af of het aan te raden was om een nas operating system te draaien met mijn wensen. Deze zal ik dan in een aparte VM draaien waardoor het aantal VMs hoger zou worden.

Ikzelf zie, op het moment, weinig voordelen van een nas OS.
HKLM_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:32:
Wat draaid er op de vm? Je zou bijvoorbeeld ook een syno kunnen pakken met docker.
Deze vraag heb ik hierboven (in deze reactie) beantwoord!
Aangezien ik een hard drive bay heb lijkt het me overbodig om daarnaast ook een Synlogy (nas - denk ik?) aan te schaffen. daarnaast kunnen enkel de duurdere nas systemen Emby of Plex draaien. Ik denk dat een aparte nuc een goedkopere oplossing is voor mijn wensen?
Otkurom schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Makkelijk op te lossen met SFTP ipv FTP. (was de S vergeten)
Dusss, ik moet nu zoeken naar SFTP setup i.p.v. FTP setup. Dat gaat "stoeien" worden met een programma genaamd cygwin 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Skyline7 op 03-05-2018 09:37 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Zelf vroeg ik me af of een intel nuc al voldoende zou zijn voor mijn wensen?
Vergeet niet dat je ook nog geheugen en een ssd m2 nodig hebt voor het OS.

Misschien is dit iets : http://www.freenas.org

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• SaiKoTiK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04-2021
Als het ding headless mag draaien kan ik wel een nas os aanraden, freenas (bsd based) of openmediavault (linux based).

Misschien iets boven budget maar wel een aanrader zijn deze https://tweakers.net/pric...n/?keyword=hp+microserver

of ben je van plan de drobo te blijven gebruiken?
in dat geval kan je openmediavault op een raspberry pi draaien bv.
alhoewel een rpi niet geschikt is voor transcoding, dus alleen een optie als je je media zonder transcoding kan afspelen op je apparaten, en je geen windows vm op een rpi zal kunnen draaien is dit wel een stuk goedkoper dan een nuc
Pagina: 1