Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP Kabel zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quepasa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 20:13
Hallo,

Ik zit tegenwoordig op zolder met mijn computer, wat je dan al verwacht is dat het internet niet op zijn best is. Nu heb ik een idee om dat op te lossen en weer mijn normale internet snelheid terug te krijgen.

Ik heb door het huis een buis in de muur zitten die naar boven gaat waar eerst tv-kabels doorheen gingen. Deze zijn allemaal buiten werking en kunnen dus weggehaald worden, wat er dan overblijft zijn de buizen.

Nu heb ik gehoord dat het modem niet al te ver van het kastje wat aan de muur zit, waar de kabel in zit (geen idee hoe dit heet), omdat het dan trager wordt. Ik had nu dus het idee om een UTP-kabel vanaf het modem, door de buis naar een wifi extender of een oude router te doen. Helaas past de UTP-kabel niet door de buis, het kopstukje moet er dus af en hem er zelf weer opzetten.

Ik wil daarna door nog een buis van het huis een andere UTP kabel halen om het bereik naar de zolder te brengen.

1. Kan er veel misgaan wanneer het niet goed is aangesloten?
2. Ik zou graag een 15 meter kabel willen kopen, het kopje eraf halen en dan een nieuw kopje er weer op zetten, of moet ik persee een hele rol met UTP-kabel kopen? Zit namelijk nogal een verschil qua prijs in.
3. Kan ik het beste de UTP-kabel vanaf het modem, naar een router en dan naar de zolder doen of kan het beter anders?
4. Welke UTP kabel kan ik het beste gebruiken? Ik zag namelijk ook wat met koper erin etc.

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

[ Voor 3% gewijzigd door Quepasa op 18-10-2023 19:40 ]

Alle reacties

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

1. Als je connector niet goed is aangesloten doet deze het niet.
2. Je kan een bestaande UTP kopen en het kopje eraf knippen en er weer opzetten, je kan ook naar de lokale bouwmarkt gaan en de lengte die je nodig heb van een rol af knippen of laten knippen en zelf aan beide kanten knijpen..
3. Als je modem ook IP adressen uitreikt (wat er wel op lijkt in je verhaal) kan je de kabel direct naar de zolder toe trekken.

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-11 13:16
om even kort een antwoord te geven.

1. nee er kan niet veel misgaan mits je de kabel maakt zoals hij hoort te zijn
2. je kunt als je toch al een stekker moet gaan knijpen ook gewoon losse kabel nemen en 2 losse connectors die je er vervolgens zelf aanknijpt
3.ik zou als het past 2 kabels door de buis trekken 1 voor op je kamer en 1 die doorgaat naar zolder waar een accespoint wordt aangesloten. pak hiervoor minimaal CAT 5E of nog beter CAT 6 kabel.

voor de volgorde van de kleurtjes kun je onderstaande link gebruiken.

http://www.groundcontrol.com/galileo/ch5-ethernet.htm

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
4. Hoe meer koper hoe beter. Ik zou cat5e pakken, gigabit en lekker soepele kabel.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28
1: ja, zou kunnen dat het niet werkt als je de kabel niet goed doet
2: check even wat goedkoper is. prefab kabels zijn in reguliere shops nogal duur, maar ik heb laatst nog 20m exemplaren gekocht voor ene paar euro. Als je een paar meter over houdt, kun je ook een paar keer fouten maken met het aanzetten van de stekkers (afknippen en opnieuw beginnen :) )
3: met een fatsoenlijke kabel en afstanden binnenshuis moet dat volgens mij niet zo veel uitmaken
4: wat zijn je vereisten qua doorvoersnelheid?

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-11 21:57
1. Kan er veel misgaan wanneer het niet goed is aangesloten?
- Nee. Werkt gewoon niet, of heel traag

2. Ik zou graag een 15 meter kabel willen kopen, het kopje eraf halen en dan een nieuw kopje er weer op zetten, of moet ik persee een hele rol met UTP-kabel kopen? Zit namelijk nogal een verschil qua prijs in.
- Prefabbed kabels zijn lastig te herknippen. Kan je beter wat kabel kopen. Of je kijkt of iemand anders nog wat over hebt (Ik heb bijvoorbeeld nog ruim 25m over van een 50m rol Cat6)

3. Kan ik het beste de UTP-kabel vanaf het modem, naar een router en dan naar de zolder doen of kan het beter anders?
- Dat is prima :)

4. Welke UTP kabel kan ik het beste gebruiken? Ik zag namelijk ook wat met koper erin etc.
- Koper moet je hebben. Ga dus niet voor de goedkoopste.

• Quepasa
Bedankt voor de snelle reactie! Niet verwacht zo snel!

Ik zal met als jullie antwoorden wat keuzes maken en kijken welke kabels ik het beste kan kopen!

Toppers!

• spokje
  • Nu online
Ja, je hebt een goed moment uitgekozen om te posten, veel mensen zitten te wachten tot het 17:00 uur is :P

• Quepasa
spokje schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:22:
Ja, je hebt een goed moment uitgekozen om te posten, veel mensen zitten te wachten tot het 17:00 uur is :P
Waarom?

• Quepasa
Ik zie ook kabels met een vaste kern en flexibele kern? Heeft dat invloed op de snelheid? Of op de veiligheid?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18

Rmg

Omdat ze dan met goed fatsoen naar huis kunnen gaan na een werkdag.

• BrainCrash
  • Laatst online: 09:18
Quepasa schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:24:
Ik zie ook kabels met een vaste kern en flexibele kern? Heeft dat invloed op de snelheid? Of op de veiligheid?
Heeft geen invloed op snelheid of veiligheid.

Die met vaste kern zijn eigenlijk bedoeld om als vaste installatie te gebruiken, zoals in een buis in huis leggen wat jij ook van plan bent, en die met flexibele kern is eigenlijk bedoeld als patchkabel, dus met twee stekkertjes eraan en dan vanaf een muurpunt naar een apparaat (PC, modem, switch, enz), of direct tussen twee apparaten onderling (switch naar PC).

Punt is dat die met vaste kern eigenlijk ook niet bedoeld/geschikt zijn om er van die standaard stekkertjes aan te knijpen (kan slecht contact maken), dus als jij aan de kabel stekkertjes wilt maken, en de buis is niet heel ingewikkeld met scherpe bochten enzo, dan kun je gewoon die flexibele nemen.

Die met vaste kern is over het algemeen wat steviger, dus meer geschikt om door lastige/stroeve buizen te trekken, die zal niet zo snel kapot gaan als je harder moet trekken (maar dan moet je dus wel geschikte muur-doosjes gebruiken om deze aan te sluiten).

Zoals ik opmaak uit je berichten wil je echter een kabel aanleggen naar de zolder, om vervolgens daar een Wifi/accesspoint op aan te sluiten, om op die manier via WiFi verbinding te maken met je computer, klopt dat?
Zo ja: waarom zou je dan die kabel niet gewoon rechtstreeks in je computer steken? (dus helemaal zonder wifi) Das veel sneller en robuuster...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor de zekerheid, haal niet van te voren die tv kabel eruit.
Maar gebruik die om je utp kabel door de buis te trekken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom pak je het niet aan zoals het hoort?
Trek een kabel met vaste kern door de buis, monteer aan beide uiteinden van de buis een doosje met een RJ45 stopcontactje. Gebruik soepele kabels voor de verbindingen tussen doosje een apparaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Quepasa
heuveltje schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:38:
Voor de zekerheid, haal niet van te voren die tv kabel eruit.
Maar gebruik die om je utp kabel door de buis te trekken.
Helaas is die er al uit getrokken, maar ik ga een manier vinden!

• Quepasa
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:11:
Waarom pak je het niet aan zoals het hoort?
Trek een kabel met vaste kern door de buis, monteer aan beide uiteinden van de buis een doosje met een RJ45 stopcontactje. Gebruik soepele kabels voor de verbindingen tussen doosje een apparaat
Het apparaat staat te ver van het 'doosje', en ik wil geen lelijk draden door de kamer.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Quepasa schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:47:
[...]

Het apparaat staat te ver van het 'doosje', en ik wil geen lelijk draden door de kamer.
Maar als je kabel uit de muur komt heb je toch ook een lelijke kabel door de kamer :?

Enige wat @Brahiewahiewa oppert is om ipv een kabel die lelijk uit de muur komt netjes de vaste kabel in de buis af te monteren op een RJ-45 wanddoos. Dan kun je daar gewoon een kabel inprikken.

[ Voor 25% gewijzigd door sapphire op 01-05-2018 20:54 ]

Gabriël AM5

• Quepasa
BrainCrash schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:34:
[...]

Heeft geen invloed op snelheid of veiligheid.

Die met vaste kern zijn eigenlijk bedoeld om als vaste installatie te gebruiken, zoals in een buis in huis leggen wat jij ook van plan bent, en die met flexibele kern is eigenlijk bedoeld als patchkabel, dus met twee stekkertjes eraan en dan vanaf een muurpunt naar een apparaat (PC, modem, switch, enz), of direct tussen twee apparaten onderling (switch naar PC).

Punt is dat die met vaste kern eigenlijk ook niet bedoeld/geschikt zijn om er van die standaard stekkertjes aan te knijpen (kan slecht contact maken), dus als jij aan de kabel stekkertjes wilt maken, en de buis is niet heel ingewikkeld met scherpe bochten enzo, dan kun je gewoon die flexibele nemen.

Die met vaste kern is over het algemeen wat steviger, dus meer geschikt om door lastige/stroeve buizen te trekken, die zal niet zo snel kapot gaan als je harder moet trekken (maar dan moet je dus wel geschikte muur-doosjes gebruiken om deze aan te sluiten).

Zoals ik opmaak uit je berichten wil je echter een kabel aanleggen naar de zolder, om vervolgens daar een Wifi/accesspoint op aan te sluiten, om op die manier via WiFi verbinding te maken met je computer, klopt dat?
Zo ja: waarom zou je dan die kabel niet gewoon rechtstreeks in je computer steken? (dus helemaal zonder wifi) Das veel sneller en robuuster...
De buis gaat recht omhoog, dit geldt ook voor de buis die door naar zolder gaat, er zitten dus geen lastige hoeken in. Ik maak dus de keus om een CAT6 flexibele koperen kabel te nemen.

Ik wil mijn pc wel direct aan sluiten op een kabel, echter krijg ik dan een lelijk UTP kabeltje door mijn kamer heen want ik niet echt mooi vind. Ook werk ik vanaf een laptop en hou ik er niet echt van als er hel veel stekkers in mijn laptop zitten.

Wat ik eerder hier voorbij heb zien komen om een kabel vanaf een modem naar de 1e verdieping te doen en die op een router aansluiten en nog een kabel vanaf het modem naar de zolder te doen en die op een wifi extender te doen, of botsen de signalen dan? Ik probeer trouwens met de spullen te werken die ik nu gebruik of nog heb liggen, ik zal dus ook geen extra routers etc aanschaffen.

• Quepasa
sapphire schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:53:
[...]

Maar als je kabel uit de muur komt heb je toch ook een lelijke kabel door de kamer :?
Die kabel zit achter de tv, die zie je dus niet :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Volgens mij haal je de hele terminologie door elkaar, een modem verzorgd alleen de verbinding naar buiten meer niet. Als je zo'n standaard KNP/Ziggo kastje hebt staan is dat al een Modem/router/accespoint en switch in één.

Dan heb je géén extra router nodig want dat kastje routert al (regelt dus al het verkeer in je netwerk.). Hoogstens een extra accespoint (een AP genoemd) op een andere plek voor beter bereik van de WiFi in huis.
Quepasa schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Die kabel zit achter de tv, die zie je dus niet :)
Als dat een reden is om een kabel random uit de muur te laten komen ipv af te werken met een nette contactdoos, prima.

Gabriël AM5

• Quepasa
sapphire schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:02:
Volgens mij haal je de hele terminologie door elkaar, een modem verzorgd alleen de verbinding naar buiten meer niet. Als je zo'n standaard KNP/Ziggo kastje hebt staan is dat al een Modem/router/accespoint en switch in één.

Dan heb je géén extra router nodig want dat kastje routert al (regelt dus al het verkeer in je netwerk.). Hoogstens een extra accespoint (een AP genoemd) op een andere plek voor beter bereik van de WiFi in huis.

[...]

Als dat een reden is om een kabel random uit de muur te laten komen ipv af te werken met een nette contactdoos, prima.
Ik ben nogal nieuw in het netwerken wereldje zoals je kunt zien :) .

Ik had die router in gedachten, ook omdat ik die nog heb liggen, op de 1e verdieping te plaatsen zodat daar ook weer een goed signaal is en vanuit daar weer een kabel naar de zolder te trekken en die in een AP (Wifi extender?) te doen voor ook een goed signaal op de zolder.

Of is het dan verstandiger om die router weg te doen en één AP te plaatsen? En dan geen een op de zolder? Of 2 AP's?
Pagina: 1