Apple macbook of Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Ik ben met/voor iemand een geschikte laptop aan het opspeuren. Gezien ik zelf geen laptop heb, en geen ervaring heb met een macbook wil ik jullie om advies vragen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Wat moet er op de laptop kunnen gebeuren:
- In ieder geval voor het werk, waarop basic dingen moeten kunnen. Geen zware programma's zoals zware programma's die er op moeten draaien of video bewerking
- Gewoon soepel kunnen internetten/ youtube die op goede kwaliteit fijn afspeelt.
- Evt. ooit (voor hobby) experimenteren met site's maken.

Dat laatste vraag ik mij af, gaat dat even makkelijk met een Macbook als met Windows?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€400,- a €750

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, hij gaat ook mee. Dus makkelijk als hij niet te zwaar is en een redelijke accu heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Nou, een Apple Macbook is een mooie laptop. Maar we laten ons ook graag informeren over evt. andere laptops. Ook wat informatie over het evt. experimenteren over site's bouwen is misschien belangrijk.

Mijn gevoel zegt dat Windows daar beter geschikt voor is, maar dit nergens op gebaseerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Wat voor macbook zou je willen halen voor dat budget? Ik zou gewoon lekker voor een Windows laptop gaan, volgens mij kan echt iedere laptop binnen het door jouw gesteld budget de omschreven taken prima uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Nou, we zaten te kijken naar:

Apple MacBook Air 2017 13,3'', i5 1,8GHz, 128GB

Die is overigens wel duurder zie ik nu. Maar liever nu een goede investering dan over 1 jaar zitten van, had ik maar een andere.
Ik vind alleen 128GB niet echt heel veel. Zoveel heeft mijn telefoon ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Canon_nl3 op 01-05-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1067493

Eens met Canon_nl3 wat betreft die 128GB. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit?

Is dit te weinig of wel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Tsja, als je graag een Macbook wilt moet je dat gewoon doen. Een Windows laptop van hetzelfde geld is echter niet minder goed oid. Het hangt er denk ik ook beetje vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Zoals al gezegd 128gb is niet zoveel, je zou eens moeten Googelen hoeveel je dan overhoudt aan werkbare ruimte en of dat genoeg is voor wat de eigenaar ermee wilt gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je echt niets op je macbook gaat opslaan (foto's, video's etc) is 128GB meer dan genoeg.
Dat gezegd hebbende: Je betaald flink extra voor dat het een Apple is. In gebruik zit er geen verschil van "beter" of "slechter"

Voor hetzelfde geld als macbook heb je (eerste die ik tegenkwam) ook deze:
pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord)
256GB SSD (dus dubbele opslag)

Zoals je ziet, voor hetzelfde geld een snellere optie met meer opslag en een zuinigere processor.
Wat de beste optie is weet ik zo niet. Maar je kan eens kijken naar deze roundup:
https://nl.hardware.info/...est-meer-plezier-met-vier

Kaby Lake R is de nieuwe generatie intel. En deze hebben sinds deze generatie 2x zoveel cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Een MacBook Air zou ik niet doen, omdat dat beeldscherm niet mooi is en er een processor in zit van een paar generaties oud. Wel een heel fijn OS, maar op de MBA is het imo zeker geen toekomstbestendige keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Cartoon op 01-05-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:06
Een MacBook Air adviseer ik ook niet. Als je per se een goedkope Mac wil halen, dan zou ik een paar maanden wachten tot Apple waarschijnlijk met een nieuwe goedkope Mac komt.

Wat betreft functies doet macOS niet onder aan Windows. De vraag is alleen of het design van Apple en macOS zoveel meerwaarde hebben. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondanks een aantal (terechte) opmerkingen ten aanzien van Apple, ben ik opzoek naar een betaalbare Mac.

Wat is het grootste verschil tussen een Apple MacBook Air 2017 13,3'', i5 1,8GHz, 128GB (Qwerty) en een
Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) behalve de prijs? Zie ook bij de pro een geheugen van 128GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:45
Anoniem: 1067493 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:34:
Ondanks een aantal (terechte) opmerkingen ten aanzien van Apple, ben ik opzoek naar een betaalbare Mac.

Wat is het grootste verschil tussen een Apple MacBook Air 2017 13,3'', i5 1,8GHz, 128GB (Qwerty) en een
Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) behalve de prijs? Zie ook bij de pro een geheugen van 128GB?
De pro heeft een snellere processor, sneller RAM, hogere resolutie, betere igp, usb-c, bluetooth 4,2 en vast nog wat andere dingen die ik vergeet.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-05 16:56
Kijk eens hier:
categorie: Laptops
13 en 14 inch laptops met 8GB mem, SSD, en intel core processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Waah schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:32:
Als je echt niets op je macbook gaat opslaan (foto's, video's etc) is 128GB meer dan genoeg.
Dat gezegd hebbende: Je betaald flink extra voor dat het een Apple is. In gebruik zit er geen verschil van "beter" of "slechter".
Niet mee eens.
Ik ben overgestapt van Windows naar Mac en het besturingssysteem was voor mij een ware verademing.

Mijn MacBook met op papier slechtere specs voelt daarbij ook nog eens veeel sneller aan t.o.v. mijn uitgedoste HP.
Dus denk niet dat je eerlijk specs kunt vergelijken tussen verschillende OS’s.

Het ligt dus allemaal iets complexer dan enkel roepen dat je voor Apple betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Wootism op 09-05-2018 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

Wootism schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:30:
[...]

Niet mee eens.
Ik ben overgestapt van Windows naar Mac en het besturingssysteem was voor mij een ware verademing.

Mijn MacBook met op papier slechtere specs voelt daarbij ook nog eens veeel sneller aan t.o.v. mijn uitgedoste HP.
Dus denk niet dat je eerlijk specs kunt vergelijken tussen verschillende OS’s.

Het ligt dus allemaal iets complexer dan enkel roepen dat je voor Apple betaald.
Helemaal met @Wootism eens. Bij gelijke specs kun je hele andere ervaringen hebben met het OS van je keuze.

Ik ben recent weer gebruik gaan maken van Ubuntu ipv Windows en ik heb de impressie dat alles een stuk soepeler gaat dan voorheen. Vooral laadtijden van applicaties en bestanden lijken flink te zijn verkort.

Ik heb heb zelf ook 128 GB in mijn laptops, omdat ik al mijn data volledig in de cloud heb (Google Drive) en slechts enkele bestandjes (te lezen, door te sturen, etc.) bewaard. Een GB aan lokale data haal ik nooit.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met MacOS, maar de bouwkwaliteit van een MacBook Air is ongelijkbaar met bijvoorbeeld de eerder genoemde Zenbook. Ik heb echt geen goed woord over voor Asus. Dubieuze hardware componenten met vrijwel standaard driver issues na een windows update die traag of niet opgelost worden door Asus, als ze al onderkennen dat er een probleem is.

M.i. is een MBA een degelijke aankoop, doordat je een OS koopt die goed samenwenwerkt met de hardware waarop het geleverd is. Daarnaast betaal je vandaag de dag best een stevig bedrag, maar krijg je een groot deel van dat bedrag over 5 jaar gewoon weer terug als je deze weer tweedehands koopt.

Die Zenbook laptop heb je na 3 jaar zelf al bij grofvuil gezet.

Ik zou in geval van Mac, wel even wachten op de nieuwe MBA, om toch een wat deftiger scherm te krijgen of als er iets meer haast is, nu gaan voor een MB (12") of MB Pro.

Of je kan programmeren op een Mac; het gros van ons dev team programmeert op MBA en MBP (sommige prefereren het toetsenboard van de MBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22
Zit dit nu te lezen op een Macbook Air uit 2014, welke nog net zo soepel en vloeiend draait als toen hij uit de doos kwam.
Systeem is volledig bijgewerkt.

Heb met een Windows-machine nog niet eerder meegemaakt dat deze na 4 jaar nog steeds net zo soepel draait als nieuw uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 10:47
cOOlrUnnINgs schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 20:58:
Zit dit nu te lezen op een Macbook Air uit 2014, welke nog net zo soepel en vloeiend draait als toen hij uit de doos kwam.

Heb met een Windows-machine nog niet eerder meegemaakt dat deze na 4 jaar nog steeds net zo soepel draait als nieuw uit de doos.
Al is het biet aan te raden een vergelijkbare MacBook air nu aan te schaffen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:27

Aganim

I have a cunning plan..

cOOlrUnnINgs schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 20:58:

Hoewel zelfbouw en dus nooit uit een doos gekomen, is mijn PC anders na 5 jaar nog net zo vlot.

Daarintegen hoor bij bij klanten van ons zelfs verstokte Mac fans klagen over hun 5 jaar oude iMacs (zelfs na SSD upgrade) dat ze met iedere nieuwe MacOS trager en trager worden. Opstarten? Aanzetten en koffie halen, terwijl de collega's met een simpele Windows machine binnen een halve minuut aan de bak kunnen.

Het blijft wat dat betreft koffiedik kijken, 100% garantie op een toekomstvast systeem heb je bij geen enkel merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Ik heb zelf een Dell XPS L702x (2013) en een Asus (ben het type kwijt) laptop met een Core i7.
Allebei zijn ze nog steeds erg snel en zonder problemen.
Ik heb een mac mini uit ook uit 2013 en deze is niet voorruit te branden, maar eigenlijk komt het maar door 1 onderdeel, de laptops hebben SSD's gekregen en de mac mini niet.

Of je systeem snel of traag is kan van veel factoren afhangen, maar ik zou een OS niet kiezen op basis van het idee dat deze snel of traag kan zijn, want dit kunnen ze beiden zijn.

Voor minder geld heb je vaak vergelijkbare hardware in een mac, daarbij moet ik wel zeggen dat alleen Asus en Dell kunnen evenaren aan de beeld kwaliteit van een Mac en omdat Apple ook nog eens 16:10 hanteert zou ik Apple kiezen puur als ik naar de hardware zou kijken.

Maar nu wil ik graag een gamepje spelen en heeft windows meer en betere software voor mijn wensen, dus blijf ik voor nu bij mijn Dell en Asus ;)
Pagina: 1