Vakantie in China - wat met mobiel en laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 21:35

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Over twee weken vliegen wij naar China toe om aan de Great Wall Marathon te gaan deelnemen. In totaal zitten we dan twee weken in China en hebben zelf een week Beijing staan.

Waar ik nu niet echt mijn vinger op kan leggen is wat het beste te doen is qua veiligheid bij gebruik van de telefoon en laptop. Wellicht dat wat te benauwd ben maar ik vind het een lastig idee om zonder VPN daar gebruik te maken van WiFi.

Ik heb contact met mijn VPN provider gehad en die had wel wegen om een verbinding tot stand te brengen. Het klonk mij een beetje als niet helemaal 100% legaal in de oren.

Ik zoek dus eigenlijk naar ervaringen hoe op dit moment het gebruik van VPN in China werkt. Een telefoon nemen we sowieso wel mee, maar waarschijnlijk ook wel een laptop (al was het maar om onze hardloophorloges op te laden, ja mrs. Xaverius loopt ook de marathon). En je wilt natuurlijk in ook contact houden met het thuisfront als dat kan.

Zelf dacht ik aan uitloggen uit de apps die ik niet "nodig" heb en een nieuwe gebruiker met weinig rechten op de laptop.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-04 14:58
Xaverius schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:02:
Over twee weken vliegen wij naar China toe om aan de Great Wall Marathon te gaan deelnemen. In totaal zitten we dan twee weken in China en hebben zelf een week Beijing staan.

Waar ik nu niet echt mijn vinger op kan leggen is wat het beste te doen is qua veiligheid bij gebruik van de telefoon en laptop. Wellicht dat wat te benauwd ben maar ik vind het een lastig idee om zonder VPN daar gebruik te maken van WiFi.

Ik heb contact met mijn VPN provider gehad en die had wel wegen om een verbinding tot stand te brengen. Het klonk mij een beetje als niet helemaal 100% legaal in de oren.

Ik zoek dus eigenlijk naar ervaringen hoe op dit moment het gebruik van VPN in China werkt. Een telefoon nemen we sowieso wel mee, maar waarschijnlijk ook wel een laptop (al was het maar om onze hardloophorloges op te laden, ja mrs. Xaverius loopt ook de marathon). En je wilt natuurlijk in ook contact houden met het thuisfront als dat kan.

Zelf dacht ik aan uitloggen uit de apps die ik niet "nodig" heb en een nieuwe gebruiker met weinig rechten op de laptop.
Waarom? Waar ben je bang voor?

Klopt trouwens ook m.b.t. de VPN verbindingen. Blijkbaar zijn VPN verbindingen, behalve die van de staat, illegaal in China: https://tweakers.net/nieu...vpn-diensten-gaat-in.html

Vrij recent verbod ook. Ben net zoals jij benieuwd naar de ervaringen van mensen hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:18

Bob Popcorn

Plop!

Persoonlijk heb je daar niks te vrezen joh. Als je nou zakelijk voor Shell daar was ofzo, of vanuit de overheid ofzo, maar persoonlijk is daar echt niks om bang voor te zijn.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Dit topic heeft meer met Beveiliging dan met vakanties (dat hoort in Algemene Zaken) te maken. Tikje naar Privacy en Beveiliging.

Overigens was laatst bij BNR een item hierover. Daar werd aangeraden om met een 'leeg' apparaat daar naartoe te gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 23:11
Ik denk dat je je iets te veel zorgen maakt. Ik weet niet zo goed wat je verwacht dat er gaat gebeuren, maar je bent als toerist die er even 2 weken komt niet echt een belangrijk doelwit. Als je toch echt twijfelt kan je natuurlijk je laptop en telefoon niet laten verbinden met internet, en contact met het thuisfront via een speciaal e-mailadres waarbij je inlogt vanaf een internetcafé oid (of een speciaal geprepareerde laptop)

Vergeet trouwens niet om even Google translate + chinees op je telefoon te downloaden van te voren. Dat kan nog wel eens helpen met communicatie.

(Wat heb jij trouwens voor hardloophorloges die alleen maar met een laptop opgeladen kunnen worden? :? )

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 01-05-2018 15:49 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Je hebt als toerist niets te vrezen als je een VPN opzet. Zou er niet van uit gaan dat je provider het doet, trouwens, misschien handig om van tevoren een trial bij een alternatieve provider af te sluiten. Hoewel je met roaming gewoon ongefilterd internet zou moeten hebben (voor een flinke duit).

Verder inderdaad Google Translate alvast offline beschikbaar maken, Pleco is ook een goeie voor de OCR.

Als je niet per se de laptop nodig hebt behalve voor het opladen van de armbandjes, dan kan je net zo goed een powerbank ofzo gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonerhead
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Hey Xaverius,

Vet dat je naar China gaat! Op het moment van schrijven zit ik om 01:42 te wachten op luchthaven Zhangjiajie voor mijn vlucht naar Shanghai. Heb 2 weken China achter de rug (Shanghai-Beijing-Guilin-Yangshou-Zhangjiajie-Shanghai-Nederland) en heb vóór vertrek ook het een en ander nagedacht over o.a. zaken die jij noemt.

Ikzelf heb voor vertrek een complete backup gemaakt van mijn smartphone en hierna een complete wipe uitgevoerd. Hierna alleen wat hoognodige apps geinstalleerd en accounts gekoppeld die ik nodig had. Als VPN provider gebruik ik altijd PIA, deze wordt helaas, net als vele anderen, geblokkeerd in China. Verbinding maken gaat dus niet lukken.

Er zijn onwijs veel WiFi punten aanwezig binnen China. Echter zijn dat vaak onveilige punten waarover je geen data wil versturen. Tenzij het een onschuldig bezoekje is aan een site als Nu.nl. De WiFi punten zijn vaak onveilig, vereisen een Chinees telefoonnummer, of zelfs document ID van je legitimatie. Het is dus aan te raden een buitenland bundel te kopen met wat MB's.

De mate van monitoring in dit land is echt absurd. Overal staan mobiele politiestations vol met camera's die uitgerust zijn met gezichtsherkenning. Voor een simpel buskaartje moet je vaak al door 2 security checks en je paspoort, visum etc laten zien. Ook even in de camera kijken zodat jouw gezicht goed in het systeem staat is hier heel normaal.

Privacy bestaat hier niet. Gewoon niet. Ze weten alles van je.
Als je je zorgen maakt over de data die op jouw pc/phone staat dan zou ik aanraden beiden te backuppen, te wipen en alleen het hoognodige meenemen.
Tips voor op je smartphone zijn:
-Osmand met offline map van China
-Currency converter
-Baidu translate (gebruikt iedereen hier, top vertaalapp!)

Verder is het een hartstikke gaaf land met onwijs mooie natuur en (soms!) heerlijk eten. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam al zullen ze misschien wat "vies" overkomen (spugen, boeren, poepen op straat etc).

Mocht je vragen hebben over wat dan ook, laat het me weten. Zeker met praktische zaken kan ik je misschien een eind op weg helpen.

Grt,
Bonerhead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 21:35

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:36:
Dit topic heeft meer met Beveiliging dan met vakanties (dat hoort in Algemene Zaken) te maken. Tikje naar Privacy en Beveiliging.Overigens was laatst bij BNR een item hierover. Daar werd aangeraden om met een 'leeg' apparaat daar naartoe te gaan.
Bedankt, niet eens aan beveiliging gedacht aangezien ik met "vakantie" bezig ben. :)
Jeoh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:47:
Verder inderdaad Google Translate alvast offline beschikbaar maken, Pleco is ook een goeie voor de OCR.

Als je niet per se de laptop nodig hebt behalve voor het opladen van de armbandjes, dan kan je net zo goed een powerbank ofzo gebruiken.
Ik heb bij G Translate meteen Chinees even gedownload. De "armbandjes" verbruiken geen energie, die zijn van plastic. Mijn oplader voor het horloge is alleen USB, maar een powerbank hebben we inderdaad ook.
Bonerhead schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:00:
Hey Xaverius,

Vet dat je naar China gaat! Op het moment van schrijven zit ik om 01:42 te wachten op luchthaven Zhangjiajie voor mijn vlucht naar Shanghai. Heb 2 weken China achter de rug (Shanghai-Beijing-Guilin-Yangshou-Zhangjiajie-Shanghai-Nederland) en heb vóór vertrek ook het een en ander nagedacht over o.a. zaken die jij noemt.

Ikzelf heb voor vertrek een complete backup gemaakt van mijn smartphone en hierna een complete wipe uitgevoerd. Hierna alleen wat hoognodige apps geinstalleerd en accounts gekoppeld die ik nodig had. Als VPN provider gebruik ik altijd PIA, deze wordt helaas, net als vele anderen, geblokkeerd in China. Verbinding maken gaat dus niet lukken.

Er zijn onwijs veel WiFi punten aanwezig binnen China. Echter zijn dat vaak onveilige punten waarover je geen data wil versturen. Tenzij het een onschuldig bezoekje is aan een site als Nu.nl. De WiFi punten zijn vaak onveilig, vereisen een Chinees telefoonnummer, of zelfs document ID van je legitimatie. Het is dus aan te raden een buitenland bundel te kopen met wat MB's.

De mate van monitoring in dit land is echt absurd. Overal staan mobiele politiestations vol met camera's die uitgerust zijn met gezichtsherkenning. Voor een simpel buskaartje moet je vaak al door 2 security checks en je paspoort, visum etc laten zien. Ook even in de camera kijken zodat jouw gezicht goed in het systeem staat is hier heel normaal.

Privacy bestaat hier niet. Gewoon niet. Ze weten alles van je.
Als je je zorgen maakt over de data die op jouw pc/phone staat dan zou ik aanraden beiden te backuppen, te wipen en alleen het hoognodige meenemen.
Tips voor op je smartphone zijn:
-Osmand met offline map van China
-Currency converter
-Baidu translate (gebruikt iedereen hier, top vertaalapp!)

Verder is het een hartstikke gaaf land met onwijs mooie natuur en (soms!) heerlijk eten. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam al zullen ze misschien wat "vies" overkomen (spugen, boeren, poepen op straat etc).

Mocht je vragen hebben over wat dan ook, laat het me weten. Zeker met praktische zaken kan ik je misschien een eind op weg helpen.

Grt,
Bonerhead
Bedankt voor je informatie Bonerhead! Ik zal eens kijken hoe dat zit met een complete wipe en een schone installatie op de telefoon. Sinds mijn eerste mobiel ben gaf ik alleen af en toe een harde reset met een automatische installatie daarna.

Ik zit bij t-mobile en de grootste bundel voor China lijkt 50MB voor 30 euro, ik weet niet of dat me waard is. Ik zal eens contact met ze opnemen.

Ik heb nog een oude laptop waarvan onduidelijk is hoe lang die het volhoudt qua stabiliteit stroomvoorziening. :+
Die moet ik deze week dan maar eens gaan testen, een schone, lege installatie is daarop geen probleem.

Qua verdere vragen zou ik het nu niet weten. Ik zal morgen het eens met de Mrs. er over hebben. China wordt onze eerste trip buiten de EU.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 23:11
Dan zou ik vooral zeggen: laat je verassen en geniet. De opmerking van Bonerhead is terecht wbt hygiëne. Qua voedsel zelf je verstand gebruiken als je ergens gaat eten. Maar het is een leuk land, veelal vriendelijke mensen die ook geïnteresseerd in jou zijn. Als je nog wat vragen hebt kan ik je ook wel helpen :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1