Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC zelf bouwen: welke combinatie is het meest geschikt?

Pagina: 1
Acties:

• Lefdjeed
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Hallo allemaal,

Ik wil zelf een HTPC bouwen. Dit wordt mijn eerste zelfbouw dus daarom ben ik op zoek naar advies (vandaar deze topic). Ik ben wel enigszins technisch aangelegd maar mijn praktische ervaring gaat niet verder dan het upgraden van m'n desktop met componenten als een nieuwe SDD, verbeterde geluidskaart, meer geheugen en dat soort eenvoudige handelingen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen op het net, office handelingen maar vooral downloaden en/of streamen van muziek en video's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een SDD 120GB voor het besturingssysteem, een 1TB opslag (WD Black), een Asus Xonar geluidskaart en een optische drive (DVD speler).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
een behuizing (horizontaal zodat deze in mn tv meubel past), moederbord, CPU, CPU koeler, geheugen (is 4GB voldoende of 8GB beter?) , voeding

En wellicht ben ik nog iets vergeten?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral weinig geluid produceren want het komt bij de TV te staan in de woonkamer. En niet te groot.

Ga je overklokken?
Ik weet hier te weinig van en laat me graag adviseren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over:
- wat de beste combinatie van componenten is;
- hoe het systeem te optimaliseren met instellingen;
- welke software te gebruiken (besturingssysteem en andere systeem software).

Ik ben niet op zoek naar advies mbt het streamen en downloaden van muziek en video zelf.

Alvast bedankt allemaal. Ik ben erg benieuwd of hier iets uitkomt.
Hartelijke groeten,
:) _/-\o_

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 18:15
Eigen initiatief wordt hier wel gewaardeerd; m.a.w. kom zelf met een eerste voorstel. O-)

Maar om een schot voor de boeg te geven zal ik hieronder een voorzetje geven van mijn eigen HTPC die ik 2 maanden terug heb aangeschaft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 62,47€ 62,47
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,50€ 73,50
1ASRock DeskMini 110€ 124,95€ 124,95
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 87,-€ 87,-
1Intel 600p 256GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,91

Deze heb ik nu naar volle tevredenheid draaien op Ubuntu met Kodi.
De behuizing is klein genoeg voor een TV meubel, past alleen geen DVD speler in, maar ik heb ooit een externe speler aangeschaft om voor die ene keer dat ik een schijfje moet gebruiken dit op elke PC kan doen.

PC'tje bevalt me dus prima, de stockkoeler kun je wel horen, dus ik overweeg nog om er een andere koeler
in te zetten, Bv deze: pricewatch: Noctua NH-L9i

Voor de besturing gebruik ik naast de Yatse App voor Kodi ook nog een extern KB/Muis combo:
pricewatch: Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart

Hiermee kun je de PC dus eenvoudig bedienen. Het bereik van deze combo is echter maar een paar meter!

Arriving Somewhere but not here....

• Lefdjeed
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Ok, ik ga een poging wagen om initiatief te tonen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 139,-€ 139,-
1Asus Prime Z270M-Plus€ 116,33€ 116,33
1Kingston 8GB 2400MHz DDR4€ 94,99€ 94,99
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,27

Processor:
Vanwege de prestaties (met name de grafische zodat geen videokaart nodig is) en omdat ik niet van plan ben om te overklokken ga ik voor een Intel processor, met een relatief lage TDP zodat de ventilator minimaal hoeft te draaien om te koelen. Socket 1151 zodat deze op het moederbord past, DDR4 ondersteunend, 3D en 4K ondersteunend. En nog enigszins binnen budget … Kom ik uit op:
Intel® Core™ i3-7100 Processor (kaby lake) of Intel® Core™ i3-8300 Processor (Cofee lake)

Werkgeheugen:
8 GB DDR4 want met 8GB beter voorbereid op toekomst (3D, 4K) dan 4GB, en DDR4 sneller dan DDR3 (snellere computerhandelingen zoals opstarten, sneller herstellen en uitpakken van downloads, tijdens downloaden andere applicaties gebruiken zonder haperingen, etc.).

Moederbord:
Micro-ATX bord met HDMI en die LGA1151 en DDR4 ondersteund.
ASUS PRIME Z270M-Plus

Casefans:
De casefan moet zowel stil zijn én goed koelen en in de behuizing passen. Een test op internet uit 2016 concludeert dat de “Aerocool Dead Silence 140mm Red” een betaalbare, efficiente, goede casefan is.

Voeding:
Corsair RM550 of de Cooler Master V550. Beide voedingen laten hun ventilators pas maximaal draaien als de voeding volledig belast worden (ook dit las ik ergens op internet).

Behuizing nog nader te bepalen (alles moet er natuurlijk wel in passen).

En dus de componenten die ik al in huis heb:
SSD 120GB voor het besturingssysteem, een 1TB opslag (WD Black), een Asus Xonar geluidskaart.

Wat betreft de optische drive (DVD speler) neem ik je advies over Klepzeiker. Ik ga een externe drive aanschaffen voor die schaarse, nostalgische momenten dat er een schijfje ingaat.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-11 18:15
Enkele opmerkingen:

Het gekozen moederbord gaat niet passen met een processor uit de 8 serie! Daarvoor heb je een chipset beginnend met een 3 nodig, dus bv Z370 borden, of H310 etc.
Ik zou altijd 2 geheugenreepjes nemen, dus 2x4 ipv 1x8 ivm dual channel werking
De gekozen voeding is veel te zwaar, 400W is zwaar genoeg en dan heb je nog overkill.

Arriving Somewhere but not here....