Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TLDR; ik mis iets in mijn baan, wat moet ik doen?

Ik heb sinds iets minder dan een jaar een baan als IT-consultant. Ik heb hierover erg gemixte gevoelens. Hoewel ik de regelmaat en het krijgen van een maandelijks salaris erg fijn vind, voelt het niet alsof ik iets nuttigs of interessants doe. Ik hou me voornamelijk bezig met frontend development, wat niet iets is wat ik ooit geambieerd heb, maar wat wel de vraag van 90% van de klanten van het bedrijf is. Ik heb altijd de ambitie gehad om goed te worden in programmeren, en niet in een specifiek framework of tool. In de praktijk ligt de focus op het gebruiken van de laatste frameworks. Veel van het werk komt neer op het overzetten van frontend code van een oude technologie naar bijvoorbeeld Angular.

Ik heb lang gestudeerd (bachelors en master wiskunde en technische informatica), en na zo'n theoretisch diepgaande studie is de praktijk toch wel erg... oppervlakkig? Voor niks wat ik doe heb ik ook maar iets van mijn studies gebruikt. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat mensen met een HBO-bachelor een stuk beter zijn voorbereid op de baan dan ik, omdat zij gewoon voor hun afstudeeropdracht al een website of app bouwen (in bijvoorbeeld Angular).

Daarnaast mis ik ook wel een beetje een klik met collega's. Dit heeft te maken met het feit dat je veel bij een klant zit. Maar ook op kantoor is de tendens dat iedereen met een koptelefoon op zit te werken. Ik moet zeggen dat ik dit ook tijdens mijn studie informatica had - ik vind het gewoon moeilijk om contact te leggen met een doorsnee informaticus (het doorsnee gesprek gaat al snel over frameworks, en dat interesseert me gewoon niet zo; ik praat liever over het leven buiten werk - tijdens wiskunde was de aansluiting al een stuk beter). Ik merk ook vaak dat er weinig overlap is tussen wat mijn collega's en ik interessant vinden1.

Dit heeft allemaal tot gevolg dat ik het erg lastig vind om de motivatie op te brengen die nodig is voor het leren van de libraries en tools die gebruikt worden. Daarnaast ben ik nog erg aan het worstelen met de tijd die ik kwijt ben aan werk. In de consultancy is het blijkbaar vrij normaal dat je naast de acht uur per dag die je voor de klant aan het werk bent nog uren aan reistijd, zelfstudie, en meetings kwijt bent. Ik ben gewend dat ik redelijk wat tijd voor mezelf heb om te sporten, goed te koken, en sociale dingen te doen. Dit is opeens vrijwel voorbij, en de contacten op het werk zijn goed, maar ik mis bijvoorbeeld wel zoiets als een vrijdagmiddagborrel.

Al met al zit ik een beetje in een crisis. Ik weet niet zo goed of ik een andere baan moet zoeken of niet. Mijn werkgever staat bekend als een goede, en iedereen lijkt het naar zijn zin te hebben (al is het ook een beetje de bedrijfscultuur om heel lovend over het bedrijf te zijn), maar ik voel me gewoon niet zo thuis. Ik weet niet of ik me gewoon wat meer vast moet bijten in de frameworks, en het werkplezier vanzelf wel volgt wanneer ik iets meer vaardig ben, of dat er ook echt wel banen zijn die ik wèl leuk/interessant zou vinden, en waar ik wèl het gevoel zou hebben dat ik veel leer. Ik zit er ook over te denken om iets buiten de ICT te zoeken. Ik heb ook wel sterk de behoefte (en ik heb nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen, want ik vond het altijd een beetje zweverige onzinterm) om 'iets meer met mensen' te doen. Ik heb erover gedacht om middelbareschoolleraar te worden, maar dan moet ik me weer laten omscholen, en ik heb geen zin om weer langer te studeren voor iets wat ik misschien niet eens leuk vind.

Ik vraag me erg af of er mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten, of gewoon wat bij kunnen dragen. Hoewel deze post waarschijnlijk erg negatief overkomt, voel ik me over het algemeen prima (niet neerslachtig ofzo, wat ik tijdens studie soms wel een beetje had -- het regelmatige leven doet me erg goed wat dat betreft), is het toch wel iets waar ik wel erg mee zit, omdat ik voor mijn gevoel weinig wezenlijks leer (misschien dat ik beter wordt ik het gebruik van sommige frameworks, maar dit voelt voor mij niet als leren).

1 Zo ging het tijdens een presentatie over databases een keer over consistency, availability, en partition tolerance: daar is een mooie en simpele theorem over: de CAP theorem, die uiteraard overgeslagen werd in de presentatie. Voor mij voelt het dan heel erg alsof je de wezenlijke kennis ontwijkt, en ik vond dit erg teleurstellend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Heb je er al over met je manager gepraat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:21

T-8one

take it easy, take a sisi

En waarom zou je niet de uitdaging aangaan om ergens anders te solliciteren? Er is voor ICTers meer dan genoeg werk, gedurende je werk ervaar je nou eenmaal meerdere malen of een bepaalde functie wel/niet iets voor jou is.
Je zou allereerst kunnen kijken bij je huidige werkgever of hij iets heeft wat jou aanspreekt.

Ik herken het wel, vandaar dat ik elke 3 jaar van werkgever/functie verander :)

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad eerst overleg met de manager, vraag of er interessanter werk is. Zo niet, ga rondkijken. En dan bij solliciteren de kennis van nu meenemen. Misschien zit je beter bij een vast team ipv een handjes-schuiver consultant. Misschien wil je liever a lager salaris 32u/week werken, etc.En wil je op voorhand meer weten over de inhoud en variatie van het werk.

Reistijd (of verhuis op fietsafstand van bedrijf), zelfstudie (in deze tijden is levenslang leren nodig, en niet alleen dure cursussen in de baas z'n tijd), en (bij consultant-clubs) meetings buiten billable uren, zijn een gegeven. De mate waarin kan je op voorhand vragen bij de werkgever. Bedenk wel dat dat impact kan hebben op je salaris en carrièrepad, maar dat zijn afwegingen die je prima kunt maken. Werk en geld hoeven ook niet alles te zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeoh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:26:
Heb je er al over met je manager gepraat?
Ik heb verschillende gesprekken gehad waarin ik heb aangegeven dat ik iets zou willen doen wat meer te maken heeft met mijn studies.

Bij mijn laatste opdracht heb ik ook aangegeven dat ik niet helemaal tevreden was (ik werkte daarin met een offshore team waarmee de samenwerking gewoon niet lekker liep, en ik merkte dat het gebrek aan een team wat fysiek in de buurt is mijn ontwikkeling erg belemmert).

Met die opdracht ben ik toen gestopt, en ik vond het erg fijn dat dat op die manier kon. Er is toen ook een opdracht aangedragen die van mijn manager het stempel 'interessant' kreeg, maar dat kwam eigenlijk ook weer gewoon neer op een bestaande applicatie overzetten naar de nieuwste versie van Angular. Die opdracht is overigens naar een veel jongere werknemer gegaan die net een HBO afstudeerproject met dezelfde technologiën (dat begrijp ik goed, maar het stak me wel een beetje dat hij werd aangeduid als 'technisch beter onderlegd', aangezien ik zoveel tijd en moeite in mijn studies heb gestoken).

Maar ik heb nu wel het gevoel dat ik misschien een beetje kritisch of zelfs zuur overkom tussen allemaal lyrische werknemers. Ik heb het gevoel dat als ik niet oppas ik bekend ga staan als iemand die veel gestudeerd heeft en daarom denkt dat ie boven alles staat, maar eigenlijk niet zoveel kan. Verder denk ik niet dat deze werkgever klussen doet die ik interessant vind (in de basis komt het eigenlijk allemaal neer op webapplicaties die tegen een database 'praten', in het jargon wat ik inmiddels heb opgepikt). Deze dingen weerhouden me ervan mijn gevoelens wat sterker te uiten.
F_J_K schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:40:
Inderdaad eerst overleg met de manager, vraag of er interessanter werk is. Zo niet, ga rondkijken. En dan bij solliciteren de kennis van nu meenemen. Misschien zit je beter bij een vast team ipv een handjes-schuiver consultant. Misschien wil je liever a lager salaris 32u/week werken, etc.En wil je op voorhand meer weten over de inhoud en variatie van het werk.
Ik ben inderdaad al aan het rondkijken. Ik moet zeggen dat ik het lastiger vind dan ik verwacht had. IT'ers zijn erg gewild, maar ik heb het idee dat ik 90% niet interessant vind omdat ik niet het idee heb dat het goed aansluit op mijn vaardigheden. Ik heb wel wat gesolliciteerd, maar heb er niet alle tijd en energie voor die ik zou willen (voor een sollicitatiegesprek ben ik gelijk een vrije dag kwijt, waarvan ik er toch al niet zoveel heb). Sociale dingen, sport, en hobbyprojectjes zijn natuurlijk leuke tijdverdrijf.
Reistijd (of verhuis op fietsafstand van bedrijf), zelfstudie (in deze tijden is levenslang leren nodig, en niet alleen dure cursussen in de baas z'n tijd), en (bij consultant-clubs) meetings buiten billable uren, zijn een gegeven. De mate waarin kan je op voorhand vragen bij de werkgever. Bedenk wel dat dat impact kan hebben op je salaris en carrièrepad, maar dat zijn afwegingen die je prima kunt maken. Werk en geld hoeven ook niet alles te zijn.
Ik vind het salaris eigenlijk ook helemaal niet belangrijk; ik leef erg goedkoop. Vandaar ook dat ik dingen buiten de ICT (die waarschijnlijk minder goed zouden betalen, als ik niet de financiële wereld in zou duiken) zou overwegen, als ik het idee heb dat ik me daar beter bij zou voelen. Aan de andere kant overweeg ik technischere dingen, waar mijn achtergrond helaas niet helemaal mooi bij aansluit.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

T-8one schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:34:
En waarom zou je niet de uitdaging aangaan om ergens anders te solliciteren? Er is voor ICTers meer dan genoeg werk, gedurende je werk ervaar je nou eenmaal meerdere malen of een bepaalde functie wel/niet iets voor jou is.
Je zou allereerst kunnen kijken bij je huidige werkgever of hij iets heeft wat jou aanspreekt.

Ik herken het wel, vandaar dat ik elke 3 jaar van werkgever/functie verander :)
Maar het kan ook zo zijn dat je bij je nieuwe werk weer tegen hetzelfde aanloopt, maar dan heb je daar misschien wel slechtere arbeidsvoorwaarden of strengere regeltjes. Ik herken dat namelijk wel, nieuwe baan, maar toch loop je weer tegen dezelfde dingen aan als in je voorgaande baan waar je gestopt bent vanwege diezelfde redenen.

Ik zou ook eens eerst met je manager gaan praten, gooi het eens op tafel. Maar goed, dan moet je wel een manager hebben die een beetje met je op een lijn kan zitten, niet eentje zoals ik heb, die alleen maar procesmanager is en niet echt goed met mensen om kan gaan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
M.Sc. wiskunde / informatica --> er zijn ook wel takken van sport waarin je dat wat meer kunt gebruiken dan in het front-end. Neem een baan als data engineer?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Data scientist, high tech software, robotica, algoritmiek, dat heeft allemaal meer (wiskundige) diepgang dan een UI bouwen.

Klinkt alsof je in de verkeerde business bent gerold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken wel wat je zegt. Ik vind sfeer op het werk ook heeeel belangrijk en dat is tussen de verschillende bedrijven toch een wereld van verschil. Ik heb ook een M.Sc. Informatica. Maar toch is het moeilijk het wiskundige, theoretische te vinden in het bedrijfsleven.

Misschien terug naar de Universiteit? Of meer backend dan frontend? Datascientist leek me ook wel wat, maar daar sloot mijn werkervaring niet op aan :)

Ik ging als hobby beurssoftware schrijven, maar helaas kon ik daar geen salaris mee verdienen.

Een groot voordeel... De economie draait goed. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:56:
Data scientist, high tech software, robotica, algoritmiek, dat heeft allemaal meer (wiskundige) diepgang dan een UI bouwen.

Een baan in de high-tech software, embedded software, of robotica (of iets anders electronica-gerelateerds) lijkt me inderdaad interessant. Ik heb alleen nog niet veel gevonden waar ik zowel binnen het profiel val als waar ik ook zou willen werken (de meeste vacatures zijn sowieso in Eindhoven, wat voor mij bepaald niet naast de deur is).

Ik heb nog niet zo'n hele goede indruk van wat data science/engineering inhoudt (qua dagelijkse werkzaamheden) en of ik het leuk zou vinden, wat me er een beetje van weerhoudt om op zulke banen te solliciteren. Maar misschien moet ik me er maar eens in verdiepen.

Bij een baan in de algoritmiek weet ik me niet precies wat ik me moet voorstellen. Kan je dat nog iets meer duiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:56:

Eens, iemand die zo'n technische studie heeft gedaan in de front-end business klinkt als ver onder je niveau van diepgang. Als het niet is waar je hart ligt zal je snel verveeld raken.

TS: Wat vind je nou echt leuk om te doen? Van welke werkzaamheden gaat je hart sneller kloppen? En dan niet vaagheden als 'beter worden in programmeren' maar echt concreet. Welke dingen deed je op je studie die je echt leuk vond qua vakken, stages... welke klussen op werk vond je wel echt leuk, of welke delen ervan? Probeer er achter te komen wat je nou echt wil hebben.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Zou je les geven leuk vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 15:59

orf

Waar ben je gevestigd (of in welke omgeving)? Als je wil, mag je langskomen bij mijn bedrijf om te kijken hoe het werkt bij een bedrijf met vaste teams en geen consulting. Niet om je gelijk binnen te hengelen, maar zodat je kan zien of een andere tak wel voor je zou werken. En anders zijn er nog wel 100 bureaus zoals ons bedrijf in het hele land waar je ook terecht zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:23:
Daarnaast ben ik nog erg aan het worstelen met de tijd die ik kwijt ben aan werk. In de consultancy is het blijkbaar vrij normaal dat je naast de acht uur per dag die je voor de klant aan het werk bent nog uren aan reistijd, zelfstudie, en meetings kwijt bent. Ik ben gewend dat ik redelijk wat tijd voor mezelf heb om te sporten, goed te koken, en sociale dingen te doen. Dit is opeens vrijwel voorbij, en de contacten op het werk zijn goed, maar ik mis bijvoorbeeld wel zoiets als een vrijdagmiddagborrel.
Is dit de crux van jouw verhaal? Dat herken ik. Dan ben je geen carierretijger wat m.i. een hele goede eigenschap is. Zoek iets rustigers. TIjd voor jezelf is heel belangrijk. Ik loop er ook nog steeds tegen aan te hikken dat ik met de reistijd erbij (wat ook werk is) veel te veel tijd kwijt ben aan de factor "werk". Het is lastig om daar los van te komen maar wel gezond als dat lukt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Laatst online: 14-09 19:36
Bart2005 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Is dit de crux van jouw verhaal? Dat herken ik. Dan ben je geen carierretijger wat m.i. een hele goede eigenschap is. Zoek iets rustigers. TIjd voor jezelf is heel belangrijk. Ik loop er ook nog steeds tegen aan te hikken dat ik met de reistijd erbij (wat ook werk is) veel te veel tijd kwijt ben aan de factor "werk". Het is lastig om daar los van te komen maar wel gezond als dat lukt denk ik.
Wel eens aan een audioboek gedacht? Een boek lezen/horen is wellicht leuker dan muziek/radio luisteren tijdens de reistijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:35

jjust

Het leven is een strijd

Het hangt een beetje af wel deel van de wiskunde je leuk vindt maar je klinkt als een ideale kandidaat voor de financiële dienstverlening. Dat kan zowel bij een consultant of bij direct bij banken, pensioenfondsen, vermogensbeheerders etc. Daar werken meer hoogopgeleiden met een beta opleiding. Ik kom regelmatig wis- en natuurkundigen tegen. Daar is genoeg interessants te doen. Risicomodellen, waarderingsvraagstukken of als kwantitatief onderzoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties (ook de PM'etjes)! Ik stel het erg op prijs, en ook wel fijn dat nog niemand me een zeikerd heeft genoemd :P (maar serieus: zo voel ik me soms wel een beetje; iedereen die ik ken is op de een of andere manier erg tevreden met zijn/haar baan).
Bart2005 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Weet ik niet. Ik heb ook (één of twee) dagen gehad waarin ik nuttig bezig was en zonder het ook maar op te merken een uur langer heb doorgewerkt. Maar als ik bij een bedrijf zit wat weigert developers tijd te geven om een legacy codebase om te zetten, maar wel verwacht dat je blijft als er opeens onverklaarbare fouten opduiken, heb ik meer zoiets van 'stik er maar in, ik ga er vandoor'. Aan de andere kant, ik zou graag langer doorwerken als ik weet dat ik iemand daarmee help (en daarmee bedoel ik niet dat ik de baas zijn portemonnee spek).
jjust schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:44:
Het hangt een beetje af wel deel van de wiskunde je leuk vindt maar je klinkt als een ideale kandidaat voor de financiële dienstverlening. Dat kan zowel bij een consultant of bij direct bij banken, pensioenfondsen, vermogensbeheerders etc. Daar werken meer hoogopgeleiden met een beta opleiding. Ik kom regelmatig wis- en natuurkundigen tegen. Daar is genoeg interessants te doen. Risicomodellen, waarderingsvraagstukken of als kwantitatief onderzoeker.
De financiële wereld trekt me eigenlijk niet zo. Volgens mij is het een wat competatieve wereld, en ik heb sowieso niet zoveel met geld, administratieve rompslomp en grote bedrijven. Als ik bij een financiëel bedrijf zou gaan werken zou het een beetje voelen alsof ik mijn principes de rug toekeer.
matty___ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:04:
Zou je les geven leuk vinden?
Op zich wel, maar niet fulltime, dat lijkt me weer te weinig uitdagend (als we uitgaan van middelbare schoolleraar). Ik zit erover te denken een paar uurtjes in de week wiskundeleraar te worden op een middelbare school (VWO bovenbouw).
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:23:
Ik herken wel wat je zegt. Ik vind sfeer op het werk ook heeeel belangrijk en dat is tussen de verschillende bedrijven toch een wereld van verschil. Ik heb ook een M.Sc. Informatica. Maar toch is het moeilijk het wiskundige, theoretische te vinden in het bedrijfsleven.

Misschien terug naar de Universiteit? Of meer backend dan frontend? Datascientist leek me ook wel wat, maar daar sloot mijn werkervaring niet op aan :)
Promoveren is misschien een optie, maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Ik denk dat ik dan hetzelfde probleem (het verschil tussen de academische en bedrijfswereld) krijg, maar dan nog groter.

Ik moet zeggen dat ik backend me wat beter ligt, al heb ik nog steeds een hekel aan de stijl waarin alles is geschreven. Het voelt alsof alle voortgang in de IT alleen maar trucjes van IT'ers zijn om zichzelf onmisbaar te maken. Wat mij betreft maak je iets moois in PHP en MySQL; als het werkt heb je er jaren geen omkijken meer naar. Maar nee, alles moet in een gloednieuw framework wat over vijf jaar weer hopeloos verouderd is. Applicaties die in feite niks anders doen dan CRUD worden hopeloos complex gemaakt (met microservices, service bus, entity framework, en verschillende design patterns waardoor je elke methode in ten minste drie lagen van abstractie moet implementeren - en dan heb ik het nog niet over het totaal onnodig mixen van verschillende technologiën waardoor debuggen een ramp is).
Ik ging als hobby beurssoftware schrijven, maar helaas kon ik daar geen salaris mee verdienen.

Een groot voordeel... De economie draait goed. Doe er je voordeel mee.
Je zou toch zeggen dat er met zoiets als beurssoftware wel wat te verdienen valt!
SmurfLink schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Eens, iemand die zo'n technische studie heeft gedaan in de front-end business klinkt als ver onder je niveau van diepgang. Als het niet is waar je hart ligt zal je snel verveeld raken.

TS: Wat vind je nou echt leuk om te doen? Van welke werkzaamheden gaat je hart sneller kloppen? En dan niet vaagheden als 'beter worden in programmeren' maar echt concreet. Welke dingen deed je op je studie die je echt leuk vond qua vakken, stages... welke klussen op werk vond je wel echt leuk, of welke delen ervan? Probeer er achter te komen wat je nou echt wil hebben.
Algoritmiek, assembleertaal, computerarchitectuur, FPGA's, graphics. Sowieso bijna alles met wiskunde of electronica. Ik ben erg geïnteresseerd in het bewijzen van de correctheid van programma's. Programmeren om het programmeren heb ik wel een beetje gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruce9000
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:40:
Bedankt voor alle reacties (ook de PM'etjes)! Ik stel het erg op prijs, en ook wel fijn dat nog niemand me een zeikerd heeft genoemd :P (maar serieus: zo voel ik me soms wel een beetje; iedereen die ik ken is op de een of andere manier erg tevreden met zijn/haar baan).
Wat relevant is is dat je je baan zelf niet interessant vind; hoe anderen daar tegenaan kijken is niet zo interessant. Ga lekker op zoek naar een andere baan, wellicht part-time als dat financieel mogelijk is :) Dat is niet zeiken, dat is gewoon goed voor jezelf zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
. Sowieso bijna alles met wiskunde of electronica. Ik ben erg geïnteresseerd in het bewijzen van de correctheid van programma's. Programmeren om het programmeren heb ik wel een beetje gezien.
Kijk eens naar zoiets als NLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan me ook voorstellen dat in de automotive wereld mogelijkheden ermee zijn. Echter hoewel correctheid van programmas daar belangrijk is, zijn het ook grote bedrijven en horen er processen en administratie bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Al eens een baan bij de Nationale Politie bekeken?

Zijn diverse functies die bij jou profiel kunnen aansluiten. Is compleet ander werk dat je nu doet, maar wel tech kennis nodig die past bij je achtergrond.

Wees vooral niet bang om te wisselen van baan, zeker in dit stadium van je leven niet.
Ben je niet happy, volg je hart.

[ Voor 22% gewijzigd door Maxxi op 01-05-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

Yucon

*broem*

Niet dat dat nu de kern van het probleem zal zijn, maar zit je misschien ook niet bij een werkgever die klanten in de verkeerde branche heeft? Ik kan voorstellen dat precies de functie die je nu hebt bij een werkgever die focust op lokale overheden totaal anders zal zijn dan bij een die zich focust op de industrie.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 01-05-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Een idee is misschien een bedrijf zoeken waar je ook veel met andere collega's dan programmeurs moet samenwerken. Dat je bijvoorbeeld inhouse werkt, maar ook naar de klant zelf op pad moet om use-cases te inventariseren.

Of in dienst bij een fabriek waar je de vraag van eindgebruikers vertaalt naar softwareoplossingen, deze bouwt en ook implementeert. Dan heb je ook meer contact met niet-programmeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik vind het mooi dat je juist kritisch durft te zijn op je baan. Er zijn een heleboel mensen tevreden met hun baan, omdat het een baan is. Dat heb ik gemerkt bij een grote multinational waar ik heb gewerkt en mensen al 20 jaar vastgeroest zitten als bij kleine ondernemingen, waarbij er altijd wel een werknemer is die eigenlijk niet wil doen wat die hoort te doen, maar het doet, omdat een andere baan zoeken veel te eng is. Logisch dat zij juist heel lyrisch zijn, want die willen absoluut niet weg. Die willen de tijd even uitzitten tot hun 67ste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:56

Ryan1981

Je ne sais pas

is dit geen leuk bedrijf voor je:

https://www.comsol.com/comsol-multiphysics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
Maxxi schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:18:
Al eens een baan bij de Nationale Politie bekeken?

Zijn diverse functies die bij jou profiel kunnen aansluiten. Is compleet ander werk dat je nu doet, maar wel tech kennis nodig die past bij je achtergrond.
Ik heb weleens geinformeerd bij de politie (toen met Natuurkunde MSc op zak), maar die kwamen niet verder dan computerbeheer, terwijl ik specifiek vroeg naar financiele recherche. Enig idee voor hoe hier binnen te komen?

Verder zijn die verhalen over 'ICTer tekorten' een tikkeltje overdreven: de tekorten zijn aan de onderkant, de wegwerp ZZPers die voor minimumloon + kruimel CRUD werk doen. Precies wat je niet wilt denk ik ;)

Ik hoor weleens van programmeurs in fabrieken (veel embedded gok ik) maar dat soort banen zie ik toch nooit langskomen. Lijkt mij evt ook wel wat voor TS.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Brent schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:23:
[...]
...
Verder zijn die verhalen over 'ICTer tekorten' een tikkeltje overdreven: de tekorten zijn aan de onderkant, de wegwerp ZZPers die voor minimumloon + kruimel CRUD werk doen. Precies wat je niet wilt denk ik ;)
....
Zijn er zzp-ers in de ICT die onder het minimum loon zitten? Kan met het niet voorstellen, wel in andere sectoren als de bouw en verpleging, maar daar liggen de lonen sowieso al lager (voor de mensen die het werk doen)

Overigens eens met de stelling dat de tekorten in de ICT wel mee vallen, ze moeten gewoon eens meer salaris en zekerheid bieden dan zijn die tekorten zo opgelost. Zelfde geldt voor de bouw.
Maar als je mensen ontslaat in de crisis, die gaan als zzp-er of in een andere branche aan de slag. Die krijg je niet zo maar weer terug.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:44:
Maar ik heb nu wel het gevoel dat ik misschien een beetje kritisch of zelfs zuur overkom tussen allemaal lyrische werknemers. Ik heb het gevoel dat als ik niet oppas ik bekend ga staan als iemand die veel gestudeerd heeft en daarom denkt dat ie boven alles staat, maar eigenlijk niet zoveel kan. Verder denk ik niet dat deze werkgever klussen doet die ik interessant vind (in de basis komt het eigenlijk allemaal neer op webapplicaties die tegen een database 'praten', in het jargon wat ik inmiddels heb opgepikt). Deze dingen weerhouden me ervan mijn gevoelens wat sterker te uiten.
Ik heb het topic net doorgelezen, en denk dat dat zure wel meevalt, het komt op mij gezond over dat je kritisch kijkt naar de situatie waar je in zit. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen dit soort periodes meemaken in hun carriere, het is de kunst om er van te leren en te bedenken hoe je verder wilt. Als dit bedrijf niet biedt wat jij zoekt, zou ik eerst eens rustig om de tafel gaan met je manager. In de zin van "Beste manager, we hebben nu een aantal dingen geprobeerd, maar ik heb niet het gevoel dat het aansluit bij wat ik wil. Ik wil meer communiceren met mensen, meer bezig zijn met kennisoverdracht, dus ik zat zelf te denken aan een functie als technical lead/lead developer/solution architect, omdat daar mijn skills beter tot hun recht komen". Probeer een goede band met je manager te onderhouden, die mensen heb je nu eenmaal nodig. Dus probeer het nuttige met het aangename te combineren om zo verder te komen met wat jij wilt.
Maar als ik bij een bedrijf zit wat weigert developers tijd te geven om een legacy codebase om te zetten, maar wel verwacht dat je blijft als er opeens onverklaarbare fouten opduiken, heb ik meer zoiets van 'stik er maar in, ik ga er vandoor'.
Met dat soort dingen is het de kunst om het te pitchen op een manier dat het management inziet dat je meedenkt met het bedrijf (dus niet de ouwe zeikerd uithangen), realistisch kijkt naar de mogelijkheden die er zijn, en in grote lijnen bedenkt hoe je het zou kunnen uitvoeren. Het beste om nog enkele opties mee te geven, zodat het management kan zeggen dat het "hun beslissing" was. En ik herken het hoor, bij mij op de zaak zijn ook bepaalde zaken waarvan op wikipedia staat dat het een programmeertaal was, maar die elke dag nog intensief wordt gebruikt. En het hangt ook af van wat voor manager je tegenover je hebt, maar dit soort dingen moet je kunnen "verkopen". Want dan kan die manager het ook weer eenvoudig aan zijn collega's en/of het MT "verkopen".
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:26:
[...]
Ik heb nog niet zo'n hele goede indruk van wat data science/engineering inhoudt (qua dagelijkse werkzaamheden) en of ik het leuk zou vinden, wat me er een beetje van weerhoudt om op zulke banen te solliciteren. Maar misschien moet ik me er maar eens in verdiepen.
Ga praten met de bedrijven die in die branche actief zijn. Die kunnen jou het beste uitleggen wat het inhoudt, en of het aansluit bij jouw wensen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
@koffieben: Ik heb Technische Informatie aan de TU Delft gestudeerd en ben toen bij een consultancy bedrijf begonnen, waar ik inmiddels al meer dan 10 jaar werk. Ik herken bijna alles wat je zegt en heb mezelf ook regelmatig dezelfde vragen gesteld: is dit nou waar ik zoveel wiskunde en computerwetenschappelijke theorie voor heb gestudeerd? En dat doe ik overigens nog steeds wel eens. Waarom zit ik vaak nog met Angular en css te klooien terwijl ik 11 jaar geleden nog bezig was met de berekenbaarheid van problemen en Turing Machines?

Je kunt echter, ook in de consultancy, proberen om voor jezelf een pad te effenen waarop je WO-kwaliteiten beter tot uiting komen en je daardoor - in mijn geval althans - veel beter je ei kwijt kunt in de projecten die je draait.

In essentie klopt het dat development-klussen van consultancybedrijven meer HBO dan WO-niveau zijn en ervaar ik dat ook zo. De IT-consultancy is nu eenmaal een sector waarbij bedrijven jouw inhuren om product X of Y te bouwen, zaken te integreren en te automatiseren - toepassen, praktisch programmeren, opleveren. Dat is, met name voor junior en medior developers, meestal een kwestie van de specs goed begrijpen en dan op een zo goed mogelijke manier realiseren. Vaak heb je dan te maken met een (onleesbare) legacy code base, een klant die daarvan geen idee heeft en het eigenlijk ook helemaal niet interesseert, frameworks en platformen waar je verplicht mee moet werken (en bij iedere klant anders kunnen zijn), en allerlei andere beperkingen in tijd en geld waar je rekening mee moet houden, waardoor het heel lastig is om de gewenste kwaliteit te leveren - let wel, de kwaliteit die je als vakman wil bieden, niet per se waar iedere klant expliciet om vraagt.

Ik heb zelf ook jarenlang geworsteld met dit probleem. Ik had het gevoel dat ik meer bezig was met frameworks aan elkaar knopen en de code van anderen aan het opschonen was, dan dat ik echt essentieel met software engineering en probleemoplossing bezig was. Ik heb de afgelopen jaren echter zoveel producten gebouwd dat ik gaandeweg de patterns en practices per product-type aardig heb kunnen abstraheren. Deze patterns en practices staan per definitie los van de gebruikte technologie, framework of organisatie waar ik zit. Het is als het ware de abstracte toolbox waar ik de elementen uit pak die ik het beste toe kan passen in een bepaalde context, en daarna ga ik kijken hoe bepaalde frameworks en technologie daarbinnen passen.

Dit houdt in dat ik tegenwoordig heel goed in staat ben om de code van een bestaand product gericht te verbeteren naar een vorm die vrijwel zeker goed gaat werken. Daarmee kan ik langzamerhand altijd toewerken naar een situatie waarbij ik van allerlei overbodige, zelfbedachte abstractielagen af ben en dat frameworks doen waar ze voor bedoeld zijn en me niet meer in de weg zitten (ORM in de front-end? Weg ermee. 6 doorgeefluiken en abstractielagen om via interfaces een paar unit tests met mocks te kunnen schrijven die toch al weinig toevoegen? Versimpelen die hap).

Omdat ik tegenwoordig senior software engineer/architect ben, krijg ik binnen projecten ook veel meer de kans dit soort keuzes zelf te maken of voor te stellen en te beargumenteren. Door jezelf te verdiepen in dit soort zaken kun je er dus zelf voor zorgen dat je binnen projecten meer grip krijgt op kwaliteit en het werkplezier verhoogt. Bovendien vind ik het (technisch) ontwerpen en het sturen van de gebruikte architectuur, patterns en practices al veel meer richting WO-niveau gaan dan het eenvoudigweg toepassen van framework X en Y. Ik begin nu zo langzamerhand ook, met alle respect overigens, steeds meer het verschil in mindset met mijn collega's die destijds HBO-studie hebben gedaan te merken. Veel collega's kunnen steengoed zijn in het toepassen en beheren van framework X of platform Y, maar zien hun specialisatie veelal als de heilige graal, omdat ze daar nu eenmaal vloeiend in zijn geworden en dat voor hun het makkelijkste/beste werkt. Daarom zie ik in de praktijk ook vaak die neiging, waar je het zelf ook al over hebt, om van Angular2 meteen over te gaan naar Angular4, of van SQL2014 naar SQL2016, 'omdat daar feature X of Y in zit' en wil dat meteen gebruiken. Ondanks dat de bestaande frameworks en producten nog prima toereikend zijn voor de gewenste oplossing. Ik vind het uiteraard ook leuk en handig om met de laatste versies van producten en talen te kunnen werken, maar veel minder noodzakelijk dan vroeger.

Ik ben veel meer bezig met de strategische keuzes daarboven: wanneer past X of Y het beste, waarom dit type database/framework/programmeertaal. Ik verdiep me vervolgens voldoende in de technologie om die keuze te kunnen maken en om er zelf ook mee te werken.

Kortom: als je er voor kiest om toch in de consultancy te blijven, dan loont het om daarbinnen zelf op zoek te gaan naar WO-waardige bezigheden. Je bent er echter wel zelf verantwoordelijk voor. Toen ik de eerste jaren tegen dezelfde frustraties als jij aan liep, heb ik mezelf voorgenomen om aan die frustraties te ontsnappen door te investeren in projectoverstijgende kennis en kunde, zodat ik de projecten kon vormen i.p.v. dat de opdracht, de code, de framework of de technologie bepaalde hoeveel plezier ik in het werk had.

Je kunt met het management in overleg gaan over watvoor type opdrachten jij het leukste zou vinden, maar uiteindelijk kiezen zij altijd uit een pool met beschikbare opdrachten, dus kun je er beter voor zorgen dat je de opdrachten zelf in gaat vullen op een manier die jou voldoening geeft. Mijn ervaring is dat die voldoening groeit naarmate je wat meer ervaring hebt opgedaan.

Dus, heb ik nu mijn doel bereikt, de ultieme passie in het werk?

Nee, ik ben zelf ook nog niet helemaal waar ik zou willen zijn. Ik ben nu 34, en als ik bij mijn huidige werkgever nog stappen wil maken dan moet dat vooral uit de breedte gaan komen (werkgroepen leiden, commerciele trajecten doen, overuren in eigen tijd maken als het van je wordt gevraagd, etc). Ik weet niet zeker of ik dat wel wil, omdat ik net als jij voldoening in mijn werk zoek, maar ook nog een leven buiten werk om wil leiden. Het zou na 10 jaar consultancy ook geen gek idee zijn om mijn ervaring te gaan verzilveren bij een andere werkgever in de vorm van een vaste functie.

Ik loop echter tegen dezelfde zaken aan als jij: wat zou ik dan willen? Opnieuw informatiesystemen bouwen en bedrijfsprocessen automatiseren, of wellicht toch iets 'high tech' zoals robotica, algoritmiek of 3D? Misschien iets heel anders? En hoeveel heb ik daarvoor over als de arbeidsvoorwaarden een stuk minder zijn? Kan ik nog switchen als ik straks tegen de 40 loop, of kan ik dan toch beter nu schakelen?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee... Bovendien ben ik nog redelijk gelukkig met mijn huidige job en de voordelen die het biedt, dus ik ben ook nog niet heel serieus op zoek gegaan naar wat anders, waardoor het op het niveau van dagdromen en een beetje vacatures en sites scannen blijft hangen. Er zijn fases waarin ik ik helemaal op ga in wat ik nu doe, en fases waarin de nieuwsgierigheid naar wat anders weer toeneemt.

Enfin, of je nu in de consultancy blijft of wat anders gaat zoeken, de rode draad van het verhaal is eigenlijk dat je ongeacht je keuze zelf heel pro-actief met de invulling van je werk en carrière om moet gaan om gelukkig te worden. Dus veel succes met je zoektocht. :)

PS: die site dutchdigitalagencies.com kende ik nog niet; zeker wel nuttig om eens een overzicht van (mogelijk) interessante bedrijven op een rij te hebben...

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Brent schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:23:
[...]

Ik heb weleens geinformeerd bij de politie (toen met Natuurkunde MSc op zak), maar die kwamen niet verder dan computerbeheer, terwijl ik specifiek vroeg naar financiele recherche. Enig idee voor hoe hier binnen te komen?
Deze vacature bijvoorbeeld?

https://www.kombijdepolit...ightechcrime_2041681.aspx

Er komen regelmatig plekken vrij, zou zeggen houdt wekelijks in de gaten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Laatst online: 12-09 18:50
@koffieben Klinkt alsof je een slimme gast bent die niet uitgedaagd wordt op zijn werk.

Je zegt dat je IT-consultant bent, maar heb je eens overwogen om 'echt' consultancy te doen? Daarmee bedoel het ik werk wat wordt gedaan bij de Big 4 (Deloitte, PwC, EY, KPMG) of zelfs the Big 3 (McKinsey, BCG en Bain)?

Dan tackel je klantvragen als:
- Iedere jaar stijgen de IT kosten (OPEX) met 8% en dat moet worden teruggedrongen. Hoe doen we dat?
- Een IT-landschap van 1000 applicaties wil de klant naar de Cloud brengen. Hoe doen we dat? Welke applicaties eerst en waarom? Hoe ziet de road map eruit?
- De klant wil een nieuw ERP systeem aanschaffen, maar heeft geen idee wat. Wat moet hij kopen gezien zijn requirements (functioneel, integratie, kosten e.d.)?

Dan zit je minder in de techniek, maar bepaal je veel meer de strategische / tactische koers binnen de organisatie qua IT. Oftewel hoe een organisatie het beste IT kan gebruiken als waardevolle asset. Lijkt je dat niet interessant en uitdagend? Er werken veel slimme Beta's bij zulke bedrijven, waar je eerder je gelijkgestemden vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank voor alle reacties! In de afgelopen dagen is er vrij veel gebeurd en het lijkt me goed om even een update te plaatsen. Als ik er aan denk zal ik dit weekend nog wat gedetailleerder reageren op sommige reacties.

Ik heb inmiddels een interessantere opdracht op het oog (zonder al te veel in detail te treden - ik ben een beetje paranoïde) waar ik waarschijnlijk meer technische dingen kan doen, in een meer multidisciplinair team. Ik kijk er erg naar uit om hier aan de slag te gaan.

Aan de andere kant hou ik er ook rekening mee dat ik dit niks vind (of wel een verbetering vind, maar toch op zoek wil naar iets anders). In dat geval zit er denk ik niks anders op dan me met meer energie te richten op het zoeken wat ik wil en het solliciteren. Ik heb door dit topic in ieder geval meer aanknopingspunten (en zelfs enkele aanbiedingen om een keer langs te komen bij bedrijven - bedankt!).
_vision schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:23:
@koffieben Klinkt alsof je een slimme gast bent die niet uitgedaagd wordt op zijn werk.

Je zegt dat je IT-consultant bent, maar heb je eens overwogen om 'echt' consultancy te doen?

[...]

Dan zit je minder in de techniek, maar bepaal je veel meer de strategische / tactische koers binnen de organisatie qua IT. Oftewel hoe een organisatie het beste IT kan gebruiken als waardevolle asset. Lijkt je dat niet interessant en uitdagend? Er werken veel slimme Beta's bij zulke bedrijven, waar je eerder je gelijkgestemden vindt.
Een beetje (ik ben nog nooit serieus in gesprek geweest met een niet-IT consultancy bedrijf). Ik moet zeggen dat ik uit mezelf juist meer de neiging heb om meer de techniek of wiskunde in te duiken. Ik word zelf erg gelukkig van het maken van dingen (electronica), en het lijkt me leuk om dit professioneel te doen (hoewel ik vergeleken bij jongens die elektrotechniek hebben gedaan zeker een achterstand heb). Aan de andere kant heb ik ook de behoefte om een iets diversere kring van collega's te hebben (en dit is misschien een beetje een moeilijke combinatie van wensen, omdat de technische hoek niet erg divers is).
Zo op het eerste gezicht lijkt werken bij zo'n bedrijf me leuk, ja (hoewel ik voor de specifieke vacatures bij dit bedrijf weer niet gekwalificeerd ben). Verder lijkt het me ook fantastisch te werken aan een product als Mathematica, of bijvoorbeeld bij Microsoft Research.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt als een mooie oplossing, hopelijk past de nieuwe klus beter bij je! Heel veel succes in ieder geval.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:15:
Een beetje (ik ben nog nooit serieus in gesprek geweest met een niet-IT consultancy bedrijf). Ik moet zeggen dat ik uit mezelf juist meer de neiging heb om meer de techniek of wiskunde in te duiken. Ik word zelf erg gelukkig van het maken van dingen (electronica), en het lijkt me leuk om dit professioneel te doen (hoewel ik vergeleken bij jongens die elektrotechniek hebben gedaan zeker een achterstand heb). Aan de andere kant heb ik ook de behoefte om een iets diversere kring van collega's te hebben (en dit is misschien een beetje een moeilijke combinatie van wensen, omdat de technische hoek niet erg divers is).
Helder!

Als een gekeken naar vacatures bij ASML, TNO of de R&D-afdeling van Philips? Ik denk dat je daar meer jobs vindt waar technische skills op academisch niveau worden gevraagd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic, want ik herken het probleem! Sterker nog, ik heb ontslag genomen, maar heb nog niets nieuws.

Leuk wat je ook zegt over al die nieuwe frameworks, wat iedereen wil toepassen, zo herkenbaar.

Nog een idee voor je. Embedded software? ICT automatisering. veelal c++ en geen frameworks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 11:09
Mijn indruk is dat er voor mensen met een (academisch) technische achtergrond wel genoeg werk met "diepgang" te vinden moet zijn tegenwoordig. Zowel in de IT als in de industrie. Tenzij je tijdens je opleiding(en) weinig kaas gegeten hebt van (wiskundig) modelleren en programmeren in "echte" talen. Hiermee bedoel ik talen die voornamelijk gebruikt worden voor technische en wetenschappelijke problemen. Dat is meestal C/C++ (embedded/real-time), maar ook Python (of Matlab). Heb je hier in de praktijk ooit iets mee gedaan?

Dat gezegd hebbende, verwacht niet dat je veel zult vinden waar "abstracte" kennis erg op prijs gesteld wordt. Daarvoor moet je echt op R&D afdelingen bij grote bedrijven of in silicon valley zijn. Dit is vaak alleen weggelegd voor mensen met een PhD, of de top 5% van academische afgestudeerden. Om eerlijk te zijn heb ik ook geen hoge dunk overgehouden van keuzevakken die ikzelf op de TU bij Technische Informatica heb gevolgd tijdens mijn meer toegepaste technische (engineering) opleiding. Het gros kwam op mij allemaal erg abstract over, en heb zelden de stof direct kunnen toepassen in mijn eigen veld. Het heeft me zeker bewuster gemaakt van belangrijke zaken m.b.t. software ontwikkeling in het algemeen, dat wel, maar het meeste heb ik toch echt geleerd door zelf technisch ingewikkelde software te ontwikkelen (en te onderhouden :)).

Momenteel promoveer ik aan een TU, maar ben me ook aan het oriënteren op vervolgstappen dus ik volg dit draadje met interesse v.w.b. interessante richtingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
Ik kan me best wel vinden in je situatie. Ook al werk ik nog niet zo lang miste ik best wat in de ICT. Ik had plezier met collega's maar het werk had geen diepgang en voldoening. Iets wat denk ik heel erg word onderschat. Dus ben ik verder gaan studeren in de creatieve sector. Beste keuze die ik heb gemaakt. Ik werk nu nog steeds redelijk wat met computers maar dan voornamelijk design werk. Ik weet niet in welke situatie je verkeerd, en wat mogelijk is. Maar het beste advies wat ik je kan geven is, volg je gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:07:
Interessant topic, want ik herken het probleem! Sterker nog, ik heb ontslag genomen, maar heb nog niets nieuws.

Leuk wat je ook zegt over al die nieuwe frameworks, wat iedereen wil toepassen, zo herkenbaar.

Nog een idee voor je. Embedded software? ICT automatisering. veelal c++ en geen frameworks.
Embedded software lijkt me ook wel wat. De banen liggen daar echter minder voor het oprapen heb ik het idee. Lastig is ook dat ik een hekel aan C++ heb :+ (ik heb wel weer veel ervaring met C).
miiv schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:54:
Mijn indruk is dat er voor mensen met een (academisch) technische achtergrond wel genoeg werk met "diepgang" te vinden moet zijn tegenwoordig. Zowel in de IT als in de industrie. Tenzij je tijdens je opleiding(en) weinig kaas gegeten hebt van (wiskundig) modelleren en programmeren in "echte" talen. Hiermee bedoel ik talen die voornamelijk gebruikt worden voor technische en wetenschappelijke problemen. Dat is meestal C/C++ (embedded/real-time), maar ook Python (of Matlab). Heb je hier in de praktijk ooit iets mee gedaan?

[...]
Ik heb veel ervaring met C, en een beetje met Python en Matlab. Maar ik heb er nooit "in de praktijk" wat mee gedaan (tijdens mijn afstuderen wel een beetje), en dit zal ik de komende tijd ook niet gaan doen omdat dat niet in de 'stack' van mijn werkgever past.
Septimamus schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:17:
Ik kan me best wel vinden in je situatie. Ook al werk ik nog niet zo lang miste ik best wat in de ICT. Ik had plezier met collega's maar het werk had geen diepgang en voldoening. Iets wat denk ik heel erg word onderschat. Dus ben ik verder gaan studeren in de creatieve sector. Beste keuze die ik heb gemaakt. Ik werk nu nog steeds redelijk wat met computers maar dan voornamelijk design werk. Ik weet niet in welke situatie je verkeerd, en wat mogelijk is. Maar het beste advies wat ik je kan geven is, volg je gevoel.
Cool! Mooi dat het zo goed voor je uitpakt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Er is al een hoop gezegd, maar ik wilde nog twee dingen toevoegen;
In het thema van Star Wars day: master of your own destiny. Vanaf ongeveer HBO-banen zit je in het terrein waar je zelf grotendeels invulling kan geven aan een opdracht. Je zou dus kunnen zoeken waar in zo’n “lame frontendklus” voor jou de uitdaging zit of die maken. En in plaats van “het overkomt me” een instelling hebben “ik bepaal het”.

Tweede punt mbt de juistheid van programma’s. Er zijn bedrijven die dáár hun business van hebben gemaakt, bijvoorbeeld door invulling te geven aan ISO25010 om zo objectief mogelijk de kwaliteit van software te bepalen. Bijvoorbeeld het SIG, of TNO. Kende je die al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ga ajb een phd achterna en/pf voor een uni werken. Denk dat je daar beter je ei kwijt kunt. Bedrijfsleven is noet voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
Klinkt wel alsof je gewoon naar de regio Eindhoven moet verhuizen ;)

High-tech, embedded, robotica, electro en algorithmiek is genoeg te vinden hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:30
Ik herken wat je zegt, ik heb zelf drie universitaire studies gevolgd en werk nu part time(mede door deels FO te zijn) al bijna tien jaar als begeleider in de gehandicaptenzorg. En dat terwijl mijn interesse enorm ligt bij IT/Technologie. Probeer vooral iets te zoeken waar je je tevreden bij voelt en een balans te vinden in werk en vrije tijd. Het leven wordt voor de meesten geleefd in hun vrije tijd en niet hun werk(muv veel creatieve banen).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Je werpt wel erg veel drempels op.

Je hebt een hekel aan C++...
Je houdt niet van grote bedrijven...
Je houdt niet van de financiële sector...
Je houdt niet van competitie...
Je houdt niet van... Tsja, zo ongeveer alles?

Mensen geven toch vrij goede suggesties hier om iig iets anders te doen dan het 90% CRUD werk. Het idee is dan dat je daar iig beter tot jouw recht komt.

Perfect wordt het toch niet en het blijft nou eenmaal werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Herkenbaar hoor. De meeste banen is gewoon bonen tellen. Blijf niet met de vraag lopen en ga shoppen. Focus een beetje op je sales skills en neem andere kansen die je ziet. Zo snel verhonger je niet in de ICT en het is jammer als je met twijfel blijft zitten. Nog spannender, spaar een beetje, neem ontslag en neem dan alle tijd om wat nieuws te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik doe nu bijna 2 jaar front-end web development consultancy, voorheen 15 jaar voor werkgevers in loondienst gewerkt. Dus ik ga je verhaal een beetje ontleden.
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:23:
TLDR; ik mis iets in mijn baan, wat moet ik doen?
[...]
Ik heb sinds iets minder dan een jaar een baan als IT-consultant. Ik heb hierover erg gemixte gevoelens. Hoewel ik de regelmaat en het krijgen van een maandelijks salaris erg fijn vind, voelt het niet alsof ik iets nuttigs of interessants doe.
Definieer eerst eens wat je wel interessant vindt. En vraag je daarna af hoe je dat kan toepassen op je huidige werk.
Ik hou me voornamelijk bezig met frontend development, wat niet iets is wat ik ooit geambieerd heb, maar wat wel de vraag van 90% van de klanten van het bedrijf is. Ik heb altijd de ambitie gehad om goed te worden in programmeren, en niet in een specifiek framework of tool. In de praktijk ligt de focus op het gebruiken van de laatste frameworks. Veel van het werk komt neer op het overzetten van frontend code van een oude technologie naar bijvoorbeeld Angular.
Dan zit je bij de verkeerde klussen. Ik zeg greenfield projecten op from scratch. Ik besluit Docker Swarm te willen leren en tegelijkertijd een front-end project op te zetten met de tools en technologie die ik wil gebruiken. Dat doe ik al 5 klussen achtereen. Er zijn betere klussen te vinden.

Heb je dit aangegeven bij je werkgever? Zo niet: doen. Zeg dat je iets leuks wil, en bespreek wat jij zoekt. Zeg dat je weg wil bij je huidige klus en dat hij iets nieuws voor je zoekt.
Ik heb lang gestudeerd (bachelors en master wiskunde en technische informatica), en na zo'n theoretisch diepgaande studie is de praktijk toch wel erg... oppervlakkig? Voor niks wat ik doe heb ik ook maar iets van mijn studies gebruikt.
Welkom in de wereld van front-end development. Ik doe het nu al 17 jaar en heb nog nooit iets wiskundig moeten weten. De meest complexe berekening die ik ooit moest doen: van een positief getal een negatieve maken. Spannend. :7
Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat mensen met een HBO-bachelor een stuk beter zijn voorbereid op de baan dan ik, omdat zij gewoon voor hun afstudeeropdracht al een website of app bouwen (in bijvoorbeeld Angular).

Daarnaast mis ik ook wel een beetje een klik met collega's. Dit heeft te maken met het feit dat je veel bij een klant zit. Maar ook op kantoor is de tendens dat iedereen met een koptelefoon op zit te werken.
Verkeerde klus. Zeg tegen je werkgever dat je ook hierom weg wil, en zeg dat je deze maand gaat uitzitten en daarna ergens anders gaat beginnen. Zo niet, dan zoek je een andere werkgever en neem je ontslag.
Ik moet zeggen dat ik dit ook tijdens mijn studie informatica had - ik vind het gewoon moeilijk om contact te leggen met een doorsnee informaticus (het doorsnee gesprek gaat al snel over frameworks, en dat interesseert me gewoon niet zo; ik praat liever over het leven buiten werk - tijdens wiskunde was de aansluiting al een stuk beter). Ik merk ook vaak dat er weinig overlap is tussen wat mijn collega's en ik interessant vinden1.
Nogmaals, de verkeerde werkgever en opdracht. Ik zit bij een bedrijf met een grote hoeveelheid techneuten die het absoluut niet over techniek hebben de hele tijd. Je kan ook werkgevers vinden (en opdrachten) waar je mensen tegenkomt zoals jijzelf. En daar moet je ook op mogen filteren.
Dit heeft allemaal tot gevolg dat ik het erg lastig vind om de motivatie op te brengen die nodig is voor het leren van de libraries en tools die gebruikt worden. Daarnaast ben ik nog erg aan het worstelen met de tijd die ik kwijt ben aan werk. In de consultancy is het blijkbaar vrij normaal dat je naast de acht uur per dag die je voor de klant aan het werk bent nog uren aan reistijd, zelfstudie, en meetings kwijt bent.
Dan heb je de verkeerde werkgever en de verkeerde opdracht. Ik werk vanuit huis 1 dag per week, de rest begin ik ergens tussen 9 en 10 en ga ik tussen 16 en 17 weg. En ja, ik schrijf 8 uren. Gevolg daarvan is vaak dat ik puur uit hobby 's avonds ook leuk wat zit te klussen omdat het zo hoort: geven en nemen.

En jouw consultancy werkgever hoort studiedagen in te richten, inclusief tijd voor meetings en dergelijke. Ik heb een 32 uren contract en no fucking way dat ik meer of minder dan 32 uur schrijf. Als ze studie van mij verwachten dan ruimen ze daar tijd voor in. Heb je dat niet? Andere werkgever.
Ik ben gewend dat ik redelijk wat tijd voor mezelf heb om te sporten, goed te koken, en sociale dingen te doen. Dit is opeens vrijwel voorbij, en de contacten op het werk zijn goed, maar ik mis bijvoorbeeld wel zoiets als een vrijdagmiddagborrel.
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Zoek een andere werkgever als die balans niet goed is. Het klinkt alsof jij bij een cliche detacheerder zit waar ze heel ouderwets denken.
Al met al zit ik een beetje in een crisis. Ik weet niet zo goed of ik een andere baan moet zoeken of niet.
Ja.
Mijn werkgever staat bekend als een goede
Strikte werktijden, geen studiemogelijkheden, meetings in eigen tijd, geen klik met je collega's, en schijnbaar heeft je werkgever ook geen interesse in hoe het jou vergaat bij je opdracht. Vind je dat echt een "goede"?
en iedereen lijkt het naar zijn zin te hebben (al is het ook een beetje de bedrijfscultuur om heel lovend over het bedrijf te zijn), maar ik voel me gewoon niet zo thuis. Ik weet niet of ik me gewoon wat meer vast moet bijten in de frameworks, en het werkplezier vanzelf wel volgt wanneer ik iets meer vaardig ben, of dat er ook echt wel banen zijn die ik wèl leuk/interessant zou vinden, en waar ik wèl het gevoel zou hebben dat ik veel leer.
Bingo. Eerst een beter passende opdracht. Zo niet: andere werkgever.

En selecteer je volgende opdracht op de kwaliteiten die jij zoekt. Een leuke klus wat niet puur onderhoud is, flexibele werktijden, dus geen gezeik als je een dag eerder weg gaat.
Ik zit er ook over te denken om iets buiten de ICT te zoeken. Ik heb ook wel sterk de behoefte (en ik heb nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen, want ik vond het altijd een beetje zweverige onzinterm) om 'iets meer met mensen' te doen. Ik heb erover gedacht om middelbareschoolleraar te worden, maar dan moet ik me weer laten omscholen, en ik heb geen zin om weer langer te studeren voor iets wat ik misschien niet eens leuk vind.
Daar verdien je geen reet en zit je met verouderde technologie te werken, en strikte tijden, en zo mogelijk meer bureaucratie.
Ik vraag me erg af of er mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten, of gewoon wat bij kunnen dragen. Hoewel deze post waarschijnlijk erg negatief overkomt, voel ik me over het algemeen prima (niet neerslachtig ofzo, wat ik tijdens studie soms wel een beetje had -- het regelmatige leven doet me erg goed wat dat betreft), is het toch wel iets waar ik wel erg mee zit, omdat ik voor mijn gevoel weinig wezenlijks leer (misschien dat ik beter wordt ik het gebruik van sommige frameworks, maar dit voelt voor mij niet als leren).
Het merendeel van wat je leert in ons vakgebied hoort te komen uit het werk zelf. En dat moet leuk werk zijn. Als je een opdracht krijgt waar je suf maintenance werk zit te doen dan zeg je: "Baas, is saai hier, zoek wat anders."

Ik heb het tijdens mijn consultancy ook gehad, van die opdrachten waar je niks leert en weinig doet. Geen klik met collega's, etc. Dat was verschrikkelijk. Dus ik ging naar mijn werkgever toe met dat verhaal en een dag later had ik mijn intake bij de volgende klus waar het wel leuk was.

Zoek wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:42:
Je werpt wel erg veel drempels op.

Je hebt een hekel aan C++...
Je houdt niet van grote bedrijven...
Je houdt niet van de financiële sector...
Je houdt niet van competitie...
Je houdt niet van... Tsja, zo ongeveer alles?
Klopt, ik ben heel erg kritisch (niet alleen op mijn baan, maar ook op mezelf), en dat is niet makkelijk. Zoals ik eerder al aangaf was ik enigzins verbaasd over de positieve reacties, want in feite is mijn probleem ook dat ik (qua baan) overal wel wat op tegen heb - dat is ook de hele reden dat ik dit topic aangemaakt heb.

Ik denk dat een deel ook gewoon wennen is. Ik ben mijn hele leven vooral theoretisch bezig geweest. Dat ging me best goed af, waardoor ik, zelfs met twee relatief zware studies, altijd wel genoeg tijd voor mezelf heb gehad. Dat ik dat ik nu opeens bijna al mijn tijd kwijt ben aan werk, en ook opeens het sociale aspect van studie en het wonen in een studentenwoning wegvalt, vind ik best lastig om mee om te gaan.

Goed, wat ik eigenlijk wilde reageren: Het komt niet allemaal vanuit wat ik wil. Ik denk alleen niet dat ik een hypercompetatief bedrijf goed uit de verf zou komen, en ik heb amper kennis van C++. Ik ben best bereid om concessies te doen. Als ik bij een groot, financieel bedrijf zou mogen werken aan iets wat me interessant lijkt (iets wiskundigs als formal verification, of juist iets technischers met bijvoorbeeld microcontrollers) zou ik *direct* ja zeggen. Het valt me alleen tegen hoeveel banen er buiten de 'generieke IT' vallen. Dat heeft ongetwijfeld ook met mij -- of beter gezegd: mijn netwerk of manier van zoeken -- te maken. Ik moet ook zeggen dat ik misschien een iets te rooskleurig beeld van de mogelijkheden als starter op de arbeidsmarkt had (aan de andere kant, ik heb niet lang hoeven zoeken naar een baan; misschien had ik daar juist wel wat langer de tijd voor moeten nemen).

Maar goed, zoals ik al eerder zei, ik heb nu een nieuwe opdracht waar ik wel hoge verwachtingen heb (wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze ook waargemaakt worden): Het kan dus wel. Natuurlijk voldoet deze ook niet aan al mijn 'eisen'. Ik heb alleen wél het gevoel dat dit me interessanter lijkt dan pakweg 90% van de andere IT-banen waar ik nu redelijkerwijs op kan solliciteren.
Mensen geven toch vrij goede suggesties hier om iig iets anders te doen dan het 90% CRUD werk. Het idee is dan dat je daar iig beter tot jouw recht komt.
Inderdaad, en dat vind ik super! Ik wil ook niet ondankbaar overkomen. Ik heb wel over veel dingen al een keer nagedacht, daarom heb ik wat kanttekeningen. Als het zo was dat één ding er met kop en schouders bovenuit stak, zou het een makkelijke keuze zijn, en hoefde ik dit topic niet te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:47:
[...]

Goed, wat ik eigenlijk wilde reageren: Het komt niet allemaal vanuit wat ik wil. Ik denk alleen niet dat ik een hypercompetatief bedrijf goed uit de verf zou komen, en ik heb amper kennis van C++.
Heb je een hekel nu aan C++, of weinig kennis ervan? Kennis kan je bijleren natuurlijk. En misschien is het bij reguliere development anders, maar ik heb mijn C++ kennis geleerd bij embedded development, en heb persoonlijk beetje moeite met begrijpen hoe je C prima kan vinden, maar C++ kan haten, gezien hoe enorm de overlap ertussen is. Ik vind het zelf wel lekker dat C++ wat makkelijker georganiseerd te houden is. Als je ineens elke feature moet gaan gebruiken van C++ is dat een hoop, maar vooral bij iets van embedded/MCUs verwacht ik dat niet snel (als die al niet bij C nog zitten).

En tja, wat is een hypercompetitief bedrijf? Als het eentje is waar je een vraag kan stellen aan een collega omdat die jou geen voordeel wil geven, dan zou ik er ook niet willen werken. Maar zijn die er veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:53:
[...]

Heb je een hekel nu aan C++, of weinig kennis ervan? Kennis kan je bijleren natuurlijk. En misschien is het bij reguliere development anders, maar ik heb mijn C++ kennis geleerd bij embedded development, en heb persoonlijk beetje moeite met begrijpen hoe je C prima kan vinden, maar C++ kan haten, gezien hoe enorm de overlap ertussen is. Ik vind het zelf wel lekker dat C++ wat makkelijker georganiseerd te houden is. Als je ineens elke feature moet gaan gebruiken van C++ is dat een hoop, maar vooral bij iets van embedded/MCUs verwacht ik dat niet snel (als die al niet bij C nog zitten).

[...]
Ik vind C een elegante taal. Dat elegante is er bij C++ totaal niet meer, en dat is ook de reden dat ik er praktisch geen aandacht aan heb besteed (met uitzondering van sommige libraries die alleen fatsoenlijk te gebruiken zijn vanuit C++, maar dan nog is de code die ik schrijf beter te beschrijven als 'C in C++').

En je hebt een punt, ik heb ook niet het idee dat er in code voor microcontrollers veel fancy features van C++ worden gebruikt, dus wat dat betreft zou het misschien wel meevallen. Ik ben een beetje huiverig om eraan te beginnen omdat er zoveel features zijn. "Een leven lang leren" vind ik prima -- maar dan wil ik nieuwe ideeën leren, geen implementatiedetails of features.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:56:
[...]
Ik vind C een elegante taal. Dat elegante is er bij C++ totaal niet meer, en dat is ook de reden dat ik er praktisch geen aandacht aan heb besteed (met uitzondering van sommige libraries die alleen fatsoenlijk te gebruiken zijn vanuit C++, maar dan nog is de code die ik schrijf beter te beschrijven als 'C in C++').

En je hebt een punt, ik heb ook niet het idee dat er in code voor microcontrollers veel fancy features van C++ worden gebruikt, dus wat dat betreft zou het misschien wel meevallen.
Het grote probleem van C++ is dat er duizend en één wegen naar Rome leiden.

Je kan hele elegante code ermee schrijven, maar er ook een enorme teringzooi van maken. Alles mag en kan.

Het belangrijkste is dus dat je aan een product gaat werken of in een team gaat zitten dat zich hier heel bewust van is en graag goed onderhoudbare code produceert. Zolang dat het geval is, hoeft C++ helemaal geen ramp te zijn.

Ik heb (in principe) al 15 jaar geen C++ meer gedaan, maar vorig jaar moest ik toevallig een C++ programma debuggen dat niet helemaal deed wat mijn leidinggevende ervan verwachtte. De code was open source en netjes onderhouden. Zodoende kwam ik er vrij snel in en heb ik dezelfde dag nog het probleem verholpen :)

Maar goed, ik heb ook weleens C++ code gezien waarvan ik dacht "wat staat hier in vredesnaam?" :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 11:09
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:56:
[...]

Een discussie over welke taal "eleganter" is dan welke willekeurige andere taal is compleet irrelevant als je van richting/werk wilt veranderen. Persoonlijk vind ik het hobbymatig erg leuk om te werken in Scheme; is (imo) een prachtige taal. Er is in mijn vakgebied echter geen enkele groep of bedrijf waar ik vanaf weet die het serieus gebruikt.

Feit blijft dat C++ nou eenmaal veel gebruikt wordt omdat er een heel scala aan open-source libraries bestaan die op een efficiënte manier veelvoorkomende problemen reeds oplossen. Zelfde geldt voor Python. Daardoor kunnen bedrijven sneller waarde creëren en geld verdienen. Daarnaast heeft C++ bepaalde features om code te structureren wat in C gewoon niet mogelijk is zonder in feite C++ opnieuw uit te vinden. Als je veel met vectors en matrixen werkt is het bijv. een verademing om een vermenigvuldiging gewoon te kunnen schrijven als "A*b" (d.m.v. operator overloading) i.p.v. "dot(A,b)" o.i.d. En dan heb ik het nog niet gehad over dingen als OOP, wat (mits juist toegepast) complexe systemen een stuk intuïtiever en makkelijker maakt om in code om te zetten en evt. uit te breiden. Voor een bedrijf betekent dat gewoon snellere ontwikkeling, minder fouten en algemene kostenbesparing.

Als je wilt veranderen van richting moet je eerst uitvinden welke vaardigheden er gevraagd worden voor specifieke functies die inhoudelijk aansluiten bij je interesses (tip: zoek eens wat vacaturesites af en maak aantekeningen). Een 100% match zal je wellicht niet vinden, maar voor de meesten is 80% goed genoeg en zullen ze zich voor de overige 20% moeten aanpassen of iets moeten bijleren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Eigen ervaring:
Binnen een team kan je zelf een aardige invloed op de sfeer op de werkvloer hebben.
Als bv 'externe inhuur' is dit een stuk lastiger, ook wanneer je veel full-time projecten doet.

Ik zit nu in een beheer team en merk dat je onderling makkelijker een goede team harmonie opbouwt. Denk bv aan het meenemen van chocolade paaseitjes. (voorbeeld in The Imitation Game)
Hiervoor heb je natuurlijk wel een enigszins gebalanceerd team voor nodig, en minimaal 1 ander persoon welke samen wil werken als 'teamspeler'.
Ook zit ik veel op kantoor en dan is het echt wel veel makkelijker een goede sfeer te krijgen.
Wellicht is ons team (gelukkig) iets ondergemiddeld autistisch ;-)
Pagina: 1