Per toeval stuitte ik op een stuk tekst waarin het volgende staat:
Lijkt mij nogal een makkelijke manier om onder een lange gevangenisstraf uit te komen....
Ik heb overigens geen intentie tot moord of dermate gevaarlijke dieren tot mijn beschikking
Als ik dit correct lees, betekent dit dan dat ik hooguit 6 jaar cel kan krijgen wanneer ik iemand vermoord door mijn hond (of desnoods een beer/gifslang whatever) erop af te sturen?4.2 Strafrechtelijke vervolging
De officier van justitie kan, met inachtneming van het opportuniteitsbeginsel, vervolgen op grond van de volgende artikelen:
Overtreding:
Artikel 425
Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier (zie 9).
(Een bestuursrechtelijk opgelegd kort aanlijn- en/of muilkorfgebod kan dit in verband bewijsmiddel zijnt.a.v. de definitie van ‘gevaarlijk dier’).
Buiten wanneer er een aanlijn- en muilkorfgebod is opgelegd voor een hond, kan een dier gevaarlijk zijn uit de aard van zijn soort. Als gevaarlijk kan echter ook worden aangemerkt een dier dat weliswaar niet behoort tot een soort die in het algemeen gevaarlijk is, maar dat door zijn eigen bijzondere aard (vechthonden) of door dressuur gevaarlijk is, bijvoorbeeld een op de man (deels) afgerichte gebruikershond.
Degene die de hond onder zijn hoede heeft kan dus gestraft worden wegens het onvoldoende zorg dragen voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier, ook al heeft de hond tot op dat moment in de praktijk geen gevaarlijk gedrag vertoond.
Bij een heterdaad situatie, waarbij meteen gehandeld dient te worden, is dit een goed artikel om op terug te vallen en eventueel tot inbeslagname over te gaan. Bij een inbeslagname op grond van artikel 425 Sr, zal het OM de beslissing nemen van wat er gaat gebeuren met de hond.
Misdrijven:
Artikel 300
1.
Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
2.
Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
3.
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
4.
Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
5.
Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar(tenzij sprake is van voorbedachte rade).
Lijkt mij nogal een makkelijke manier om onder een lange gevangenisstraf uit te komen....
Ik heb overigens geen intentie tot moord of dermate gevaarlijke dieren tot mijn beschikking