Als beheerder is het vergeten van wachtwoorden door gebruikers een veel voorkomende melding welke voornamelijk in het begin van de week relatief veel tijd opslokt. Als organisatie hebben wij reeds verschillende opties geboden aan gebruikers echter blijft het aantal meldingen ongeveer even groot.
Wachtwoord reglement
- Minimaal 8 karakters, 1 cijfer, 1 hoofdletter, 1 speciaal teken;
- Gebruikersnaam en volledige naam niet toegestaan binnen wachtwoord;
- Wachtwoord verloopt na 45 kalenderdagen;
- Lock van 30 minuten na 3 x foutieve invoer.
Wat bieden wij
- 7 dagen voor verlopen wachtwoord een herinneringsmail met instructie hoe wachtwoord te wijzigen;
- Handmatig unlocken van account door beheerder;
- Eventuele uitgave nieuw wachtwoord welke na inloggen direct gewijzigd dient te worden;
- Een tool binnen onze website waarmee gebruikers hun wachtwoord kunnen wijzigen. Deze wordt totaal niet gebruikt en zal ook verwijderd worden met het oog op de AVG;
- Documentatie met wachtwoord beleid.
Wat gaat regelmatig fout
- Gebruiker wijzigt wel het wachtwoord maar vergeet deze voor de volgende keer inloggen opnieuw;
- Gebruiker wijzigt wel het wachtwoord binnen de sessie, niet op mobiele apparaten;
- Gebruiker negeert herinneringsberichten, laat wachtwoord verlopen;
- Gebruiker is op vakantie/ziek geweest, wachtwoord is verlopen.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd of er Tweakers zijn welke binnen hun organisatie een (creatieve) manier hebben gevonden welke wel aanslaat bij de gebruikers en waarvan het aantal meldingen gedaald is. Ik ben eigenlijk voornamelijk geïnteresseerd in het aanpakken van de bron van het probleem, dus waarom de gebruikers bijvoorbeeld de herinneringsberichten negeren e.d. De artikelen welke ik gevonden heb kijken voornamelijk naar een oplossing van het probleem op korte termijn (dus bijvoorbeeld het zelf laten wijzigen van wachtwoorden) .
Mochten jullie vragen/opmerkingen hebben hoor ik het graag! Alvast bedankt voor eventuele input.
Wachtwoord reglement
- Minimaal 8 karakters, 1 cijfer, 1 hoofdletter, 1 speciaal teken;
- Gebruikersnaam en volledige naam niet toegestaan binnen wachtwoord;
- Wachtwoord verloopt na 45 kalenderdagen;
- Lock van 30 minuten na 3 x foutieve invoer.
Wat bieden wij
- 7 dagen voor verlopen wachtwoord een herinneringsmail met instructie hoe wachtwoord te wijzigen;
- Handmatig unlocken van account door beheerder;
- Eventuele uitgave nieuw wachtwoord welke na inloggen direct gewijzigd dient te worden;
- Een tool binnen onze website waarmee gebruikers hun wachtwoord kunnen wijzigen. Deze wordt totaal niet gebruikt en zal ook verwijderd worden met het oog op de AVG;
- Documentatie met wachtwoord beleid.
Wat gaat regelmatig fout
- Gebruiker wijzigt wel het wachtwoord maar vergeet deze voor de volgende keer inloggen opnieuw;
- Gebruiker wijzigt wel het wachtwoord binnen de sessie, niet op mobiele apparaten;
- Gebruiker negeert herinneringsberichten, laat wachtwoord verlopen;
- Gebruiker is op vakantie/ziek geweest, wachtwoord is verlopen.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd of er Tweakers zijn welke binnen hun organisatie een (creatieve) manier hebben gevonden welke wel aanslaat bij de gebruikers en waarvan het aantal meldingen gedaald is. Ik ben eigenlijk voornamelijk geïnteresseerd in het aanpakken van de bron van het probleem, dus waarom de gebruikers bijvoorbeeld de herinneringsberichten negeren e.d. De artikelen welke ik gevonden heb kijken voornamelijk naar een oplossing van het probleem op korte termijn (dus bijvoorbeeld het zelf laten wijzigen van wachtwoorden) .
Mochten jullie vragen/opmerkingen hebben hoor ik het graag! Alvast bedankt voor eventuele input.