Advies keuze dakisolatie vervangen van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Aangezien het de bedoeling is binnenkort zonnepanelen te installeren een paar keer het dak op geweest.
Hier kwam naar voren dat de huidige folie helemaal op is, deze verpulverd tot stof bijna als je het aanraakt, tenminste op sommige delen, de delen die al stuk zijn. (zuid/zuidwest kant)

Doel is dan ook voordat de panelen erop komen te liggen hier iets aan te doen.

De woning en het dak zijn van omstreeks 1985
De huidige constructie van binnen naar buiten:
- gipsplaat 9mm
- dakbeschot (spaanplaat)
- glas of steenwol ± 3,5 / 4 cm rechtstreeks op dakbeschot, Huidige Rd ?? geen idee
- één of andere folie
- panlatten
- dakpannen :+

Het moet vrij snel te vervangen zijn zo te zien van buitenaf.
Dakpannen eraf, panlatten eraf (gelijk vervangen), isolatie eruit, nieuwe erin, nieuwe panlatten en dakpannen er weer op :P

Maar dan de vraag wat te kiezen.
De totale dikte mag niet wijzigen, ik heb dus ± 4,5cm aan ruimte tussen het dakbeschot en panlat.
De ruimte tussen de tengels is 56cm.

Situatie van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OKhlR4U.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IQYyC4e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5hZST1B.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E5qmdbQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ksCK0qJ.jpg?1

Ik kom bijvoorbeeld isolatiefolie tegen.
Lijkt op een alles in 1 oplossing, isolerend, waterdicht etc...
Van boven naar beneden horizontaal uitrollen over de tengels en klaar.
Maar daar gebruiken ze een Rti waarde, geen idee hoeveel en wat dit is in vergelijking met Rd

https://www.isodiscount.n...r-reflectie-plus-19-laags

Iemand ervaring met deze folies of een ander passen isolatie idee?
Of zeggen jullie gewoon een nieuwe folie eroverheen en klaar? En dan van binnenuit verder isoleren tussen de gordingen?

Graag advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:42
Er lijkt een dampdichte laag tussen de spaanderplaat en isolatie te missen, en de gatenkaas tussen de tengels maakt dat je effectief de helft van de isolatiewaarde al kwijt bent. Het hout ziet er ook uit alsof de vochtbalans niet meer in orde is.

De basisopbouw van binnen naar buiten:
- dakbeschot;
- dampdichte folie;
- isolatie + tengels (ook de ruimte tussen de tengels opvullen);
- waterwerende, dampopen folie;
- panlatten + dakbedekking

Iedere laag moet ononderbroken doorlopen, dus niet zoals het nu is met de tengels open en bloot liggend. Met 5cm goede steenwolisolatie zul je aan een Rc van ca. 1,5 tot 2 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het probleem is ook dat je geen onderdak hebt, een waterkerende maar dampopen doek. Als je kan zou ik de rockwoll eruit halen en vervangen voor pur/pir platen, is je isolatie ook ineens 2 keer zo goed en heb je aan de binnenkant ook geen dampscherm nodig.

Nadeel is wel, als je het goed wil doen, je dak eraf moet.

Pannen er af, panlatten er af, woll voor pur vervangen, onderdak vast nieten op tengellatten, panlatten er terug op dan de pannen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
@aikink
Tussen de spaanplaat en de wol zit inderdaad geen folie.
Blijkbaar was dit normaal in '85 :+

Volgens mij waren dit kant en klare dakplaten aan de afmetingen te zien met de tengels voorgemonteerd.

Op de foto waar je het spaanplaat ziet is dit inderdaad nat geweest, dit komt doordat daar een raam heeft gezeten (is vervangen) Het hout/spaanplaat onder de wol, willekeurig op het dak is gewoon als nieuw als je de wol aan de kant schuift.

@Jellabie
Ik neem aan dat de rode folie wel onder de pannen wel waterkerend maar dampopen was.....
Zodat het vocht van binnen naar buiten kan. De spaanplaat onder de wol is echt als nieuw verder (behalve bij de foto waar een raam zat :+ )

Je bedoelt de pir platen met zilverfolie aan beide kanten?
Wat ik nog wel veel heb liggen zijn EPS platen van 5cm dikte, zou ik hier nog wat mee kunnen, eventueel met een folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
JvdW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:43:
@aikink

Volgens mij waren dit kant en klare dakplaten aan de afmetingen te zien met de tengels voorgemonteerd.

Op de foto waar je het spaanplaat ziet is dit inderdaad nat geweest, dit komt doordat daar een raam heeft gezeten (is vervangen) Het hout/spaanplaat onder de wol, willekeurig op het dak is gewoon als nieuw als je de wol aan de kant schuift.

@Jellabie
Ik neem aan dat de rode folie wel onder de pannen wel waterkerend maar dampopen was.....
Zodat het vocht van binnen naar buiten kan. De spaanplaat onder de wol is echt als nieuw verder (behalve bij de foto waar een raam zat :+ )

Wat ik nog wel veel heb liggen zijn EPS platen van 5cm dikte, zou ik hier nog wat mee kunnen, eventueel met een folie?
5cm als lekker links laten liggen. Kun je net zo goed het laten zoals het nu is. Heeft totaal geen goede isolatie waarde. Dan moet je er wel een pakket van 20 cm van gaan maken.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Waarom moet het even dik blijven? Op die manier kun je het niet (van buitenaf) op een fatsoenlijk modern isolatieniveau krijgen. En dat is nog los van de suboptimale situatie met de tegels zoals hierboven al aangehaald.

Ik zou toch ook eens wat offertes vragen voor een complete dakrenovatie met vooraf gekozen isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
@Rukapul Wil het graag van buiten even dik houden, scheelt vergunningen, voor nu vooral tijd en het is een 2 onder 1 kap dus dan blijft het dak met buurvrouw gelijk. Idee was voor nu de beste oplossing mogelijk in deze situatie buiten. Daarna kan ik het binnen nog verder isoleren tussen de gordingen, Daar past ruim 10-15cm tussen nog. Moet het natuurlijk wel passen bij de geplaatste buitenisolatie ivm vocht.

Ik kan de tengels wel van de platen afslopen en er nieuwe opschroeven zodat de isolatie 1 geheel wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 01-05-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Steenwol is beter dan EPS. Wil je echt verbeteren, dan ga je met PIR platen aan de slag (Kooltherm oid). Dat is een beste renovatie. Als je het hele dak wil verbeteren, dan kan je beter optrekken met de buren voor een veel hogere isolatiiewaarde en mogelijk een indak zonnepaneelsysteem. Vergruis dan gelijk die betonpannen en neem mooie keramische. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

JvdW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:43:
@aikink

@Jellabie

EPS zou ik ook niet nemen, isoleert niet goed.

Gewoon gele pir/pur platen, al dan niet met de aluminium.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
@Señor Sjon Dak komt bijna helemaal vol te liggen met panelen, blijft maar een enkele dakpan over :+
Zonde om ze allemaal te vervangen door dure keramische die je niet ziet :P Maar wel een goeie om de zichtbare te vervangen.

@Jellabie Deze platen bedoel je ? :)

Ik zie nu deze platen, vrij gunstig in prijs:
Afbeeldingslocatie: https://www.deisolatiehandel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/360x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/renovatieplaat.jpg
Dikte 40 mm pir + tengel 15 mm (is zelfde dakhoogte) - rd-waarde 1.74

Komt op € 640,- voor 1 kant van het dak (± 38m2)
Daar moeten dan nog wat schroeven en panlatten bij.
Deze kunnen rechtsreeks op het spaanplaat, de tengels en huidige isolatie verwijderen.
Of gewoon alleen de tengels verwijderen en over de bestaande wol heen leggen ? :?

Kan ik met deze optie nog fatsoenlijk van binnenuit verder isoleren ivm dampopen/dicht verhaal ?

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 01-05-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

JvdW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:56:
@Señor Sjon Dak komt bijna helemaal vol te liggen met panelen, blijft maar een enkele dakpan over :+
Zonde om ze allemaal te vervangen door dure keramische die je niet ziet :P Maar wel een goeie om de zichtbare te vervangen.

@Jellabie Deze platen bedoel je ? :)

Ik zie nu deze platen, vrij gunstig in prijs:
[afbeelding]
Dikte 40 mm pir + tengel 15 mm (is zelfde dakhoogte) - rd-waarde 1.74

Komt op € 640,- voor 1 kant van het dak (± 38m2)
Daar moeten dan nog wat schroeven en panlatten bij.
Deze kunnen rechtsreeks op het spaanplaat, de tengels en huidige isolatie verwijderen.
Of gewoon alleen de tengels verwijderen en over de bestaande wol heen leggen ? :?

Kan ik met deze optie nog fatsoenlijk van binnenuit verder isoleren ivm dampopen/dicht verhaal ?
Ik zou ze tussen de tengellatten plaatsen, anders ga je problemen hebben om je panlatten terug te plaatsen.

Dus wol er uit, pir in de plaats, onderdak erop, panlatten erop en dakpannen.

Afbeeldingslocatie: https://www.apok.be/files/productimage/biplex-pl_biplex_onderdak_werf__large.jpg

Hier is het onderdak op de dakverbindingen geniet en komt de isolatie tussen de dakverbindingen, maar dat gaat bij u niet lukken ivm de hoogte. Dus ik zou de doek op de tengellatten nieten en dan daar de panlatten op.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Jellabie schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:37:
[...]

Ik zou ze tussen de tengellatten plaatsen, anders ga je problemen hebben om je panlatten terug te plaatsen.

Dus wol er uit, pir in de plaats, onderdak erop, panlatten erop en dakpannen.

[afbeelding]

Hier is het onderdak op de dakverbindingen geniet en komt de isolatie tussen de dakverbindingen, maar dat gaat bij u niet lukken ivm de hoogte. Dus ik zou de doek op de tengellatten nieten en dan daar de panlatten op.
Waarom tussen de oude tengellatten?
De oude tengellatten (zie 1e foto) wou ik er gewoon afhalen zodat er 1 vlak dak overblijft en de isolatie uit 1 geheel gaat bestaan zonder kieren. De nieuwe tengellatten zitten al op de isolatie en komt qua hoogte overeen met de bestaande hoogte, dan komen de panlatten dus ook op dezelfde hoogte terug :)

Wat voor functie heeft het doek nog bovenop de aluminium folie die in pinrcipe waterdicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

JvdW schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:45:
[...]

Waarom tussen de oude tengellatten?
De oude tengellatten (zie 1e foto) wou ik er gewoon afhalen zodat er 1 vlak dak overblijft en de isolatie uit 1 geheel gaat bestaan zonder kieren. De nieuwe tengellatten zitten al op de isolatie en komt qua hoogte overeen met de bestaande hoogte, dan komen de panlatten dus ook op dezelfde hoogte terug :)

Wat voor functie heeft het doek nog bovenop de aluminium folie die in pinrcipe waterdicht is?
Waar ga je je panlatten op bevestigen?

En geen idee, maar zo hebben ze het mij geleerd op verschillende werven :P

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
Jellabie schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:47:
[...]

Waar ga je je panlatten op bevestigen?

En geen idee, maar zo hebben ze het mij geleerd op verschillende werven :P
Eh :+

Zo Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rozoD6x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Ah, het was mij ook niet duidelijk of het een gordingen of sporenkap was. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 21:51
Ter info / idee,

Op de site van Isobouw staan deze panelen, ook specifiek voor renovatie aangemerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 21:41
JvdW schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:07:

Iemand ervaring met deze folies of een ander passen isolatie idee?
Of zeggen jullie gewoon een nieuwe folie eroverheen en klaar? En dan van binnenuit verder isoleren tussen de gordingen?

Graag advies :)
Ik ga dit topic even nieuw leven in blazen omdat wij de laatste tijd ook bezig zijn geweest met isolatie (spouw & vloer) en wij in de toekomst ook ons dak willen isoleren i.c.m. in-dak zonnepanelen. Daarnaast begon onze buurman laatst ook over dakisolatie, dus wil mezelf wel graag informeren over de mogelijkheden.

@JvdW waar heb je uiteindelijk voor gekozen qua isolatie, dakconstructie en/of zonnepanelen? Ben je blij met de gekozen oplossing?

Daarnaast leest ik in dit topic over PIR-platen als goede optie als je het echt goed wil doen. Deze lijken me zeker een goede optie, maar ik lees op deze site dat er nog compactere/betere oplossingen bestaan, zoals Vacuumplaten en Aerogel-oplossingen; iemand daar ervaring mee?

En moet of kun je er qua isolatie en dakconstructie (tengels, panlatten) nog rekening mee houden dat je een in-dak systeem met zonnepanelen wil integreren (als je dan toch al het hele dak gaat renoveren), of kun je die twee volledig los van elkaar zien?

There can be only fun

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JvdW
secret17 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Ik ga dit topic even nieuw leven in blazen omdat wij de laatste tijd ook bezig zijn geweest met isolatie (spouw & vloer) en wij in de toekomst ook ons dak willen isoleren i.c.m. in-dak zonnepanelen. Daarnaast begon onze buurman laatst ook over dakisolatie, dus wil mezelf wel graag informeren over de mogelijkheden.

@JvdW waar heb je uiteindelijk voor gekozen qua isolatie, dakconstructie en/of zonnepanelen? Ben je blij met de gekozen oplossing?

Daarnaast leest ik in dit topic over PIR-platen als goede optie als je het echt goed wil doen. Deze lijken me zeker een goede optie, maar ik lees op deze site dat er nog compactere/betere oplossingen bestaan, zoals Vacuumplaten en Aerogel-oplossingen; iemand daar ervaring mee?

En moet of kun je er qua isolatie en dakconstructie (tengels, panlatten) nog rekening mee houden dat je een in-dak systeem met zonnepanelen wil integreren (als je dan toch al het hele dak gaat renoveren), of kun je die twee volledig los van elkaar zien?
Uiteindelijk heb ik alle oude isolatie weggehaald en deze vervangen door pir platen.
De ruimte tussen de bestaande tengels opgevuld met pur. Over de pir platen weer polytex gelegd.

Uiteraard zeker niet de beste methode, maar wel de snelste en goedkoopste.
Het dak is weer lekvrij, en de panlatten zijn nieuw en steviger vergeleken met de oude (ivm zonnepanelen)

Aangezien de constructie dusdanig was, waren die renovatieplaten niet mogelijk. Dan zou alle stevigheid uit het dak gehaald worden omdat je dan de, in dit geval dragende, tengels weg moet halen.
Dat had wel gekund, maar dan heb je andere platen (zelfdragend) nodig en moet je het hele dak weghalen, ook het spaanplaat in mijn geval. Is ook een héél ander prijskaartje.

Nu heb ik aan de binnenkant nog ruimte tussen de gordingen.
Dus ik zou nog extra kunnen isoleren aan de binnenkant maar dan is het risico op vochtopsluiting wel groot geloof ik. Weet niet of dat zou kunnen met PIR platen met aluminium laag.Iemand ?

In-dak geen idee, maar ik zou persoonlijk niet zo snel kiezen voor een in-dak systeem.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ucTHPNtl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ETRMxeml.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jUDYK3zl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4E7aBDul.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bFRwCgJl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jpfKi83l.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M1Ar0INl.jpg

De voorkant heb ik met mijn zwager gedaan en met behulp van een pannenlift.
De pannen eraf, oude isolatie verwijderen, nieuwe isolatie plaatsen, polytex plaatsen en daarna de panlatten er weer op is gelukt in 1 dag. Het dak is ongeveer 40m2 per kant. De pannen er weer op heb ik in rustig tempo gedaan. Na 1 dag op het vrij schuine dak heb je de volgende dag wel last van je voeten.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 15-02-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 21:41
Zo dat is nog een beste klus om zelf uit te voeren, mooi gedaan.

Wat betreft de in-dak zonnepanelen heb ik hier trouwens een voorbeeldje gevonden van een leverancier van een dergelijk systeem. Misschien dat het nog afhangt van het montagesysteem an sich, maar volgens mij, als ik de plaatjes en uitleg mag geloven, maakt het niet zoveel uit hoe/op welke afstand de panlatten liggen, er vanuitgaande dat het onderpaneel van de zonnepanelen altijd rechtstreeks op de panlatten wordt gemonteerd.

Voor mij is dit wel handig om te weten, zodat we eventueel kunnen kiezen voor eerst isoleren (en nieuwe dakpannen) en daarna pas een keer zonnepanelen.

Mocht iemand hier nog een advies over hebben dan hoor ik dat uiteraard graag. :)

There can be only fun

Pagina: 1