Aangezien het de bedoeling is binnenkort zonnepanelen te installeren een paar keer het dak op geweest.
Hier kwam naar voren dat de huidige folie helemaal op is, deze verpulverd tot stof bijna als je het aanraakt, tenminste op sommige delen, de delen die al stuk zijn. (zuid/zuidwest kant)
Doel is dan ook voordat de panelen erop komen te liggen hier iets aan te doen.
De woning en het dak zijn van omstreeks 1985
De huidige constructie van binnen naar buiten:
- gipsplaat 9mm
- dakbeschot (spaanplaat)
- glas of steenwol ± 3,5 / 4 cm rechtstreeks op dakbeschot, Huidige Rd ?? geen idee
- één of andere folie
- panlatten
- dakpannen
Het moet vrij snel te vervangen zijn zo te zien van buitenaf.
Dakpannen eraf, panlatten eraf (gelijk vervangen), isolatie eruit, nieuwe erin, nieuwe panlatten en dakpannen er weer op
Maar dan de vraag wat te kiezen.
De totale dikte mag niet wijzigen, ik heb dus ± 4,5cm aan ruimte tussen het dakbeschot en panlat.
De ruimte tussen de tengels is 56cm.
Situatie van het dak:

Ik kom bijvoorbeeld isolatiefolie tegen.
Lijkt op een alles in 1 oplossing, isolerend, waterdicht etc...
Van boven naar beneden horizontaal uitrollen over de tengels en klaar.
Maar daar gebruiken ze een Rti waarde, geen idee hoeveel en wat dit is in vergelijking met Rd
https://www.isodiscount.n...r-reflectie-plus-19-laags
Iemand ervaring met deze folies of een ander passen isolatie idee?
Of zeggen jullie gewoon een nieuwe folie eroverheen en klaar? En dan van binnenuit verder isoleren tussen de gordingen?
Graag advies
Hier kwam naar voren dat de huidige folie helemaal op is, deze verpulverd tot stof bijna als je het aanraakt, tenminste op sommige delen, de delen die al stuk zijn. (zuid/zuidwest kant)
Doel is dan ook voordat de panelen erop komen te liggen hier iets aan te doen.
De woning en het dak zijn van omstreeks 1985
De huidige constructie van binnen naar buiten:
- gipsplaat 9mm
- dakbeschot (spaanplaat)
- glas of steenwol ± 3,5 / 4 cm rechtstreeks op dakbeschot, Huidige Rd ?? geen idee
- één of andere folie
- panlatten
- dakpannen
Het moet vrij snel te vervangen zijn zo te zien van buitenaf.
Dakpannen eraf, panlatten eraf (gelijk vervangen), isolatie eruit, nieuwe erin, nieuwe panlatten en dakpannen er weer op
Maar dan de vraag wat te kiezen.
De totale dikte mag niet wijzigen, ik heb dus ± 4,5cm aan ruimte tussen het dakbeschot en panlat.
De ruimte tussen de tengels is 56cm.
Situatie van het dak:

Ik kom bijvoorbeeld isolatiefolie tegen.
Lijkt op een alles in 1 oplossing, isolerend, waterdicht etc...
Van boven naar beneden horizontaal uitrollen over de tengels en klaar.
Maar daar gebruiken ze een Rti waarde, geen idee hoeveel en wat dit is in vergelijking met Rd
https://www.isodiscount.n...r-reflectie-plus-19-laags
Iemand ervaring met deze folies of een ander passen isolatie idee?
Of zeggen jullie gewoon een nieuwe folie eroverheen en klaar? En dan van binnenuit verder isoleren tussen de gordingen?
Graag advies