Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

na restart Random boot, of geen boot windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 20:48

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Topicstarter
Mijn oude computer aan een maatje door verkocht, bij mij heeft het een jaar gedraaid zonder bsod of enige problemen. na driekwart jaar gebruik start de pc niet meer op.

begonnen met onderdelen er uit te halen, word er geboot met video kaart of zonder video kaart.

hij blijft random booten. de keren dat hij boot furmark gedraaid, geen fail met de videokaart ( geen defect?)

van de 4 reepjes (ram)geheugen 1 er in gestopt kijken als hij hiermee weer boot, nog steeds geen constant resultaat. de reepjes door gewisseld en van spot/slot verwisseld. nog steeds geen constante reboot of boot.(geen defect)

cpu, de keren dat hij boot prime95 gedraaid, dit houdt hij makkelijk 2 uur vol, (geen defect)

voeding: de voeding zou denk ik bij stresstest van gpu en cpu al volledig belast moeten zijn? daarmee denk ik te kunnen uitsluiten dat dit niet met het wel of niet booten te maken heeft?

temperaturen zijn in orde 53c max cpu 74c max gpu. chipsets moederbord 34c

daarnaast heb ik de nieuwste versie bios geupdate, alle drivers geupdate. cmos gecleard (batterij er uit 5 min + switch moederbord)

geboot zonder alle randapparatuur aangesloten, ik heb geen constante resultaten. zodra ik de computer langer als 1 minuut laat uitstaan reboot hij soms niet en de andere keer weer gewoon wel.
beeld gaat wel aan, toetsenbord muis etc gaat ook aan. alleen het beeld blijft zwart. zie geen bios voorbij komen.

ik kan niet echt een onderdeel uitsluiten, heeft iemand nog tips? ik heb helaas geen spareparts om het echt uit te sluiten. maar het vreemde blijft dat hij bij elk verwijderd onderdeel random blijft booten.

hardware:
Intel Core i7-4790K Boxed
Gigabyte GA-Z97M-DS3H
Gigabyte GA-Z97M-DS3H
Kingston HyperX Fury red
Samsung 850 EVO 250GB
corsair cx500M

If water polo was easy, it would be called football

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als ik het goed begrijp uit je verhaal start de pc nu vaker niet dan wel op?

Je hebt al wat zaken geprobeerd, maar de voeding kan zeker wel de boosdoener zijn. Je zult echt even met een andere voeding moeten testen om dit uit te sluiten.

Tweakers Discord

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

De CX500M series is een van de mindere budget series van Corsair. Na het horen van deze problemen ga ik uit van de voeding.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
ik ga kijken als ik ergens even een voeding kan lenen, het aparte vind ik alleen dat ik bijvoorbeeld een reepje geheugen in een slot verplaats en de pc dan wel weer boot. gewoon windows draaid, en dan na dat je de computer afsluit niet meer opnieuw wil booten.

vind het raar om dit uit de voeding te halen? maar het is inderdaad het enige wat ik niet met de volle 100% kan uitsluiten. maar bij volle bak belasting (stresstest) zou de voeding dan toch ook moeten uitvallen?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Voor je echt investeert, eerst alles een keer los halen, els snoertje, inclusief fans e.d. Alles nalopen, het minimale erin aan hardware, harde biosreset (cmos-clr of batterij eruit) en dan nogmaals testen. Evetueel met een voeding van een andere PC. Als dit het probleem niet heeft opgelost denk ik toch de voeding. Je hebt de verschillende reepjes gebruikt voor de test neem ik aan?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• wâldpyk

wâldpyk

Topicstarter
millman schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 01:10:
Voor je echt investeert, eerst alles een keer los halen, els snoertje, inclusief fans e.d. Alles nalopen, het minimale erin aan hardware, harde biosreset (cmos-clr of batterij eruit) en dan nogmaals testen. Evetueel met een voeding van een andere PC. Als dit het probleem niet heeft opgelost denk ik toch de voeding. Je hebt de verschillende reepjes gebruikt voor de test neem ik aan?
Ik heb al het bovenstaande gedaan, nu nieuwe voeding er in, blijft het zelfde probleem houden.

Geboot met 1 reep geheugen, even veel resultaten als Geboot met alle 4 repen of 3/2/1 repen in diverse posities.

Geboot in verschillende sata poorten,

Het enige opvallende is, dat de pc normaal binnen 10 tellen in Windows zat, nu bij het laden van de bios zelfs een vertraging in het laden van het bios logo.

(bios is geüpdatet naar laatste versie)

Hij zit nu pas binnen 1 minuut op Windows..

Als hij niet boot, gaat het scherm niet op zwart, maar op zwart licht, dus wel connectie maar geen beeld. Toetsenbord verlichting gaat soms wel aan soms niet.

Soms als hij niet boot blijft alles op uit zowel scherm als toetsenbord.

Wat voor conclusie kan ik hier uit trekken,

Exact het zelfde moederbord is niet meer beschikbaar, vervangend model kost direct 180 euro, voor dat ik ga investeren zou ik graag jullie opties horen

Pagina: 1