Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• markjones85
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09-2022
Dag allen,

Ik heb een vraag over het kiezen van het juiste zonnepanelen systeem voor mijn woning.

Ik heb nu nog een verbruik van ca. 2700 kWh uur op jaarbasis. De verwachting is dat dit de komende jaren ergens tussen de 3000 en 3300 komt te liggen ivm uitbreiding gezin, aanschaf wasdroger etc.

Ik heb twee offertes gekregen voor zonnepanelen. Beide met 15 x 275wp van Trina Solar. Ik heb bewust gekozen voor 15 all black panelen omdat dit mooi aansluit bij het dak van de buren, die hetzelfde hebben.

De verwachting is dat deze 15 panelen 3300 kWh gaan opwekken. Rekening houdend met een factor 0,8 ivm de ligging op het westen en de hoek van 45 graden. Ook de buren wekken op met deze factor.

De ene partij biedt de 15 panelen aan met een 1 fase omvormer type Omnik 4.0(netto totaalprijs €4350).
De andere partij raadt een 3 fasen omvormer type StecaGrid Coolcept 4003 aan bij dezelfde set panelen (netto totaalprijs €4700).

Mijn vraag:

Welke keuze zouden jullie maken uit bovenstaande opties (en waarom)?

Ter info:

Ik heb 3 fasen in de meterkast en een slimme meter van Kaifa.

Afbeeldingslocatie: https://www.markjones.nl/fotos/3fasen.jpg

Alvast dank!

Alle reacties

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
1 fase omnik vereist een 20A zekering.
Dat is niet selectief op een 25A hoofdzekering. Dus verstandiger is een 3 fase omvormer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die 4000 watt omnik (mag) ook wel op een 16 A...

Maar.....
De steca 4003 heeft maar 1 mppt ingang.

Je hebt het over west. Dus je hebt ook een oost....Kunnen daar (in de toekomst) ook nog panelen op?
Dan heb je spreiding over heel de dag (en handiger als salderen ophoudt)
Ik zou dan 15 panelen op een SMA aansluiten op 1 mppt. Op de andere mppt ingang de uitbreiding. (in de toekomst eventueel)

Ben je niet van plan uit te breiden, dan is het prima zo. Of kun je zelfs iets goedkopers nemen. Goodwe DT ofzo.

Bewust voor 275 Wp gekozen vanwege prijs?
Er is ook 300 Wp trina

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 21:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• markjones85
AUijtdehaag schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:02:
Die 4000 watt omnik (mag) ook wel op een 16 A...

Maar.....
De steca 4003 heeft maar 1 mppt ingang.

Je hebt het over west. Dus je hebt ook een oost....Kunnen daar (in de toekomst) ook nog panelen op?
Dan heb je spreiding over heel de dag (en handiger als salderen ophoudt)
Ik zou dan 15 panelen op een SMA aansluiten op 1 mppt. Op de andere mppt ingang de uitbreiding. (in de toekomst eventueel)

Ben je niet van plan uit te breiden, dan is het prima zo. Of kun je zelfs iets goedkopers nemen. Goodwe DT ofzo.
Op het oosten is eigenlijk geen mogelijkheid. Daar komt in de nabije toekomst een dakkapel. Dus jouw advies is dan 15 panelen met 3 fasen omvormer?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit met 4000 watt omvormer. 1-fase of 3-fase.
Bij 5000 watt, zou ik wel 3-fase kiezen.

Maar 3-fase verdeelt wel beter over al je verbruikers (en dus meer direkt verbruik heb je)

Maar ipv een dure steca (kost volgens mij evenveel of meer als een SMA) neem dan wat goedkopers, goodwe dt ofzo.

(al ben ik SMA fan... toch zijn ze aan de prijs. Het is maar net wat je er aan wilt uitgeven)

Edit: hier staan er ook nog een paar.
(komen wel stevige veilingkosten bij, dus pas op wat je bied)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 21:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• markjones85
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een setup met 15x 275wp panelen van Trina en een 1 fase omvormer van Steca. (Steca 3600). Helaas kunnen ze het pas halverwege juli komen plaatsen 🤔
Pagina: 1