Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 09:22

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Gisteravond voor dat ik ben gaan slapen alle stroomkabels losgekoppeld (ivm. hevig onweer hier) van:
- Desktops
- Randapparatuur (switch, NAS, printer etc.)

Echter niet losgekoppeld van stroom:
- Modem

Wat dus nog verbonden was met elkaar via ethernetkabel:
Modem->switch->desktops/NAS

Nu zette ik vanavond overal weer stroom op en nu blijkt dat m'n switch met geen mogelijkheid meer ethernetsignaal doorgeeft, power lampje brand nog wel gewoon. Geen enkele poort doet het nog.
Is het mogelijk dat mijn switch die er dus tussenin hangt op de een of andere manier defect kan zijn geraakt door een soort van stroompje die via de ethernet kabel is gekomen?
Zo ja, hoe kan het dan dat zowel de desktop als de modem nog gewoon volledig werken :? (zijn deze beveiligd tegen kleine spanningswisselingen en de switch niet?)

Iemand die hier ervaring mee heeft en of hier iets zinnigs over kan zeggen?
Oja en wat kan ik het beste doen om dit in de toekomst te voorkomen? (spanningsbeveiliger tussen de ethernetkabels :? bestaat dit?)

[ Voor 7% gewijzigd door The_Scarabial op 30-04-2018 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
modem (indien geen glasvezel) zal beter beschermd zijn gok ik zo.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het lijkt me enorm sterk dat wat je schetst, ook gebeurd is; niet in de laatste plaats omdat je "verzwijgt" dat de bliksem is ingeslagen vlakbij?

Ik kan me echter wel voorstellen dat de switch te lang van de stroom is geweest en misschien in een noodloop is gekomen en/of in een startup-sequence hangt.

Heb je de mogelijkheid om een PC/laptop alleen aan te sluiten op de switch (dus modem uit switch halen) en aan de hand van de handleiding van de switch, mogelijk een verbinding maken via http, https of ssh naar het standaard IP van de switch?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:12

Nibbz

Postmaster General

Heeft de switch niet ergens heel stiekem een reset knopje verstopt?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-06 21:26

mace

Sapere Aude

In de toekomst moet je natuurlijk ook je modem loskoppelen van niet alleen de stroom maar ook de kabel/telefoonlijn.

Glasvezel zou geen probleem moeten zijn, maar je moet die dus ook van de stroom halen.

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 30-04-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:37:
Het lijkt me enorm sterk dat wat je schetst, ook gebeurd is; niet in de laatste plaats omdat je "verzwijgt" dat de bliksem is ingeslagen vlakbij?

Ik kan me echter wel voorstellen dat de switch te lang van de stroom is geweest en misschien in een noodloop is gekomen en/of in een startup-sequence hangt.

Heb je de mogelijkheid om een PC/laptop alleen aan te sluiten op de switch (dus modem uit switch halen) en aan de hand van de handleiding van de switch, mogelijk een verbinding maken via http, https of ssh naar het standaard IP van de switch?
Dat eerste weet ik niet, ik lag te slapen en geen buren ofzo gehoord waarbij er iets is ingeslagen.
Dat tweede geen idee of dat kan.
Het derde al geprobeerd met alleen de desktop aan de switch, kan ik geen verbinding maken naar de switch (switch heeft een interface pagina), maar zo gauw ik de desktop aan de switch knoop (bij iedere poort) geeft hij geen verbinding.
Nibbz schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:39:
Heeft de switch niet ergens heel stiekem een reset knopje verstopt?
Ja ook al meerdere pogingen mee ondernomen (zowel reboot, als reset to factory defaults)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@The_Scarabial over welke switch gaat het (merk, type, revisie)? Want in sommige gevallen mag/kan je alleen via poortje X aansluiten in geval van een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:50:
@The_Scarabial over welke switch gaat het (merk, type, revisie)? Want in sommige gevallen mag/kan je alleen via poortje X aansluiten in geval van een issue.
Het gaat om een Cisco Small Business SLM2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Laatst bij een klant gehad, blikseminslag in de buurt en twee van de vijf (Ubiquiti) AP's, de cloudkey en switch kapot, switch deed niks meer op een aantal poorten, andere poorten werkten nog wel maar echt betrouwbaar leek het niet meer...
12v op een 5v switch? Die switch werkt nog wel, een kwartier-halfuur en dan doet het ook niks meer...
Kwestie van pech/geluk hebben...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The_Scarabial schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:51:
[...]

Het gaat om een Cisco Small Business SLM2008
Dus, 10 tot 15 seconden de reset-switch doen, PC aansluiten, PC configureren (statisch) op 192.168.1.230 met subnet 255.255.255.0 en geen DNS/gateway. Daarna kan je dus niet browsen naar 192.168.1.254 ?

PS: als bij de buren de bliksem zou zijn ingeslagen, zat je rechtop in je bed hoor... Tenzij je net een fijn avondje GHB achter de rug had ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06 15:06
Met bliksem inslag kan je de meest gekke dingen mee maken.
Gezien dat in een via de KPN telefoon kabel de bliksem is ingeslagen.
DSL splitter lag letterlijk van de muur en poortjes lagen waren er uit geklapt.
Switch stond krom aan bij de ethernet poorten, PC aangesloten met 70 meter UTP was de netwerkchip geëxplodeerd.
Maar de server die 1 meter naast de DSL spitter / switch stond is geen seconde down geweest.

Als je echt inslag hebt gehad, daar helpt niks tegen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:54:
[...]

Dus, 10 tot 15 seconden de reset-switch doen, PC aansluiten, PC configureren (statisch) op 192.168.1.230 met subnet 255.255.255.0 en geen DNS/gateway. Daarna kan je dus niet browsen naar 192.168.1.254 ?

PS: als bij de buren de bliksem zou zijn ingeslagen, zat je rechtop in je bed hoor... Tenzij je net een fijn avondje GHB achter de rug had ;)
nope dat werkt dus niet, dus kan er denk ik wel vanuit gaan dat ie kaduuk is. ;w

Of het moet net heel toevallig einde levensduur zijn voor het apparaatje

Echt een inslag dichtbij niks van gehoord hier, dus daar ga ik niet van uit. Wel nu net in het logboek van de router gezien dat tegen 03:00 uur de modem opnieuw is opgestart en rond die tijd ging het wel aardig te keer hier met een paar beste klappers (was er wakker door geworden).

[ Voor 18% gewijzigd door The_Scarabial op 30-04-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Hier knalde vanacht 1 aardlek eruit, weet niet of er een inslag geweest is enkel werden we wakker door het gepiep van de ups-sen die liepen te piepen..., ik heb die om piekspanning tegen te gaan (liever een ups dood als mijn servertjes + netwerk gear).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Is het wel blikseminslag?

Als je switch brak was (lekke condensatoren) dan doet ie het wel zolang ie draait, maar als je 'm of maximaal belast, of opnieuw opstart, houd het op.
Al eens een andere (uiteraard geschikte) voeding geprobeerd?
Wat heb je losgekoppeld?

Je zegt: stroom losgekoppeld. Zaten je netwerkkabels er nog wel in? zo ja, dan kan het natuurlijk nog prima inslaan: Als je een goede inductie hebt op de netwerkkabel frituur je rustig je switch, hoeft ie niet voor aan te staan.

zeker als je de netwerkkabels buitenlangs, of hoog hebt lopen, dan kan dat prima.

Jaren geleden bij een klant gehad. 3x de switch dood. Uiteindelijk bleek dat de netwerkkabels boven de deuren van zijn aanbouw liepen, waarbij dat dus het hoogste geleidende punt was van die hele aanbouw... dat was een hele mooie antenne voor spanningspieken

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 30-04-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanleuven
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 22:28
Bij mij is bij een soortgelijke switch de externe voeding stuk gegaan.
Lampjes brande wel maar werkte niet meer.

Na vervangen van de voeding waren alle problemen opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:28:
Is het wel blikseminslag?

Als je switch brak was (lekke condensatoren) dan doet ie het wel zolang ie draait, maar als je 'm of maximaal belast, of opnieuw opstart, houd het op.
Al eens een andere (uiteraard geschikte) voeding geprobeerd?
Wat heb je losgekoppeld?

Je zegt: stroom losgekoppeld. Zaten je netwerkkabels er nog wel in? zo ja, dan kan het natuurlijk nog prima inslaan: Als je een goede inductie hebt op de netwerkkabel frituur je rustig je switch, hoeft ie niet voor aan te staan.

zeker als je de netwerkkabels buitenlangs, of hoog hebt lopen, dan kan dat prima.

Jaren geleden bij een klant gehad. 3x de switch dood. Uiteindelijk bleek dat de netwerkkabels boven de deuren van zijn aanbouw liepen, waarbij dat dus het hoogste geleidende punt was van die hele aanbouw... dat was een hele mooie antenne voor spanningspieken
Dat eerste, dat was juist de vraag of het kan komen doordat alleen de ethernetkabel nog aangekoppeld zit en de switch er tussenin zit, maar dat kan dus wel zo blijkt.
Dat tweede, nog niet geprobeerd, zal nog eens kijken of ik nog een andere voeding heb liggen. Hoewel ik betwijfel of deze gesneuveld is daargezien deze losgekoppeld was, vannacht.
Dat derde, zie startpost wat losgekoppeld en nog aangekoppeld zit.
Verder loopt er 1 kabel verticaal binnenshuis omhoog van modem naar switch, verder niet, verder lopen de kabels naar de diverse apparaten horizontaal binnenshuis.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Scarabial op 30-04-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat een discussie. Natuurlijk kan een switch op die manier heel stilletjes sneuvelen en andere dingen er om heen niet. Dit hoeft ook niet door een inslag plaats te vinden, tijdens een onweer vinden er voortdurend statische ontladingen plaats waardoor de zwakste schakel in een bepaalde keten de geest geeft. Dat is echt niet ondenkbaar, dat kan zelfs bij ontladingen gebeuren die niet zo heel vlakbij zijn.

Zelf heb ik het nog sterker beleefd, ik had bij een onweer net als deze persoon alle stekkers eruit getrokken, behalve die van de modem omdat ik telefonisch bereikbaar wou zijn. Wel de netwerkverbindingen aan de modem losgehaald. De volgende dag bleek de het internet niet meer te werken, maar de op de modem aangesloten telefoon nog wel. Sterk, maar wel waar!
Meteen Ziggo gebeld en die stuurde vlot een monteur langs die inderdaad een defecte modem constateerde. Maar goed, ik had dus een maar half kapot apparaat.

Nog iets, ik heb een eenvoudige switch in de keten zitten, daar zit helemaal geen resetknop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:59:
Wat een discussie. Natuurlijk kan een switch op die manier heel stilletjes sneuvelen en andere dingen er om heen niet. Dit hoeft ook niet door een inslag plaats te vinden, tijdens een onweer vinden er voortdurend statische ontladingen plaats waardoor de zwakste schakel in een bepaalde keten de geest geeft. Dat is echt niet ondenkbaar, dat kan zelfs bij ontladingen gebeuren die niet zo heel vlakbij zijn.

Zelf heb ik het nog sterker beleefd, ik had bij een onweer net als deze persoon alle stekkers eruit getrokken, behalve die van de modem omdat ik telefonisch bereikbaar wou zijn. Wel de netwerkverbindingen aan de modem losgehaald. De volgende dag bleek de het internet niet meer te werken, maar de op de modem aangesloten telefoon nog wel. Sterk, maar wel waar!
Meteen Ziggo gebeld en die stuurde vlot een monteur langs die inderdaad een defecte modem constateerde. Maar goed, ik had dus een maar half kapot apparaat.

Nog iets, ik heb een eenvoudige switch in de keten zitten, daar zit helemaal geen resetknop op.
haha, nouja discussie, het ging er mij meer om of het mogelijk is door het onweer in de omgeving, maar het blijkt dus van wel (getuige de ervaringsverhalen hier), volgende keren dan toch maar alles echt ontkoppelen, ook de telefoonlijn en de ethernetkabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
denk dat de switch gewoon z'n langste tijd gehad heeft, en die laatste powercycle heeft 'm de das om gedaan. niks te maken met blikseminslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Je krijgt ook niet voor niks overspannings beveiligen voor cai en telefoon kabel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Blikseminslagen en stroomstoringen kunnen door de spanningspieken tot vreemde defecten leiden. Ik heb hier een geval gehad van een PC waar na een stroomstoring alleen de videokaart was overleden. De rest was nog prima....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De SLM2008 is hier berucht om, een simpele google zoekopdracht bevestigt het vermoeden van @peschinl

Schroef dat ding open, vervang de rotte condensatoren en die switch doet het weer.

Ooit zelf meegemaakt met een Dell PowerConnect 2324, 2 jaar uptime, stroom eraf en dood. 1 kleine condensator van 50 cent in de voeding vervangen en switch werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Je hebt niet eens een inslag nodig. Een wolk-wolk ontlading kan al een aardige klap geven (multi net problematiek, met onvoldoende isolatie). ~3 miljoen volt/meter voor bliksem. Op n afstand vang je dan potentieel honderden, al dan niet duizenden volts (per meter kabel) verschil tussen elektriciteit en ethernet (als cat5e kabels een andere route lopen dan stroom, dan vang je meer). Je hebt niet specifiek een piek nodig op elektra, potentiaalverschil door EMI tussen de 2 (elektrische) netwerken (elektra en ethernet) is voldoende.

Mijn buren hadden een direct-hit op een buitenlamp (op stenen paal/muur, met granieten tegel: totaal versplinterd). Bij mij was er genoeg apparatuur defect: 4 poorten op mijn networkswitch, een onboard NIC, aantal PCI NIC's gefrituurd. hele media-hoek, etc.

Ik heb geen zin om stekkers los te trekken bij onweer. Ik heb nu glasvezel tussen mijn meterkast, bureau en rack (3 goedkope switches, SPF modules kosten ~5 euro/stuk, singlemode fiber kost ook niets). Houd alleen korte koperen (cat5/cat6) kabels over, die vangen minder stroom (i.v.m. minder volt/meter) bij ontladingen.

In industriële (en commerciele/office) toepassingen zie ik ook niemand rennen om stekkers los te trekken. Daar hangt (als het goed is) overal glasvezel (i.v.m. EMI van zware motoren, lasapparatuur, etc). Wat meteen onweer problematiek oplost (als "bijwerking").

edit:
_JGC_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 00:58:
De SLM2008 is hier berucht om, een simpele google zoekopdracht bevestigt het vermoeden van @peschinl
Dat kan natuurlijk ook nog ja. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 01-05-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 21:09
Ik moet zeggen dat ik dit soort dingen ook wel is heb gehad met bepaalde switches. Niet door onweer maar wel het spontaan weigeren van dienst. Het waren wel Netgear switches. Soms lijken ze gewoon te weigeren. Zal je niet veel aan hebben dit, maar het lijkt me sterk dat alleen je switch niet meer werkt na onweer en de rest wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Mickey77

Allround ICT-er

Een of twee jaar terug is een oud modem overleden bij stevig onweer, door een inslag zeer vlakbij. Alles daarachter (NASSEN en switches) vielen uit door de stroomuitval maar deden het nog prima. Anders dan bij jou, maar het is niet heel gek dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit is een heel normaal fenomeen bij apparatuur die altijd aan staan en ineens een herstart niet overleven. Ze zijn gewoon oud en versleten. Kans dat het iets met bliksem te maken heeft acht ik nihil, vanwege het simpele feit dat de stroom eraf was en dus losgekoppelt van het net. Een inductie spanning op je netwerk kabels had je bemerkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Werkt de poort van je modem waar je switch op zit nog wel?

Recent ook blikseminslag gehad, 1 poort op modem stuk (waar switch op zit) en achterliggende switch ook stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Als de bliksem in de buurt inslaat, honderd meter, tweehonderd meter, dan kan dat zeker apparatuur beschadigen. Het hangt heel erg af van de samenstelling van de bodem en hoe de kabels liggen. Ik zou willen zeggen, afschrijven die handel en een nieuwe neerzetten.

Als alles was losgekoppeld dan had je waarschijnlijk geen problemen gehad. Maar het is inderdaad ook wel een gedoe om bij iedere onweersbui werkelijk elke stekker los te trekken. En wat gebeurt er als je niet thuis bent?

Een goede overspanningsbeveiliging is daarom ook aan te raden als je in een gebied woont waar het met enige regelmatig bliksemt. Om te beginnen op de 230 Volt lijnen. Ga dan wel voor het goede spul en niet voor die cheap rommel. Bekijk de specificaties hoeveel 'kA' Kilo Ampère de beveiliging kan hebben. Een 13 kA tussenstekker is doorgaans afdoende. Bijvoorbeeld de APC PM1W. Alles minder dan dat, bijvoorbeeld 2.5 kA, 4.5 kA of 7.5 kA voldoet naar mijn mening niet. Nog beter is het om een 40 kA module in je meterkast te monteren.

Wat betreft datalijnen is het zeker aan te raden om daar iets tussen te zetten. Je zult jezelf moeten afvragen hoeveel aders van de datakabel er in gebruik zijn. Bij een xDSL zijn dat de middelste twee aders, pennen 4 en 5. Dan volstaat in beginsel een tussenstekker met beveiliging voor een telefoonlijn. Heb je een lange ethernet kabel lopen tussen een schuur en garage dan doe je er goed aan om te overwegen ook deze apart te beveiligen. In dat geval zul je een datapoort moeten hebben die alle acht de pennen van een RJ45 stekker beveiligd tegen overspanning. Er zijn patchbays die dit als optie hebben. Je kunt ook kiezen voor een losse unit zoal bijvoorbeeld de APC PNet1Gb. Naast het merk APC zijn er nog andere merken zoals Brennenstuhl, Finder, Phoenix Contact en ABB voor het grotere werk. Wil je helemaal zeker zitten met betrekking tot je extern binnenkomende dataverbinding zoek dan een unit die een beveiliging heeft tot 10 kA. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 17:20
Het waren ook beste knallen die onweersbui ben er een paar keer wakker van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De switch kan inderdaad op meerdere manieren defect zijn geraakt, bijv door statische ontladingen die opgepikt zijn door netwerkkabels, door pieken op het stroomnetwerk, door ouderdom of door overspanning die via het modem is doorgegeven.

Wat je nog niet hebt genoemd: waar zit het modem op aangesloten? ADSL via koper, kabel, glasvezel?
Hier is het een tijd geleden op de telefoonlijn ingeslagen. ADSL splitter was doorgefikt, modem werkte nog gewoon en de switch achter het modem had één defecte poort. Een blikseminslag kan ook indirect rare dingen doen.
(Buurman had overigens minder geluk: ADSL splitter uit elkaar geklapt, modem dood en pc dood)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Modem en PC doen het gewoon, de switch niet meer. Als switch gefrituurd zou zijn door blikseminslag zou modem ook niet meer leven.

Dit is gewoon ouderdom van electronica die nooit iets hoeft te doen maar wel warm wordt. In de voeding van die switch zitten condensatoren die de spanning tijdens het starten moeten stabiliseren. Dingen zijn rot door de warmte en nu je ze nodig hebt bij inschakelen doen ze hun werk niet meer en blijft de switch dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Als de poort van de switch waarop het modem is aangesloten defect is maar het modem zelf werk nog wel dan kun je er donder op zeggen dat het modem er binnenkort ook spontaan mee ophoudt. Een kwestie van tijd. Het heeft een tik gehad, dus vervangen die boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:12:
Modem en PC doen het gewoon, de switch niet meer. Als switch gefrituurd zou zijn door blikseminslag zou modem ook niet meer leven.

Dit is gewoon ouderdom van electronica die nooit iets hoeft te doen maar wel warm wordt. In de voeding van die switch zitten condensatoren die de spanning tijdens het starten moeten stabiliseren. Dingen zijn rot door de warmte en nu je ze nodig hebt bij inschakelen doen ze hun werk niet meer en blijft de switch dood.
Waarom noem je in verband met die condensatoren alleen maar het starten/inschakelen? Ze zijn toch sowieso essentieel voor de werking. Er kan trouwens eenvoudig door statische lading van alles sneuvelen, onnodig om speciaal die condensatoren op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Techneut schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:23:
[...]
Waarom noem je in verband met die condensatoren alleen maar het starten/inschakelen? Ze zijn toch sowieso essentieel voor de werking. Er kan trouwens eenvoudig door statische lading van alles sneuvelen, onnodig om speciaal die condensatoren op te noemen.
De PowerConnect 2324 die ik had die niet meer wilde starten had 1 condensator die benodigd was bij het inschakelen van de voeding, die brandt in 2 jaar tijd gewoon stilletjes op door de warmte zonder dat je iets merkt en als je hem nodig hebt na stroomuitval komt de switch niet meer op.

De SLM2008 is een kleinere switch met externe voeding. Naast dat die voedingen wel eens stuk willen gaan (kan je testen met een andere 12V 1A adapter), gaan de switches ook bij bosjes heen:
https://www.amazon.com/Ci...roduct-reviews/B000RO7H1O

Niks blikseminslag, gewoon een gare switch die het nog flink lang heeft uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Laat ik je dit als antwoord geven:
Versta me goed, het is best mogelijk met wat jij zegt met dat exemplaar. Maar als dat schering en inslag is voor dat fabricaat of specifiek dat type, dan is het ronduit een waardeloze prul, ik ben het beslist anders gewend en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Jij bent trouwens wel de enige die met dit specifieke exemplaar op de proppen komt. Topic starter noemde die beslist niet.

Bij bosjes heen gaan? Heb je daar bronnen van? Ik niet, ik ken ze alleen maar die heel veel jaren meegaan inclusief de doorgaans losse voedingen ervan. Ik vind dat hij het helemaal niet wat je noemt het nog flink lang heeft uitgehouden. Niks bliksem inslag? Een nog al stellige uitspraak vind ik. Misschien beschik jij over een glazen bol, ik helaas niet. Maar als jouw glazen bol gelijk heeft dan moet het toeval zijn vlak na een onweer. Maar dan wel een heel bijzonder toeval. Maar goed, alles kan, maar dat sluit een andere mogelijke oorzaak niet uit,

Die link die je plaatst zeggen hierover niets, dus wat bedoel je daarmee? Reviews op dergelijke sites kijk ik zelden naar, omdat die vaak verzonnen zijn.

Edit:
ik zie inderdaad ook negatieve reviews. Tja, dat lijkt de eerste alinea van mij te bevestigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 01-05-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lees de link eens door en trek je conclusies. Er zijn meerdere reviews die uitval bij bosjes omschrijven, ook na RMA. Enige positieve van dat ding is 5 jaar garantie en de soepele omruilregeling van Cisco, maar als je 3x geruild hebt is dat ook niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
rdfeij schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:10:
Werkt de poort van je modem waar je switch op zit nog wel?

Recent ook blikseminslag gehad, 1 poort op modem stuk (waar switch op zit) en achterliggende switch ook stuk.
ja, want die zit nu rechtstreeks op de desktop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_JGC_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:52:
Lees de link eens door en trek je conclusies. Er zijn meerdere reviews die uitval bij bosjes omschrijven, ook na RMA. Enige positieve van dat ding is 5 jaar garantie en de soepele omruilregeling van Cisco, maar als je 3x geruild hebt is dat ook niet meer zo.
Hoe groot acht je de kans dat een verder normaal werkende switch uit brakheid het loodje legt in dezelfde nacht als een zware onweersbui?

Occam's scheermes zegt dat je het ontbreken van verband zelf verzonnen hebt. Zwaar onweer, apparatuur defect: direct verband. TS: als je inboedelverzekering het dekt: gewoon claimen en vervangen. Na blikseminslag is apparatuur nooit meer te vertrouwen.

Overigens: mijn overburen hebben ook eens blikseminslag gehad. Op het dak door de dakvorsten heen. De nok (de balk die de rug van het dak vormt) was deels geëxplodeerd. Dak ontzet. Vervolgens is de ontlading door de cv-ketel heen overgesprongen op de leidingen van CV en water. Die zijn over grote delen verdampt en die explosie heeft gaten in de betonnen vloeren en wanden achter gelaten. De tweede puls van de ontlading is via het stopcontact in het leidingnet terecht gekomen. De explosies van verdampend koper heeft op een aantal plekken het plafond opengescheurd, en de ontlading heeft ieder elektrisch apparaat in huis vernield. Zelfs gloeilampen die niet aan stonden zijn geëxplodeerd.

Dat was van huis naar slooprijpe bouwval in een halve seconde.

Gelukkig was het in de zomer en sliepen ze op een camping een uurtje fietsen verderop, dus geen letsel.

Huis is afgebroken tot casco en herbouwd, en ze hebben een jaar ergens anders gewoond.

Deze SLM2008 karmakeizer zegt dat TS best mazzel heeft gehad :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Blikseminslag zonder enig spoor en slechts 1 apparaat dood, alles in huis, ook spul wat op dat ding aangesloten zat met koperkabels, werkt nog...

Schroef dat ding eerst maar eens open, 10 tegen 1 dat er bolle elco's in zitten.

En dan de vraag: waarom werkte het met die bolle elco's wel tot de stroom eraf ging: het is een goedkope managed switch. Dat is over het algemeen gewoon een zelfstandige switch module met een extra SoC die dat ding beheert en configureert. SoC boot niet, switch krijgt geen config, ding is dood met brandende power led. Kans is groot dat de switch zelf al een tijd niet meer te beheren was, maar als je niks hoeft te configureren merk je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

burne schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:22:
Overigens: mijn overburen ...
Oef, klinkt alsof ik (en mijn buren) dan van geluk kunnen spreken bij "mijn inslag" (zie boven, indirecte inslag op buitenlamp). Best dramatisch zo'n directe inslag! Dat moet een enorme knal zijn geweest! Waren er mensen thuis?! :/

Ik zat op mijn werk toen het thuis insloeg, ~3km afstand, dat was een flinke knal (en qua bewolking: heb het nog nooit zo donker gezien overdag, het leek wel nacht, heel vreemd).

Geef mij maar wolk-wolk ontladingen, daar kan je nog iets tegen beginnen.

Ik blijf het twijfelachtig vinden of het de switch zelf was, of het onweer. Ik denk het laatste. Pak je multimeter. ;)
Schroef de switch eens open en kijk naar defecten: Gesprongen IC's / FET's. En meteen naar bolle/lekkende caps kijken. Al zeggen bolle caps niets (behalve heel/stuk): Als er een spanningspiek was dan kunnen ze daardoor geploft zijn. Kijk vooral rond de voeding-ingang naar onboard voltage regulators, etc.
TS: als je inboedelverzekering het dekt: gewoon claimen en vervangen.
Idd. Al is er bij mij wel een verzekerings-mannetje langsgekomen i.v.m de schaal van schade (meerdere huizen).

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 02-05-2018 00:04 . Reden: ubb fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zeg..

Ik heb 2005 aan de lijn. Dat verhaal is inmiddels oud genoeg om tietjes te krijgen, en zowel Rubycon als Luminous Town Electric Company willen dat het nu eens stopt.

Wat vertel ik ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sorry, maar bolle elco's is echt niet alleen 2005. Ik kom tegenwoordig nog steeds hardware tegen met bolle elco's. En dan niet omdat het immitatie zooi is op basis van gestolen formule, maar omdat de fabrikant elco's gebruikt die de temperaturen in zo'n apparaat niet 24/7 kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was vast geen Nippon Chemi-Non, anders werkte het nog (net als een handje vol andere vendors). ;)

Beetje ontopic: We want PCB pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 13:14

Garyu

WW

burne schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:47:
[...]

Zeg..

Ik heb 2005 aan de lijn. Dat verhaal is inmiddels oud genoeg om tietjes te krijgen, en zowel Rubycon als Luminous Town Electric Company willen dat het nu eens stopt.

Wat vertel ik ze?
Het hoeft natuurlijk niet een elco te zijn terwijl de rest van het verhaal gewoon nog klopt. Het kan prima zijn dat de switch de simpele power off/on cycle niet overleefd heeft, omdat de hardware op het einde van zijn levensduur zit. Daar hoeft de bliksem echt niet voor in te slaan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Garyu schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:05:
Het kan prima zijn dat de switch de simpele power off/on cycle niet overleefd heeft, omdat de hardware op het einde van zijn levensduur zit. Daar hoeft de bliksem echt niet voor in te slaan.
Alleen: als de switch faalt in de nacht van een zware onweersbui lijkt een verband me toch wel aannemelijk.

Een dag eerder of een dag later zijn net zo waarschijnlijk als er geen verband met het onweer is, en gek genoeg is ondanks dat de switch niet een dag eerder of een dag later gefaald.

Je zou bijna gaan denken dat er een causaal verband is tussen falen van elektronica en onweer.

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Switch zelf zat niet aan de stroom maar was verbonden met een modem dat dat wel was. Lijkt me heel sterk dat switch doodgaat door blikseminslag terwijl modem nog gewoon werkt. Daarnaast wordt het probleem van brandende powerled en verder dode switch wel vaker beschreven voor dit model.

Je geeft zelf al voorbeeld van wat een blikseminslag kan doen, ik heb hier ook wel foto's voorbij zien komen van CV ketels die van de muur geknald zijn en telefoonlijnen met zwarte strepen over de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_JGC_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:32:
Lijkt me heel sterk dat switch doodgaat door blikseminslag
:F

Ik geef het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@burne Het komt helaas (té) vaak voor dat een klant niet wil dat alles op één locatie ineens vervangen gaat worden (én vaak ook gewoon op de verzekering verhaald kan worden). Ik heb vanochtend nog een, inmiddels derde, edge switch uit een stack van 4 kunnen vervangen waar ± 3 weken geleden de bliksem de éérste switch op die locatie naar "de bliksem" geholpen had |:(

Voor alle andere hier: Die "rommel" is ná zo'n spanningspiek écht niet meer betrouwbaar en kost je qua onderhoud op locatie alsnog een (extra) kapitaal!!

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 02-05-2018 01:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:16
burne schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:11:
[...]

Alleen: als de switch faalt in de nacht van een zware onweersbui lijkt een verband me toch wel aannemelijk.
Er zijn hier toch twee dingen gebeurd die dit veroorzaakt kunnen hebben? Ja, het was een nacht waarin het onweerde, maar TS geeft zelf aan dat hij de switch van de stroom heeft gehaald voor het onweer. Dan kan het probleem toch nog steeds een brakke voeding zijn die het heeft begeven.

Als TS de switch gewoon had laten draaien en deze was stuk na het onweer heb je gelijk en is dat waarschijnlijk ook de onweer die het veroorzaakte. Maar in dit geval is er nog een mogelijke "trigger", het uittrekken en opnieuw insteken van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:44
wimmel_1 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 01:12:
Voor alle andere hier: Die "rommel" is ná zo'n spanningspiek écht niet meer betrouwbaar en kost je qua onderhoud op locatie alsnog een (extra) kapitaal!!
Helaas is dit gevolgschade en meestal uitgesloten.

Zo kregen wij vaak een paar weken na noodweer een hoop vage klachten waarbij het compleet vervangen van de apparatuur de enige oplossing leek te zijn.

edit: Varierend tussen switches, routers en firewalls.
Verder ook wel eens 2 Cisco C6509 gehad die onder water stond en gewoon door draaiden alsof er niks aan de hand was. Dit waren DC powered dozen.

[ Voor 17% gewijzigd door Uberprutser op 02-05-2018 08:52 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

_JGC_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:32:
Lijkt me heel sterk dat switch doodgaat door blikseminslag terwijl modem nog gewoon werkt.
Dat het modem werkt zegt niets, die zijde van de kabel kan onder de 1500 volt zijn gebleven (t.o.v. het modem).

Als je een switch neerlegt met 2 langere ethernetkabels (en verder nergens mee verbonden, geen devices/power), heb je daar een mooie (hoogOhmige) antenne:
code:
1
10 meter cat5 <--> switch <--> 10 meter cat5
Het bovenstaand scenario kan de switch slopen tijdens onweer.

Zodra het voltage boven de isolatiewaarde uitkomt (poort naar poort door 2 transformers) kan het ook naar verbonden devices (dan moet het dus 3~4x de 1500 volt overbruggen, 4x1500=6000 volt om PC<->switch<->PC te slopen (4 transformers).
Daarnaast wordt het probleem van brandende powerled en verder dode switch wel vaker beschreven voor dit model.
Er is slechts 1500 volt nodig vanaf 1 kabel om bij de "network switch IC" te komem en deze te slopen! Het voltage is waarschijnlijk beneden de 3000 volt gebleven, anders was er meer netwerkapparatuur gesloopt.
Of net wat het voltage is van de implementatie. Ik ga uit van 1500v, maar tja... De ene switch doet 1500v, de ander 2.4 / 4kV.

Dat aangesloten devices nog werken kan betekenen dat het voltage op uiteinde van ethernet (t.o.v. elektra, de PC) onder de 1500v is gebleven. Mogelijk omdat elektra niet verbonden was. Of de PC NIC had voldoende class Y capacitors om de tik op te vangen.

https://pes-spdc.org/syst..._ethernet_cables-rev3.pdf
Figure 8, 9. En die PDF heeft het niet eens over multi-net problematiek (power v.s. dsl/ethernet/coax/...).

Inductie door een wolk-wolk ontlading kan al genoeg slopen. Beetje lange kabels en je zit al snel op een KV. Ontlading dichtbij / boven je huis kan genoeg zijn om apparatuur te slopen.

Het is mogelijk dat de switch-IC geraakt is door overvoltage/EMI, terwijl de power-led (en voedingsgedeelte op de PCB) nog functioneren. Als het bij "ontlading" (vanaf de IC) zowel de plus als ground naar +5000v gooit, is het potentiaalverschil 0 op het voedingsgedeelte, en kan de power-led nog functioneren.

Ik wacht nogsteeds op pics van de PCB! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Topicstarter
Net even de switch losgeschroefd, geen bolle elco's of andere gekkigheid te zien aan de bovenkant printplaat. Op de achterkant wel 1 verdacht zwart soldeerpuntje en een paar soldeerpuntjes met corrosie.
iig een nieuwe switch besteld, de switch had iig geen schuld, want heeft volgens mij iets van 8 jaar continu gedraaid, geen id of dat lang is.
andere adapter nog niet geprobeerd, heb geen goede adapter liggen volgensmij

hier nog paar foto's (lastig om er op de juiste plek van de printplaat scherp te krijgen :S):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RS0M3DfQmYknTWIGi9SzTKhw/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hgXD6USfmM5HtHh5hBK7vRUP/thumb.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door The_Scarabial op 02-05-2018 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ziet er netjes uit (beetje prut uit productieprocess, maar dat is normaal). Je zou met een multimeter die ATMEL (8pin IC, op PCB genoemd "U7", links van de CPU) kunnen controleren op voedingspanning (zie pdf/datasheet).
En misschien een serial port (boven, J4, JTAG?!) waar je mogelijk het bootprocess kan zien.

Ik zie geen serieuze overvoltage protection op de voeding ingang.

Valt op dit moment lastig te bewijzen of het 't design is, of onweer. Een ding is zeker: stuk is stuk. ;)
Pagina: 1