Vloerverwarming infrezen + omegaplaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klusserke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02-2024
Allen,

Graag jullie advies en mening! Ik heb net een huis gekocht waar op de gehele onderverdieping een oude tegelvloer ligt. De tegels liggen in de cement en zijn dus niet 123 te verwijderen. Dikte tegel + cement = 4cm en dus wat weinig ruimte om iets anders te gaan proberen. Bovenop de tegels kan ik nog zo'n kleine 3cm omhoog gaan. Nu wil ik hier graag vloerverwarming in gaan frezen als hoofdverwarming (10 cm H.o.H, 16mm buizen). Nu zit ik eraan te denken om op de rechte stukken omegaplaten (aluminium) te leggen en daar de verwarmingsbuizen in te leggen om de warmte distributie te verbeteren. Over deze omegaplaten een laagje egalisatiemiddel om het geheel vlak te krijgen. Hier komt vervolgens parket op te liggen. Heeft iemand van jullie ervaringen met dit soort systemen (infrezen + omega platen)? In de bochten kan ik dus geen omega platen leggen..

Bedankt!

Gr. Tom

Alle reacties

Verwijderd

Ik zou je (iedereen) willen adviseren om ten minste 25mm aan dekvloer bovenop je leidingen te leggen, 28mm indien je een toplaag of machinaal gevlinderde vloer legt.

Als je geen complete dekvloer laat leggen kun je de buizen in laten frezen en dicht smeren, met in jouw geval flexibele tegellijm. Advies bij o.a. PVC, Parket, Laminaat of gietvloer. Met name bij PVC is het aan te raden om de vloer daarna nog te egaliseren, daar heb je echter ook "folie" voor op rol.
Vergeet niet om alles in te smeren met hechtingsmiddel, zeker je (gladde) tegels met daarvoor bestemd hechtingsmiddel insmeren voor een goede hechting van een eventueel egaliserende laag.

In de NEN 2741 staat dit beschreven:
Indien in de dekvloer leidingen of buizen worden aangebracht moet de dikte van de cementdekvloer boven deze leidingen en/of buizen tenminste 25 mm bedragen. Bij cementdekvloeren met een toplaag of machinaal gevlinderd moet de totale dekking boven de leidingen tenminste 28 mm zijn.

De profielen zou ik persoonlijk achterwege laten, dat is meer omdat ik dit zelf eigenlijk nooit ben tegen gekomen.

Verwijderd

Tegels in cement heb je met een fatsoenlijk (gehuurde) sloophamer er in een paar uur uit. Je bent langer bezig met ruimen als met slopen.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Klusserke schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:15:
De tegels liggen in de cement en zijn dus niet 123 te verwijderen
Die rag je er zo uit hoor.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Klusserke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02-2024
Bedankt voor de adviezen! Als ik de vloer er uithaal moet ik wat overblijft egaliseren/opschuren toch? En heb ik dan aan 5,5cm genoeg voor een goed vloerverwarming systeem, incl. isoleren kruipruimte?

Mocht ik toch kiezen voor infrezen, moet er dan nog een egalisatielaag op de buizen alvorens parket erop te plaatsen?

Bedankt!