Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn LG tv stuurt al mijn kijkgedrag door, is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:

• CaptainCapslock
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10 08:25
Hi,

Vandaag kwam mijn TV met de melding dat ik twee sets aan voorwaarden moet accepteren en anders mag ik niet meer Netflixen van LG. Uit verveling heb ik de voorwaarden doorgelezen.

Hierin staat onder andere dat
  • LG de gebruiksovereenkomsten mag beëindigen ongeacht de reden, waaronder de gevallen waarin wij (LG) van mening zijn dat de services of delen daarvan aan u of aan ons of samen met ons niet langer commercieel haalbaar zijn. Betekent dit dat LG met een klik op de knop alle smart-tv functionaliteiten kan beëindigen omdat zij vinden dat het commercieel gezien beter is?
  • LG ontvangt direct gegevens in de categorie apparaat gegevens: Apparaat gegevens van randapparatuur inclusief IP adressen en mac adressen, postcode en landcode
  • LG ontvangt direct gegevens in de categorie kijkgedrag: Interacties met programma inhoud, livetv films en video on demand. Naam van het bekeken kanaal, naam van het programma, opdrachten die zijn gegeven tijdens het kijken, bijvoorbeeld afspelen, stopen onderbreken enz, de duur van het bekeken programma.
  • LG ontvangt direct basis gegevens. Dit zijn alle menu items waar op wordt geklikt en de apps die worden gebruikt, welke kanalen er beschikbaar zijn en alle externe apparaten die verbonden zijn met de TV.
  • Als je een LG account hebt, worden deze gegevens ook verbonden aan alle persoonlijke gegevens die bij je lidmaatschap horen
Dit zijn toch bizarre voorwaarden om de TV te kunnen gebruiken? Of ben ik gewoon heel naïef?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:19
Dit gebeurd volgens mij al jaren en zijn ook al klachten over geweest bij bijvoorbeeld Blu-ray spelers welke ineens smart functies niet meer had of delen daarvan.

Denk dat de reden was omdat het onderhoud van de software en updates voor de apps voor die toestellen gewoon te duur wordt. Geen idee overigens wat er uit is gekomen, maar verwacht dat ze allemaal wel zoiets in die voorwaarden hebben staan.

Daarnaast is het inderdaad wel erg veel wat er in staat. Enige wat je dan kan doen, met verlies van je smart functies is internet niet instellen. Of, uitzoeken welke poorten of welke adressen hij contact mee maakt voor die gegevens en dat dan blokkeren in je router.

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:10
Als het je niet zint dan niet gebruiken.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:15

Yucon

*broem*

Dat uitschakelen is in zoverre iets voor te zeggen dat je moeilijk kunt eisen dat ze hem 25 jaar lang ondersteunen. Deel twee van de overeenkomst is wel ronduit bizar. Maar bekijk het positief; staat er ook dat je hem terug mag brengen als je het weigert?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien kan je er een firewall tussen zetten die al het verkeer naar lg blokkeert, en wellicht blijft netflix het dan wel doen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of ben ik gewoon heel naïef?
Ja...

Heb je de kleine letters van een dienst als Twitter, Xbox Live, NetFLix, Videoland, KPN, Hotmail, whatever gelezen? Als ze er geen zin meer in hebben, mogen ze eenzijdig de stekker eruit trekken. En waarom noem ik zowel betaalde als gratis diensten? Omdat beiden dit kunnen en mogen doen.

Just my 2 cents; elke Terms of Service en User Agreement van de afgelopen jaren, komt voor 98% op hetzelfde neer en de overige 2% is puur de datum, bedrijfsnaam, eventueel produkt en gelokaliseerde wettelijke bepalingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:24

Major_ton

Shoot!

Ik snap het probleem met dit soort 'gebruikersvoorwaarden' nooit echt. Wat maakt het nou uit dat LG een database bijhoudt van de handelingen die men op hun TV toepast. Het is echt niet zo dat er voor elke kijker iemand aan de andere kant van internetlijn zit mee te kijken met wat jij doet. Er worden gewoon arbitraire zaken bijgehouden in een database wat een fabrikant helpt om in te zien hoe er met hun product wordt omgegaan. Op basis hiervan worden toekomstige producten en software aangepast aan de manier waarop consumenten hun toestel gebruiken. LG is een elektronica fabrikant, niet de KGB.

Some infinities are bigger than others.

• CaptainCapslock
@Major_ton het voelt toch een beetje gek dat ze willen bijhouden welke programma's er worden gekeken. Dat gaat toch niets verbeteren?

Ik had graag een optie gezien om het uit te zetten.

Echter nu als je dat doet mag je niets meer met je TV

• MAX3400

MAX3400

CaptainCapslock schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:13:
@Major_ton het voelt toch een beetje gek dat ze willen bijhouden welke programma's er worden gekeken. Dat gaat toch niets verbeteren?
Want jij kijkt direct met de kabel in de TV of heb je een losse decoder?

Maar, niets verbeteren? Stel nou, he stel, dat LG kan detecteren welke zender hun logo waar heeft staan en in welke intensiteit? Zou het dan niet heeeeel handig zijn dat LG een algoritme in de volgende firmware propt die beter/vaker een pixel-shift doet tegen inbranden?

Of je kijkt via een CI-slot en de EPG loopt constant 3 minuten naast de daadwerkelijke uitzending? Stel nou, he stel, dat LG dit kan detecteren en fixen? Jij geen gedoe meer met inprogrammeren, je kan altijd kijken/zitten wanneer iets gebeurt.

Iets zegt met dat je in de privacy-modus springt in plaats van na te denken wat er allemaal (theoretisch) zou kunnen met dit soort detecties. Maar ik mis even de schriftelijke verklaring die je bij LG Nederland hebt opgevraagd hierover en/of jouw verzet daartegen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is pas naïef. LG verkoopt die data gewoon aan de hoogste bieder. Dat ze er zelf details uit kunnen halen is mooi meegenomen maar we leven nu in de tijd van de Big Data.

Ik ben het volledig met TS eens dat dit een belachelijke voorwaarde is. Ik zou de TV in ieder geval niet gebruiken (en koop sowieso geen SmartTV om deze redenen).

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 30-04-2018 22:23 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• MAX3400

MAX3400

Room42 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:21:
Dat is pas naïef. LG verkoopt die data gewoon aan de hoogste bieder. Dat ze er zelf details uit kunnen halen is mooi meegenomen maar we leven nu in de tijd van de Big Data.
Naief of niet; dat geldt ook voor dat constante doemdenken dat je data door alles en iedereen maar 18909x per dag verkocht wordt.

Of mijn vorige aanname waarheid heefr, dat mag je inderdaad betwijfelen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De smart-tv is precies om deze redenen hier niet aangesloten op het internet.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Room42
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:25:
[...]

Naief of niet; dat geldt ook voor dat constante doemdenken dat je data door alles en iedereen maar 18909x per dag verkocht wordt.

Of mijn vorige aanname waarheid heefr, dat mag je inderdaad betwijfelen
Eens. Maar we moeten elkaar wel een beetje in evenwicht houden, natuurlijk :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Major_ton schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:21:
Ik snap het probleem met dit soort 'gebruikersvoorwaarden' nooit echt. Wat maakt het nou uit dat LG een database bijhoudt van de handelingen die men op hun TV toepast.
Ik dacht al, wanneer zal het "ik heb niets te verbergen" argument voorbij komen. Natuurlijk maakt dat uit. Er lijkt simpelweg geen duidelijke reden dat LG deze informatie wil verzamelen waarbij ze blijkbaar niet aangeven waarvoor dit is (de toepassing die jij noemt lijkt daarmee slechts een aanname), hoe ze deze gegevens beschermen, hoe ze deze gegevens verwerken en wat het bewaartermijn is. Wordt de data gecrosslinked met andere data, verkocht wellicht? Juist door een "wat maakt het nu uit" houding aan te nemen zorg je voor een glijdende schaal waarbij je meer en meer privacy inlevert. Hiernaast, kun je de tv nog gebruiken zonder akkoord te gaan en zijn deze voorwaarden voor aanschaf duidelijk?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-11 14:04
Ik vind een programma onthouden nog vrij onschuldig eigenlijk. En zie ook wel nuttige toepassingen.
Doorsturen van gegevens is veel erger:
https://www.consumerrepor...art-tv-snooping-features/

[ Voor 88% gewijzigd door WEBGAMING op 30-04-2018 23:00 ]

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hier staan een paar posts met uitleg hoe het netwerkverkeer naar LG kan worden tegengehouden:
Puck in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

• CaptainCapslock
Bor schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:29:
[...]

Ik dacht al, wanneer zal het "ik heb niets te verbergen" argument voorbij komen. Natuurlijk maakt dat uit. Er lijkt simpelweg geen duidelijke reden dat LG deze informatie wil verzamelen waarbij ze blijkbaar niet aangeven waarvoor dit is (de toepassing die jij noemt lijkt daarmee slechts een aanname), hoe ze deze gegevens beschermen, hoe ze deze gegevens verwerken en wat het bewaartermijn is. Wordt de data gecrosslinked met andere data, verkocht wellicht? Juist door een "wat maakt het nu uit" houding aan te nemen zorg je voor een glijdende schaal waarbij je meer en meer privacy inlevert. Hiernaast, kun je de tv nog gebruiken zonder akkoord te gaan en zijn deze voorwaarden voor aanschaf duidelijk?
Dat is nog veel mooier: Er staat dat ze de data beschermen op een manier die commercieel gewenst is.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:14

P_Tingen

omdat het KAN

Is LG niet verplicht dit te melden in verband met de GDPR?

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

P_Tingen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:55:
Is LG niet verplicht dit te melden in verband met de GDPR?
De AVG (waarom wordt GDPR zoveel in het Nederlands gebruikt?) verplicht een verantwoordelijke in een privacyverklaring in heldere en simpel taal te melden wat die allemaal met je persoonsgegevens doet, waarom en hoe lang.

Als dit persoonsgegevens betreft dan is het nog niet helemaal helder met dat stukje tekst uit TS. Ik zou hier niet meteen aan de AVG denken als reden voor dat bericht.

De voorwaarden zijn niet zozeer bizar, maar gewoon redelijk onduidelijk.Dan krijg je vanzelf mensen die er van alles achter zoeken of het allemaal wel mee vinden vallen, maar eerlijk gezegd is het mij niet duidelijk wat LG nou precies wil zeggen.

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zelf heb ik ervoor gezorgd dat mijn LG TV ook mijn pi-hole als DNS server gebruikt. Deze blokkeert alle DNS requests voor analytics/ads op de TV.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:02:
[...]

De AVG (waarom wordt GDPR zoveel in het Nederlands gebruikt?) verplicht een verantwoordelijke in een privacyverklaring in heldere en simpel taal te melden wat die allemaal met je persoonsgegevens doet, waarom en hoe lang.

Als dit persoonsgegevens betreft dan is het nog niet helemaal helder met dat stukje tekst uit TS. Ik zou hier niet meteen aan de AVG denken als reden voor dat bericht.
Alleen al de combinatie van gebruiksdata met een IP-adres maakt toch dat dit voor de AVG persoonsgegevens zijn?

Verwijderd

Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:25:
[...]
Alleen al de combinatie van gebruiksdata met een IP-adres maakt toch dat dit voor de AVG persoonsgegevens zijn?
Ja een (ook dynamisch) IP-adres is een persoonsgegeven (of kan dit zijn).
Dat maakt dat stukje tekst van LG nog geen voortvloeisel uit de AVG en helder is het helemaal niet --> dus geen goede privacyverklaring.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Major_ton schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:21:
Ik snap het probleem met dit soort 'gebruikersvoorwaarden' nooit echt. Wat maakt het nou uit dat LG een database bijhoudt van de handelingen die men op hun TV toepast. Het is echt niet zo dat er voor elke kijker iemand aan de andere kant van internetlijn zit mee te kijken met wat jij doet. Er worden gewoon arbitraire zaken bijgehouden in een database wat een fabrikant helpt om in te zien hoe er met hun product wordt omgegaan. Op basis hiervan worden toekomstige producten en software aangepast aan de manier waarop consumenten hun toestel gebruiken. LG is een elektronica fabrikant, niet de KGB.
Ik snap het probleem wél. Het voelt raar en waarom zou je het willen? Wat is het voordeel voor de gebruiker?
Die weet zelf toch al weet 'ie kijkt/keek (evt. alzheimer-patiënten laten we buiten beschouwing ;))

Nadeel: er worden nóg meer gegevens over je verzameld, verwerkt en mogelijk doorgespeeld/doorverkocht naar partijen waar je geen contract mee hebt en die je niet kent/vertrouwt.

Even in het extreme trekken ter verduidelijking: je kijkt graag auto-programma's en over tig jaar komt er een extreem groene partij aan de macht die meer regeert zoals een dictatoriaal regime dan als een democratie (alhoewel het verschil kleiner en kleiner wordt met het gedrag van Rutte & co :+ ).

Zij starten een hetze tegen autobezitters én -liefhebbers, en vinden die gegevens in o.a. de LG-database.
Hoppakee, afvoeren en tegen de muur ;)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-11 23:17
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:39:
[...]

Ja een (ook dynamisch) IP-adres is een persoonsgegeven (of kan dit zijn).
Dat maakt dat stukje tekst van LG nog geen voortvloeisel uit de AVG en helder is het helemaal niet --> dus geen goede privacyverklaring.
Dus dat houdt in dat je bij LG een verzoek kan doen over welke dat ze allemaal verzameld hebben voor een specifiek IP adres?

Verwijderd

pacificocean schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Dus dat houdt in dat je bij LG een verzoek kan doen over welke dat ze allemaal verzameld hebben voor een specifiek IP adres?
Een verzoek kun je altijd doen.....Of de AVG ze verplicht mee te werken verschilt.
Je kunt verzoeken welke persoonsgegevens ze van je hebben en wat ze daar mee doen.
Al moet je verzoek wel enigszins specifiek zijn, want een generiek verzoek zou ik zelf afwijzen, omdat het dan voor een bedrijf ondoenlijk zou worden om te antwoorden.
De vraag is of LG zelf wel een ip-adres kan koppelen aan een persoon, daarom moet je zelf ook specifiek zijn. Ik heb op de tv nergens mijn naw gegevens ingevuld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 13:51 ]

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-11 23:17
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Een verzoek kun je altijd doen.....Of de AVG ze verplicht mee te werken verschilt.
Je kunt verzoeken welke persoonsgegevens ze van je hebben en wat ze daar mee doen.
Al moet je verzoek wel enigszins specifiek zijn, want een generiek verzoek zou ik zelf afwijzen, omdat het dan voor een bedrijf ondoenlijk zou worden om te antwoorden.
De vraag is of LG zelf wel een ip-adres kan koppelen aan een persoon, daarom moet je zelf ook specifiek zijn. Ik heb op de tv nergens mijn naw gegevens ingevuld.
Maar we hadden toch geconstateerd dat een Ip adres een persoonsgegegeven is?

Dit klinkt bij mij een beetje als we registreren precies wanneer er iemand naar buiten gaat op de Dorpstraat nummer 1 en wat die persoon gaat doen. Maar omdat er niet geregistreerd wordt wie de bewoner is van de Dorpstraat 1, hoeven we die data niet vrij te geven.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-11 14:43
pacificocean schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:12:
[...]

Maar we hadden toch geconstateerd dat een Ip adres een persoonsgegegeven is?

Dit klinkt bij mij een beetje als we registreren precies wanneer er iemand naar buiten gaat op de Dorpstraat nummer 1 en wat die persoon gaat doen. Maar omdat er niet geregistreerd wordt wie de bewoner is van de Dorpstraat 1, hoeven we die data niet vrij te geven.
Volgens handleiding AVG: Wil er sprake zijn van persoonsgegevens dan moeten de gegevens allereerst betrekking hebben op een persoon. Wanneer de gegevens niet iets zeggen over een concreet persoon, dan zijn het geen persoonsgegevens.
Vervolgens stelt AVG: Om de identiteit van een persoon vast te stellen wordt doorgaans gebruik gemaakt van gegevens die een unieke, persoonlijke relatie tot die persoon hebben, zogenaamde identificatoren.
Dan heb je het onderscheid tussen directe en indirecte identificerende gegevens. Waarbij directe bijvoorbeeld zijn naam, adres en geboortedatum. Onder de indirecte identificerende gegevens vallen bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken maar ook online identificatoren zoals IP-gegevens.
Verwerk je geen directe identificatoren dan zal de organisatie moeten vaststellen of uit de indirecte identificatoren alsnog de persoon identificeerbaar is. Met andere woorden door ze te koppelen aan directe identificatoren of doordat gegevens door hun onderlinge combinatie dusdanig uniek zijn dat ze alsnog maar op één persoon betrekking kunnen hebben.

Als LG alleen maar van het IP adres bijhoudt wat het kijkgedrag is dan is er geen sprake van een persoonsgegeven. Immers het IP adres voor LG is niet anders dan een nummer waarvan het kijkgedrag wordt bijgehouden. Als deze gegevens gecombineerd gaan worden met user accounts met betaalmiddelen daaraan gekoppeld etc dan wordt het wel een persoonsgegeven.
Als LG de data doorverkoopt aan andere partijen die wel IP gegevens gaan combineren van allerlei bronnen dan kan dit leiden tot een uniek persoon. Daarmee wordt het IP adres eveneens een persoonsgegeven. Alles hangt dus af van wat ze er mee doen.

Voor wie wil lezen:
https://www.rijksoverheid...ening-gegevensbescherming

[ Voor 3% gewijzigd door Arjant2 op 01-05-2018 15:28 ]

• Room42
  • Niet online
Arjant2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:28:
[...]

Als LG alleen maar van het IP adres bijhoudt wat het kijkgedrag is dan is er geen sprake van een persoonsgegeven. [...]
Sowieso bedankt voor de post en de link. Erg duidelijk. Wat ik echter quote is dat er geen spraken van is dat LG enkel het IP-adres logt, in punt twee van de OP staat namelijk:
CaptainCapslock schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:48:
• LG ontvangt direct gegevens in de categorie apparaat gegevens: Apparaatgegevens van randapparatuur inclusief IP adressen en mac-adressen, postcode en landcode
Dus er zijn meer identificeerbare gegevens bekend die uit kunnen sluiten om welke TV het gaat.

En ze weten op dat moment (bedenk ik nu) niet of er een volwassene of een kind naar zit te kijken. Dit soort regelingen zijn voor kinderen nog veel strenger, toch?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 22:35

Reptile209

- gers -

Als adverteerder zou ik wel blij worden van toegang tot zo'n database: je weet op welke zenders en welke tijden er een blok reclame is gekocht. Stel dat de LG kijker een goede doorsnede van de tv-kijkers is, dan weet je eindelijk op hoeveel tv's je commercial is vertoond (=/= bekeken, maar as close as you can get). Combineer het met een tv met gestures - dus een camera - en dan kan je zelfs nog zien of en hoeveel kijkers er waren.

Maar wat nu als die database uitlekt? Via een mailtje van een vriend, collega, politicus weet ik een ip-adres. Nu kan ik opzoeken naar hoeveel porno iemand kijkt. Sterker nog: je zei dat je knetterduk was op woensdagavond, maar ik zie dat je het Songfestival hebt zitten kijken, en daarna 2 uur hebt zitten Netflixen. Leg dat eens uit?

En ik kan me voorstellen dat LG geen perfecte beveiliging op z'n servers heeft, dus ondenkbaar zijn deze scenario's niet.

Zo scherp als een voetbal!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-11 14:43
Room42 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:01:
[...]

Sowieso bedankt voor de post en de link. Erg duidelijk. Wat ik echter quote is dat er geen spraken van is dat LG enkel het IP-adres logt, in punt twee van de OP staat namelijk:

[...]

Dus er zijn meer identificeerbare gegevens bekend die uit kunnen sluiten om welke TV het gaat.

En ze weten op dat moment (bedenk ik nu) niet of er een volwassene of een kind naar zit te kijken. Dit soort regelingen zijn voor kinderen nog veel strenger, toch?
Ik schreef dan ook ALS LG alleen ip gegevens gebruikt dan is het niet perse een persoonsgegeven. De AVG is niet altijd heel eenduidig, elke situatie is net anders. Je moet dus ook echt een stappenplan door en een analyse maken als bedrijf.
Overigens gaat deze regeling pas eind van de maand in , daarom zie je dat veel bedrijven nu hun zaakjes op orde aan het maken zijn en je ineens meldingen op websites krijgt of mails met nieuwe voorwaarden. Grote kans dat LG dat ook nog zal doen.
Voor kleine bedrijven is de hele regelgeving ook best een drama om goed te implementeren, het is tijdrovend, het kost meestal een boel geld als je het goed wil doen en uiteindelijk is het dan toch weer de consument die betaald. Neemt niet weg dat het voor dit soort situaties, de hele big data industrie het een goede zaak is voor de consument.

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:26:
De smart-tv is precies om deze redenen hier niet aangesloten op het internet.
Dit ^

En dat geldt voor alle apparaten die ineens een verbinding nodig denken te hebben voor bepaalde functionaliteit.
Pagina: 1