Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers :),

Ik heb geen idee of ik dit op de goede plek doe, dus als ik dit op de verkeerde plek doe zou ik het op prijs stellen als iemand mij daar even op wijst :?

Ik ben van plan om zelf een nieuwe pc te bouwen, tijdje nagedacht over de onderdelen, afgelopen 2 weken alles doorgelezen om zeker te weten dat alles compatible is :P. Maar dat doet er nu niet toe. Ik heb hier een laptop van ongeveer 5 jaar oud, die ik kocht met windows 8, later geupdate naar 8.1 en vervolgens gratis upgrade uitgevoerd naar windows 10. Laptop komt van Acer vandaan, windows zat er dus al op voor dat ik hem in bezit had.

Ik vraag mij dus af of er een mogelijkheid is om de huidige windows over te zetten op de nieuwe pc, en hoe dat dan zit met upgrade mogelijkheden.

Ik weet niet of het van toepassing is maar ik heb de hele laptop afgezocht naar een windows licentie code, niks gevonden. Er werd gezegd dat die ergens op de laptop zou moeten zijn geplakt ofzo om windows opnieuw te installeren op een ander apparaat. Zat ook een handleiding bij hoe dat dan zou moeten, maar werd niet echt wijzer van. Ik ben niet zo ervaren in het hele gebeuren met het (her)installeren van windows en bios dingetjes enzo (waarmee ik bedoel dat ik het nog nooit heb gedaan :'( )

Heb dus zelf ook al internet afgezocht maar snapte er niet zo veel van, en aangezien iedereen hier in een beetje taal praat die ik ook begrijp dacht ik dat hier iemand vast wel 10x zo handig is als ik ben die het wel snapt :)

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

je laptop komt met een OEM licentie.
Die kan je niet overhevelen naar een ander systeem. je Licentie van dit systeem is gewoon bekend bij MSFT.
Dus de code zoeken hoef je niet. Herinstalleer je Acer en hij activeert vanzelf

Voor je PC zou je dus een losse licentie moeten aanschaffen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De licentie zit in de UEFI en is gekoppeld aan de laptop, die kan je niet overzetten. Verder zou ik het sowieso niet doen al was het mogelijk. Een installatie van 8 naar 8.1, naar 10 en dan weer naar een nieuwe machine is een slecht idee. Koop Windows en installeer die kaal op je nieuwe machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan het gewoon overzetten en daarna een nieuwe key invoeren. Die kan je kopen, check de pricewatch. Ik zou je aanraden niet bij een shady site voor een tientje te kopen, maar gewoon een normale OEM licentie. De shady sites hebben soms gewoon goede licenties, maar vaak genoeg ook gejatte MSDN, DreamSpark of andere testlicenties.

Windows 10 is qua overzetten en upgrades heel anders dan voorgaande versies, in de praktijk kan je Windows 10 zolang het minimaal 1x in recovery modus of veilige modus opstart gewoon gebruiken op een andere computer. De licentie staat daar los van, en kan je dus ook los daar van oplossen.

Een Windows 10 upgrade is ook anders dan voorgaande Windows upgrades, bij elke major update of major OS-upgrade (8.1 naar 10 bijv) doe je bijna een clean install van de base image en trek je de oude base image er onder uit, alleen echte persoonlijke aanpassingen blijven over.

Wat je met het overzetten van een Windows 10 installatie wel kan hebben is dat je bestaande drivers of hardware-specifieke tools mee gaat nemen, wat niet altijd lekker werkt (maar die kan je dus verwijderen). Als je bijv. een of andere HP Connection Manager of Acer eConnections of whatever ASUS en Lenovo hebben op je laptop hebt is er dikke kans dat dat ding weinig goed gaat doen op je desktop. Gewoon verwijderen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:12:
Je kan het gewoon overzetten en daarna een nieuwe key invoeren.
Dat zou ik dus echt niet doen als je een nieuwe PC koopt. Na een upgrade van 8.1 naar 10 loopt een machine al niet optimaal. Zelfs bij een grote update is een kale installatie al beter. Zijn Windows was origineel een 8 die via 8.1 uiteindelijk op 10 is uitgekomen. Die weer overzetten naar een andere machine met compleet andere hardware is vragen om gezeik. Het is misschien wel mogelijk maar echt niet aan te raden. Installeer Windows gewoon netjes kaal op de nieuwe machine. Dat kost dan wel wat tijd met alle software, maar zorgt er wel voor dat een machine optimaal draait. Dit nog los van het feit dat de installatie jaren oud is.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 30-04-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
PilatuS schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:17:
[...]

Dat zou ik dus echt niet doen als je een nieuwe PC koopt. Na een upgrade van 8.1 naar 10 loopt een machine al niet optimaal. Zelfs bij een grote update is een kale installatie al beter. Zijn Windows was origineel een 8 die via 8.1 uiteindelijk op 10 is uitgekomen. Die weer overzetten naar een andere machine met compleet andere hardware is vragen om gezeik. Het is misschien wel mogelijk maar echt niet aan te raden. Installeer Windows gewoon netjes kaal op de nieuwe machine. Dat kost dan wel wat tijd met alle software, maar zorgt er wel voor dat een machine optimaal draait. Dit nog los van het feit dat de installatie jaren oud is.
Met Windows 10 is het al lang geen in-place upgrade meer hoor. Zelfs als jij tussen builds switcht heb je onder water een nagenoeg verse installatie met alleen de toevoegingen die je zelf geinstalleerd hebt. Geen drivers van de vorige versie die 'blijven hangen' of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:21:
[...]

Met Windows 10 is het al lang geen in-place upgrade meer hoor. Zelfs als jij tussen builds switcht heb je onder water een nagenoeg verse installatie met alleen de toevoegingen die je zelf geinstalleerd hebt. Geen drivers van de vorige versie die 'blijven hangen' of iets dergelijks.
Ik merk na een grote update al dat het soms niet helemaal lekker meer loopt. Verder installeer ik de machine sowieso ieder jaar tot 2 jaar wel opnieuw. Een originele Windows 8 van jaren oud overzetten op een nieuwe PC zou ik gewoon echt niet doen. Steek er iets meer tijd in en begn lekker opnieuw met een verse snelle installatie zonder zooi. Ook al is het mogelijk is het niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
PilatuS schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:24:
[...]

Ik merk na een grote update al dat het soms niet helemaal lekker meer loopt. Verder installeer ik de machine sowieso ieder jaar tot 2 jaar wel opnieuw. Een originele Windows 8 van jaren oud overzetten op een nieuwe PC zou ik gewoon echt niet doen. Steek er iets meer tijd in en begn lekker opnieuw met een verse snelle installatie zonder zooi. Ook al is het mogelijk is het niet aan te raden.
Windows 10 overzetten is prima aan te raden. Oudere versies niet nee, hoewel het daar ook mee kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:21:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik zie namelijk exact niet dit gedrag in Windows 10 :+ Zeker na upgrades van Windows 8 en 8.1 naar Windows 10 blijft er al aardig wat hangen, dat is alles behalve een verse/schone installatie, dan nog zoveel jaar gebruikerssporen eroverheen en je krijgt met Windows 10 al gauw de raarste problemen, zo kon ik niet van een i5-7500 naar 8700K gaan zonder dat in sommige games de computer constant zou crashen (GPU driver die was meegekomen werkte niet en dat is al binnen Windows 10, laat staan als er al minimaal 2 upgrades gedaan zijn...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:25:
[...]

Windows 10 overzetten is prima aan te raden. Oudere versies niet nee, hoewel het daar ook mee kon.
Los daar van. 8.1 is in 2013 uitgekomen en de laptop kwam met 8. Dan heb je het dus over een installatie van 5 jaar oud die meerdere keren is geupdate naar een nieuwere versie. Dan koop je een mooie nieuwe PC en gooi je er een vervuilde Windows van minimaal 5 jaar oud op. Waarom zou je dat doet ? Je bespaart er een paar uurtjes mee maximaal en dan begin je gewoon goed. Ik vind het een heel slecht plan om deze installatie over te zetten, ook al is het mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 30-04-2018 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Bij een nieuwe PC kun je beter een nieuwe installatie doen. Je oude windows installatie zit vol met drivers voor je oude PC. Als je die allemaal moet gaan opsporen en verwijderen ben je langer bezig.

Daarnaast werkt je oude licentie toch niet op de nieuwe PC.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:28:
[...]

Los daar van. 8.1 is in 2013 uitgekomen en de laptop kwam met 8. Dan heb je het dus over een installatie van 5 jaar oud die meerdere keren is geupdate naar een nieuwere versie. Dan koop je een mooie nieuwe PC en gooi je er een vervuilde Windows van minimaal 5 jaar oud op. Waarom zou je dat doet ? Je bespaart er een paar uurtjes mee maximaal en dan begin je gewoon goed. Ik vind het een heel slecht plan om deze installatie over te zetten, ook al is het mogelijk.
Ik hoef de instellingen niet mee te nemen, alleen de windows licentie. Dat ik geen nieuwe hoef te kopen. Als ik goed begrijp wat je net zei kan dat dus niet? Wil het ff checken _/-\o_

Edit
Als ik een nieuwe moet kopen, raden jullie dan een retail of een Oem aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:38:
[...]

Ik hoef de instellingen niet mee te nemen, alleen de windows licentie. Dat ik geen nieuwe hoef te kopen. Als ik goed begrijp wat je net zei kan dat dus niet? Wil het ff checken _/-\o_

Edit
Als ik een nieuwe moet kopen, raden jullie dan een retail of een Oem aan?
Kan inderdaad niet. OEM licenties zijn in principe moederbord gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:42:
[...]

Kan inderdaad niet. OEM licenties zijn in principe moederbord gebonden.
Duidelijk, maar ff nog een vraagje. Er werd gezegd dat windows 10 de laatste grote windows versie zou zijn. Klopt dat of was dat een fabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:43:
[...]

Duidelijk, maar ff nog een vraagje. Er werd gezegd dat windows 10 de laatste grote windows versie zou zijn. Klopt dat of was dat een fabeltje?
Het klopt. Tot dat MS het veranderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:45:
[...]

Het klopt. Tot dat MS het veranderd :P
Jup, en daar is MS goed in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:46:
[...]

Jup, en daar is MS goed in :P
Je weet het maar nooit inderdaad. Nou denk ik wel dat Windows 10 er voorlopig nog wel even zal zijn gezien de grote updates waar ze mee komen en geen nieuwe versie. De komende 5 jaar tot 10 jaar moet je schat ik zo wel uit kunnen met Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01
Verwijderd schreef op Monday 30 April 2018 @ 18:43:
[...]

Vooralsnog klopt het aardig en ik denk dat we de komende jaren nog best vooruit kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@JackSparrow @PilatuS @RocketKoen @DarkSide @johnkeates @RGAT @TommyboyNL
Bedankt allemaal voor de reacties, ik koop er dan een retail editie bij met het oog op upgraden van onderdelen in de toekomst :)
Pagina: 1