advies vraag: Hoe schakelen tussen 9v en 12v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaan_s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
Hi All,

Mijn kennis van electrisch modden is gelimiteerd, please be gentle..

Op mijn sloepje heb ik een 12 volt fan om lucht uit de motor ruimte af te zuigen.
Echter maakt deze nogal wat lawaai op volle toeren.
Graag wil ik de fan wat langzamer laten draaien, en op sommige momenten toch op vol vermogen.
Dus wanneer het contactslot van de motor wordt gedraaid 9 volt naar de fan, en wanneer een schakelaar om zet 12 volt.

Het langzamer laten draaien is m.i. simpel.
DMV een weerstandje of voltage step-down bordje is dat zo geregeld.
Met een losse schakelaar die het weerstandje omzeilt zou ik ook simpel weer terug op 12 volt kunnen komen.

Echter is er op de boot een bestaand 12v schakelpaneel die ik zou willen gebruiken.voor het schakelen tussen hoge en lage toeren van de fan.
Wanneer een schakelaar wordt omgezet zal een kanaal 12 volt geven.

Wat ik heb bedacht wat ik zoek is een doosje dat standaard 9 volt voedt aan de fan, en wanneer er een 12 volt "signaal" binnen komt er ook 12 volt aan de fan wordt geleverd.

Zou ik het met een relais moeten schakelen?
Of is er een andere manier op te bereiken wat ik voor ogen heb?

alvast bedankt,

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Over wat voor een fan praten we?

Als het iets is van nog geen 1A verbruik kan je het makkelijk met een paar diodes of een LM317 regelen, als het een groot ding is dan ken je beter een bestaande motorregeling of een buck converter nemen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dus je wilt dat wanneer je boot spanning heeft, je fan draait met de weerstand in serie, en alleen op vol vermogen als je je schakelaar omzet.
Kan die schakelaar voldoende stroom aan voor je fan? Dan kan je namelijk overwegen om simpelweg de draad die van je schakelaar komt aan te sluiten op het punt tussen je weerstand en fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Gewoon een wisselschakelaar "verkeerd om" aansluiten.
Dus je fan op de L1 ingang. 12V direct op de 1 uitgang en 9 volt (via je step-down) op de 1' uitgang.
In de ene stand heb je dan 12V. in de andere stand 9V.
Afbeeldingslocatie: https://elektronicaweb.com/wp-content/uploads/wisselschakelaar.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaan_s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09-2020
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Echter heb ik het anders opgelost.
Het lawaai werd voornamelijk veroorzaakt door trillingen / resonantie van de plaat waar de fan op was gemonteerd.

Na het "zwevend" ophangen van de fan middels twee rubber matten is het geluid nagenoeg verdwenen.