Toon posts:

Nieuwe video-edit computer

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om binnen nu en een maand een nieuwe computer aan te schaffen om video op te editen voor mn eigen bedrijf. (dus geen hobby-ding, die tijd heb ik gehad)

Ik heb al wel een plan voor ogen:

-Pentium 4 1,7 Mhz (nee ik ga niet OC-en want het moet totaal stabiel blijven)
-Mobo (merk??? ben eigenlijk wel asus-fan) met minimaal: 4 Pci (wellicht een paar 64-bits voor toekomst),
Agp Pro (of is dit niet nodig met onderstaande video-kaart?),
4 sneetjes voor geheugen voor snel (DDR?) tot min 2 gig,
onboard SCSI-Raid of IDE-Raid (HOEFT geen Raid 5 te ondersteunen),
en natuurlijk een fatsoenlijke controller.
-Quadro 2 Pro 64 (of heeft iemand een beter idee?)
-1 gig geheugen om te beginnen (2 x 512 dus)
-PCI SCSI-raid of IDE-raid controller (welke is het best? qua merk)
-PCI geluidskaart, denk een Creative Platinum maar heb er niet echt veel verstand van (misschien blijkt dit ook wel uit mn keuze??:))
-PCI 100mbit netwerkkaart die zo min mogelijk mn systeem belast maar wel lekker snel grote brokken kan versturen of binnenhalen vanaf een desktop internet computer.
-een 15 gig IDE 7.200 IBM (ofzo) schijf om Windoos, photoshop, premiere enzo vanaf te draaien. komt dus als Master te staan op de ide-raid (in RAID 0 denk ik). Samen met nog een paar IDE 5.400 schijven die ik nog heb liggen om dingen op te bewaren, dus niet om vanaf te werken.
-twee 15 gig SCSI (100/160 of wat hebben ze eigenlijk bij scsi voor snelheden?) 10.000 IBM (ofzo) schijven in RAID 0 om vanaf te editen. Later zullen hier nog wel twee schijfjes bijkomen maar t geld groeit niet helemaal op mn rug.
-over de monitor ben ik ook nog niet helemaal uit, het wordt hoogstwaarschijnlijk een 21" platscherm ding, OF een Philips OF een Iiyama.
-Als video-edit kaart heb ik al een Miro DV 500. (dus niet bij de prijs van het nieuwe systeem inbegrepen...)
-dit alles in een mooi gekoeld big towertje waar al mn schijven in passen en nog een writertje en dvd spelertje erbij.

Als OS wil ik denk ik Win2000pro gaan draaien... weet alleen niet of het slim is (nee ik wil geen linux ofzo want daar kan ik niet mee overweg, hoef dus geen 'windoos sux' verhalen te horen want dat weet ik allemaal wel ;)).

Mijn budget is ongeveer Fl 10.000,-

ik hoop dat ik nix vergeten ben en ik weet dat ik veel vragen heb maar ik wil niet 10k,- uitgeven aan iets slechts...

Onthoud wel dat ik qua software ALLEEN Photoshop 6.0 en Premiere 6.0 draai en verder komt er nix op te staan!!! (nouja, wellicht 3d max in de toekomst)

Alvast bedankt!

LARO_ 8-)

Verwijderd

Interessant setje, alleen op een ongelukkig moment. Als je een P4 wilt zit je nu nog vast aan RDRAM, en de 512MB reepjes kosten volgens de pricewatch minimaal f 1600 per stuk! Dan wordt een SCSI-raid vanwege de prijs niet meer haalbaar. Misschien is er een alternatief in de vorm van een AMD met AMD 761 chipset. Dat is ook heel stabiel, en er kan goedkoop en snel DDR-geheugen op. Je kunt zelfs een multiprocessing platform op AMD-basis bekijken. Ik zou alleen wel de VIA-chipset vermijden als de professionele stabiliteit wil. Een volledig AMD-platform (bijv. de MP-oplossing van Tyan)is imo wel stabiel.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:53
Dit soort topics mogen niet meer....helaas.

Dit topic is gesloten.