Fotoboeken en nieuwe wet AVG

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Onze zwemvereniging heeft op haar website een fotoboek met foto's van diverse zwemwedstrijden en andere activiteiten. Dit fotoboek is redelijk populair, maar met de komst van de nieuwe AVG vraag ik me af of we als vereniging hier nog iets mee moeten.

Als ik de site van de autoriteit persoonsgegevens er op nasla, kan ik niet veel vinden over fotoboeken of het publiceren van foto's. In de wettekst, artikel 51 vind ik echter wel dit:
De verwerking van foto's mag niet systematisch worden beschouwd als verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens, aangezien foto's alleen onder de definitie van biometrische gegevens vallen wanneer zij worden verwerkt met behulp van bepaalde technische middelen die de unieke identificatie of authenticatie van een natuurlijke persoon mogelijk maken
Als ik dit goed interpreteer zou een fotoboek prima toegestaan zijn zolang je niet een of ander proces erachter hebt hangen waarmee personen te identificeren zijn en dat hebben we niet.

Echter, op diezelfde site van de AP, vind ik een artikel waarin scholen worden gewaarschuwd voor het gebruik van foto's van leerlingen. Dit zouden persoonsgegevens zijn en dus met zorgvuldigheid behandeld moeten worden, bv beveiligd met een wachtwoord. Scouting Nederland heeft ook te maken met kinderen en heeft op haar site een uitleg die overeen lijkt te komen met mijn eigen interpretatie, namelijk dat een fotoboek geen probleem zou zijn.

Enkele uitgangspunten:
  • Ons fotoboek is nu openbaar en bevat foto's vanaf 2006
  • Bij aanmelding hebben leden al dan niet toestemming gegeven voor plaatsing van foto op de website
  • Er is een procedure voor het verwijderen van door leden ongewenst geachte foto's
Ik zit met een paar vragen:
  1. Zou ik ons fotoboek (nu nog openbaar) moeten afschermen middels een wachtwoord? En zo ja, zou ik daarvoor een algemeen wachtwoord kunnen gebruiken dat bv 1x per jaar verandert?
  2. Moet ik foto's na x jaar verwijderen en zo ja, wat is 'x' in dit geval
  3. Is onze procedure voor verwijdering houdbaar? Ik kan niet op commando alle foto's van Jantje vinden omdat ik geen lijst heb van personen per foto en ik niet alle leden ken. Bij een verwijderingsverzoek moet een lid nu dus de specifieke foto's benoemen

[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 30-04-2018 13:43 ]

... en gaat over tot de orde van de dag