LED dimmer "ontploft"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:22

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Sinds januari 2017 gebruik ik de volgende muur dimmer om een dimbare Philips filament lamp (Philips E27 LED Filament Bol dimbaar flame 7W (EAN: 8718696575437)) te dimmen:

Tradim 2492EXOP LED duo dimmer 2x 1-100 Watt (2492EXOP).

Als de lampen koud zijn dan gaan de lampen niet meteen aan. Als alles warm is wel.
Om het dimgedrag van de filament lamp te proberen te verbeteren heb ik parallel een dimstabilisator (type: Tradim LEDDS6001) toegevoegd. Dit had geen merkbaar effect.

Op het andere kanaal zitten twee Philips GU10 led-spot LED dimbaar van elk 4W.

Van het weekend ging de filament lamp niet meer aan. Omdat ik dacht dat het potmetertje van de dimmer misschien verschoven was heb ik het afdekplaatje van de inbouw muurdimmer verwijderd en wat aan dat potmetertje gedraaid. Dit had geen effect. Op een gegeven moment sta ik zo'n halve meter van de dimmer af als er een knal klinkt waarbij gelijkertijd de zekering in de meterkast eruit vliegt. Nadat ik deze weer heb terug gezet ruikt het rond de dimmer licht naar verbrand kunststof. De lamp krijg ik nu wel aan maar het dimmen werkt niet meer.

Na onderzoek van de plafondpendulum valt het mij op dat het plafond zwart gekleurd is. Ik heb de pendulum verwijderd en op de draadjes van de dimstabilisator na zag alles er goed uit. Heeft een lasklem misschien niet goed gezeten, kan daardoor de dimmer "ploffen"?

Heeft iemand hier een idee wat er elektrisch gezien gebeurd is? Hieronder wat foto's (klikken voor groot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wIWXvqqCdIyqDCQicBWQsEIS/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/315plWb7CBsT5IyZV2hNoKAJ/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FyhQhg6iAX9GSIp8es0TuWBd/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VR7LFJN6X0qw6Yn1Rs4K91aC/medium.jpg

Note 1: De aardedraad op de beugel is niet aangesloten.
Note 2: Een van de 2 draadjes moet zwart zijn ipv blauw (maar ik had geen zwarte draad meer).

Edit: Note 3: de flexibele draden van de stabilisator zijn voorzien van een adereindhuls.

Beste antwoord (via immetjes op 14-05-2018 13:07)

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:37
Wago klemmen met een wip (221 bv) zijn wel geschikt voor flexibel.

Over de dimmer:
LET OP: deze dimmer is NIET altijd geschikt in combinatie met 12 Volt LED lampen! Tevens werkt de dimmer niet altijd samen met de merken: Pharox, Philips, Ikea, Hornbach, Kruidvat of Action LED lampen. De kwaliteit van de lamp bepaald hoe en/of de LED lampen kunnen dimmen.
Oftewel, werkt niet altijd samen met 90% van de lampen op de markt? Wat heb je er dan aan?

Weg dat ding en gewoon een Eltako EUD61NPN gebruiken met een impulsschakelaar. :) Laatst opgepikt voor 31 euro p.s. in Duitsland. Een dubbele impulsschakelaar kost ook een 10-15 euro incl. wip en raam. Dan heb je een veel beter apparaat die bijna alles vreet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:44
Het lijkt alsof er flexibele draad gebruikt is in de lasklemmen (Die grijze rechthoekige dingen). Die lasklemmen zijn voor draad met vaste kern gemaakt.

Als de draad in die lasklemmen niet goed contact maakt kun je daar een hele hoge weerstand in krijgen en daardoor warmte-ontwikkeling of vonkvorming.

Voor flexibele draad heb je speciale lasklemmen (bijv. Wago) of de doodnormale kroonsteentjes.

Overigens lijkt op je 3e foto of de witte??? isolatie van een draad 'vergruisd' is. Dat lijkt me zorgelijk omdat dat niet meer isoleert.
Als de lampen koud zijn dan gaan de lampen niet meteen aan. Als alles warm is wel.
Mogelijk vonkt het net zo lang tot er een tijdelijke (koolstof) verbinding tot stand is gekomen :X

[ Voor 42% gewijzigd door FragDaddy op 30-04-2018 16:11 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon

Over de dimmer:
LET OP: deze dimmer is NIET altijd geschikt in combinatie met 12 Volt LED lampen! Tevens werkt de dimmer niet altijd samen met de merken: Pharox, Philips, Ikea, Hornbach, Kruidvat of Action LED lampen. De kwaliteit van de lamp bepaald hoe en/of de LED lampen kunnen dimmen.
Oftewel, werkt niet altijd samen met 90% van de lampen op de markt? Wat heb je er dan aan?

Weg dat ding en gewoon een Eltako EUD61NPN gebruiken met een impulsschakelaar. :) Laatst opgepikt voor 31 euro p.s. in Duitsland. Een dubbele impulsschakelaar kost ook een 10-15 euro incl. wip en raam. Dan heb je een veel beter apparaat die bijna alles vreet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:59
Ik sluit mij geheel bij Senor Sjon aan, duidelijk rommel. En gebruik inderdaad ook geschikte lasklemmen.

Een dimstabilisator zoals Tradim deze noemt heet bij Busch & Jaeger een "Compensator" maar eigenlijk is het niet heel veel meer dan een condensator.
Het idee achter deze condensator is om spanningen door paracitaire effecten te smoren waardoor LED lampen niet meer 'nagloeien' als zij uit zijn geschakeld op een dimmer. De minimale spanning welke paracitaire capaciteiten in een 230VAC net op kunnen wekken zijn net genoeg om LED lampen soms net iets aan te laten branden/gloeien. Overdag vaak niet zichtbaar maar in het donker heb je een sterrenhemel.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
FragDaddy schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:59:
Het lijkt alsof er flexibele draad gebruikt is in de lasklemmen (Die grijze rechthoekige dingen). Die lasklemmen zijn voor draad met vaste kern gemaakt.

Als de draad in die lasklemmen niet goed contact maakt kun je daar een hele hoge weerstand in krijgen en daardoor warmte-ontwikkeling of vonkvorming.

Voor flexibele draad heb je speciale lasklemmen (bijv. Wago) of de doodnormale kroonsteentjes.
De draden van de led stabilisator zijn flexibel inderdaad. Dat waren ook de enig draden die zwart geworden zijn. Ik heb de stabilisator er nu tussenuit uitgehaald.
Overigens lijkt op je 3e foto of de witte??? isolatie van een draad 'vergruisd' is. Dat lijkt me zorgelijk omdat dat niet meer isoleert.
Nee, het is nog gewoon flexibel, maar wel voorzien van een adereindhuls. alleen zwart geworden.
Mogelijk vonkt het net zo lang tot er een tijdelijke (koolstof) verbinding tot stand is gekomen :X
Nee, dat is het niet, zonder stabilisator ging hij ook pas later aan als het allemaal nog niet warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Theo74 schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:24:
Ik sluit mij geheel bij Senor Sjon aan, duidelijk rommel. En gebruik inderdaad ook geschikte lasklemmen.

Een dimstabilisator zoals Tradim deze noemt heet bij Busch & Jaeger een "Compensator" maar eigenlijk is het niet heel veel meer dan een condensator.
Het idee achter deze condensator is om spanningen door paracitaire effecten te smoren waardoor LED lampen niet meer 'nagloeien' als zij uit zijn geschakeld op een dimmer. De minimale spanning welke paracitaire capaciteiten in een 230VAC net op kunnen wekken zijn net genoeg om LED lampen soms net iets aan te laten branden/gloeien. Overdag vaak niet zichtbaar maar in het donker heb je een sterrenhemel.
Dat ding heb ik dus niets aan want de dimmer is voorzien van een drukknop waarmee je hem hard aan/uit klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 22:29
als de kabels flexibel zijn, is toch de verkeerde wago gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://www.pahedomotica.nl/wp-content/uploads/wago_221_3.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Paradox op 30-04-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:11:

Over de dimmer:

[...]

Klopt, wist ik ook de. De vorige en eerste LED lamp op deze dimmer (Phillips warm glow LED) ging perfect. Alleen m'n vrouw vond die filament mooier en afgezien dat het dimpunt veranderde naarmate de temperatuur toe nam werkte het prima. Bedankt voor de oplossing. Ik ga eens kijken.

Edit: Hoe kan ik twee lampen onafhankelijk van elkaar dimmen met de Eltako EUD61NPN? Moet ik dan niet deze gebruiken: Eltako EUD61NPN-UC

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 30-04-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je voert een schakeldraad met enkele isolatie door een metalen gaatje en zegt er meteen bij dat de aarde niet is aangesloten. Bah. Ik zie zelfs een normale, losse aarde die daarvoor gebruikt had kunnen worden.
De rest is al enkele malen genoemd, dit geheel is een accident waiting to happen.
Smeulende draden, niet geaarde metalen onderdelen, stroomvoerende draden door een metalen gat zonder tule.

Gelukkig niets ernstigs gebeurd en een goed voorbeeld waarom ook een simpel lampje goed moet worden aangesloten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Paradox schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:29:
als de kabels flexibel zijn, is toch de verkeerde wago gebruikt?
[afbeelding]
De adereinden van de flexibele draad zijn beiden voorzien van een adereindehuls. Moet ik dan ook een wago voor flexibel draad gebruiken? Nu zitten ze moervast. Maar goed, ontploft een dimmer daardoor? (en dan ook nog eentje met overspanningsbeveiligingen die ~€89,- kost)

[ Voor 17% gewijzigd door immetjes op 30-04-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
DeBolle schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:34:
Je voert een schakeldraad met enkele isolatie door een metalen gaatje en zegt er meteen bij dat de aarde niet is aangesloten. Bah. Ik zie zelfs een normale, losse aarde die daarvoor gebruikt had kunnen worden.
De rest is al enkele malen genoemd, dit geheel is een accident waiting to happen.
Smeulende draden, niet geaarde metalen onderdelen, stroomvoerende draden door een metalen gat zonder tule.

Gelukkig niets ernstigs gebeurd en een goed voorbeeld waarom ook een simpel lampje goed moet worden aangesloten.
Inderdaad, we gaan het beter aansluiten.
De flexibele adereinden zijn voorzien van een adereindhuls, die zijn dan niet flexibel meer. Dat zou dan toch goed moeten gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 30-04-2018 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
immetjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:32:
[...]

Klopt, wist ik ook de. De vorige en eerste LED lamp op deze dimmer (Phillips warm glow LED) ging perfect. Alleen m'n vrouw vond die filament mooier en afgezien dat het dimpunt veranderde naarmate de temperatuur toe nam werkte het prima. Bedankt voor de oplossing. Ik ga eens kijken.

Edit: Hoe kan ik twee lampen onafhankelijk van elkaar dimmen met de Eltako EUD61NPN? Moet ik dan niet deze gebruiken: Eltako EUD61NPN-UC
2 Eltako dimmers. ;) Ze passen in een centraaldoos en bij andere lampen in de afdekplaat van het armatuur. Je hebt wel een nul nodig. Je hebt dan ook geen nagloeiende lampen. Samen met een dubbele wip en impulsdrukker en een raampje ben je evenveel of minder kwijt dan een gewone dimmer, maar hij dimt ook alles zoals trafo's e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:42:
[...]

2 Eltako dimmers. ;) Ze passen in een centraaldoos en bij andere lampen in de afdekplaat van het armatuur. Je hebt wel een nul nodig. Je hebt dan ook geen nagloeiende lampen. Samen met een dubbele wip en impulsdrukker en een raampje ben je evenveel of minder kwijt dan een gewone dimmer, maar hij dimt ook alles zoals trafo's e.d.
Bedankt voor je antwoord. Dus ik plaats een dubbel pulsdrukker op de centraaldoos. In die centraaldoos plaats ik dan twee (2) Eltako dimmers. Gaat dat echt passen?

Als het niet past dan kan ik één dimmer (of alle twee) in een plafonddoos of armatuur plaatsen. Wel moeten er dan de volgende draden van de wandcontactdoos naar de plafondcontactdoos liggen:
  • schakeldraad (zwart)
  • nuldraad (blauw)
  • spanninsdraad (bruin)
Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Begin eerst gewoon met de juiste kleuren te gebruiken!!
Als je daar al op aan het bezuinigen bent, wil ik niet weten wat voor prul de rest is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan twee dingen doen.

Bij een diepe muurdoos (50 ipv 40mm) past er één dimmer achter de schakelaar. Maar in de regel kom je met de benodigde bedrading niet lekker uit. Makkelijker is het om in de plafonddoos (deksel weglaten, komt toch afdekking van lamp overrheen) te doen omdat die vaak dieper zijn en alle draden al hebben. Een wanddoos heeft alleen schakel + fase, tenzij ernaast een wcd zit, dan heb je wel een nul.

Ik heb er één achter een schakelaar zitten hier (inbouwtrafo waar ik niet zomaar bij kan in het plafond) en de rest zit in de plafonddoos of de behuizing van het armatuur zelf. Ik gebruik de 'klik'wago's om aan te sluiten. Veel betere verbinding dan reguliere klemmen. Ik heb vijf lichtpunten en drie wanddozen (waarvan één een WCD). Dus ik heb een viervoudige en een enkelvoudige impulsschakelaar geplaatst. Zo kan ik elke lamp individueel bedienen.

Ik heb ze nu op de snelste dimstand staan, omdat het anders even duurde. Maar uiteindelijk is dat wellicht toch wat te snel. Nu moet ik de lamp er weer afhalen om dat in te stellen en daar heb ik niet bijster veel zin in. ;)

Hier staat een schema voor dummies: http://www.topledshop.nl/...r-Eltako-EUD61NPN-UC.html.
Afbeeldingslocatie: http://www.topledshop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/eltako-EUD61NPN-UC-connection.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:42:
Begin eerst gewoon met de juiste kleuren te gebruiken!!
Als je daar al op aan het bezuinigen bent, wil ik niet weten wat voor prul de rest is...
Alle draden zijn nu ok. Destijds was er een (1) stukje van 3cm van de lasklem naar het kroonsteentje van de lamp. Nu is dat ook weer eruit want ik heb de dimstabilisator verwijderd.

Edit: Ik begrijp overigens niet wat deze zeikerige opmerking toevoegt: "Als je daar al op aan het bezuinigen bent, wil ik niet weten wat voor prul de rest is..."

[ Voor 15% gewijzigd door immetjes op 01-05-2018 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

immetjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Edit: Ik begrijp overigens niet wat deze zeikerige opmerking toevoegt: "Als je daar al op aan het bezuinigen bent, wil ik niet weten wat voor prul de rest is..."
c'est le ton qui fait la musique .. dat is waar en het had anders gebracht kunnen worden.

De kern blijft overeind. Ik heb de afgelopen winter veel geklust aan de elektra in een woning waar wij vorig jaar zomer in zijn getrokken en ben geschrokken van de puinhoop die vorige bewoners hebben achtergelaten. Draad zonder buis achter wandtegels in de badkamer, kroonsteentjes in de groepenkast, verkeerde kleur voor fasedraad (kennelijk was hier het bruin op).

Het vervelendst waren de twee groepen die beiden uitkwamen in dezelfde lasdoos. De groep waar ik van dacht dat het 'm was natuurlijk uitgezet en dus een optater gehad van de andere groep die daar ook binnenkwam.

Ook ik ben daarom tamelijk allergisch voor knutselwerk aan elektra geworden en zo te zien zijn er anderen die zich er ook dusdanig aan ergeren dat er wordt gegrepen naar steken onder water en op de man spelen.

Dat is niet goed te praten, wel begrijpelijk. Mijn mening.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
DeBolle schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:49:
[...]

c'est le ton qui fait la musique .. dat is waar en het had anders gebracht kunnen worden.

De kern blijft overeind. Ik heb de afgelopen winter veel geklust aan de elektra in een woning waar wij vorig jaar zomer in zijn getrokken en ben geschrokken van de puinhoop die vorige bewoners hebben achtergelaten. Draad zonder buis achter wandtegels in de badkamer, kroonsteentjes in de groepenkast, verkeerde kleur voor fasedraad (kennelijk was hier het bruin op).

Het vervelendst waren de twee groepen die beiden uitkwamen in dezelfde lasdoos. De groep waar ik van dacht dat het 'm was natuurlijk uitgezet en dus een optater gehad van de andere groep die daar ook binnenkwam.

Ook ik ben daarom tamelijk allergisch voor knutselwerk aan elektra geworden en zo te zien zijn er anderen die zich er ook dusdanig aan ergeren dat er wordt gegrepen naar steken onder water en op de man spelen.

Ah, dat begrijp ik. Dat zijn inderdaad super irritante zaken. Zo zit mijn huis verder niet elkaar hoor. Ik zou niet zomaar willekeurig gekleurde draden door m’n huis trekken, dat is vragen om gevaarlijke situaties. Recent gebruik ik lasklemmen en geen kroonsteentjes meer. Alleen wat doe je dan met soepele draad met een adereindhuls?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
immetjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:31:
[...]

Ah, dat begrijp ik. Dat zijn inderdaad super irritante zaken. Zo zit mijn huis verder niet elkaar hoor. Ik zou niet zomaar willekeurig gekleurde draden door m’n huis trekken, dat is vragen om gevaarlijke situaties. Recent gebruik ik lasklemmen en geen kroonsteentjes meer. Alleen wat doe je dan met soepele draad met een adereindhuls?
Met adereindhulsjes creëer je zo ongeveer een massief einde aan je draad, het probleem is dat je bij deze lasklemmen, de draad moet draaien om hem eruit te krijgen, de kans dat je je draad sloopt is hierbij een stuk groter als je soepel met een hulsje gebruikt.

Die Wago klemmetjes hebben een lipje wat je omhoog moet halen, draad insteken, en het lipje dichtklappen.
Verwijdering werkt net zo, op die manier hoef je geen kracht op je draden te zetten, kan handig zijn.

Ik zou het zelf niet heel graag zo doen als dat het nu zat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb bij mij thuis ook alle lasdoppen die ik eruit gehaald heb omdat ik een lichtpuntje moest aanpassen direct vervangen door die Wago klemmen. Geschikt voor soepele draad en ze werken een heel stuk makkelijker dan die klemmen waar je de draad in moet duwen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
immetjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:31:
[...]
Alleen wat doe je dan met soepele draad met een adereindhuls?
Gebruiken voor schroefverbindingen of klemverbindingen in bijvoorbeeld aansluitklemmen en kroonsteentjes.

Voor het gebruik van soepele draad in een lasdop: lekker soepel laten en de eerder genoemde Wago 221 gebruiken bijvoorbeeld. Dus zonder adereindhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 18:56
DeBolle schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:49:
[...]

Wij hebben ook zo'n huis gekocht, maar, niet alles valt altijd even schoon op te lossen helaas. Hier gaan wij voor de meterkast in lasdozen netjes van de oude kleuren over naar de nieuwe omdat de oude draden muurvast zitten in de woning en niet te vervangen zijn zonder duizenden euro's schade. Dan alsnog de draden vervangen omwille van de kleur is toch echt achterlijk. Een volgende bewoner zal vast denken, wtf, waarom? Dan proberen de draden te vervangen en tot dezelfde conclusie komen.

2 groepen in 1 doos ben ik ook meermaals tegen gekomen, maar, wat ik dan wel humor vindt is dat jij aangeeft vervolgens een klap te hebben gehad terwijl je hier roept dat je allergisch bent voor knutselwerk.

Welke knutselaar gaat er zonder controle met een spanningszoeker aan draden zitten klooien? Je zegt, jij 'dacht' dat het die groep was, en toen kreeg je een klap. Nee, zo werk je niet met electra. Dikwijls dacht ik hier de goede groep te hebben maar bij controle met de spanningszoeker was net dat ene stopcontact, of die ene draad, of dat ene lichtpunt plots een andere groep.

Ook ik heb wel eens een klap gehad, toen iemand zo'n metalen beugel als hier boven (van de lamp) had gebruikt voor de fase draad. Ik kwam langs om het peertje te vervangen en leunde tegen de wand met een vinger tegen de beugel, dat heb ik geweten. Sindsdien voordat ik ook maar iets aanraak controleer ik alles waar spanning op -zou kunnen staan- , hoe onwaarschijnlijk ook.

Zo stond er hier ergens ook vrolijk 236V op een aardedraad, want die had iemand gebruikt om van stopcontact A naar B te komen en blijbkaar was de goede kleur op. 8)7
Pagina: 1