Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Deurbel] Slimmer maken, bedraad, zonder camera

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 11:52
In onze nieuwbouwwoning is een standaard deurbel bedraad voorzien, die naar geluid afgeeft :X . Deze is aangesloten op een beltrafo, 8V, 1A.

Nu wil ik twee zaken realiseren:
- Nieuwe deurbel met fatsoenlijker geluid installeren (Dat gaat wel lukken),
- Deurbel verslimmen: Dat er via z-wave een signaal wordt verstuurd naar mijn Homey zodat ik vervolgens er zaken mee kan doen (bijv. lamp in gang aanzetten als we thuis zijn en het donker is).

Ik heb geen behoefte aan:
- Intercom, video
- Draadloos, hoeft niet, maakt e.e.a. alleen maar lastiger met batterijen.

Nu heeft Robshop een mooi product om je deurbel te 'verslimmen':
https://www.robbshop.nl/d...-projecten/z-wave-deurbel

En het kant en klare product:
https://www.robbshop.nl/zwave-deurbel

Alleen daar staat bij: "Werk niet icm een 8V AC Beltrafo"

En dat is nu dus een probleem want ik wil de beltrafo gewoon blijven gebruiken...
Zien jullie andere manieren om mijn bestaande deurbel (of nieuwe die op bestaande beltrafo wordt aangesloten) te verslimmen?

Edit: Als een 12V beltrafo wel gaat werken is dat opzich geen probleem, die zijn niet zo duur...

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 30-04-2018 13:20 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 18:53
Een beltrafo geeft wisselspanning af, maar de printkaart werkt op gelijkspanning.
Met die opmerking wordt waarschijnlijk bedoeld dat je de beltrafo niet kan gebruiken als voeding voor de printkaart.
De beltrafo, die je nu hebt, kan je gewoon blijven gebruiken voor de bel.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17
Heb ook wel eens zo'n neo coolcam raam deursensor gezien die aan een bel gesoldeerd was. Als je dan knopje indrukte maakte die contact.

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-11 21:15
Je kunt er een relais tussen zetten en die aan de Kaku ACDB-7000B verbinden. Dan kun je de bestaande of nieuwe zoemer blijven gebruiken en via Kaku er slimme functies aan hangen. Event. icm Olisto.
Zijn hier wel een aantal topics over met uitleg.

• vandermark
Stanley22_7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:25:
Je kunt er een relais tussen zetten en die aan de Kaku ACDB-7000B verbinden. Dan kun je de bestaande of nieuwe zoemer blijven gebruiken en via Kaku er slimme functies aan hangen. Event. icm Olisto.
Zijn hier wel een aantal topics over met uitleg.
Dat is ook een stuk goedkoper dan de fibaro binair relais :)
Interessant, daar ga ik me in verdiepen.

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:14
Een optie is met bijv een ESP module zoals een Wemos Mini Pro met een relay shield. Kost je via AliExpress paar euro.

De deurbel knop gaat direct naar de input van je Wemos Module die schakelt het relais en via MQTT ontvang je een berichtje op je Homey.

Genoeg voorbeelden te vinden hier: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/104

• vandermark
Imperial Guard schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:03:
Een optie is met bijv een ESP module zoals een Wemos Mini Pro met een relay shield. Kost je via AliExpress paar euro.

De deurbel knop gaat direct naar de input van je Wemos Module die schakelt het relais en via MQTT ontvang je een berichtje op je Homey.

Genoeg voorbeelden te vinden hier: https://community.home-as...t/mqtt-doorbell/15081/104
Ook erg interessant, iets meer uitzoekwerk maar ook de moeite waard, tx!
Is het lastig om zo'n esp te flashen en te programmeren? Heb er nog nooit iets mee gedaan maar ga een uitdaging niet uit de weg :)

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:14
vandermark schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:15:
[...]

Is het lastig om zo'n esp te flashen en te programmeren? Heb er nog nooit iets mee gedaan maar ga een uitdaging niet uit de weg :)
Nee absoluut niet, er zijn sowieso bestaande scripts op hetzelfde forum te vinden.
Ik kan ook mijn script met je delen, daar staan vast ook wel verbeterpunten in :P

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 13:15
Zo heb ik het gedaan. Met behoud van de oude deurbel met 8v AC trafo. Vind dat ouderwetse gerinkel wel wat hebben ;)

https://www.circuitsonlin.../127954#highlight=deurbel

Inmiddels ontvang ik een mail met afbeelding van degene die voor de deur staat, en tegelijkertijd een push bericht. Tablet aan de wand springt aan en toont de voordeurcamera. E.e.a. zou nog wel wat goedkoper kunnen, als je de Fibaro sensor vervangt door een Arduino o.i.d.

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-05-2018 20:32 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:20
Leuke inspiratie deze thread. Ik had zelf nog een andere simpeler ideetje. Ik zit te denken aan een relay switch (vb Fibaro 212, https://manuals.fibaro.co...212/FGS-212-EN-A-v1.1.pdf).

Mijn idee is dan om de deurbel aan te sluiten net zoals je een lichtknopje aansluit op deze relay switch (ofwel: een fase draad naar de deurbel drukker en de schakeldraad sluit ik dan aan op S1 van de relay switch) . En de draden die normaal naar mijn deurbeldrukker gaan, sluit ik dan aan op de relay (Q en IN van de relayswitch)

De theorie is dat bij indrukken van de deurbeldrukker het signaal wordt gedekteeerd en de interne relay dan de deurbel bedient. Dan zou ik in theorie in domoticz kunnen detecteren dat iemand op de knop drukt (een script op het 'on' event van deze schakelaar), maar ik kan dan ook zelf via domoticz de deurbel af laten gaan en deze bijvoorbeeld ook voor het alarm gebruiken.

Ik twijfel omdat er dan wel 230V op de deurbeldrukker komt. Daar zijn ze niet op gebouwd.

Zou dit gaan werken? Iemand ideeën? kent iemand een device á la de FGS-212, maar waarbij er niet per se 230 V op de S1 poort hoeft te komen om te detecteren dat de knop is indrukt (dan zou ik de 8V van de beltrafo ook hiervoor kunnnen gebruiken)?

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-11 21:07
vandermark schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:15:
[...]

Ik heb ook een ESP die een MQTT bericht verstuurt. Laat het maar weten als je er niet uitkomt of meer info wil.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Pagina: 1