Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedemiddag,

Bij een vast arbeidspatroon van 34 uur per week, 8,5 uur per dag wordt er door de werkgever gezegd dat je 8 uur uitbetaald krijgt op een feestdag. De feestdag is een vastgestelde vrije dag. Nu kom je dus een half uur te kort die periode of je krijgt een half uur minder uitbetaald. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Ik kan dit alleen nergens vinden. De feestdag valt in dit geval op een werkdag. Als de feestdag niet op een werkdag valt is het een ander verhaal.

Hoe kan ik dit onderbouwen richting de werkgever? Of heeft de werkgever gelijk?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 11:31
En hoe staat dit in je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

of in je CAO.

AFAIK moet je in principe betaald krijgen zoals je op een normale dag betaald krijgt. Maar dat staat geloof ik niet expliciet in de wet. Check dus je contract en CAO.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
34 uur over vier dagen met vrijdag de vaste vrije dag.

CAO staat dat bij een feestdag de werknemer recht heeft op doorbetaling van het loon.

Ik had er dus beter bij kunnen laten zetten dat het 8.5 uur per dag is. Het leek mij eigenlijk logisch. Je werkt 34 uur per week met een vaste vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dus die feestdag is op maandag t/m donderdag? Dan zie ik niet in waarom met die bewoording je minder loon zou krijgen.

Je krijgt 34u aan loon per werkweek, je werkt 8,5u per dag behalve op vr t/m zo of feestdagen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
ja klopt ja FJK. Die feestdag was in dit geval dus op maandag en vrijdag is de vrije dag. Koningsdag is op vrijdag, dus die wordt ook niet uitbetaald. Wat ik begrijpelijk vind. Dat is gewoon pech voor de werknemer. Maar 2e paasdag valt op maandag. Ik dacht hetzelfde, maar ik dacht, ik vraag het nog even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Kan het zijn dat jij 'anders' bent dan de andere werknemers en dat een 34-urig arbeidscontract niet erg gebruikelijk is bij jouw werkgever? In dat geval kan ik me voorstellen dat dit niet met opzet zo is gedaan, maar domweg een gevolg is van het toepassen van de normale regels op een niet-normale situatie.

Je mag normaliter aannemen dat als jij altijd 8,5 uur werkt, dat je bij een feestdag ook 8,5 uur doorbetaald krijgt. Persoonlijk zou ik er ook weer geen halszaak van maken trouwens, het gaat uiteindelijk maar om een half uur en wat is dat aan loon, €10?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Klopt p tingen. Dat is zo. de meeste werken daar 40 uur. En het kan zeker zijn dat het niet met opzet gedaan is hoor. Dat geloof ik ook zeker. maar voordat ik er verder mee wil, want aangeven wil ik het wel, wil ik eerst weten of ik niet compleet fout zit.

Nee, tuurlijk niet. Er hoeft geen hele zaak van te komen, maar het is niet alleen een 2e paasdag he. Zo heb je 10 feestdagen per jaar en hoe doet hij het in de vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 08-06 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Dan zou ik denk ik eerst even een telefoontje plegen naar de salarisadministratie en de vraag daar voorleggen of het klopt dat er 8 uur uitbetaald is in plaats van 8,5 uur, gezien jouw normale werkdagduur.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
dank je voor de tip. Ga ik eens doen. Salarisadministratie weet misschien meer dan de werkgever ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

Heb je ook echt 34 uur in je contract staan of werk je gewoon 8 uur per dag met een half uur lunch pauze. Aangezien je het wel over anderen hebt die 40 uur werken en niet 42,5.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Nee, echt 34 uur in het contract. Hier is bewust voor gekozen. Dit is exclusief pauze. Met zou het 9,5 uur per dag zijn.
En de rest heeft een 40 uur contract exclusief pauze. De werktijden zijn van 7 tot half 5 / of half 8 tot 5 inclusief een uur pauze. Dus echt 8,5 uur per dag. De rest werkt van 7 tot 4 of van half 8 tot half 5. Dus een half uur minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
/offtopic:

Tjee, een uur lunchpauze in eigen tijd? Aardig zonde van mijn vrije tijd vind ik. Liever wat sneller de boterham naar binnen en een half uur eerder thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
whaha... ja verplicht helaas dvl-2. half uur pauze en 2 keer kwartier koffiepauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

4x9 is een redelijk gangbare werkvariant. Daar kost het de werkgever ook 9 uur op een feestdag, net zoals het mij 9 uur vakantie kost om op te nemen dan.

Netjes bespreken en duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Bedankt Hoijong. Duidelijk en ja, je hebt gelijk ja. Vanaf die kant had ik het nog niet bekeken. het kost je ook 8.5 uur vakantie op een dag. Je krijgt natuurlijk ook naar 34 uur per week vakantiedagen. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

Tenzij je er makkelijk uit komt met je werkgever zou ik gewoon een half uurtje eerder naar huis gaan op een dag en dan praten we nergens meer over.

Rechten zijn rechten, maar dat half uurtje aankaarten bij je werkgever (en ik neem voor het gemak even aan dat je er niet al 10 jaar werkt, anders had je het al eerder aangekaart) kan je nog duur komen te staan in een later stadium.

Als je overigens op goede voet leeft met je werkgever dan kun je naar mijn idee prima aankaarten dat je een keer een half uurtje eerder weg gaat op een dag. En anders maar een half uur extra pauze neemt of verzin een creatieve oplossing. De tijd die je er nu al in steekt (en op jaarbasis hebben we het over 4 uur) ben je al kwijt met dit topic :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Haha, ja Blackfm. Je hebt gelijk, maar wil het er wel gewoon over hebben hoe het nu zit. Ook in het kader van vakanties. Klopt het is allemaal nieuw en dit was ook de 1e uitbetaling ;). Als hij dan ook ineens 32 uur per week gaat uitbetalen (4x8), dan gaat het over meer dan 4 uur per jaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:10
Bij ons wordt er gekeken naar hoeveel uur je gemiddeld maakt per dag in een werkweek van 5 dagen.
Ik werk 38 uur, dus per feestdag krijg ik 7.6 uur of dat nou op mijn vrije dag is of niet. Als het niet op mijn vrije dag is, dan kost me dat dus wat tijd. Is het wel op mijn vrije dag dan krijg ik voor die feestdag 7.6 uur extra voor die week. Bij 34 uur zou dat dus 6.8 uur zijn per feestdag.

Waarom is dat zo gedaan? Dat is het eerlijkst, iedereen krijgt dan hetzelfde aantal uren voor feestdagen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
Oh, dat is wel heel eerlijk TheBrut. Dat kan ik ook nog eens voorstellen. De baas is het helemaal niet gewend dat iemand 34 uur werkt haha. Iedereen werkt daar 40 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Vraag je werkgever (of salarisadministratie) hoeveel uur je moet vrij nemen als je een dag vrij neemt. Ik neem aan 8,5 uur. Dus dan is het andersom ook dat ze 8,5 uur moeten uitbetalen op een vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Klinkt logisch; 34 uur/4 dagen kun je inderdaad vrij interpreteren. Zowel als werknemer als werkgever. Bijvoorbeeld 8,5/dag of 2x 9 2x8 etc. Kan bijvoorbeeld als 2x9/2x8 in de boeken staan, en dat de feestdag net op een dag van 8 uur geroosterd valt.

De vraag is vooral hoe het gaat bij andere vrije feestdagen dagen. Dat je dan soms geluk en soms pech hebt met feestdagen is een risico met kortere werktijden/werkdagen. Bottomline is vooral dat de uitvoer consequent is, en er niet rondgeshopt kan worden met wanneer de vrije uren ingezet kunnen worden (dat geld ook voor beide partijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:41
Als de administratie vindt dat een werkdag uit 8 uur bestaat (op maandag t/m donderdag), zodat het bij iedereen in het bedrijf gelijk is, dan werk je volgens hun op vrijdag dus 2 uur. (het totaal aantal uren in de week moet uiteraard wel 34 zijn.. ;))
Die laatste dag ben je alleen niet aanwezig, omdat je deze uren al hebt gemaakt op de andere dagen.

Maar dat zou dan dus ook betekenen dat als een feestdag op een VRIJDAG valt, zij jou die 2 uren uit moeten betalen. :)
Dan zou het imo wel eerlijk zijn.

8,5 uur per dag zou imo logischer zijn.. mits je deze uren consequent werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 01-05-2018 19:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Normaal gesproken krijg je gewoon per maand uitbetaald, ongeacht hoeveel uur je aan verlof opgenomen hebt, ziek bent geweest of feestdagen hebt gehad. (Ok, bij ziekte kan er 1 of 2 wachtdagen ingehouden worden, en bij een negatief verlofsaldo kan er ingehouden worden, maar verder krijg je gewoon iedere maand hetzelfde uitbetaald).

Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraag ietwat zonderling vind.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1