Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Hallo, wat fijn dat dit forum bestaat :).

Ik heb een vraagje. Ik werk in de zorg, en daar heb je niet zomaar een 40 uren contract en 5 dagen in de week van 9:00 tot 17:00

Ik werk zeer onregelmatig, zo werk ik de ene week 50 uur en de andere maand 130. Ik bekijk mijn totaal aantal uren die ik heb gewerkt dan ook op jaar basis.

Ik heb geen heel groot contract, dus soms krijg ik ook overuren uitbetaald. (in december bijvoorbeeld 100).
Best veel dus. Nu heb ik liever een groter contract dan af en toe mijn over uren uit betaald.

Mijn vraag is eigenlijk:
Betaal ik over die 100 uren die in december worden uitbetaald ook meer belasting? Die persoon die mij hielp bij de belasting aangifte gaf aan van wel (42% o.i.d.).

Op internet lees ik dit:
Veel mensen denken dat ze daarom extra belasting betalen over overwerk. Dat is een misverstand: in de gewone reguliere loonbetaling wordt al rekening gehouden met alle heffingskortingen. Incidentele loonbetalingen zoals overwerk of vakantiegeld zitten daar meestal al boven, waardoor je daarover meteen belasting betaalt.

Ik ben er ook gewoon niet zo handig mee, dus vandaar ook dit topic.

Mocht ik nu wel 42% belasting er over betalen ga ik denk ik zeggen dat ik niet meer wil overwerken.
(dit zullen ze op het werk ook minder fijn vinden).

Ik ben erg benieuwd.

Vriendelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op het moment van uitbetalen wordt er meer geld ingehouden inderdaad.

Dit kan je opzoeken als je ff googled op loontabel wit (indien die van toepassing).

Dan zie je dat bij een hoger bedrag meer wordt ingehouden. DIt wordt gedaan zodat je aan het einde van het jaar geen belasting hoeft terug te betalen.

Door het onregelmatige van overwerk wordt er waarschijnlijk teveel ingehouden inderdaad. Echter kan je dit met je aangifte weer terugkrijgen. uiteindelijk komt het dus weer goed.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 22:27
Voor de verloning wordt dit meestal tegen een hoger tarief belast, ter voorkoming van problemen achteraf. Net als dagen die uitbetaald worden en vakantiegeld etc.
Voor de belasting is het simpel. Die kijkt gewoon naar het totaal belastbare op jaarbasis en verdeeld het over de verschillende belastingschijven.

Dus meestal komt het neer op minder nu en achteraf (na aftrekposten etc.) waarschijnlijk een deel van de teveel betaalde loonbelasting terug.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-05 19:13

Nutral

gamer/hardware freak

je betaalt er net zo veel belasting over als je andere werk.

Punt is alleen, op het moment dat je van bijvoorbeeld 10.000 naar 11.000 gaat, kom je misschien wel in een andere belastingschaal, en krijg je minder heffingskortingen.
Om te voorkomen dat je later wat terug moet betalen, houd je werkgever meer geld in voor de belastingdienst. (onder bijzonder tarief).
Aan het einde van het jaar, kijkt de belastingdienst niet eens naar welke bedragen nou overuren zijn of niet, in je inkomstenbelasting vul je ook niet in wat de overuren zijn. Dit is al een hint dat het niet meetelt.

De uiteindelijke inkomstenbelasting kijkt naar de volgende bedragen:

1. Totale loon over het hele jaar
2. Wat de werkgever in heeft gehouden voor belasting.

Uiteindelijk berekend de belastingdienst wat je aan belasting moet betalen over het totale loon over het jaar, en vergelijkt het met de ingehouden belasting.

Als je veel overuren maakt komt dat in een bijzonder tarief en betaal je extra belasting, deze extra belasting krijg je weer terug bij je inkomstenbelasting.

Als je 100 euro meer per maand gaat verdienen of je werkt voor 100 euro per maand extra, betaal je hier evenveel belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Aaah, ik snap het!
Bedankt!

Dus eigenlijk maakt het geen moer uit. Of ik nu 10% heb op papier of 70%.
(buiten dat je geen stabiel loon hebt)

Alleen vakantie uren en pensioen etc. gaan dus minder hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Uiteindelijk kijkt de belastingdienst gewoon naar het totaal op jaarbasis. En niet eens uren maar gewoon je totale bruto loon.
Dus op jaarbasis, en uitgaande dat je belastingaangifte doet, maakt het geen moer uit of het overuren zijn of contracturen.
Op korte termijn kan het wel iets uitmaken omdat de werkgever moet gaan gokken wat je uiteindelijk aan het eind van het jaar hebt verdiend en daarop de heffing aanpassen.

Als het goed is maakt het ook geen verschil voor vakantieuren, dat wordt zover ik weet ook over het aantal gewerkte uren berekend, niet de contracturen. Bij ons wel iig en kan me ook niet anders voorstellen. Anders krijgt een flex werker geen vakantie.

[ Voor 23% gewijzigd door defusion op 30-04-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
Wat je echter wel nog hebt, is in onze nieuwe zorg CAO (vvt) dat over overuren niet meetellen voor je 13e maand. Als je dus een groter contract hebt, is je 13e maand ook hoger dan een kleiner contract met overuren.

Voor vakantieuren maakt het verder niet uit. Als je vakantie opneemt, neem je enkel je contracturen op. En die zijn naar rato bij iedereen hetzelfde. Wel is je loon het maand daarna dus een stuk lager, omdat je geen overuren gewerkt hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door ErgoStijn op 30-04-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Bedankt weer! Duidelijk.

Geen reden dus om te 'zeuren' om een paar procenten.
Gewoon doorwerken dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Let je er wel op, dat over deze uren ook pensioen, vakantiegeld en vakantiedagen wordt opgebouwd. Sommige werkgevers 'vergeten' dat wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Canon_nl3 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:43:
Geen reden dus om te 'zeuren' om een paar procenten.
Wat je wel kunt doen is uitbreiding van je contract vragen. Dat is, zoal hiervoor genoemd, beter voor je 13e maand. Dit moet je naar je werkgever verkopen als “meer stabiliteit op de werkvloer”. Je werkgever wil er immers ook voordeel van hebben.
Pagina: 1