zonnescherm v.d muur gekomen.. hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mijn vraag
mijn zonnescherm is opgehangen door bobbo de bouwer.. gevolg windvlaag .. (grom) gelukkig geen gewonden
(ik had een houtenbalk tijdelijk daar neergezet wegens klussen. die heeft ergere schade voorkomen..

dit was dus niet de situatie (maar is wel gewenste situatie ?)
Afbeeldingslocatie: http://www.bativox.be/sitenormali/n__20161208__Spouwanker.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
tijdens het ophangen wilde men een chemische anker gebruiken alleen die viel in de spouw, hoe krijg ik hem nu netjes in de betonnen wand erachter ?

ik heb een lange boor, draadeind:? en chemische ankers kan ik natuurlijk zo halen .. maar welk hulpmiddel(len) heb ik nodig om de afstand van baksteen --> spouw te overbruggen ? en voordat ik zelf de handige harry uithang .. wie weet wat ik zoek ? is dat een zeefhuls ofzoiets ?

En wat zijn de stappen gatboren, buis/huls erin en dan nog een gat boren ? hoe diep moet ik dan voor het chemisch anker en hoe lang moet ik wachten voordat ik gewicht erop kan hangen :?

naast het beste antwoord vind ik onderstaande 2 reacties ook zeer nuttige als extra informatie
JaMaaT schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:16:
[...]

Afhankelijk van de grote van het scherm vind ik dit wel gevaarlijk advies. Het is gewoon een zeilboot die je aan de gevel monteert. Hier zit het ook met chemische ankers aan de vloerplaten vast. Een scherm van 590x300. Daaronder zit over 550cm een kozijn met glas. Dus daarboven zit weinig "vlees" om zomaar een scherm op te hangen. Als het mis gaat kan het zijn dat niet alleen je zonnescherm van de kant komt maar ook de complete gevel...
O085105116N schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:01:

Zeker bij dit soort ankers wil je geen roestvorming hebben. En als de ankers recht zitten of niet enigszins aflopen, zoals spouwankers doen, dan loopt condens terug en krijg je mooie vlekken op je stuc of in je behang.

[ Voor 39% gewijzigd door vso op 30-04-2018 22:26 ]

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 30-04-2018 22:23)

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

Wij hebben een uitbouw waar het zonnescherm aanhangt. Dat is dus geen hoge muur. De druk op de stenen is dan te laag om het zonnescherm met 4 bouten per kant enkel in de baksteen muur te bevestigen. Als je dat wel doet dan komt het zonnescherm geheid met bakstenen en al uit de muur zetten. (bij de overburen van m'n vorige woning is dat ook daadwerkelijk gebeurd. Er brak een hele hoek uit z'n muur. Geen gewonden gelukkig, die waren net allemaal binnen).

Bij ons zonnescherm heeft de installateur eerst geprobeerd om de bevestigingsbouten door de bakstenen muur mbv chemische ankers in het betonnen dak te zetten. Hiertoe werden er gaten door de bakstenen muur geboord. Daarna werden er gaten in het betonnen dak geboord. Daarna werd er een stuk PVC pijp door het gat in de bakstenen buitenmuur in het gat in het betonnen dak gestoken. Toen dat eenmaal zat werd een draad eind voorzien van een chemisch anker door de PVC-pijp in het gat van betonnen dak geplaatst. Na een dagje uitharden werd het zonnescherm op deze draadeinden geplaatst en werden de moeren aangedraaid.

Was een goed plan. Alleen het betonnen dak bleek niet te bestaan uit massief gewapend beton maar uit zogenaamde betonnen holle platen. De chemische ankers hingen dus in de holtes van de betonnen platen. Bij het testen van de stevigheid van het zonnescherm kwam alles zo van de muur af.

Hierop zijn er kosteloos verlengde muursteunen gemonteerd. Iets minder mooie oplossing maar het kan niet anders. (huis is tunnelbouw, ook geen betonnen binnenmuur). Het hangt nu al zo sinds 2006.

Edit: schermgrootte: 5m x 3m uitval

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Je zonnescherm hing dus aan de buitenmuur. Dit moet op zich gewoon kunnen mits je een bakstenen buitenmuur hebt (geen trespa of hout) en je de goede pluggen en schroeven gebruikt.

Mijn inziens is het niet nodig om DOOR de buitenmuur en spouw te gaan en 'm in de binnenmuur vast te zetten. Tussen je buitenmuur en je binnenmuur zit ook nog isolatiemateriaal (buitenmuur, spouw, isolatie, binnenmuur) Dat kun je aardig om zeep helpen met een boor.....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
Heeft je muur verder geen schade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Toen mijn zonnescherm is opgehangen leek het me dat er nogal veel kracht zou komen te staan op het ophangpunt; 2,5 x 5 meter doek. Stel dat het een keer waait of regent, kan zie ik het zo gebeuren dat het afknapt. Hoewel de leverancier het niet nodig vond heb ik er toch twee extra platen bij laten monteren, iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_P6220004a_1.jpg
(niet mijn situatie, maar wel hetzelfde idee)

Je zou dit ook kunnen doen om te voorkomen dat het nog een keer loskomt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:46
Een zeefhuls is inderdaad wat je moet gebruiken. Hier hebben we een metalen zeefhuls gebruikt, vb zoiets als "Soudal Zeefhuls metaal 1000 x 16mm"

Daarin gaat dan een draadstang en je bent vertrokken..

Gewoon enkel in de gevelsteen verankeren kan mischien met een klein schermpje, maar hier hangt een 6,5m lengte, 3,5meter uitval (windklasse3) en dat moet je echt niet proberen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 06-06 16:01
Op de foto in de TS mist nog de isolatie en de spouw, die ankers zijn veel langer en hebben 10-15cm lucht te overbruggen. Alleen de buitengevel zou ik nooit aanraden. Zeker met grote schermen is het vragen om problemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29
P_Tingen schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:20:
Toen mijn zonnescherm is opgehangen leek het me dat er nogal veel kracht zou komen te staan op het ophangpunt; 2,5 x 5 meter doek. Stel dat het een keer waait of regent, kan zie ik het zo gebeuren dat het afknapt. Hoewel de leverancier het niet nodig vond heb ik er toch twee extra platen bij laten monteren, iets als dit:

[afbeelding]
(niet mijn situatie, maar wel hetzelfde idee)

Je zou dit ook kunnen doen om te voorkomen dat het nog een keer loskomt.
Idem bij mijn vorige woning, en nooit spijt van gehad gezien de kracht die erop komt bij een zuchtje wind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:53
Zo creëer je koudebruggen. Dat moet je ook niet willen. Keilbouten heb je nodig hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het scherm nu is is 4.5m en 2.5m uitval,

De isolatie in de spouw is er in iedergeval niet want of te weinig anders was het chemische anker niet naar beneden gevallen :) nog een puntje van aandacht zeg maar

ps het scherm hing in de stenen aan keilbouten, bobbo de bouwer had zijn twijfels erover (in zijn verdediging)
scherm moest opgehangen worden want 4.5m laat je niet 3 jaar op de grond liggen in de tuin

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 30-04-2018 11:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Wij hebben een uitbouw waar het zonnescherm aanhangt. Dat is dus geen hoge muur. De druk op de stenen is dan te laag om het zonnescherm met 4 bouten per kant enkel in de baksteen muur te bevestigen. Als je dat wel doet dan komt het zonnescherm geheid met bakstenen en al uit de muur zetten. (bij de overburen van m'n vorige woning is dat ook daadwerkelijk gebeurd. Er brak een hele hoek uit z'n muur. Geen gewonden gelukkig, die waren net allemaal binnen).

Bij ons zonnescherm heeft de installateur eerst geprobeerd om de bevestigingsbouten door de bakstenen muur mbv chemische ankers in het betonnen dak te zetten. Hiertoe werden er gaten door de bakstenen muur geboord. Daarna werden er gaten in het betonnen dak geboord. Daarna werd er een stuk PVC pijp door het gat in de bakstenen buitenmuur in het gat in het betonnen dak gestoken. Toen dat eenmaal zat werd een draad eind voorzien van een chemisch anker door de PVC-pijp in het gat van betonnen dak geplaatst. Na een dagje uitharden werd het zonnescherm op deze draadeinden geplaatst en werden de moeren aangedraaid.

Was een goed plan. Alleen het betonnen dak bleek niet te bestaan uit massief gewapend beton maar uit zogenaamde betonnen holle platen. De chemische ankers hingen dus in de holtes van de betonnen platen. Bij het testen van de stevigheid van het zonnescherm kwam alles zo van de muur af.

Hierop zijn er kosteloos verlengde muursteunen gemonteerd. Iets minder mooie oplossing maar het kan niet anders. (huis is tunnelbouw, ook geen betonnen binnenmuur). Het hangt nu al zo sinds 2006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
immetjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:48:

de kans is klein betreft betonplaten .. maar muursteunen lijkt me zoiezo geen onverstandige zet. en ik dacht zelf aan een dergelijke opzet..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 06-06 16:01
O085105116N schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:27:
Zo creëer je koudebruggen. Dat moet je ook niet willen. Keilbouten heb je nodig hiervoor.
Een gat in je gevel met het zonnescherm op de grond is een veel grotere koudebrug. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

immetjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:48:

Heb je hier toevallig een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij ons hangt een 5x3 scherm van Somfy (of in ieder geval het elektronisch gedeelte) en dat ding is gewoon op de 15cm 'hoogte' aan de muur bevestigd. Dus geen extra lange platen, geen extra stenen enz.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Van belang is ook het gewicht van het totaal. Er zijn ook schermen met alu of gedeeltelijk alu wat minder zware bevestiging vergt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
Het is in mijn ogen ook kolder om in de spouw of binnenmuren te gaan zitten bevestigen.

Bij mijn vorige huis had ik ook een uitbouw waar een 4m breed + 2.5m uitval zonnescherm aan moest. Die zat niet eens met chemische ankers vast maar gewoon met goede kwaliteit RVS keilbouten (geen jippie jappie bouwmarkt spul maar meegeleverd door de zonnescherm leverancier). Het probleem bij uitbouw is dat de bovenste laag stenen weinig draagkracht heeft (wat logisch is). Als je dan verlengde steunen gebruikt (ook meegeleverd door de leverancier) is er geen centje pijn: https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=974

Voor de rest is het ook common sense, ik zou altijd een electrisch scherm doen zodat bij windkracht 11 je de boel automatisch naar binnen haalt en niet alles aan gort waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Hier is het zonnescherm ook van de muur gekomen omdat de baksteen waarin het zonnescherm zat de eerste steen na een diletatievoeg was en is gebroken.

Op kosten van de woonhuis verzekering is toen een aannemer gekomen, 4 stenen eruit, nieuwe gaten met chemische ankers weer vastgezet.
Andere bouten drukken de steen als het ware uitelkaar, dat gaat goed, behalve bij een diletatievoeg.

De oplossing van p_tingen wordt ook veel toegepast bij uitbouwen; daar waar nog 1 of twee lagen baksteen zit voor de dakrand.

maw; vraag aan de verzekering of dit gedekt is en vraag een andere klusbedrijf het zonnescherm op te hangen en declareer de bon.

[ Voor 11% gewijzigd door wmeester op 30-04-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Lollercopter schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:24:
Als je dan verlengde steunen gebruikt (ook meegeleverd door de leverancier) is er geen centje pijn: https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=974
"Verlengde steunen" was inderdaad de term waar ik niet zo snel op kon komen, dank! Dit was een kleine meerprijs van een paar tientjes als ik me goed herinner. Bij mij zit het zonnescherm ook dicht tegen de rand en dat leek me zelf niet een goed plan. De monteur zag het probleem niet, maar ik slaap een stuk beter 8)

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 30-04-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
verlengde steun betekend dat mijn scherm 2.20cm(schuifpui) +steunlengte (50cm?) gaat hangen ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 30-04-2018 13:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

vso schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:58:
verlengde steun betekend dat mijn scherm 2.20+steunlengte (50cm?) gaat hangen ..
Nee, de verlengde steun slaat op een metalen plaat die plat tegen de muur gemonteerd wordt en de druk verdeelt van het hangende scherm. Bekijk de fotos in de google zoekopdracht van @Lollercopter Het is te vergelijken met het leggen van een ladder op het ijs en vervolgens daar zelf op gaan liggen (om bv iemand uit een wak te halen). Door de druk te verdelen verklein je de kracht die op één plek op de muur wordt uitgeoefend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RJoxmO6.png
In het rood de 'verlengde steun'

En uiteraard voegt het iets toe aan de uitval van je scherm, maar dat is 1 á 2 cm.

[ Voor 5% gewijzigd door P_Tingen op 30-04-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Noem het een verlengde steun, of een muurplaat. Ik denk dat dit wel een goede oplossing is om vooral de druk te verdelen. En inklappen als het te hard waait natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:00
Inklappen bij wind is de enige oplossing imo.

Mijn luifel heeft, toen ik hem volledig uit had en van huis weggegaan was, aan de linkerzijde de complete bakstenen uit mijn muur meegetrokken.

Zeker met dergelijke grote luifels is de kracht door de hoeveelheid wind die zo'n luifel vangt enorm, en denk ik niet dat voorgestelde oplossingen het risico helemaal gaan wegnemen. Hij hangt bij mij inmiddels, na inmetselen van nieuwe stenen, gewoon weer aan de bakstenen buitenmuur. Ik moet alleen wat beter opletten en voorzichtiger zijn met wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
P_Tingen schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:02:
[...]

Nee, de verlengde steun slaat op een metalen plaat die plat tegen de muur gemonteerd wordt en de druk verdeelt van het hangende scherm. Bekijk de fotos in de google zoekopdracht van @Lollercopter Het is te vergelijken met het leggen van een ladder op het ijs en vervolgens daar zelf op gaan liggen (om bv iemand uit een wak te halen). Door de druk te verdelen verklein je de kracht die op één plek op de muur wordt uitgeoefend.

[afbeelding]
In het rood de 'verlengde steun'

En uiteraard voegt het iets toe aan de uitval van je scherm, maar dat is 1 á 2 cm.
Gezien dat mijn schuifpui in de "hoek" zit met daarboven een betonnen latei op 2.20 v.d grond gemeten (ongeveer) kan de metalen plaat pas beginnen boven de latei. :) snappie

Hoger betekend in mijn beeldvorming minder uitval, meer kans op wind eronder .. en minder zonwerend vermogen (lees bij laaghangende zon) ..

maargoed steviger zonnescherm is wel het hoofddoel van de vraag .. de "kosten" en resultaat zijn punt 2
KnoxNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:14:
Inklappen bij wind is de enige oplossing imo.

Mijn luifel heeft, toen ik hem volledig uit had en van huis weggegaan was, aan de linkerzijde de complete bakstenen uit mijn muur meegetrokken.

Zeker met dergelijke grote luifels is de kracht door de hoeveelheid wind die zo'n luifel vangt enorm, en denk ik niet dat voorgestelde oplossingen het risico helemaal gaan wegnemen. Hij hangt bij mij inmiddels, na inmetselen van nieuwe stenen, gewoon weer aan de bakstenen buitenmuur. Ik moet alleen wat beter opletten en voorzichtiger zijn met wind.
Domotica en anometer zijn project op zich :) gelukkig hebben we wat objecten die de wind iets verminderen maar ik kan beter voorzichtig zijn dan stenen uit de muur laten breken.

Overgens Bobbo de bouwer wilde een stalen plaat met x aantal bouten vast zetten en de stalen plaat bevestigen aan het scherm..
Dan lijkt een verlengde metalen constructie met tapdraad in de muur vast gezet mij een beter alternatief.

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 30-04-2018 13:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:56:
[...]

Een gat in je gevel met het zonnescherm op de grond is een veel grotere koudebrug. :+
Nee, dat noemt men in vaktermen een panoramisch gat. :+

Zonder gekkigheid: Waarom zou je onnodig koudebruggen gaan creëren? Zoals hierboven aangegeven zou je het scherm prima kunnen bevestigen zonder gelijk tot in de isolatie te gaan.

Vraagje: Functioneren chemische ankers ook als koudebrug? Metalen geleiden, dus dat is logisch, maar hoe zit dat met dat soort bevestigingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

thejoker80 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:02:
[...]

Heb je hier toevallig een foto van?
Verlengde Steun

Je ziet de oude dicht gemaakte gaten van de eerst poging nog zitten. In november 2010 is het scherm 's nachts een keer half uit gegaan (prop de afstandsbediening nooit in een la). Het stormde en regende toen. Het gietstuk van de rechterkant van het scherm was dwars door de verstijvers gescheurd. Het was garantie volgens de installateur omdat een gietstuk niet zo mag scheuren. Met de muurbevestiging was niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Theo schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:03:
Je zonnescherm hing dus aan de buitenmuur. Dit moet op zich gewoon kunnen mits je een bakstenen buitenmuur hebt (geen trespa of hout) en je de goede pluggen en schroeven gebruikt.

Mijn inziens is het niet nodig om DOOR de buitenmuur en spouw te gaan en 'm in de binnenmuur vast te zetten. Tussen je buitenmuur en je binnenmuur zit ook nog isolatiemateriaal (buitenmuur, spouw, isolatie, binnenmuur) Dat kun je aardig om zeep helpen met een boor.....
Afhankelijk van de grote van het scherm vind ik dit wel gevaarlijk advies. Het is gewoon een zeilboot die je aan de gevel monteert. Hier zit het ook met chemische ankers aan de vloerplaten vast. Een scherm van 590x300. Daaronder zit over 550cm een kozijn met glas. Dus daarboven zit weinig "vlees" om zomaar een scherm op te hangen. Als het mis gaat kan het zijn dat niet alleen je zonnescherm van de kant komt maar ook de complete gevel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:46
O085105116N schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:27:
Feit is : verankeren in de gevelsteen is gewoon niet voldoende bij een groter scherm!
Als je tijdens de bouwfase dit niet "voorziet" is volledig koudebrug-vrij ophangen van een groot scherm erg lastig te realiseren....

En we moeten ook niet overdrijven ... de koudebrug is eerder een "puntje" en als je een aantal traditionele spouwankers neemt heb je ook allemaal koudebrugjes, tenzij je naar specifieke oplossingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 15:23
Zonneschermen hang je nooit op met keilbouten en pluggen, die hang je op met chemische ankers. Dit oa ivm scheurvorming /belasting van je steen. Afhankelijk van de grootte van het scherm en de positie ten opzichte van dakrand en/of lateien gebruik je muurplaten om de druk te verdelen.

[ Voor 10% gewijzigd door virtualJac op 30-04-2018 14:55 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
jvanhambelgium schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:47:
[...]

Feit is : verankeren in de gevelsteen is gewoon niet voldoende bij een groter scherm!
Als je tijdens de bouwfase dit niet "voorziet" is volledig koudebrug-vrij ophangen van een groot scherm erg lastig te realiseren....

En we moeten ook niet overdrijven ... de koudebrug is eerder een "puntje" en als je een aantal traditionele spouwankers neemt heb je ook allemaal koudebrugjes, tenzij je naar specifieke oplossingen gaat.
Koudebrug vrij monteren kan zeker wel, met een muurplaat dus. En die zet je vast met keilbouten en niet met chemische ankers. Noem me ouderwets, maar ik zou niet na jaren afhankelijk willen zijn van een dot kit.

Zeker bij dit soort ankers wil je geen roestvorming hebben. En als de ankers recht zitten of niet enigszins aflopen, zoals spouwankers doen, dan loopt condens terug en krijg je mooie vlekken op je stuc of in je behang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

virtualJac schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:53:
Zonneschermen hang je nooit op met keilbouten en pluggen, die hang je op met chemische ankers. Dit oa ivm scheurvorming /belasting van je steen. Afhankelijk van de grootte van het scherm en de positie ten opzichte van dakrand en/of lateien gebruik je muurplaten om de druk te verdelen.
Uiteindelijke hebben ze mijn scherm met verlengde steunen en met S14 pluggen en M12 bouten in de baksteen gezet. Dit staat er in de handleiding:

Bij montage d.m.v. houtdraadbouten DIN 571-12x100-st en Fischer plugs s-14 moet de montage ondergrond minimaal gelijk zijn aan betonsterkte B-25. De kwaliteit van de bouten dient min 8.8 te zijn en moeten worden aangetrokken met een moment van 90 Nm.

Baksteen haalt niet betonsterkte B-25, vandaar die verlengde steunen (en omdat het op een uitbouw gemonteerd is waarbij de spanning in de steen lager is)
O085105116N schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:01:
[...] Noem me ouderwets, maar ik zou niet na jaren afhankelijk willen zijn van een dot kit.
Een dot kit is wel wat kort door de bocht. Dit zijn 2-componenten kitten waar heel Nedeland al jaren mee in elkaar gezet wordt. Ik heb nog niet gehoord van chemische ankers die massaal falen.
Daar had ik nog helemaal niet over na gedacht.

Het gat van het chemisch anker wordt volledig met kit opgevuld, daar druk je een M12 draadeind in. En dan zou er condens tussen het draadeind en de kit komen (hoe dan?). Het draadeind gaat dan corroderen (en uitzetten) en dan staat er roestig condens tegen het beton en dat kruipt dan door het beton om aan de binnenkant van de muur roestplekken te veroorzaken. Gebeurt dat echt? Spreek je uit ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

BannerFigurezZz schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:46:
[...]

Nee, dat noemt men in vaktermen een panoramisch gat. :+

Zonder gekkigheid: Waarom zou je onnodig koudebruggen gaan creëren? Zoals hierboven aangegeven zou je het scherm prima kunnen bevestigen zonder gelijk tot in de isolatie te gaan.

Vraagje: Functioneren chemische ankers ook als koudebrug? Metalen geleiden, dus dat is logisch, maar hoe zit dat met dat soort bevestigingen?
Ja, die fungeren als koudebruggen. Op dit forum legt een vakman uit hoe hij dit altijd deed/doet:
Mijn montagemethode:

Voorzichtig (niet kloppen dus) door de holle muur in de spouw boren. vervolgens de 2-componentenmortel de holle ruimte volspuiten én nog wat 'door' het gat in de spouw spuiten terwijl je de wokkel langzaam naar buiten trekt. Je maakt hierdoor een forse prop die achter de eerste steenlaag 'hangt', en deel uitmaakt van de hoeveelheid mortel die je ín de holle ruimte hebt gespoten. Draadeind erin (zorgen dat ie niet uit je gat zakt) er wachten maar tot ie hard is.

Er komt zo geen spanning op de stenen zelf te staan (zoals met de vermaledijde keilbouten juist wel het geval is, en met pluggen ook), en je dragend oppervlakte is fors groter dan bij de andere methoden. Je creert ook geen koude brug op je binnenmuur (is erg onwenselijk)
Dus niet in de binnenmuur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
immetjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:47:
Het gat van het chemisch anker wordt volledig met kit opgevuld, daar druk je een M12 draadeind in. En dan zou er condens tussen het draadeind en de kit komen (hoe dan?). Het draadeind gaat dan corroderen (en uitzetten) en dan staat er roestig condens tegen het beton en dat kruipt dan door het beton om aan de binnenkant van de muur roestplekken te veroorzaken. Gebeurt dat echt? Spreek je uit ervaring?
wij hebben hier kwaaitaal vloer met betonrot .. dus ja het is mogelijk maar zal het snel bij een dergelijke opzet in de muur zitten ? hmmm

Overgens het huis waar ik dit zonnescherm vandaan haalde had stevigere stenen volgens mij en zaten er keilbouten in de stenen. (huurhuis) geluk wilde dat het zonnescherm de juiste afmetingen had voor het nieuwe koophuis maar de stenen op de nieuwe locatie zijn vele malen zachter en (hol?) dan de oude stenen ..

Maar denk niet imho te makkelijk over het ophangen van een "wandzeil" ik mag van geluk spreken dat de muur niet met x aantal stenen zoals anderen hier in dit topic bevestigen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
immetjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:47:

Daar had ik nog helemaal niet over na gedacht.

Het is niet zoals jij het beschrijft nee. Er moet contact tussen binnen en buitenmuur zijn, dan krijg je koudebruggen en mogelijk condens. Met spouwankers kan dit dus, zekers als ze niet van rvs zijn.

Mijn aannemer vertelde me dit tijdens onze verbouwing.
Pagina: 1