Uitleg over PCI-e X16 en X8 - ASRock AB350m Pro4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reutemeteut
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02 12:12
Hi Tweakers,

Ben momenteel met een nieuwe build bezig voor het eerst in jaren. Dit project werk ik met een Apple G5 die ik ga converten naar een m-ATX moederbord gezien de Power PC standaard echt te oud is.

De reden waarom ik een micro ATX (of µATX voor de liefhebber) kies, is omdat ik veel minder de case moet verbouwen voor dit format. Heb hiervoor een conversie-kit van The Laserhive.

Ik weet zeker dat ik een Ryzen 2600x CPU ga nemen en gezien er nog geen moederborden zijn aangekondigd voor mircroATX, ga ik voor https://tweakers.net/pric...9/asrock-ab350m-pro4.html gezien de goede recensies en schappelijke prijs met goede prestaties en compatible met de 2...x series van AMD.

Nu ik erg op het punt sta om het bord te kopen rust er nog een vraag over de PCI-E slots. Ik ben al een tijdje uit de tweakers-wereld, dus vroeg met het volgende af.

Het bord heeft zover ik weet een PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16 aansluiting. Dit is natuurlijk geen probleem, maar ik ga op dit bord een videokaart zetten (GT970 in bruikleen van een vriend) die minimaal 2 PCI
slots (qua breedte) inneemt. Welke van de slots op het moederbord is de PCI-e 3.0 x16 aansluiting? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden? :| Naar mijn weten is dit namelijk de snelste slot, maar mocht het de meest bovenste zijn van het moederbord, dan gaat de kaart helaas niet passen in mijn case. Maar mocht het de slot die meer in het midden zitten, dan lijkt het allemaal te passen. Kan je per PCI slot kiezen welke de grooste bandbreedte krijgt? Of maakt dit allemaal niet uit? Gaat het om het aantal connecties die je in totaal maakt?

Het betreffen dus deze twee gaten van het moederbord Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mrNgNxx.jpg[img]. Kunnen jullie mij meer info geven over hoe deze connecties werken? Mocht het lukken dan bestel ik dit moederbord morgen nog. :*)

Alvast bedankt voor de mogelijke reacties!

(P.S. ik snap dat er op het plaatje zelf PCI 1, 2 en 3 staan, maar ik neem aan dat deze niet voor de versie staan ?)

Alle reacties

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
De bovenste (kleinste) is het PCIe X1 slot
De andere 2 zijn X16, versie van beide staat als het goed is in het boekje

Check dit en help mee!

• Reutemeteut
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02 12:12
DaMoUsYs schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:19:
De bovenste (kleinste) is het PCIe X1 slot
De andere 2 zijn X16, versie van beide staat als het goed is in het boekje
Thanks! De kleine slot snapte ik wel. Maar ik lees tegenstrijdige verhalen. Maar het meest voorkomende is voor mij dat het niet uitmaakt en dat de kaart die ingeplugd is zelf om de bandbreedte vraagt die het aankan en de processor daar een keuze tussen maakt. Het boekje had ik ook gelezen maar niets teruggevonden.

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Lijkt mij een kwestie van proberen dan.
De kaart lijkt me wel te passen dan

Check dit en help mee!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Alleen het middelste slot is daadwerkelijk een x16-slot. Je kan het al een beetje zien op de foto, maar het onderste slot heeft slechts pinnen voor x4 (ondanks dat een x16-kaart er prima in past). Ook is alleen het middelste slot PCIe 3.0, de andere 2 sloten zijn PCIe 2.0.

Dit staat overigens ook netjes vermeld bij de specificaties, in de rij met beschrijving 'slots'.