Pc voor 80-jarige

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn 80-jarige vader, hij wil internet, email en office gebruiken, weinig bijzondere eisen dus.
Het is fijn als het systeem snel opstart, energiezuinig is, voldoende usb poorten heeft voor wat randapparatuur.
Het moet op een klein bureau in de huiskamer, dus graag een wat kleiner systeem, maar dat is geen must.
Voor bezoek is het fijn als het geen stofzuiger wordt zoals zijn huidige pc. Zelf hoort en ziet hij wat minder, dus graag een groot beeldscherm, liefst met ingebouwde speakers, dit scheelt ruimte en kabels op het bureau.
Hij gebruikt nu windows10 home en wil dat zo houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goed is goed genoeg, maar het mag iets kosten als hij daar ook echt voordeel van heeft. Wel onder de 1000 blijven voor een compleet systeem, incl monitor, toetsenbord muis en windows

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft een kleurendeskjet en een fotoscanner geloof ik. Verder wil hij alles nieuw en een toetsenbord waarvan de toetsen leesbaar blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hem al onderstaande drie opties gegeven, maar krijg daar graag nog wat advies over

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, wel graag degelijk spul, liefst idiot proof en gebruiksvriendelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te groot (klein bureau) en energiezuinig, want energiebesparen is zijn hobby.

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Advies over de grootte van het beeldscherm. Is 27 inch niet te groot of juist fijn als je niet meer zo scherp ziet?
Verder gewoon advies over degelijk spul zonder onnodig geld uit te geven.

Drie opties

Mini pc
#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon HDMI 2.0 kabel 4K (1,0m)€ 5,95€ 5,95
1Philips 273V7QDAB/00 Zwart€ 177,49€ 177,49
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 52,11€ 52,11
1Logitech Corded Mouse M500€ 28,50€ 28,50
1Intel NUC 7 Home NUC7I5BNHXF€ 517,50€ 517,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,55

Standaard desktop
#ProductPrijsSubtotaal
1Medion Akoya P46001€ 649,-€ 649,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 832,44

Zelfbouw kleine pc op basis bbg
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 50,84€ 50,84
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 43,62€ 43,62
1ASRock DeskMini 110€ 124,95€ 124,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 77,35€ 77,35
1Cooler Master MasterSet MS120€ 54,15€ 54,15
1Crucial CT8G4SFS824A€ 78,50€ 78,50
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 71,07€ 71,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 683,92

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom niet: pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH maar dan met 8GB RAM (wel 2x 4GB nemen) en dan pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB erin zetten?

Licentie Windows 10 erbij (zo te zien 7 tientjes) en dan ben je iets duurder dan je eerste build, gok ik maar de kant & klaar met maar 4GB RAM vind ik wat jammer van Intel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou in ieder geval niet die Logitec muis nemen. Dat knopje om het scrollwiel sneller en zonder rem te laten draaien is een draak van een ding. 9 van de 10 keer druk je dat ding in en krijg je 'm niet meer op de stand dat die het wiel wél gaat remmen. Waarom de beste man een muis van €30 doen terwijl een standaard Dell muisje van €5 ook prima werkt. (Let op nu volgt een aanname) Ik denk niet dat je vader de extra knoppen en functies van een dergelijke muis gaat gebruiken.

Daarbij: een toetsenbord met verlichte toetsen? Denk je dat je vader in het donker nog achter de PC zit? In mijn beleving hebben mensen van deze leeftijd op de een of andere manier altijd verlichting in de ruimte waar ze werken, dat hebben ze niet van onder de toetsen nodig. Ook daar kun je zo €35 op besparen. Een eenvoudig toetsenbord zal voldoen. Ook hier zal je vader waarschijnlijk geen gebruik maken van de extra knopjes die er op zitten. Het aanleren van nieuwe functies moet je op een dergelijke leeftijd niet te veel gaan pushen, tenzij de beste man alles wil weten van computers en randapparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 17:23

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ik snap de keuze voor dat scherm niet helemaal, 27 inch op een klein bureau? Meet eerst maar even of dat goed gaat.
Losse hdmi kabel why? Bij een monitor krijg je vrijwel altijd een kabel, niet altijd hdmi maar is het zeker waard om eerst even af te wachten. Ook is 1m wel heel kort als je voor een full tower gaat die onder het bureau moet komen. Met een NUC moet dat passen maar ga je voor een tower, 1.5m minimaal om wat ruimte over te houden om je scherm te kunnen verplaatsen.
Ik zou in dit geval met @MAX3400 meegaan en een NUC aanraden, superklein en energiezuinig als we toch in dat thema blijven.
Enige nadeel van een nuc is dat je er geen cd/dvd in kan stoppen, mocht dat toch een eis zijn kan je altijd een losse reader er onder zetten.
Koop een goedkope BEDRADE muis/toetsenbord combo, batterijen is vrijwel altijd een ramp

Persoonlijke ervaring met mijn bijna 80jarige oma: klein en simpel. Een laptop met losse muis heeft misschien veel meer waarde dan een hele desktop setup.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Mac Mini al overwogen?

Of gewoon een 21 iMac. Staat veel netter op je bureau, en kan je 2 dehands makkelijk vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Poehee... Op zich een interessante suggestie maar probeer jij een (relatief) bejaard iemand die nu al Windows 10 gebruikt, eens in alle rust uit te leggen waar alles zit en hoe het heet op een Mac. Ook kan ik me voorstellen dat het gebruik van een (Magic) mouse ook wel even gewenning behoeft ten opzichte van een (basic) Dell-muisje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Mijn vader is op zijn 75e overgeschakeld, en heeft nu een oude iPhone, iPad en Mac Mini. Die wil niet terug.

Je kan perfect een gewone bedrade muis aan een iMac hangen.
Senioren zijn over het algemeen snel vertrokken met een iPad, misschien moet je dat overwegen.
Geef toe, office gaat die niet meer echt gebruiken. Dan blijft enkel mail en browsen over. Daar ga je toch geen desktop met 27 kabels voor in huis halen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Heb je al een tablet overwogen? Mac, w10 of Android laat ik aan jou over, als de beste man met een smartphone rondloopt, wellicht zelfde OS gebruiken?

Mailen kan dan met een BT toetsenbord, Maar wellicht voldoet het onscreen toetsenbord al.
Hoeft hij ook niet een plek op te offeren om de hele poespas prominent en permanent neer te zetten.
Kan hij lekker vanaf de bank of eettafel in de kamer dat ding gebruiken. Ik weet niet of hij nog samen woont maar dat zal de wederhelft ook fijner vinden.
Na een maandje introduceer je Netflix, Ziggo app oid en heeft hij ook weer wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Neem een All-In-One, dat is gebruiksvriendelijker dan een losse PC case vb: inventaris: All in one

Er zijn ook andere Windows 10 All-In-One: categorie: PC's

[ Voor 49% gewijzigd door GoT op 30-04-2018 09:59 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 16:33
Ik zou inderdaad gaan voor een All-in-one, ik bedoel waarom niet? Compleet systeem wat ruim voldoende is voor dagelijkse taken. Keuze uit erg grote schermen en het enige wat je hoeft te doen is een toetsenbord en muis aansluiten. :+

Klik hier voor all in ones

Ik heb gelijk wat criteria toegevoegd zoals "A" merken, I3 / I5 of I7 en minimaal 4GB geheugen. Dan moet je zelf alleen nog kijken naar de grootte van het systeem en dat het full HD schermen zijn

[ Voor 14% gewijzigd door hollandnick op 30-04-2018 10:03 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:37
Waarom haal je de budget bbg niet? Kastje is klein genoeg zo te zien.
reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2018

Destijds ook voor mijn opa gedaan (even oud ong), en met name door de ssd razend enthousiast over de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 17:20
Ik zou inderdaad gewoon een mac mini aan hem geven staat veel netter. laat maar

[ Voor 10% gewijzigd door thijsjow op 30-04-2018 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

thijsjow schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:38:
Ik zou inderdaad gewoon een mac mini aan hem geven staat veel netter.
Ja, want een NUC is me toch een bakbeest!! 8)7

Ik begrijp de suggesties voor de Mac niet; er staat duidelijk in de startpost dat er Windows gebruikt moet gaan worden. Natuuuurlijk kan je boot camp op je Mac doen maar waarom?

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 30-04-2018 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik zou ook zeggen ga voor de imac. Mijn moeder die in de 70 is ook overgezet op mac. werkt perfect geen gezeur. icoontje voor mail / internet etc. verder geen gezeur met updates etc. ipad is ze ook los op. en heeft zelf ook een iphone.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 11:12
Als pa graag met Windows 10 werkt, dan zou ik in ieder geval hem daar lekker op laten werken, overstappen naar een compleet ander OS vergt aardig wat gewenning, moet hij ook maar net zin in hebben.

Een NUC is een prima oplossing, die kun je zo goed als wegstoppen, waardoor alleen een monitor en muis en toetsenbord op zijn bureau komen te staan.

Een basis toetsenbord en muis lijken me wel een betere optie en bespaar je weer een paar 10tjes mee.

Als pa nog mobiel is kun je hem ook eens meenemen naar de Mediamarkt of iets dergelijks, kan hij zelf kijken wat hij een fijn formaat vind qua monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Hubert schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:48:
Ik zou ook zeggen ga voor de imac. Mijn moeder die in de 70 is ook overgezet op mac. werkt perfect geen gezeur. icoontje voor mail / internet etc. verder geen gezeur met updates etc. ipad is ze ook los op. en heeft zelf ook een iphone.
Uit de OP:
Hij gebruikt nu windows10 home en wil dat zo houden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-12-2024
ASRock Deskmini 110?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 09:10
[b][message=55049843,noline]Geef toe, office gaat die niet meer echt gebruiken.
Dat is een behoorlijke aanname. Mijn vader is ook bijna 80 maar nog actief bezig met beleggingen en die houd hij keurig bij in excel, beursgegevens worden met een (door iemand anders ontwikkelde) macro in die excel gepompt en er worden nog behoorlijke analyses op de koersen losgelaten. Ook worden er nog webinars gevolgd van de beleggers belangen van HCC. En die HCC groep wisselt ook nog behoorlijk wat excel en word documenten uit.

met andere woorden als je de achtergrond van deze 80 jarige niet kent doe dan geen aannames over of ze office nog wel of niet gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Hubert schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:48:
Ik zou ook zeggen ga voor de NUC. Mijn Opa die in de 70 is ook overgezet op een NUC. werkt perfect geen gezeur. icoontje voor mail / internet etc. verder geen gezeur met updates etc. ipad is hij ook los op. en heeft zelf ook een iphone.

Zelfde argumenten met enkele wijzigingen zodat het klopt voor mijn Opa. Leuk dat veel mensen erg blij zijn met een Mac maar geloof het of niet er zijn ook mensen die gewoon een Windows PC hebben en daar zonder gezeur op werken ;)

Als de TS aangeeft op Windows te willen blijven, prima toch :)

Laatst voor een vriend een NUC gekocht met SSD en ram, achter zijn scherm gehangen. 2 voedingskabels er naar toe en hij wilde perse LAN, dus totaal drie kabels. HDMI zit ook achter het scherm netjes weggewerkt, draadloos Logitech setje erbij en voila.....3 kabels aan elkaar, wat een bakbeest en kabelbende.... :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-05 16:27
Ik zou ook serieus naar een iPad kijken. Dat is een fantastisch ding voor ouderen, met een mooie ronde paniekbutton aan de onderkant. In combinatie met een toetsenbord voor de office dingen, lijkt het me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

T-!-M schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:25:
Ik zou ook serieus naar een iPad kijken. Dat is een fantastisch ding voor ouderen, met een mooie ronde paniekbutton aan de onderkant. In combinatie met een toetsenbord voor de office dingen, lijkt het me ideaal.
Lekker groot scherm inderdaad, voor de opa van TS die wat slechter zicht heeft.

Cunning linguist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hollandnick
Waarom adviseert iedereen Ipads, macs, Imacs en andere apple producten? In de OP staat duidelijk dat hij op windows wilt blijven...beetje offtopic als je het mij vraagt ( net als deze post maargoed )

Om toch maar even iets te laten zien, mocht je echt voor de 27" willen gaan is dit een mooi compleet systeem:
pricewatch: Lenovo Ideacentre AIO 520 F0D0002QNY

Het is best prijzig maar er zit wel alles in. Een SSD voor de snelle werking met een I5 en 8GB geheugen. Een beetje heel erg overkill voor een normale desktop PC maar ik zie zo geen all-in-ones met even grote schermen.

Mocht het scherm grootte niet zo belangrijk zijn dan kan je voor de 24" gaan:
pricewatch: Lenovo IdeaCentre AIO 520s F0D2003FNY

Ook hier zit zowel een SSD in welke zorgt voor een lekker vlotte PC maar ook bij prijs. Mocht je zelf een SSD er in willen zetten ( als dat kan, dat weet ik zelf zo even niet ) kan je ook voor goedkopere versies gaan:

pricewatch: Lenovo ThinkCentre M93z (10AF0018GE)

het is maar wat je zelf het fijnst vind, of beter nog wat jouw opa het fijnste vind. Ik zelf zou voor het duurste model gaan, die is uiteraard future proof, onder de 1000 euro en een lekker groot scherm. Alleen nog een simpel toetsenbordje en muis erbij en je bent klaar :*)

[ Voor 77% gewijzigd door hollandnick op 30-04-2018 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-05 15:51

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Als hij al Windows gewend is, waarom dan inderdaad zoals @hollandnick ook al aankaart een heel iOS/OSX systeem adviseren?

Ik bedoel het was zelfs voor mij een hele overstap van een Windows PC naar een MacBook. Alles werkt anders. Daarnaast zou je ook duurder uitkomen (lijkt mij) aan een Office licentie etc. etc.

Het lijkt het me ook wel heel fijn als je gewoon het ''nieuwste van het nieuwste'' in huis hebt. Natuurlijk is dat geen hoge prio, maar toch...

Ik denk dat het Intel budget systeem toch wel alles doet waarvoor de PC nodig is. reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2018 Dan kun je eventueel de Pentium vervangen voor een i3-7100 (eventueel 2e hands ivm dat een i3 8100 niet zou passen).

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heb voor mijn pa (zelfde leeftijd ongeveer) een tijd geleden een HP all in one PC (zoals @GoT ook aangaf) aangeschaft, via V&A overigens.
Geen snelheidsmonster, maar zeer stil, energiezuinig ,neemt weinig ruimte in en past ruim binnen je budget.
Werkt prima en ziet er nog goed uit ook.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 18:48
Denk wel nog even goed na over een 27" scherm.
Als iemand minder goed ziet, betekent dat niet automatisch dat een groot scherm dan een vooruitgang is. En dat geldt dubbel als er - zoals aangegeven in de OP - sprake is van ouder iemand achter een klein bureau in de huiskamer.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 12:56
Kijk ook eens serieus naar Ubuntu als OS. Sinds ik mijn ouders op ubuntu gezet heb, heb ik nooit meer hoeven helpen. Email, internet en office werken prima. Meer hebben ze niet nodig. Geen malware of andere shit meer. Omdat ze geen root password hebben worden er ook geen rare dingen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:04
useruser schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:53:
Kijk ook eens serieus naar Ubuntu als OS. Sinds ik mijn ouders op ubuntu gezet heb, heb ik nooit meer hoeven helpen. Email, internet en office werken prima. Meer hebben ze niet nodig. Geen malware of andere shit meer. Omdat ze geen root password hebben worden er ook geen rare dingen aangepast.
Die suggestie wilde ik ook doen.... Maar wel als grapje. De TS is echt duidelijk in zijn post, Windows + Office.

NUC is klein en zuinig. Ik zou voor een NUC gaan en dan ook niet al te zwaar, want dat is niet nodig, lijkt me:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC7I3DNHE

Of misschien toch een I5 zodat ie wat langer mee kan. Wordt ie wel wat minder zuinig van en natuurlijk duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:40
Barcht schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:32:
Denk wel nog even goed na over een 27" scherm.
Als iemand minder goed ziet, betekent dat niet automatisch dat een groot scherm dan een vooruitgang is. En dat geldt dubbel als er - zoals aangegeven in de OP - sprake is van ouder iemand achter een klein bureau in de huiskamer.
Aanvullend hierop: je kunt in Windows 10 de tekstgrootte oplopend tot 175% zetten. Ik denk dat je daar meer uit haalt dan per se een groter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik zou voor de MSI Cubi. All-in-one met Windows 10. kan je achterop een monitor/TV schroeven, passief gekoeld. Ik heb hem nu een jaar of 2 bij min ouders (in de 70) draaien tot volle tevredenheid.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MSi windsor? pricewatch: MSI Wind Box DC111-027XEU
HD vervangen voor SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43
Bij schermen draait alles om DPI welke bepaald wordt door de resolutie en de scherm grootte. Echter daarmee kun je dus ook de resolutie wat lager zetten om zo alles groter te maken.

Over 27 inch hoef je echt niet te twijfelen. Ik heb alle oude schermen vervangen door goedkope 27 inch hp varianten. Mijn ouders kregen er twee en omdat ze zo goedkoop waren heb ik er zelf twee voor naast mijn gaming monitor. Zit daar op 30 cm afstand van. Op die afstand zou ik niet groter gaan omdat je dan je hoofd moet gaan bewegen. Echter kun je prima de resolutie verlagen van 1920x1080 naar iets lagers.

De mediamarkt heeft ze nog in iets ander type.

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hp-27er-1509912.html
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hp-27es-1464872.html

Mbt hardware. Voor dat doel maakt het geen bal uit en heb je ruim voldoende aan een Intel Pentium G4560 of de nieuwere G5400.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Laatst online: 26-05 08:01
Ik zou juist niet kiezen voor pentium. Minimum is echt een i3 maar beter een i5. Als je de ts ziet, zie je een klein prijsverschil tussen de 3pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik herhaal denk ik wat eerdere suggesties, maar kies voor een iPad of iPad pro. Mijn vader van 75 heeft jaren een PC gehad en ik had altijd gedoe met upgrades, virusscanners, etc.

Sinds hij een iPad heeft is hij helemaal blij. Het werkt altijd, hoeft niet op te starten, is simpel en intuïtief. En het kan ook mee als hij op bezoek gaat - heeft-ie alles altijd bij zich.

De PC staat nu al twee jaar uit en heb ik afgelopen weekend maar ontkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Ga niet voor een mac, je zal deze persoon alles moeten uitleggen en dat is niet zo 1,2,3 gebeurt.

NUC of All in one pc, beide zijn prima opties. Persoonlijk zal ik voor een all in one pc gaan, hou het simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43
joenevd schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:02:
Ik zou juist niet kiezen voor pentium. Minimum is echt een i3 maar beter een i5. Als je de ts ziet, zie je een klein prijsverschil tussen de 3pc's.
Waar baseer je dat op? Ik heb hier naast elkaar een 8700K, 2500K en G4560 staan en ik weet zeker dat jij in Word/Chrome/enz niet kan in welke pc wat zit. Ze zijn alle 3 voor office/internet even snel.

De pentiums zijn onwijs veel sneller geworden. De G4560 draait Rainbow Six Siege met een minimum fps van 60. Daarmee ligt de prestatie hoger dan van mijn 2500K quadcore uit 2011. Heb je al door dat Intel alles heeft doorgenummerd?

-Een 2 core met hyperthreading was vroeger een i3, dat is nu pentium
-Een 4 core zonder hyperthreading was een i5, dat is nu i3
-Een 6 core zonder hyperthreading is een i5
-Een 6 core met hyperthreading is een i7

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 30-04-2018 18:48 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
MAX3400 schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:24:
Waarom niet: pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH maar dan met 8GB RAM (wel 2x 4GB nemen) en dan pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB erin zetten?

Licentie Windows 10 erbij (zo te zien 7 tientjes) en dan ben je iets duurder dan je eerste build, gok ik maar de kant & klaar met maar 4GB RAM vind ik wat jammer van Intel.
Waarom 2x 4GB? Dat wil ik wel maar blijkt lastig leverbaar, met 1 reepje van 8GB kom ik op de volgende configuratie voor mijn pa (hij wil toch graag klein en het mocht wat kosten, dus wellicht wat overkill, maar op dit systeempje zal hij nooit hoeven wachten.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 329,89€ 329,89
1Logitech MK120 (Qwerty)€ 20,50€ 20,50
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 71,50€ 71,50
1Eminent EW1044 Card Reader en 3 poorts USB 2.0 Hub€ 10,12€ 10,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,92

Ik overweeg om alles bij megekko te kopen, mocht er dan iets incompatibel zijn dan wijzen de webwinkels iig niet naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Die kabel is nutteloos; waarom een dure kabel voor een monitor die maximaal 1080p is?

2x 4GB heeft als voordeel dat de grafische capaciteiten beter worden, afhankelijk van de applicatie, kan dat 10% schelen. Bijvoorbeeld een simpel DX12 spelletje spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:31

SomerenV

It's something!

wlmpie schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:57:
[...]

Waarom 2x 4GB? Dat wil ik wel maar blijkt lastig leverbaar, met 1 reepje van 8GB kom ik op de volgende configuratie voor mijn pa (hij wil toch graag klein en het mocht wat kosten, dus wellicht wat overkill, maar op dit systeempje zal hij nooit hoeven wachten.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 329,89€ 329,89
1Logitech MK120 (Qwerty)€ 20,50€ 20,50
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 71,50€ 71,50
1Eminent EW1044 Card Reader en 3 poorts USB 2.0 Hub€ 10,12€ 10,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,92

Ik overweeg om alles bij megekko te kopen, mocht er dan iets incompatibel zijn dan wijzen de webwinkels iig niet naar elkaar.
Waarom niet zoiets kopen? Neemt weinig ruimte in beslag, 24 inch is groot genoeg*, prima specs, goedkoper dan wat jij zelf samengesteld hebt en bij problemen kun je aanspraak maken op de garantie.

*Mijn opa van eind 70 kon prima uit de voeten met een 17 inch laptop en later met een 10 inch tablet. Ouderen hebben niet perse een huge scherm nodig. 27 inch lijkt mij persoonlijk dan ook overkill.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 16:35
Mijn schoonvader (82) leest zijn beeldscherm met het dichtbijdeel van zijn multifocale bril. Deze bril is heilig. Maar met een 24 inch scherm zwabbert zijn hoofd al alle kanten op. Ik denk dat een 27 inch nekklachten gaat opleveren. Ik bedoel, Let op de beleving van de senior.

Voor meerdere ouders/schoonouders (ja, allen gescheiden en hertrouwd) wat samengesteld. Zelfde eisen als ts. Pentium voldoet mits SSD. Mijn issues: microfoons, het kunnen richten van de webcam (skype), koppelen van telefoon. De randapparaten vind ik belangrijker dan Pentium of i7. Tijd hebben ze genoeg 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06
SomerenV schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:36:
[...]

Waarom niet zoiets kopen? Neemt weinig ruimte in beslag, 24 inch is groot genoeg*, prima specs, goedkoper dan wat jij zelf samengesteld hebt en bij problemen kun je aanspraak maken op de garantie.

*Mijn opa van eind 70 kon prima uit de voeten met een 17 inch laptop en later met een 10 inch tablet. Ouderen hebben niet perse een huge scherm nodig. 27 inch lijkt mij persoonlijk dan ook overkill.
Want geen SSD...

Beste optie lijkt mij ook een intel NUC.
TS geeft aan dat pa een budget heeft tot €1000 , dan wil je niet op elke cent besparen, maar dan wil je dat wat je koopt in een keer goed is.

Zoals gezegd, ga voor een mooie i5 NUC 8GB ram erin en min. 256GB SSD .

Neem ook Pa een keer mee naar de mediamarkt en laat hem zelf kiezen welke monitor en tobo/muis hij wil hebben.
Kun je eventueel altijd nog via internet bestellen ergens

De beste pc die je kunt kopen is diegene waar hij met plezier mee werkt.
Ja je zult misschien €10 op een muis, en €20 op een toetsenbord kunnen besparen, etc.maar als zijn pa het gegund is, en hij mag op zijn minst de 90 halen is het maar €3 per jaar.
Beter nu iets meer betalen en overkill hebben, dan over 1 jaar erachter komen dat de pentium toch niet helemaal zo vlot is omdat hij zijn pc intensiever gaat gebruiken dan nu verwacht.

spoiler:
irritatie puntje is toch wel dat ondanks TS duidelijk is dat pa een PC met WINDOWS wil, zijn er altijd nog apple gebuikers die iedereen een apple wil opdringen,
Of met een apple tablet aankomen alsof windows rocket science is en apple de heilige graal van simpliciteit ... :r
Zo.. dat lucht op :P ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

MaD_co schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:39:
[...]

Want geen SSD...

Beste optie lijkt mij ook een intel NUC.
TS geeft aan dat pa een budget heeft tot €1000 , dan wil je niet op elke cent besparen, maar dan wil je dat wat je koopt in een keer goed is.

Zoals gezegd, ga voor een mooie i5 NUC 8GB ram erin en min. 256GB SSD .

Neem ook Pa een keer mee naar de mediamarkt en laat hem zelf kiezen welke monitor en tobo/muis hij wil hebben.
Kun je eventueel altijd nog via internet bestellen ergens

De beste pc die je kunt kopen is diegene waar hij met plezier mee werkt.
Ja je zult misschien €10 op een muis, en €20 op een toetsenbord kunnen besparen, etc.maar als zijn pa het gegund is, en hij mag op zijn minst de 90 halen is het maar €3 per jaar.
Beter nu iets meer betalen en overkill hebben, dan over 1 jaar erachter komen dat de pentium toch niet helemaal zo vlot is omdat hij zijn pc intensiever gaat gebruiken dan nu verwacht.

spoiler:
irritatie puntje is toch wel dat ondanks TS duidelijk is dat pa een PC met WINDOWS wil, zijn er altijd nog apple gebuikers die iedereen een apple wil opdringen,
Of met een apple tablet aankomen alsof windows rocket science is en apple de heilige graal van simpliciteit ... :r
Zo.. dat lucht op :P ;)
Dan kun je deze halen, met SSD ;) Maar die tip om z'n vader mee te nemen naar de Mediamarkt is zo gek nog niet. Je kunt wel allerlei dingen roepen maar het gaat er uiteindelijk toch om wat de gebruiker het fijnste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Komt Pa iig lekker overprikkeld thuis van een bezoekje aan de MM :X.....verschrikkelijk daar.

@SomerenV Mooi ding hoor :) maar de 2e variant is net zo duur als een NUC met 'maar' 128GB SSD, garantie heb je ook op onderdelen hoor dus daar hoef je niet persé een AIO voor te halen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

17 inch laptop al overwogen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Waarom zowel een 250Gb SSD als een 1TB HD, voor een beetje email en internet heb je die 1TB niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068009

Je zou ook even hier kunnen kijken voor advies *spam*

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 01-05-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:06
Leuke uitdaging, maar is het niet goedkoper om een 2de hands zakelijke laptop te kopen en dan een ssd in te bouwen?. Een complete nieuwe pc voor iemand voor die leeftijd is een beetje overdreven niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:17
Ik denk dat je met een All-in-PC het meest vooruit komt voor je vader. Bijvoorbeeld met een pricewatch: Asus Vivo AiO V241ICU-BA217T, ingebouwde speakers, SSD (en HDD), webcam(met mic), muis en keyboard inbegrepen. Een pricewatch: Lenovo IdeaCentre AIO 520s F0D2003FNY is anders een alternatief met het zelfde verhaal alleen goedkoper, vanwege de iets lagere specs.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1121043;1134117/

edit: op Tweakers staat het niet aangegeven, maar op de respectieve fabriekspaginas (via google) beschikken beide over speakers. Asus pagina, Lenovo pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
vers van de pers, kijk eens waar Tweakers ons vandaag weer mee blij maakt! :)

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• claudior
  • Laatst online: 14-01 16:04
coolbvrobin schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 00:55:
Leuke uitdaging, maar is het niet goedkoper om een 2de hands zakelijke laptop te kopen en dan een ssd in te bouwen?. Een complete nieuwe pc voor iemand voor die leeftijd is een beetje overdreven niet?
Want? Zijn 80-jarigen al afgeschreven?

Als deze meneer het geld heeft en de pc nog gebruikt (ook bejaarden kunnen lol hebben aan een computer), is het toch lekker om gewoon mooie nieuwe spullen te kopen?

Wat een vooroordelen over ouderen in deze thread, zeg. De TS heeft de eisen en wensen duidelijk aangegeven. Er worden tips voor een Windows PC met monitor gevraagd en mensen komen met tweedehands laptops en tablets aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

claudior schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:26:
[...]

Want? Zijn 80-jarigen al afgeschreven?

Als deze meneer het geld heeft en de pc nog gebruikt (ook bejaarden kunnen lol hebben aan een computer), is het toch lekker om gewoon mooie nieuwe spullen te kopen?

Wat een vooroordelen over ouderen in deze thread, zeg. De TS heeft de eisen en wensen duidelijk aangegeven. Er worden tips voor een Windows PC met monitor gevraagd en mensen komen met tweedehands laptops en tablets aanzetten.
Als je om tips vraagt heb je altijd mensen die afwijken van de initiële eisen. Vaak omdat mensen zelf ervaring hebt met een zelfde soort usercase. Zo heb ik mijn opa veel geholpen met de computer dus die ervaring gebruik ik om tips te kunnen geven aan TS.

Als iemand er het budget voor heeft zou ik ook niet snel voor tweedehands gaan. Teveel gedoe als iets kapot gaat. Voor zo iemand moet alles gewoon zo makkelijk mogelijk zijn, dus ook reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 09:10
SomerenV schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:12:
[...]
zelfde soort usercase. Zo heb ik mijn opa veel geholpen met de computer dus die ervaring gebruik ik om tips te kunnen geven aan TS.
Nee nee en nog eens nee. Je denkt alleen dat je te maken hebt met een zelfde soort usercase.
Je kunt echt niet alle 80 jarigen zo over 1 kam scheren.
Mijn vader, 77 lentes jong, is lid van een clubje van over het algemeen ongeveer even oude mannen die beurskoersen ophalen en hun pc gebruiken voor technische analyse. 1 van die mannen is na zijn pensioen zelfs nog aan een promotieonderzoek begonnen over het onderwerp en hij organiseert webinars waar hij de bevindingen van zijn onderzoek deelt en uitlegt aan de club. Mijn moeder, 79 lentes jong, wilde een nieuwe laptop en die heb ik een iPad gegeven waar ze veel beter mee uit de voeten kan dan ze ooit met een laptop zou kunnen.

TS heeft alleen aangegeven dat het een 80 jarige betreft en welke eisen aan het systeem verbonden zitten.
internet, email en office, voldoende usb poorten, beetje snel opstarten, windows 10, geen stofzuiger. maar hij heeft niet aangegeven waarvoor de 80 jarige de PC wil gebruiken (ok dat zit impliciet wel in de internet, email en office eis) en in hoeverre de 80 jarige digiwijs of digibeet is.

Het is overigens geen kritiek op jou of je reacties maar er zijn een paar reacties in dit topic die toch wel een vooroordelen suggereren tegenover ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

sickyb schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:16:
[...]

Nee nee en nog eens nee. Je denkt alleen dat je te maken hebt met een zelfde soort usercase.
Je kunt echt niet alle 80 jarigen zo over 1 kam scheren.
Mijn vader, 77 lentes jong, is lid van een clubje van over het algemeen ongeveer even oude mannen die beurskoersen ophalen en hun pc gebruiken voor technische analyse. 1 van die mannen is na zijn pensioen zelfs nog aan een promotieonderzoek begonnen over het onderwerp en hij organiseert webinars waar hij de bevindingen van zijn onderzoek deelt en uitlegt aan de club. Mijn moeder, 79 lentes jong, wilde een nieuwe laptop en die heb ik een iPad gegeven waar ze veel beter mee uit de voeten kan dan ze ooit met een laptop zou kunnen.

TS heeft alleen aangegeven dat het een 80 jarige betreft en welke eisen aan het systeem verbonden zitten.
internet, email en office, voldoende usb poorten, beetje snel opstarten, windows 10, geen stofzuiger. maar hij heeft niet aangegeven waarvoor de 80 jarige de PC wil gebruiken (ok dat zit impliciet wel in de internet, email en office eis) en in hoeverre de 80 jarige digiwijs of digibeet is.

Het is overigens geen kritiek op jou of je reacties maar er zijn een paar reacties in dit topic die toch wel een vooroordelen suggereren tegenover ouderen.
Ik ben het met je eens hoor. Mijn opa gebruikte zijn laptop ook nog voor van alles en is later ook nog een Android-tablet gaan gebruiken. In principe is een 80-jarige ook 'gewoon' een gebruiker, alleen wat trager dan het jonge volk over het algemeen en een iets ander gebruiksscenario misschien. Waar ik vooral op inhaakte was het hele tweedehands gebeuren en de noodzaak voor een groot scherm. Maar iedereen heeft andere ervaringen met ouderen en computers en die ervaringen gebruiken ze om advies te geven in een topic als deze. Mijn opa was redelijk tech-savvy, de mensen die jij kent ook. Die van mij werkte al jaren met Windows, jouw moeder werkt liever met de iPad.

Maar goed, daarom kwam ik dus ook met een all-in-one. Voldoet aan alles wat TS wil maar met een iets kleiner scherm en omdat het een aio is heb je geen gezeik met garantie en reparatie als het apparaat kapot gaat. Dat is, hoe je het ook went of keert, nou eenmaal prettiger.

Pagina: 1