Ondersteund mijn TV / receiver surround sound?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Mijn vraag
Mijn Nintendo Switch is verbonden met mijn TV via HDMI. De Nintendo Switch stuurt lineair PCM 5.1 geluid (de Nintendo heeft geen Dolby licensies). Vervolgens is mijn TV verbonden met mijn receiver via een Optical Out. Ik heb een right, left, center, twee surround speakers en een subwoofer. Kan ik surround sound krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TV: pricewatch: Samsung UE32F5000 Zwart
Recevier: Yamaha RX V630RDS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Als ik in de instellingen van de Nintendo switch een sample geluid voor surround laat afspelen, dan hoor ik niet de 5 individuele speakers. De linkse surround speaker gaat dan tegelijk met de linker front speaker, en de rechter surround tegelijk met de rechter front. In totaal hoor ik dus maar 3 test tonen i.p.v. 5. De Nintendo Switch geeft aan dat ik 5 afzonderlijke tonen hoor te horen.

PC Specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Ik gok dat de TV de limiterende factor is en het 5.1 LPCM signaal niet (goed) doorzet. Dit is en blijkt een risico met de TV als hub gebruiken. Ik zou een HDMI Audio Extractor halen die met LPCM om kan gaan zodat je de Switch dan los met HDMI voor beeld en S/PDIF voor geluid aan kan sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
FeaR schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:10:
Ik gok dat de TV de limiterende factor is en het 5.1 LPCM signaal niet (goed) doorzet. Dit is en blijkt een risico met de TV als hub gebruiken. Ik zou een HDMI Audio Extractor halen die met LPCM om kan gaan zodat je de Switch dan los met HDMI voor beeld en S/PDIF voor geluid aan kan sluiten.
Ik lees echter wel dat Optical Out niet genoeg bandbreedte heeft om linear PCM 5.1 te versturen, dus een extractor zou dan nog steeds niet helpen. Klopt dit?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De extractor zet je tussen je Switch en je TV. HDMI in de extractor, beeld er uit naar de TV en geluid er uit via Optisch naar de versterker. De versterker redt zich daar wel mee.

Een kastje zoals deze dus:
https://www.amazon.com/J-...r-Converter/dp/B00BIQER0E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Montu schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:52:
[...]

Ik lees echter wel dat Optical Out niet genoeg bandbreedte heeft om linear PCM 5.1 te versturen, dus een extractor zou dan nog steeds niet helpen. Klopt dit?
Nee gaat niet helpen. Meestal zit daar één digitale uitgang op die het audio signaal letterlijk "exctract" en het dan op het optische signaal zet. Dat kan met 5.1 PCM niet. Het enige dat gaat helpen is als er logica inzit, die van HDMI 5.1 PCM kanalen 6 analoge kanalen maakt of die er Dolby of DTS 5.1 van maakt. Die kan je dan weer op de analoge 5.1 input van je receiver aansluiten. Maar of die dingen bestaan. Het dichtst in de buurt komt deze, maar ook die ondersteunt geen 5.1 PCM als input...

https://www.conrad.nl/p/a...eaka-professional-1229082

Optisch / coax aansluitingen zijn alleen geschikt voor stereo PCM geluid, of DTS/Dolby 5.1 signaal. De switch stuurt 5.1 PCM uit, je TV kan daar geen 5.1 dolby digital of DTS van maken, dus al met al gaat het niet lukken.

Uiteraard kan je het wel stereo aansluiten en dan heb je dolby prologic surround. Maar dat zal het wel niet doen. Beste optie is denk ik zo'n extractor met logica of een andere receiver.

Deze doet het in elk geval:
https://www.amazon.com/HD...und-Decoder/dp/B071KXR3G2

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 29-04-2018 18:07 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp