Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Configureerbare Linux laptops - TUXEDO Book XC1507 v2

Pagina: 1
Acties:

• Gianni.vh
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-10 15:09
Ik ben op zoek naar een nieuwe, krachtigere, laptop. Ik gebruik sinds jaar en dag een MacBook PRO, maar stoot tegen meer en meer tekortkomingen, en de huidige MBP's tonen meer en meer gebreken, en het nieuwe keyboard ligt me totaal niet.

Na veel rondzoeken kwam ik uit op een aantal Linux laptops zoals System76, maar aangezien die buiten de EU komen, zal er een hoge importkost moeten worden betaald.

Entroware lijkt me ook in orde, maar verzenden niet naar België.

Mijn oog viel uiteindelijk op de (Duitse) TUXEDO Book XC1507 v2. De portability is perfect en heeft een degelijke batterij voor de setup. Ik koos voor de volgende configuratie:
  • Base price: 1330,00 euro
  • 64 GB (4x 16GB) 2400Mhz Kingston HyperX Impact (+583,00 EUR)
  • Ultra-HD IPS || Intel Core i7-7700HQ || NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB (+450,00 EUR)
  • 500 GB SSD (Samsung EVO / 2,5") (+150,00 EUR)
  • 2000 GB HDD (Seagate Thin / 5.400 rpm / 2,5") (+102,00 EUR)
  • without M.2 SSD
  • without M.2 SSD 2 / without UMTS/LTE
  • ENGLISH US (EN-US international) with backlit
  • Intel Dual AC 8265 & Bluetooth (M.2 2230) (recommended) (+10,00 EUR)
  • Ubuntu 16.04 LTS 64Bit(+0,00 EUR)
  • without Windows
  • 24 months / 2 years warranty
  • without external drive
  • without monitor
Totaal: 2625,00 euro.

Wat ga je met je laptop doen?
Een combinatie persoonlijk en professioneel gebruik, met onder meer development, heel veel Docker containers, wat machine learning (vooral om proof of concepts te maken en testing), en virtuele machines.

Privacy en security is een gevoelig onderwerp, en heeft bij mij topprioriteit. Daarvoor heb ik gekozen om Qubes OS te draaien. Dit vergt dus veel RAM, en vandaar mijn vereiste van minstens 32GiB RAM, met de voorkeur voor 64GiB.

Ik draai ook een aantal log collector instanties (Graylog - met Elasticsearch), wat ook een impact op performance heeft.

Een sterke GPU is mooi meegenomen om af en toe een render te maken, of om eens een Steam Linux game te starten, vandaar mijn keuze voor de GTX 1070 Ti in de bovenstaande configuratie. Met wat tweaks is die perfect te gebruiken icm Qubes OS. Mooi meegenomen is dat er tot 3 extra schermen kunnen worden aangesloten. 2 daarvan zal ik zeker gebruiken (2x Mini-DisplayPort). Bij voorkeur geen eGPU's.

Portabiliteit is noodzakelijk zodat ik het systeem kan meenemen naar werk of op verplaatsing kan werken.

Wat is je budget?
Ik heb geen budget, ben bereid eender welke prijs te betalen voor degelijk materiaal. Met de huidige setup van de TUXEDO Book kom ik op 2625,00 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Batterij moet zo'n 4 uur meegaan. Gewicht is van minder belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De TUXEDO Book sprong me in het oog. De System76 laptops lijken me ook wel in orde, maar de importkosten schrikken af. Ik sta open voor andere merken.

Vooraleer ik tot de aankoop overga, wil ik wat polsen bij medetweakers. Zijn er personen met ervaringen met TUXEDO computers? Of andere krachtige configureerbare Linux laptops?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie nergens in je post een reden waarom je een laptop wilt aanschaffen, waarom volstaat een desktop niet?
Waarom voldoen andere GNU/Linux distributies niet en voldoet Qubes OS wel? Ik begrijp dat er Qubes OS alles in containers gedaan wordt, maar dat niet hebben, is dat nu echt een privacy en/of security issue op een volledig up-to-date en gepatcht GNU/Linux distro?

Waarom niet kiezen voor geen HDD, eventueel een extra SSD toevoegen als je de ruimte echt nodig hebt, of zelfs direct al kiezen voor een 1TB SSD. De HDD voegt veel gewicht, stroomverbruik en geluid toe aan je setup.

Waarom geen 32GB RAM? is die 32GB RAM extra echt toegevoegde waarde? Waarom niet eerst 32GB RAM proberen (al ongelofelijk veel) en eventueel zelf nog 32GB RAM toevoegen indien je dat wenst?

Waarom betaal je op deze 2500€ niet nog wat meer voor een langere garantieperiode?

[ Voor 40% gewijzigd door True op 29-04-2018 15:34 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Gianni.vh
True schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:26:
Ik zie nergens in je post een reden waarom je een laptop wilt aanschaffen, waarom volstaat een desktop niet?
Ik heb het toegevoegd. Portabiliteit is noodzakelijk zodat ik het systeem kan meenemen naar het werk of zodat ik op verplaatsing kan werken. Tijdens leuk weer zit ik ook liever buiten te werken. Ik zou perfect alles kunnen opsplitsen en een desktop kopen voor het zwaardere werk, maar heb geen zin om meerdere systemen te beheren.
Waarom voldoen andere GNU/Linux distributies niet en voldoet Qubes OS wel? Ik begrijp dat er Qubes OS alles in containers gedaan wordt, maar dat niet hebben, is dat nu echt een privacy en/of security issue op een volledig up-to-date en gepatcht GNU/Linux distro?
Vooral het gescheiden houden van privé/werk: "ze" weten van elkaar niet af. Het gemak om sandboxes op te starten zonder extra beheer, of een volledig systeem te laten gaan over het Tor-netwerk. Bepaalde containers te laten gaan over een VPN (werk), bepaalde programma's snel op starten die enkel werken op Debian based distro's, etc. ... Ik weet dat dit kan via bvb VirtualBox, maar heeft nog steeds limitaties en vergt telkens extra werk. Dit is uiteraard mijn persoonlijk visie.
Waarom niet kiezen voor geen HDD, eventueel een extra SSD toevoegen als je de ruimte echt nodig hebt, of zelfs direct al kiezen voor een 1TB SSD. De HDD voegt veel gewicht, stroomverbruik en geluid toe aan je setup.
Dat is inderdaad een goed argument. Overgaan naar 1TB SSD is niet het slechtste idee.
Waarom geen 32GB RAM? is die 32GB RAM echt toegevoegde waarde? Waarom niet eerst 32GB RAM proberen (al ongelofelijk veel) en eventueel zelf nog 32GB RAM toevoegen indien je dat wenst?
Ik kom reeds aan mijn limieten met mijn huidige setup. En zo'n grote meerprijs is het nu ook niet.
Waarom betaal je op deze 2500€ niet nog wat meer voor een langere garantieperiode?
Had ik ook al aan gedacht. Men kan tot 5 jaar gaan. Hoogstwaarschijnlijk doe ik dit ook.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gianni.vh schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:44:
[...]

Dat is inderdaad een goed argument. Overgaan naar 1TB SSD is niet het slechtste idee.
Ik zou dan direct een NVMe pakken, de bottleneck met VM's is vrijwel altijd IOPS, mocht je op termijn alsof te weinig ruimte hebben kun je er altijd nog een HDD of een extra SSD bijplaatsen.
[...]

Ik kom reeds aan mijn limieten met mijn huidige setup. En zo'n grote meerprijs is het nu ook niet.
Ah je huidige systeem draait ook Qubes OS en met 32GB RAM heb je klaarblijkelijk te weinig?

• Gianni.vh
True schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:52:
Ik zou dan direct een NVMe pakken, de bottleneck met VM's is vrijwel altijd IOPS, mocht je op termijn alsof te weinig ruimte hebben kun je er altijd nog een HDD of een extra SSD bijplaatsen.
Makes sense, ik ga dit alvast eens dieper bekijken. Bedankt voor de tip!
True schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:52:
Ah je huidige systeem draait ook Qubes OS en met 32GB RAM heb je klaarblijkelijk te weinig?
Mijn huidig systeem is een desktop met 32GiB RAM, en draait Arch. Ik doe de virtualizatie zelf, maar telkens weer komt de irritatie boven van al het configuratiewerk, en is uiteindelijk gewoon tijdsverlies. Al meerdere malen een bepaalde VM op verplaatsing nodig gehad, en via SSH/VPN lukt dit wel, maar is weer een extra bijkomende configuratie en onderhoud. Qubes OS ben ik sinds enkele weken mee bezig, en tot hiertoe bevalt het me zeer sterk.
Ik heb al meerdere malen een VM moeten sluiten om een andere te kunnen gebruiken wegens te weinig RAM, hoe absurd dat ook mag klinken.

Het zou dus echt mooi meegenomen zijn om alles op 1 laptop te kunnen krijgen, die stabiel en krachtig genoeg is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Gianni.vh let nog wel even op de hardware req. van Qubes OS, het is wel iets strikter dan de gemiddelde GNU/Linux distro. Wellicht een mailtje wagen naar die Tuxedo Computers of ze dat ooit getest hebben. Of natuurlijk zelf verder onderzoeken.

• Gianni.vh
True schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:11:
@Gianni.vh let nog wel even op de hardware req. van Qubes OS, het is wel iets strikter dan de gemiddelde GNU/Linux distro. Wellicht een mailtje wagen naar die Tuxedo Computers of ze dat ooit getest hebben. Of natuurlijk zelf verder onderzoeken.
Heb reeds een mailtje gestuurd, met als antwoord dat hotkeys niet out-of-the-box werken, en dat Ultra-HD schermen problemen geven. Maar aangezien het mogelijk is om met wat tweaks de GTX werkend te krijgen, lijkt dit me niet echt een probleem.
Zoals je zegt, denk ik dat het alvast iets zal zijn om zelf te onderzoeken.

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:46
Beetje off topic, maar dit lijkt me gewoon een gerelabelde Clevo? Wellicht interessant om eens binnen dat wereldje te gaan kijken en/of ervaringen uit te zoeken. Kun je misschien nog een beetje prijsshoppen mocht dat wenselijk zijn.

Verwijderd

Dit zijn volgens mij inderdaad Clevo laptops en die kun je ook in België zelf kopen via oa;

https://www.ubuntushop.be...-6-hd-ips-nvidia-vga.html

• generalseven
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05-2019
@Gianni.vh Gianni.vh

Hoe was het gelukt met een Qubes laptop? Welke heb je gekozen en hoe werkt het?

Zie https://www.bitcoinwednesday.com/

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

Deze laptops zijn officele van clevo. BTO levert deze laptops ook en tegen een lagere prijs. of als je zelf een beetje kan sleutelen kan je hem ook bij laptopparts4less als barbons zelf upgraden. leveren alle bij gewoon naar :)B en hebben hexacore modelen ;)

confused reality

Pagina: 1