Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bectronics
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste.
Zit ik niet in de juiste groep, sorry daarvoor.
Het probleem is alsvolgt:
Bezit een HP Pavillion laptop 15-p290nb met moederbord DAY16EMB8C0 rev-C.
Door een verkeerde handeling is de dc connector op het moederbord stuk gegaan. (Intern plastiek stuje afgebroken).
Ik heb dan een nieuw onderdeel: HP DC in cable p/n 730932-YD1 rev: x2 besteld en geplaast in de laptop.
Jammer genoeg is deze nog steeds dood.
Geen enkele led brand op de dc input en toch meet ik 19,5 Vdc op de connector van het moederbord.
Zit er soms ergens een fuse op het moederbord?
Waar kan ik meten of er nog ergens spanning moet aanwezig zijn?
Is er iemend die een schema heeft van deze laptop, dat zou veel verduidelijken.
Ik zou graag willen weten of de smd op de afbeelding een fuse is?
Hoe kan ik een foto plaatsen bij mijn topic?
Alle info is welkom.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Vriendelijke groeten.
Bektronics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 11:54

HKS-Skyline

Vroooom ?

Werkt de voeding van de laptop nog? Zo ja dan is het moederbord waarschijnlijk defect. Een kortsluiting in een onderdeel is dan voor de hand liggend. De makkelijkste manier om het onderdeel op te sporen is met een FLIR camera, zoek naar het onderdeel dat warm word. Als je de hotspot hebt gevonden kan je er wat alcohol op druppelen om te zien rond exact welk onderdeel het als eerste verdampt. Dat is het defecte onderdeel. Maargoed deze methode werkt niet altijd aangezien het niet altijd een duidelijk op te sporen kortsluiting is. Ook moet je maar net aan een FLIR camera kunnen komen.
Ik ga er van uit dat bij het afbreken van de connector kortsluiting is ontstaan en dat het moederbord niet meer te redden is.