Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 12:24
Mijn vraag

Wij hebben een meer dan 20 jaar oude Nefit ketel die vervangen moet worden. In de woonkamer hebben we een convectorput met een grote Jaga convector, verder hebben we radiatoren dus geen vloerverwarming. De convector staat altijd open en de radiatoren worden nu geregeld door een Evohome (kleur/wifi) systeem (8 x HR80 kraan) waar we heel tevreden over zijn. We willen de Nefit ketel vervangen door een Daikin Altherma hybride warmtepomp (7,4 KW). De installateur stelt voor om de radiatoren te voorzien van Heimeier Eclipse instelbare thermostatische radiatorkranen, daarmee gaan we dus terug in de tijd omdat we het gemak van de temperatuurregeling per ruimte van het Evohome systeem kwijt raken.

Ik wil eerst eens gaan kijken wat de huidige radiatoren/Evohome systeem doet met de warmtepomp. De aansturing van het Daikin Altherma systeem gaat dan gewoon via de Daikin thermostaat en de Jaga convector in de kamer blijft open. Ik ga op de Jaga en een aantal radiatoren zelfbouw ventilator systemen zetten (tips uit het Tweakers Jaga DBE zelfbouw forum). Het Evohome systeem gaat zonder ketelrelais (geen connectie met de warmtepomp, geen idee of dat wel kan) de HR80 radiator kranen aansturen. Ik zal de temperatuur instellingen in het Evohome systeem moeten aanpassen aan de warmtepomp om er voor te zorgen dat de ketel zo min mogelijk hoeft bij te springen.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie van een Daikin Altherma hybride warmtepomp en het Evohome systeem?

Kan deze combinatie goed gaan werken of moeten er aanpassingen gedaan worden? Is het waterzijdig inregelen van de convectors nodig ?

Tips voor het inregelen, dat zal een hele klus worden, zijn natuurlijk ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47
Geen ervaring mee, maar ik heb wel vernomen dat er veel opentherm relais 2e hands worden aangeboden met als reden dat er een warmtepomp systeem wordt aangeboden op aan/uit. De Daikin heeft ook een aan/uit aansluiting voor een thermostatische regeling.

https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Dat zou betekenen dat je alles kunt laten zoals het is. We opletten of de capaciteit van je radiatoren voldoende is. Dat kun je checken door de aanvoertemperatuur van je huidige CV op dezelfde waarde te zetten als de temperatuur die de warmtepomp afgeeft. Wellicht dat je je radiatoren in de woonkamer moet vergroten, maar misschien haal je het met de ventilatoren. Over de convector heb ik meer twijfel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
Bedankt voor de reactie Bert.
Ik heb de huidige ketel op iets van 45C als aanvoertemperatuur gezet en dat gaf geen probleem in huis maar daar moet ik bij vermelden dat het buiten niet zo koud meer was.
We vervangen in de keuken een radiator die zeker te klein is, de rest kan ik altijd later vervangen. De hybride gaat over naar gas en hogere watertemperatuur als het koud wordt dus we zullen niet in de kou komen te zitten.
Ik heb nu een aan/uit relais op de nefit ketel, die zouden we dan over kunnen zetten naar de Daikin. Ik ben bang dat het Evohome systeem de warmtepomp niet optimaal gaat aansturen. Ik zal eens gaan zoeken naar informatie over de Daikin Altherma thermostaat en regelstrategie om te zien of ik die met het evohome systeem kan imiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Beetje late reactie.

Maar ik heb precies deze combinatie, (Daikin WP met Evohome en convector-put/radiatoren).
Ik heb de Evohome op het contact van de WP aangesloten, en de Daikin thermostaat naast de WP gehangen, deze gebruik ik nu alleen om de WP mee in te stellen.
Om voldoende warmte in huis te krijgen heb ik wel de convector en radiatoren uitgevoerd met ventilatoren (aangestuurd door een arduino 8)7 , zodat deze alleen draaien als het nodig is).
De converctor put staat overigens altijd aan, evenals 2 andere radiatoren (dus zonder HR80), zodat de WP wel de warmte kwijt kan.
Verder heb ik in de Evohome ingesteld dat de woonkamer vloerverwarming heeft, omdat de verwarming trager is dan met een gewone CV ketel.
De ketel temp staat op 45, zodat deze zoveel mogelijk op de WP draait en de gasketel uit blijft.
Mogelijk moet ik in de winter deze 45 graden hoger zetten, b.v. op 60 (deze WP is sinds april 2018 in bedrijf).
Volgend jaar komt er vloerverwarming in de woonkamer voor meer comfort.

Nov 2022, ik heb inmiddels de woonkamer radiatoren vervangen door vloerverwarming.

m.v.g. Keesie

[ Voor 6% gewijzigd door keesie113 op 27-11-2022 11:32 . Reden: verandering van situatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
Ik heb de Daikin warmtepomp zelfstandig draaien zonder koppeling met de Evohome. De Daikin regelt de woonkamer temperatuur en daar staat een convectorput altijd open. Ik heb op de convectorput een regeling gezet met een W1401 Thermostaat + een PMW dual fancontroller bordje, beide uit China (op Tweakers staat ergens een beschrijving). Op alle andere radiatoren heb ik een HR80 met eigen temperatuur profiel.
Ik heb op een 3 tal radiatoren ook fan's met dezelfde W1401 regeling.
Op de aanvoer en retour leiding van de Ketel heb ik een datalogger hangen: ik heb ongeveer 5° C graden temperatuurverschil over de aanvoer en retour leiding. De pomp loopt op 13-15 liter water/minuut dus dat is iets van 5-6 KW. Ben ik heel tevreden mee.
Ben nu bezig met de W1401 regeling te vervangen door een betere op basis van een ESP32.
Ik heb Domotics draaien en die maakt contact met de Evohome en leest alle temperaturen uit zodat ik in alle ruimtes. Domoticz leest ook de gas en electrameters uit (per 5 minuten) dus ik zie precies wat er gebeurd in het huis. Ben wel nieuwsgierig hoe je de thermostaat aan de Evohome gekoppeld heb.

Ik heb overigens een stooklijn in de Daikin thermostaat gezet die bij een buitentemperatuur van ca 0C een watertemperatuur van 40C nodig heeft. Bij een watertemperatuur van > 40C gaat de gasketel bijstoken heb ik gemerkt: dat wil je zo veel mogelijk beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben je hier nog verder mee gekomen?
Heb al Evohome, en wil tzt een Hybride warmtepomp gaan monteren. Echter; wel moet koelfunctie. Heb jij deze ook? Of alleen verwarmen?

Lijkt erop dat EvoHome hier niet heel handig mee om gaat :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtar
Ik heb het Evohome systeem stand alone draaien, dat wil zeggen er is geen koppeling met de thermostaat en de ketel. De Daikin thermostaat hangt in de kamer en regelt alleen de kamer temperatuur. Het evohome systeem staat voor de kamer op een temperatuur boven die van de thermostaat, Voor andere ruimtes is er wel een regeling.Ik kan hiermee de ruimtes op de bovenverdieping zoals de badkamer goed op temperatuur houden.

Als je het Evohome systeem toch hebt zou ik het laten hangen. :)

Ik heb ook een koelfunctie op de Daikin maar die heb ik nog niet gebruikt. Wil ik een keer doen als ik thuis ben om te zien of er ergens condensatie van water gaat plaatsvinden.

Ik ben aan het overgaan naar een ESP32 + Domoticz systeem dat PWM ventilatoren bij de radiatoren regelt om zo bij max 40° C watertemperatuur toch voldoende warmte in de ruimtes te krijgen. De ESP32 meet de watertemperaturen en regelt de fans als er warm water aanvoer is. Domoticz krijgt de temperaturen van de ESP32 en heeft weer instellingen voor de snelheid waarmee de fans mogen draaien om geluidsoverlast te voorkomen. Dat begint aardig goed te werken

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Zou je de ESP32 sketch met mij willen delen?

Heb je de koelfunctie al getest, bij onze aparte airco loopt er deze dagen een straaltje condenswater uit.

m.v.g. Keesie

[ Voor 47% gewijzigd door keesie113 op 29-08-2019 09:51 ]

• mtar
Beste Keesie,

Het is een project in ontwikkeling. Ik heb nu op verschillende radiatoren verschillende configuraties. Op 3 radiatoren heb ik een esp32 draaien die temperaturen meet en naar Domoticz stuurt en fans (PWM) aanstuurt. Het begint wat af te koelen buiten dus de warmtepomp moet weer aan de slag. Ik heb nu wat problemen met de ESP32's die af en toe blijven hangen. Dat kan met de voedingen (5V) te maken hebben maar ook met de Wifi communicatie tussen de ESP's en Domoticz (temperaturen -> Domoticz en Fansnelheden naar de ESP32's)
.
Ik heb ondertussen wel 3 maal een W1401 met Fan aansturing (ZHIYU) over (zie het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen forum). Die zet ik binnenkort op Vraag &Aanbod
De koel functie heb ik nog niet getest.
Pagina: 1