Fanblade afgebroken (msi 970)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Ik heb een MSI GTX 970 Gaming 4G al enkele jaren, maar onlangs is - zonder dat ik het heb gemerkt - één van de blades afgebroken in één van de fans. Ik kwam erachter toen ik aan de kast kwam en deze vrij sterk vibreerde met een lage (onhoorbare) frequentie.

Ik ben direct in paniek geschoten, dat kan natuurlijk niet goed zijn. Ik heb de kaart nu omlaag geklokt zodat de fans niet gebruikt worden (maar games gaan natuurlijk niet echt meer goed).

Het is denk ik een foutje van mij geweest. Ik heb in de kast zitten rommelen ongeveer een weekje terug toen de PC nog liep (ja, dom, geheel eigen fout), maar heb niets gemerkt dat er iets is afgebroken toen (de vibratie was er toen nog niet). Het geheel heeft dus max een week gelopen in deze conditie. De blade is verder gewoon helemaal verdwenen trouwens, lag ook niet in de kast, en verder heb ik niets gehoord. Hij is ook ergens in het midden afgebroken, en niet helemaal onderin.

Hoe veel schade kan zoiets veroorzaken? Ik hoor er verschillende verhalen over, maar nooit iets concreets. Ik heb geen katastrofale verhalen gehoord over exploderende fans, maar ik kan me niet voorstellen dat het gezond is om te riskeren om de kaart veel langer te gebruiken.

Ik kan ook weinig vinden over het vervangen van deze fans. MSI lijkt er in ieder geval geen enkele support op te bieden (staat niet eens in de manual) en ik ben een beetje huiverig om naar aanleiding van random posts op gare fora aan de kaart te gaan sleutelen. Het is ook onhandig dat de enige vervangende onderdelen van tweede hands verkopens alleen uit de VS of China lijken te komen.

Gezien mijn onkunde aangaande het vervangen van fans/koeling op GPU's heb ik in ieder geval een vervangende kaart besteld (Gigabyte GTX 1060 Windforce OC 6GB). Geen (grote) upgrade, maar met mijn 2500k is meer zowiezo denk ik overkill (een algehele PC upgrade komt pas over een paar jaartjes anyway).

Nu de hamvragen:

1) Hoe lang kan een kaart meegaan als je verder niets aan de fan doet? De vibraties maken mij nogal zorgen, maar zijn alleen echt voelbaar als de fan boven 25% loopt. Ik kan me wel voorstellen dat het niet goed is voor de lagers.

2) Wat is de beste manier om het te fixen? Moet ik het risico aangaan om alleen een vervangingsfan te vinden (eigenlijk een paartje, omdat ze één aansluiting delen) en in te bouwen (dat is denk ik ook het minste werk), of moet ik de gehele koeling van de kaart proberen te vervangen?

Ik heb namelijk wel een tweede PC staan die nu nog een 750ti heeft (maar verder wel vrij up to date is qua hardware), of anders kan ik de kaart na het fixen nog proberen tweedehands te verkopen.

Ik vind het in ieder geval zonde om een kaart weg te doen die verder gewoon prima in orde is, alleen een fanblade ontbreekt dus....

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je geeft het antwoord al in hamvraag 2: de fans en/of de hele koeling vervangen is waarschijnlijk het eenvoudigste te realiseren.

Mogelijk kun je een écht kapotte GTX 970 vinden voor een relatief prikkie, en ik VERMOED/verwacht dat GTX 970 kaarten van andere fabrikanten (Gigabyte, EVGA, ASUS etc.) ook wel te gebruiken zijn als donor omdat de meeste fabrikanten bij het gros van hun kaarten een reference-PCB van Nvidia gebruiken (vooraf even checken).

Alleen zul je dan wel het hele koelblok over moeten zetten, want die hebben per fabrikant/model vaak wel een eigen design.

Of een (nieuwe) after market cooler aanschaffen van bijv. Arctic.
En misschien heeft iemand een los koelblok over als 'ie voor waterkoeling is gegaan ;)

Eventuele schade als je het zo laat en weer gaat gamen (en de fan dus weer sneller gaat):
resonantie/getril kan nare gevolgen hebben, zoals scheurtjes in soldeer & plastic, en de lagers inderdaad, ik zou er persoonlijk niet op hopen dat het probleemloos blijft draaien.

Een extreem voorbeeld van wat resonantie kan doen icm. fans ;) :
YouTube: Ground Resonance - Side View

[ Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 29-04-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
Ik zou dus rekening ermee moeten houden dat ik het hele koelblok moet vervangen, dus ik heb ook nieuwe koelpasta nodig?

Is er een betrouwbare handleiding voor het vervangen van een GPU koeling? Alhoewel ik eerst ga proberen fans te vinden, daarvoor lijkt ik alleen wat te moeten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op ebay het volgende ingeven: MSI GTX 970 fan , dan krijg je wel wat resultaten :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:59

Pos

Aangezien je toch nieuwe fans of de fanshroud gaat vervangen, zou ik iets proberen als ik jou was.

Breek het tegenovergestelde fanblade af om de vibratie weg te nemen en stress die kaart tot zijn max.

Ik geloof niet dat 2 blades minder een significant verschil maken voor voldoende koeling.

Ik neem aan dat je exact weet wat je kaart deed qua temperaturen toen hij nog in orde was.
Dus dat zou je dan kunnen vergelijken.
Zijn de temps in orde, hoef je misschien niet eens iets te vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pos op 29-04-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ChromeBallz schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:52:
Ik zou dus rekening ermee moeten houden dat ik het hele koelblok moet vervangen, dus ik heb ook nieuwe koelpasta nodig?

Is er een betrouwbare handleiding voor het vervangen van een GPU koeling? Alhoewel ik eerst ga proberen fans te vinden, daarvoor lijkt ik alleen wat te moeten schroeven.
Als je voor een gebruikte koeler gaat, ja, dan is koelpasta wel nodig.
Bij een nieuwe after market koeler zit meestal al een kleine tube koelpasta.

Voor een handleiding zou je misschien wat op YouTube kunnen vinden?
Wat vaak handig is om te zorgen dat het oude koelblok wat makkelijker loskomt (met name van de geheugenchips), is de boel even flink opwarmen.Dan is het spul wat minder taai.
Oftewel een benchmark draaien (Furmark, 3dmark) of een potje gamen ;)

NB: Ik zie trouwens op Ebay ook losse fans:

https://www.ebay.com/itm/...fc4073:g:ragAAOSwEg1a0XvT

Of dat de juiste zijn zul je zelf moeten beoordelen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door 3dfx op 29-04-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
Damic schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:04:
Op ebay het volgende ingeven: MSI GTX 970 fan , dan krijg je wel wat resultaten :Y
Dat is ook het plan, maar omdat het alles uit onbekende bronnen komt ga ik hiermee pas aan de slag als ik een werkende vervanging heb :)
Pos schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:06:
Aangezien je toch nieuwe fans of de fanshroud gaat vervangen, zou ik iets proberen als ik jou was.

Breek het tegenovergestelde fanblade af om de vibratie weg te nemen en stress die kaart tot zijn max.

Ik geloof niet dat 2 blades minder een significant verschil maken voor voldoende koeling.

Ik neem aan dat je exact weet wat je kaart deed qua temperaturen toen hij nog in orde was.
Dus dat zou je dan kunnen vergelijken.
Zijn de temps in orde, hoef je misschien niet eens iets te vervangen.
Dat was een gedachte, maar hiermee zijn enkele problemen:

1) De blade is op een vreemde plek afgebroken, niet echt 'clean' en ongeveer in het midden. Een andere blade is daarom vrijwel onmogelijk op dezelfde manier te breken tenzij ik de hele blade afbreek. Maar, dan komt probleem 2 om de hoek kijken:

2) De fans hebben 11 blades - Dat is een priem, dus het is niet mogelijk een andere blade af te breken om de balans te herstellen. Er is geen patroon wat gebalanceerd is.
Iva_Bigone schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:12:
[...]

Als je voor een gebruikte koeler gaat, ja, dan is koelpasta wel nodig.
Bij een nieuwe after market koeler zit meestal al een kleine tube koelpasta.

Voor een handleiding zou je misschien wat op YouTube kunnen vinden?
Wat vaak handig is om te zorgen dat het oude koelblok wat makkelijker loskomt (met name van de geheugenchips), is de boel even flink opwarmen.Dan is het spul wat minder taai.
Oftewel een benchmark draaien (Furmark, 3dmark) of een potje gamen ;)

NB: Ik zie trouwens op Ebay ook losse fans:

https://www.ebay.com/itm/...fc4073:g:ragAAOSwEg1a0XvT

Of dat de juiste zijn zul je zelf moeten beoordelen ;)
De losse fan methode ga ik eerst even nakijken. Als ik de nieuwe kaart heb ga ik de oude voorzichtig uit elkaar schroeven om te kijken welke fans ik precies nodig heb (er zijn blijkbaar 3 verschillende types met een 4, 5 of 6-pin connector), dan is het een kwestie van bestellen en de levering afwachten ("wordt binnen 40 werkdagen geleverd") :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou toch even grondig zoeken in je kast en tussen de hardware. Dat stuk fanblad moet ergens liggen immers. Wie weet onder de fan/plastic behuizing van de videokaart zelf bij de heatsink zeg maar of toch elders in de pc.

Wanneer je deze terughebt, op de breukrand heel dun secondelijm en je kunt weer verder.

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 29-04-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
Gewoon de ventilator vinden en vervangen is verreweg het makkelijkst. Wat maakt het uit waar die ventilator vandaan komt? De originele ventilator is waarschijnlijk ook gewoon gemaakt in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Je kan eventueel ook proberen een ander stukje massa aan je resterende blad te lijmen om hem zo weer te balanceren. Hiervoor zal je wat meer nodig hebben dan het gewicht van het ontbrekende deel vanwege de middelpuntvliedende kracht.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Ik zou de plastic shroud van de heatsink afschroeven en Dan een 120mm fan op de heatsink, werk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:50

Esumontere

Floep, banaan.

Het vervangen van een koelblok op een gpu is echt een fluitje van een cent. Je moet wel voorzichtig zijn, maar in principe kan er weinig fout gaan. Je kunt overwegen om bijvoorbeeld een Arctic aftermarket koeler aan te schaffen, of om met een nzxt g12 en een AIO waterkoeler te gaan prutsen. Wat ik zeker niet zou doen is gaan klooien met gewichtjes of secondelijm. Dat gaat nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Verwijderd Je hebt toch een nieuwe besteld? Gewoon deze als zijne defect aanbieden op V&A lijkt me, dan kan iemand anders die moeite doen. ;)
Pagina: 1