Surround geluid in games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-09 22:46
Mijn PC heeft een X-Fi titanium en is aangesloten via een optische kabel met m'n receiver. Dit is de enige optie die ik heb, omdat m'n receiver geen 4K ondersteund en ik daarnaast een LG 43UD79-B gebruik welke het mogelijk maakt meerdere inputs tegelijkertijd op een scherm weer te geven.

Onder Windows kon ik met behulp Dolby Digital Live het geluid encoden naar Dolby Digital 5.1 en vervolgens via de optische kabel naar de receiver sturen.

Onder Linux ben ik inmiddels zover dat 5.1 geluid werkt na de volgende toevoeding aan asound.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
pcm.a52 {
  @args [CARD]
  @args.CARD {
    type string
  }
  type rate
  slave {
    pcm {
      type a52
      bitrate 448
      channels 6
      card $CARD
    }
  rate 48000 #required somehow, otherwise nothing happens in PulseAudio
  }
}

Dit getest met VLC en twee samples met surround sound. Uit Bioshock Infinite krijg ik helaas enkel nog stereo.

Via een zoektocht op "Linux Dolby Digital Live" heb ik verder geen aanknoopspunten gevonden, het enige wat direct gerelateerd was aan games was configuratie van OpenAL zoals beschreven op https://www.halfgaar.net/surround-sound-in-linux
Dit heeft echter geen effect.

Ik vermoed dat zolang ik geen vorm van DD Live onder Linux heb, surround nooit gaat werken. Is wat ik wil simpelweg niet mogelijk of zie ik iets over het hoofd wat dit wel gaat laten werken.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 21:02
Waarom gebruik je dan geen windows als je het zo graag wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@thijsjow, hij zou het niet vragen als hij dat zou willen doen, of wel dan?

@Razkin, heb je al met PulseAudio getest? Dat is tegenwoordig het meest gebruikte audio systeem en zou het ook prima moeten doen voor je. Als je al PulseAudio gebruikt, vind ik het vreemd dat je dat stukje config moet toepassen in asoundrc. Je zou met pavucontrol alles moeten kunnen doen mbt geluid en aantal kanalen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heeft je TV geen audio return channel?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Hero of Time
Ik maak gebruik van Pulseaudio icm pavucontrol om een en ander te selecteren. Surround werkt ook zolang de bron een Dolby Digital/AC3 stream uitstuurt. maar niet zonder de wijziging in asound.conf. Zonder had ik enkel de optie om spdif stereo te selecteren. Er kwam ook echt enkel stereo uit en dat geldt zowel voor de onboard ALC1220 als de X-fi geluidskaart.

Mijn idee is ook om ook via 1080p en HDMI te testen om zeker te zijn dat games ook echt surround uitsturen. Echter de afstand van monitor tot receiver en de computers is daar niet ideaal voor, dus dat heeft wat meer voeten in aarde dan even wat stekkers omprikken.

Voor zover ik heb kunnen vinden sturen games over het algemeen een 5/7 kanaals PCM signaal uit, wat niet rechtstreeks over de spdif connectie gestuurd kan worden(maar wel via HDMI). Dolby Digital Live/DTS Connect zet dit om in een formaat dat spdif wel slikt.

@DJMaze 43" is best groot, maar het is echt een monitor :+ Helaas geen return channel.

edit: voor de volledigheid, ik draai Debian testing met een nVidia driver en wat zooi voor PCI-e passthrough icm virtual manager/OVMF. Verder is de installatie fris, geen repository conflicten etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Razkin op 29-04-2018 20:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je zegt klopt op zich wel, ik heb nog eens ergens gelezen dat optisch/spdif alleen maar stereo aan kan. Had iets met bandbreedte te maken oid dat te weinig zou zijn voor meer kanalen. In die zin ga je waarschijnlijk ook niet iets beters voor elkaar krijgen dan wat je nu hebt. Omdat je een extra uitvoer aan hebt gemaakt bij Alsa via asoundrc, zou je dat ook op moeten geven bij VLC of PA.

Je computer staat wel bij je receiver in de buurt om het met een HDMI kabel te kunnen aansturen? Heeft je monitor nog andere aansluitingen waar je gebruik van kan maken icm je videokaart? Of heeft je computer nog een tweede HDMI uitvoer (bijvoorbeeld van je IGP)? Je zou dat namelijk kunnen combineren. Je noemt namelijk niets over je hardware en dat is wel zo handig om te weten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 21:02
Hero of Time schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:56:
@thijsjow, hij zou het niet vragen als hij dat zou willen doen, of wel dan?
Ja inderdaad daar heb je wel een punt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Hero of Time
Het staat dusdanig opgesteld dat m'n 3m kabels te kort zijn en de hele bende moeizaam bereikbaar is.
Ik heb echter een en ander verschoven en een HDMI kabel erbij kunnen prikken, geeft geen extra opties te selecteren in PA.
Prima, ik terug geschakeld naar 1080P en m'n Ryzen systeem(zie sig) over HDMI via de receiver aangesloten en geen beeld met een systeem dat hangt op "0d", ook zonder iets aangesloten blijft het systeem hangen op "0d".
Hang ik rechtstreeks de DP of HDMI kabel weer terug dan boot alles zoals het hoort dan volgt na "0d" "AF".
Ik ben er voorlopig even klaar mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
De afgelopen tijd heb ik er her en der nog wat tijd in gestoken en het komt er kort gezegd op neer dat het probleem ligt bij de spellen zelf.
Bioshock Infinite -> alleen stereo
Tomb Raider -> "ziet" wel multi channel, maar uit de rears komt hetzelfde als de fronts :?

iRacing Profiel

Pagina: 1