Advies aansluiten zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:13
Mijn vraag

Goedemiddag allen,

ik heb een pv installatie van mijn werkgever overgenomen.
Hij gaat verbouwen en wil een volledig energie neutrale woning waardoor er een ander, grotere pv installatie op het dak moet.
Hetgeen ik heb overgenomen zijn 10 stuks 260 wattpiek zonnepanelen type/ merk weet ik niet met een goodwe GW3000-ss omvormer.
Op zijn dak lagen deze zuidelijk gericht op 1 string aangesloten op de omvormer.
Mijn dak ligt er helaas minder gunstig voor en zal een aantal panelen oostelijk en westelijk moeten richten.
Dit ivm de ruimte op mijn dak die beperkt is door een dakkapel.
Nu was ik in de veronderstelling dat deze goodwe omvormer 2 mpp trackers aan boord had, echter is dit er volgens mij maar 1
De omvormer heeft wel 2 ingangen maar volgens mij maar 1 tracker volgens de specificaties.

Hoe kan ik alsnog de 10 panelen oost/west aansluiten op de omvormer zodat oost en west elkaar niet beïnvloeden en het totale rendement omlaag brengen? Oostkant dak op 120 graden.
en is 5 panelen oostelijk gericht voldoende om de omvormer wakker te maken, dit omdat de westkant mogelijk later wordt aangepakt.
wat zijn mijn mogelijkheden buiten een nieuwe omvormer aanschaffen ?

Alvast bedankt voor eventuele feedback!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Goodwe omvormer GW3000 SS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Me in te lezen mbt mpp trackers en parallel aansluiten op omvormers.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De goodwe heeft een startspanning van 125 Vmpp.
http://www.zonnepaneel-ad...odwe-omvormer-3000-SS.pdf

Ik vermoed dat je 260 Wp paneel een spanning heeft van 31 Vmpp.
5x 31 Vmpp = 155 Vmpp, dus in theorie zou het moeten gaan....
Maar bij een beetje schaduw of warm weer, komt er misschien ook niets uit.

Je kan 1 mppt gebruiken, maar dan moet je evenveel oost en evenveel west panelen toepassen en parallel zetten.
Omdat het parallele strings zijn, op 1 mppt ingang, is er niet iets mogelijk zoals schaduwmanagement daardoor.

Kun je geen panelen bijkopen? (meer spanning Vmpp maken = ook beter rendement)
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

en dan op een goedkope 2x mppt omvormer.
De 3000 watt omvormer is ook te groot voor 2x 5 panelen oost/west. Dat kost ook iets rendement.
Maar proberen kan altijd natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2018 13:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
Hai,
Bedankt voor de toelichting.
Deze set kan ik redelijk goedkoop overnemen waardoor het interessant is om ze te plaatsen.
Aangezien mijn dak weinig ruimte biedt voor meer panelen en er een oost west opstelling gemaakt moet worden heeft een nieuwe set of extra aankopen geen zin lijkt mij.

Even resumerend, volgens jou is het dus mogelijk om 1 string van 5 panelen oostelijk op de omvormer aan te sluiten en op de andere string 5 panelen westelijk met 1 mpp tracker
We hebben op de oostkant tot 3 uur in de middag de zon volledig op de oostkant, geen schaduw.
Om 4 uur in de middag ligt de westkant in de zon ook geen schaduw.
Heft dit elkaar dan niet op met 1 mpp tracker?
Bestaat er niet zoiets als een externe mpp tracker?
Ik probeer deze materie te begrijpen maar heb hier moeite mee.

Alleen 5 panelen op,de oostkant plaatsen is ook een optie alleen zal de omvormer aan de grote kant zijn hiervoor. Alhoewel ik bij kleinere omvormers de opstartspanning ook rond de 120 volt zie staan.
Ongelijke strings lees ik uit je antwoord is dus geen optie.

Zoals je ziet heb ik nog genoeg vragen en weet ik nog niet wat ik het beste kan doen.
Dat de opstelling zoals ik voor ogen heb niet veel zal opbrengen dat is duidelijk.
Vandaar dat ik er nog niet uit ben.
De westkant plaatsen zie ik eigenlijk ook een beetje tegenop, de oostkant kan ik vanaf het dak van mijn dakkapel goed bij.
De westkant wordt nog lastig.
Nogmaals bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Ton1969 op 30-04-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je hetzelfde aan materialen wil gebruiken heb je maar 1 keuze, 5 oost en 5 west, parallel met een splitter aan de omvormer en hopen dat het een beetje werkt. :)
Het zal geen top systeem zijn maar het doet altijd meer dan dakpannen.

Remember:
String oost en west moet gelijk, alleen 2 mpp mag ongelijk.
Aparte groep in de meterkast

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
Het gaat werken, gewoon oost en west 5 aansluiten. de SS heeft 2 ingangen, dus gewoon 2 losse strings maken. Zorg ervoor dat je solar kabel en een degelijke krimptang en wat losse mc4 stekkers hebt.
als het niet anders is kun je eerst 5 panelen aansluiten. foto's van je dak kunnen trouwens nieuwe inspiratie geven.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
Hallo,
De antwoorden, adviezen van jullie heb ik goed in me opgenomen.
Enkel 5 panelen op het oosten zetten daar is deze omvormer veel te zwaar voor.
De opstartspanning gaat in dit geval vermoed ik problemen geven wat AUijtdehaag opmerkte.

1. Bij een opstelling zoals boven aangegeven te weten 5 oost en 5 west paralel aangesloten (1 tracker)zou dan de opstartspanning geen probleem meer zijn? Rekening houdend dat oost tot 15:00 in de zon ligt en west in de schaduw?
2. Kun je de spanning van de zonnepanelen dan bij elkaar optellen 5*31*2=300volt?
Op deze manier kan ik de omvormer gebruiken welke ik nu heb.
3. En de oostwest opstelling zal wellicht meer genereren als alleen met 5 panelen op het oosten met een kleinere omvormer?

Kloppen de 3 bovenstaande stellingen/vragen?
Alvast allen bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Parallel veranderd niks aan de spanning, oftewel 5 panelen op oost geven hetzelfde effect als 5 panelen op zowel oost+west. Kleinere omvormers hebben opstartspanningen van 50-60Vdc, zoals mijn Ginlong 1500.
Ik denk (maar ben geen expert) dat bij 31Vdc panelen een Oost opstelling met een kleine omvormer misschien wel meer kan leveren dan een oost/west met deze omvorrmer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Staat er geen sticker achter op de panelen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-09 00:33

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En doe eens een paar foto's van beide daken.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ton1969
Niet de goedkoopste oplossing, maar met micro omvormers zou je zelfs op je dakkapel panelen kunnen plaatsen.
Ieder paneel heeft dan zijn eigen omvormer.

http://www.winkelman-zonn...ntie/51014/?display=tiles
http://www.winkelman-zonn...rmer/50264/?display=tiles

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1