Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:12

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Mijn PC wordt binnenkort geupgrade (lees bijna nieuwe) en zat ook ff naar wat randzaken te kijken.
Hier ligt nog een oudere stekkerdoos waarvan ook het groene lampje ('protect') niet meer brand. Ook niet het beste lijkt me.

Nou heb ik hier (enkele topics) weer gelezen (wist ik ook al) dat een directe blikseminslag alsnog funest is meestal maar laten we die situatie even achterwegen, bliksemafleider enige optie daar lijkt me).
Het helpt dus mogelijk alsnog wel tegen inslagen verder weg en andere piekspanningen. Alleen in hoeverre helpen ze ook met ongeaarde stopcontacten. En nou las ik na wat zoeken hier wat tegenstrijdige reacties.

Als antwoord op ongeaarde stopcontacten;

"Dat de apparaten geen aarde hebben heeft daar weinig effect op, het gaat erop dat het stekkerblok een goede aarde moet hebben.

Zorg dat je stekkerdoos een 'melding' heeft of de overspanningsbeveiliging nog werkt en controleer die regelmatig."

en

"Wat eerder is gezegd: Als je voor een beveiligde stekkerdoos gaat, heb je wel een geaard stopcontact nodig. De beveiliging van consumer-level surge protectors werkt namelijk door het teveel aan spanning naar de aarde te dumpen."

-

Je hebt dus kortsluiting, overbelasting en spanningsbeveiliging (?) Zonder geaard stopcontact waar helpt een goed stekkerblok dan wel of niet tegen? En is het nog aan te raden om een internetkabel aansluiting te hebben op het blok zelf? Las ook wat over spanningen via die manier

Zag bijv iets als; https://www.sicomputers.n...ancy-zoom-gallery-image-2

(Even als voorbeeld. Zelf meer stekkers nodig gezien de pc, speakers, in de toekomst 2 monitoren etc.)

En nou is mijn pc geen €50,000 machine met allerlei belangrijke bedrijfsgegevens maar 2-4 duizend (alles bij elkaar) met de standaard savegames, foto's e.d. (backup is er op andere en komt ook op externe HD soon maar toch) wat voor mij ieg belangrijk genoeg is. :+

Zou iets als een simpele UPS <100 euro nog iets zijn (ouder model wat ik zo zag met wat reviews; pricewatch: APC Back-UPS ES 700VA DIN.
Zag dat wat mensen dit overkill noemden voor/door ons Nederlandse (stroom)netwerk.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een heel regelmatig terugkerende vraag.
Afgezien van de werkelijke zin ervan, de voornaamste vraag beantwoord je zelf al, zo'n overspanningsbeveiliging heeft alleen maar zin als de stekkerdoos is aangesloten op een geaard stopcontact. Immers die overspanning dient afgevoerd te worden naar de aarde. Dat is onafhankelijk van het wel of niet geaard zijn van de aangesloten apparatuur. Los van dit alles, een computer zou je eigenlijk altijd moeten aarden omdat die behoort tot die categorie apparaten die daarom vragen. Maar goed, dat even terzijde.

Op punt twee geef je zelf ook al antwoord op, een rechtstreekse inslag is nauwelijks of niet te keren. Daar komt zo onvoorstelbaar veel geweld aan te pas dat het meestal dwars door alles heen slaat. Een bliksemafleider zal weliswaar tegen veel schade beveiligen, daar dient hij natuurlijk ook voor, maar inductiespanningen die gevoelige apparatuur toch kunnen vernielen is nooit helemaal uit te sluiten.

Blijft dus over dat helemaal honderd procent bescherming met zo'n overspanningsbeveiliging onmogelijk is, maar statistisch gezien wel voor een groot deel. Ik heb echter nooit zo'n ding willen hebben, mijn vrouw en ik hebben allebei een computer en die schakelen we gewoon uit bij naderend onweer. D.w.z. alle stekkers er uit, inclusief de netwerkkabel naar de modem. Dat zelfde doen we ook als we met vakantie gaan.

Wat betreft kwetsbare bestanden, dat staat hier eigenlijk helemaal los van. Want die kun je ook bij anderszins sneuvelen van de harde schijf kwijt raken. Daar is maar één remedie tegen, externe opslag. Dat heb je ook met een UPS dat ik persoonlijk ook wat overkill vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Techneut schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:42:
Een heel regelmatig terugkerende vraag.
Afgezien van de werkelijke zin ervan, de voornaamste vraag beantwoord je zelf al, zo'n overspanningsbeveiliging heeft alleen maar zin als de stekkerdoos is aangesloten op een geaard stopcontact. Immers die overspanning dient afgevoerd te worden naar de aarde. Dat is onafhankelijk van het wel of niet geaard zijn van de aangesloten apparatuur. Los van dit alles, een computer zou je eigenlijk altijd moeten aarden omdat die behoort tot die categorie apparaten die daarom vragen. Maar goed, dat even terzijde.
Klopt inderdaad }:O
Ik heb mijn computer niet op een geaard stopcontact, omdat dit er niet is op mijn kamer en het niet echt handig is om ff aan te leggen :P. Enige echte dingetje wat je krijgt is dat je case onder een kleine spanning komt te staan door het netfilter in je voeding :) ( ongeveer 3.4V AC )

Hebben zelf overigens gewoon een overspanningsbeveiliging in de meterkast, echter alleen op de groep waar de zonnepanelen op zitten i.v.m. inductie spanning die kan optreden als je dichtbij een inslag hebt.

Voor je bestanden misschien gewoon een mirrored kopie hebben op een externe schijf? wel losgekoppeld van je PC.

dus als je gewoon een normaal stekkerblok hebt, wel geaard en genoeg vermogen, lijkt het volgens mij wel prima.Als het echt hard onweert kun je de stekkers eruit halen inderdaad.
Al is de kans dat je een dusdanig hoge spanningspiek krijgt bij een niet indirecte inslag niet zo heel groot.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:12

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
https://www.conrad.nl/p/f...-verdeelkast-20-ka-610748

Zoiets dus? Geen idee of we dat hier hebben maar is dat aan te raden? Las er net ook wat over in een ander topic... ergens hier, ff kwijt.

En ja hier een geaard stopcontact aanleggen is ook leuk in theorie maar in de praktijk.... en ik ga niet midden in de huiskamer zitten met de hele setup, bureau, subwoofer etc. ;

En backup staat op 2e schijf i.v.m schijf failure, paar dingetjes bij mega en binnenkort naast nieuwe pc ook een externe HD voor de grotere files. Nu de pc zelf dus nog "beveiligen" Of een 2e volledige pc erbij kopen als backup daarvoor. :+

Is iets als pricewatch: APC SurgeArrest Performance - PMF83VT-GR een goede keuze voor de overig randzaken als beveiliging? Of heeft dat ook allemaal geaard stopcontact nodig om (goed) te werken?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RobinKuijp schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:52:
[...]
dus als je gewoon een normaal stekkerblok hebt, wel geaard en genoeg vermogen, lijkt het volgens mij wel prima.Als het echt hard onweert kun je de stekkers eruit halen inderdaad.
Al is de kans dat je een dusdanig hoge spanningspiek krijgt bij een niet indirecte inslag niet zo heel groot.
Misschien is niet iedereen het met me eens, maar ik vind dat wel een verstandige overweging. Sommigen kiezen namelijk ook voor een overspanningsbeveiliging als maatregel tegen andere spanningspieken op het net. Ik zeg dat er even bij voordat ik een dergelijk commentaar van anderen krijg, maar ik heb de ervaring dat dit zelden aan de orde is. Ik heb nog nooit een defect meegemaakt met zo'n oorzaak.

Die spanning die gewoonlijk staat op de behuizing van een niet geaarde computer is trouwens niet slechts 3,4V, maar de halve netspanning! Door de vrij lage capaciteit van condensatoren in dat netfilter niet gevaarlijk. Je geeft een nogal precise waarde aan van 3,4V, wat me doet afvragen of je dat door te meten hebt vastgesteld. Indien dat zo is, mag ik dan vragen hoe? Een gewone multimeter heeft namelijk een zeer hoge weerstand, alleen als je iets met een veel lagere weerstand parallel aan de meter hebt zakt die spanning in elkaar. Zoals de meetpennen met de blote vingers vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Techneut schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:26:
[...]
Misschien is niet iedereen het met me eens, maar ik vind dat wel een verstandige overweging. Sommigen kiezen namelijk ook voor een overspanningsbeveiliging als maatregel tegen andere spanningspieken op het net. Ik zeg dat er even bij voordat ik een dergelijk commentaar van anderen krijg, maar ik heb de ervaring dat dit zelden aan de orde is. Ik heb nog nooit een defect meegemaakt met zo'n oorzaak.
Ben nog maar student hoor :P
maar alle kabels onder de 30kV liggen onder de grond en hebben dus geen last van bliksem inslagen.
Als de bliksem inslaat op het elektriciteitsnet is dat meestal op de hoogspanningsmasten. deze zijn altijd geaard. Al zal de bliksem inslaan op 1 van de fasen zal deze piek al lang uitgedempt zijn tot een niet gevaarlijke waarde. Deze energie zal zich immers verspreiden over het hele net.

Ja als de bliksem bij je buurman inslaat heb je inderdaad een probleem. al zal ik mezelf meer druk maken over brandgevaar dan overspanning dan :P

Overigens zitten op alle stations van de netbeheerders beveiligingsrelais voor alle mogelijke veranderingen(frequentie, spanning, stroom, stroomrichting)

heb het inderdaad gemeten met een multimeter, heb niet echt een scope in de buurt :P. dus het is niet zo nauwkeurig :P sorry ging om het idee. :9

een UPS zal ik zelf alleen gebruiken voor systemen die kritische processen draaien die eerst netjes afgesloten moeten worden

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
RobinKuijp schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:52:
[...]

Klopt inderdaad }:O
Ik heb mijn computer niet op een geaard stopcontact, omdat dit er niet is op mijn kamer en het niet echt handig is om ff aan te leggen :P. Enige echte dingetje wat je krijgt is dat je case onder een kleine spanning komt te staan door het netfilter in je voeding :) ( ongeveer 3.4V AC )
Dan heb je ergens iets van een verbinding naar aarde, normaal zweeft een ongeaarde pc met randapparatuur op zo'n 115V, de stroom er achter is minimaal, maar genoeg om je een aardige tik te geven als je bijvoorbeeld verwarming en case tegelijk aanraakt (geen aanrader)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1