Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-10-2022
Mijn vraag
Om het verhaal maar bij de kern te laten zal ik veel details laten vallen over persoonlijk leven e.d.
Komt er op neer: een vriendin van mij uit Indonesie wil graag in nederland blijven wonen en werken na haar studie
Ze heef hier wel een leuk netwerk met veel vrienden versus een gesloten moslim eiland in indonesie

Aangezien ik beter nederlands kan lezen dan haar help ik haar met uitzoeken van opties, echter loop ik ook tegen vaagheden aan waar ik geen ervaring mee heb

Als ik door IND heen blader kom ik uiteindelijk op dit kopje uit:
Om in Nederland te werken hebt u een verblijfsvergunning en een TWV nodig. Vaak kunt u een GVVA aanvragen.
Leuk, kwestie van wat papiertjes aanvragen zou je zeggen
Maar dan
Een TWV is een tewerkstellingsvergunning. De werkgever vraagt de TWV aan UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). UWV toetst onder andere of er geen werknemer met de Nederlandse, EU/EER of Zwitserse nationaliteit is die geschikt is voor de baan.
Komt dit er nou feitelijk op neer dat zij eigenlijk eerst een baan moet hebben die niet ingevuld kan worden door een nederlander?
Na je studie mag je zogenaamd zoekjaar aanvragen, binnen dit jaar zul je dus die organisatie moeten vinden lijkt mij

Verder zie ik wel dingen over inburgeren, maar hier zijn erg veel voorwaarden aan en ik heb het idee dat dit bedoelt is voor een andere doelgroep (lees, immigranten met een familielid die hier al woonde)

Ik weet niet of er andere tweakers zijn met ervaring hier in, maar de universiteit waar zij loopt lijkt niet meer informatie te verstrekken dan enkel over het zoekjaar

Overigens hoeft ze niet een heel hoog managmentbaantje, papierwerk doen op een kantoor zou ze ook prima vinden
Nederlands heeft ze afgerond op A2 met certificaat van de universiteit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse links op ind.nl
https://ind.nl/werk/Paginas/Werknemer.aspx
https://ind.nl/werk/werke...arbeid-in-loondienst.aspx

Oh, en om typisch Tweakers een beetje voor te zijn :P :
En wat zij het IND toen je hun opbelde?
Heel grappig, maar het lijkt mij verstandig dat ik eerst voldoende informatie ga verzamelen voordat ik ze bestook met vragen over vaagheden ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Wat voor master heeft ze gedaan? Als het een richting is met erg veel vraag/beschikbare banen kan ze misschien proberen om het via een toekomstige werkgever te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
FoxLenny schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:52:
Wat voor master heeft ze gedaan? Als het een richting is met erg veel vraag/beschikbare banen kan ze misschien proberen om het via een toekomstige werkgever te regelen?
Strategische innovatie managment, een werkgever is nog niet gevonden.
We zitten eigenlijk naar een werkvergunning te kijken waarmee je zelf vrij op de markt kan zoeken

wat haar betreft gaat ze eerst burgers flippen bij mcsnackbar tot ze een fatsoenlijke baan heeft, als ze tussendoor maar een baan heeft met inkomen zodat ze huur kan blijven betalen na haar studie

Tevens heb ik persoonlijk het gevoel dat veel werkgevers hier niet op zitten te wachten, zeker niet nu de arbeidsmarkt aantrekt
Kost teveel moeite :/, en dan ben je heel erg afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik lees een terugtrekkende beweging. Zo van “het liefst een goede, passende baan — en als dat niet lukt dan maar een andere baan”.

Je moet juist absoluut niet omlaag met je eisen qua werk.

Want de regels voor immigratie zijn gunstiger naarmate je een betere baan hebt / meer verdient.

Inleidend artikeltje: https://www.payforpeople.nl/kennismigranten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Eigenlijk raar dat het niet juist beleid is om buitenlandse studenten die hier gestudeerd hebben hier proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Farm schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:47:
[...]

Komt dit er nou feitelijk op neer dat zij eigenlijk eerst een baan moet hebben die niet ingevuld kan worden door een nederlander?
Na je studie mag je zogenaamd zoekjaar aanvragen, binnen dit jaar zul je dus die organisatie moeten vinden lijkt mij
In theorie komt het daar inderdaad op neer. Ik heb echter gemerkt dat het in de praktijk wel meevalt met hoe streng dit uitpakt. Als de vacature al 'even' open staat en er zijn al een aantal sollicitanten afgewezen is dit in mijn ervaring al voldoende om als niet-EU in aanmerking te komen voor die baan. Ik zou mikken op de wat grotere bedrijven, die hebben daar wat meer ervaring mee.

Ik zou er niet teveel nadruk op leggen, en gewoon gaan solliciteren. Wel op passend niveau natuurlijk, want hoe minder het functie-niveau bij de opleiding aansluit, hoe lastiger het is om te verkopen dat zij die unieke niet-EU-kandidaat is voor de functie.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2018 12:17 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Farm schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:59:
[...]

Strategische innovatie managment, een werkgever is nog niet gevonden.
We zitten eigenlijk naar een werkvergunning te kijken waarmee je zelf vrij op de markt kan zoeken

wat haar betreft gaat ze eerst burgers flippen bij mcsnackbar tot ze een fatsoenlijke baan heeft, als ze tussendoor maar een baan heeft met inkomen zodat ze huur kan blijven betalen na haar studie

Tevens heb ik persoonlijk het gevoel dat veel werkgevers hier niet op zitten te wachten, zeker niet nu de arbeidsmarkt aantrekt
Kost teveel moeite :/, en dan ben je heel erg afhankelijk
Huh? Juist nu de arbeidsmarkt aantrekt zullen werkgevers minder problemen hebben met het extra werk van een vergunning voor een buitenlander te regelen.

Ik vermoed dat dat ook veruit de makkelijkste manier is: Solliciteren bij een multinational en die de handel laten regelen, is gewoon routine voor die bedrijven. Na uit mijn hoofd een 5 jaar kan je Nederlandse nationaliteit aanvragen met bijbehorende inburgeringsexamens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yucon schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:14:
Eigenlijk raar dat het niet juist beleid is om buitenlandse studenten die hier gestudeerd hebben hier proberen te houden.
Waarom? Zelfs in een aantrekkende economie zijn er geen banen voor nog eens 10.000 extra filosofen en vrijetijdswetenschappers per jaar.

Wat ik probeer te zeggen: We hebben niet iedereen even hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Farm schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:47:
Mijn vraag

Verder zie ik wel dingen over inburgeren, maar hier zijn erg veel voorwaarden aan en ik heb het idee dat dit bedoelt is voor een andere doelgroep (lees, immigranten met een familielid die hier al woonde)
Nope, mensen uit Indonesië moeten als ze hier echt willen blijven wonen inburgeren. Praktisch iedereen moet inburgeren, naast alle EU-landen zijn er maar een handjevol landen waarvan de inwoners geen inburgeringsplicht hebben als ze hierheen komen.
Overigens hoeft ze niet een heel hoog managmentbaantje, papierwerk doen op een kantoor zou ze ook prima vinden
Nederlands heeft ze afgerond op A2 met certificaat van de universiteit
....Maar het kan zijn dat ze dankzij dat A2 diploma niet meer hoeft in te burgeren en dat dit genoeg is. Ik weet het niet zeker, maar er zijn gevallen waarin een NT2-diploma voldoende is, alleen weet ik niet precies welk niveau. Inburgering is A2 overigens.

A2 en masterstudie is wel weer vreemd, dan zal die studie waarschijnlijk in het Engels zijn geweest, want normaal wilt men voor een bachelor al B2 zien, B1 voor MBO.

Ik geef Nederlandse les aan migranten, maar iedereen die ik les geef die geen vluchteling is, is getrouwd of kan aantonen al [uit mijn hoofd] 3+ jaar een relatie met een Nederlander te hebben. Dan is hierheen komen, of blijven, een stuk makkelijker. Natuurlijk met nog steeds wat eisen, maar het in principe mogelijk, zeker een kwart van de mensen die ik les geef of gaf zaten met zo'n constructie in Nederland, ook een Indonesische trouwens :P

Maar hier komen, of blijven, als niet-vluchteling, zonder Nederlandse partner? Dat kan knap lastig zijn, het is maar net hoe graag het UWV en de IND meewerken.
We hebben aardig wat buitenlandse studenten, dus dan krijgen we al snel "Studenten tsunami's" :+

Al wordt het wel gedaan bij studenten in gebieden waar wij te weinig van hebben, die krijgen dan zo'n werk-papiertje en daarmee vrij snel een verblijfsvergunning, en na 5 jaar kun je daadwerkelijk Nederlander worden, als je lief bent.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sissors schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:16:
[...]

Huh? Juist nu de arbeidsmarkt aantrekt zullen werkgevers minder problemen hebben met het extra werk van een vergunning voor een buitenlander te regelen.

Ik vermoed dat dat ook veruit de makkelijkste manier is: Solliciteren bij een multinational en die de handel laten regelen, is gewoon routine voor die bedrijven. Na uit mijn hoofd een 5 jaar kan je Nederlandse nationaliteit aanvragen met bijbehorende inburgeringsexamens.
Yep, juist nu zijn werkgevers bereid voor schaarsere hoogopgeleiden een extra stapje te zetten. Of deze opleiding daaronder valt kan ik niet zo goed inschatten. Ik vermoed van wel (als ze echt goed is). Met echte harde technische of IT opleidingen weet je zeker dat er een werkgever is die je wilt hebben. Juist inderdaad omdat de arbeidsmarkt zo aantrekt

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat beleid is er wel, mits dit dus niet ten koste gaat van Nederlanders. Je moet dus een functie vervullen waar geen Nederlander voor te vinden is. Dat is dus niet burgers flippen of schoonmaken. In de IT zie ik meer dan genoeg mensen die aan deze eisen voldoen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
t_captain schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:07:
Ik lees een terugtrekkende beweging. Zo van “het liefst een goede, passende baan — en als dat niet lukt dan maar een andere baan”.

Je moet juist absoluut niet omlaag met je eisen qua werk.

Want de regels voor immigratie zijn gunstiger naarmate je een betere baan hebt / meer verdient.

Inleidend artikeltje: https://www.payforpeople.nl/kennismigranten/
Ik probeer ook maar alle opties open te houden, artikel is al een paar jaar oud maar wel interessant
De redirect geeft mij een lege pdf tho, dus ik kan hem niet compleet zien
naitsoezn schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:14:
[...]

In theorie komt het daar inderdaad op neer. Ik heb echter gemerkt dat het in de praktijk wel meevalt met hoe streng dit uitpakt. Als de vacature al 'even' open staat en er zijn al een aantal sollicitanten afgewezen is dit in mijn ervaring al voldoende om als niet-EU in aanmerking te komen voor die baan. Ik zou mikken op de wat grotere bedrijven, die hebben daar wat meer ervaring mee.

Ik zou er niet teveel nadruk op leggen, en gewoon gaan solliciteren. Wel op passend niveau natuurlijk, want hoe minder het functie-niveau bij de opleiding aansluit, hoe lastiger het is om te verkopen dat zij die unieke niet-EU-kandidaat is voor de functie.
De nadruk ligt er dus wel echt dat het passend moet zijn op de studie, in de regio waar wij wonen (Groningen) zijn niet heel veel multinationals naar mijn idee, maar even rondkijken kan altijd!

Ik had gehoopt op een soort vegunning waarin je zelf vrij de arbeidsmarkt kon afzoeken zonder druk en verplichtingen
Sissors schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:16:
[...]

Klopt, in ieder geval 5 jaar werken dan mag je inburgeren, op de lange termijn wil ze dat ook wel
Ik ben persoonlijk een beetje terughoudend over de gemakzucht waarmee werkgevers die weg willen geven, maar dat komt wellicht ook omdat ik in een totaal verschillende sector werk waar expats bijna niet voorkomen, laat staan internationals
RobinHood schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:20:
[...]

Nope, mensen uit Indonesië moeten als ze hier echt willen blijven wonen inburgeren. Praktisch iedereen moet inburgeren, naast alle EU-landen zijn er maar een handjevol landen waarvan de inwoners geen inburgeringsplicht hebben als ze hierheen komen.

[...]

....Maar het kan zijn dat ze dankzij dat A2 diploma niet meer hoeft in te burgeren en dat dit genoeg is. Ik weet het niet zeker, maar er zijn gevallen waarin een NT2-diploma voldoende is, alleen weet ik niet precies welk niveau. Inburgering is A2 overigens.

A2 en masterstudie is wel weer vreemd, dan zal die studie waarschijnlijk in het Engels zijn geweest, want normaal wilt men voor een bachelor al B2 zien, B1 voor MBO.

Ik geef Nederlandse les aan migranten, maar iedereen die ik les geef die geen vluchteling is, is getrouwd of kan aantonen al [uit mijn hoofd] 3+ jaar een relatie met een Nederlander te hebben. Dan is hierheen komen, of blijven, een stuk makkelijker. Natuurlijk met nog steeds wat eisen, maar het in principe mogelijk, zeker een kwart van de mensen die ik les geef of gaf zaten met zo'n constructie in Nederland, ook een Indonesische trouwens :P

Maar hier komen, of blijven, als niet-vluchteling, zonder Nederlandse partner? Dat kan knap lastig zijn, het is maar net hoe graag het UWV en de IND meewerken.

[...]

We hebben aardig wat buitenlandse studenten, dus dan krijgen we al snel "Studenten tsunami's" :+

Al wordt het wel gedaan bij studenten in gebieden waar wij te weinig van hebben, die krijgen dan zo'n werk-papiertje en daarmee vrij snel een verblijfsvergunning, en na 5 jaar kun je daadwerkelijk Nederlander worden, als je lief bent.
toon volledige bericht
Zij heeft de studie in het engels gevolgd en nam zelf uit interesse aan A2 curses nederlands
Volgens mij kan je enkel een vrijstelling krijgen op een NT-2 wanneer je al een A2 kan aantonen, maar er is meer dan enkel lezen en schrijven dacht ik

De verhalen over mailorderbrides die de nationaliteit krijgen ken ik wel, ze is wel aardig maar om er direct mee te gaan trouwen is misschien een stapje te ver :+
IND gaat heel veel uit van mensen zoals degene die jij les geeft, dus ik ben ook bang dat zij overgeleverd is aan de IND en UWV
JvS schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:35:
[...]

Yep, juist nu zijn werkgevers bereid voor schaarsere hoogopgeleiden een extra stapje te zetten. Of deze opleiding daaronder valt kan ik niet zo goed inschatten. Ik vermoed van wel (als ze echt goed is). Met echte harde technische of IT opleidingen weet je zeker dat er een werkgever is die je wilt hebben. Juist inderdaad omdat de arbeidsmarkt zo aantrekt
Zeker het onderzoeken waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Farm schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:53:
[...]

Klopt, in ieder geval 5 jaar werken dan mag je inburgeren, op de lange termijn wil ze dat ook wel
Ik ben persoonlijk een beetje terughoudend over de gemakzucht waarmee werkgevers die weg willen geven, maar dat komt wellicht ook omdat ik in een totaal verschillende sector werk waar expats bijna niet voorkomen, laat staan internationals
Nee, inburgeren mag je altijd, moet je zelfs doen, jij bedoelt naturaliseren, dat is 5 jaar, mits je aan een hele stapel regels voldoet.
[...]

Zij heeft de studie in het engels gevolgd en nam zelf uit interesse aan A2 curses nederlands
Volgens mij kan je enkel een vrijstelling krijgen op een NT-2 wanneer je al een A2 kan aantonen, maar er is meer dan enkel lezen en schrijven dacht ik
Inburgeren anno 2018 heeft 6 vakken: Lezen, schrijven, luisteren, spreken, KNM en iets nieuw is, waarvan ik de afkorting vergeet, maar te maken heeft met de Nederlandse Orientatie Arbeidsmarkt ofzoiets.
De verhalen over mailorderbrides die de nationaliteit krijgen ken ik wel, ze is wel aardig maar om er direct mee te gaan trouwen is misschien een stapje te ver :+
IND gaat heel veel uit van mensen zoals degene die jij les geeft, dus ik ben ook bang dat zij overgeleverd is aan de IND en UWV
Jep, het is gewoon erg onduidelijk, maar dat is natuurlijk ook met een reden, vandaar ook het vreselijk toegankelijke taalgebruik op de website van de IND ;) "EU-onderdanen", really? :F

Kortste klap is toch even de IND bellen, wat je ook kan doen is een ROC bellen die zich ook bezighoudt met inburgeringscursus, zij hebben ook veel informatie en zijn veel vriendelijker dan de IND :) Groningen heeft ook een Talencentrum, een van mijn leerlingen loopt daar.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Zou eerst eens kijken of ze bij een bedrijf aan het werk dat erkend is als referent.

Anders maakt ze weinig kans.
Burgers flippen telt niet.

Lijst met bedrijven staat op IND.

En bellen met de IND is geen schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had gehoopt op een soort vegunning waarin je zelf vrij de arbeidsmarkt kon afzoeken zonder druk en verplichtingen
Van wat ik in mijn omgeving zie hebben buitenlandse studenten na hun studie nog een aantal maanden de tijd om werk te vinden hier (en dan moet dus alsnog voor de rest het geregeld worden met een werkvergunning).

Echter als je hoopt erop dat ze een vergunning kan krijgen om meer dan een jaar hier te blijven om misschien een keertje werk te vinden, dan is dat niet bijzonder realistisch (en terecht imo).

Instaedit: Je krijgt dus nog een extra 3 maanden die je na je studie mag gebruiken voor vinden van werk. En uiteraard is het handig om al op zoek te gaan dan als je studie nog niet klaar is. Als je in die tijd geen werk kan vinden, dan is er blijkbaar niet zoveel vraag naar dat Nederlanders het niet kunnen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Het is niet zo moeilijk...

Voor studenten geld dat zal 1 jaar na hun studie mogen blijven op hun oude visum om een baan te zoeken.

Om hier permanent te kunnen blijven zal ze werk moeten vinden (en de werkgever zal dan het papier werk moeten doen met uwv/ind). Hiervoor is geen inburgeringsplicht, examen hoef je alleen te doen wanneer je wil naturaliseren. Voorwaarde dat er geen Nederlander voor de baan mag zijn wordt niet zo streng nageleefd, maar als ze als vakkenvuller bij de AH gaat werken kan het wel wat moeilijk worden.

Andere mogelijkheid is op basis van een relatie met een Nederlander een visum op basis van gezinsvorming aan te vragen, dan is er wel een inburgeringsplicht en is ze vrij om wel of niet werk te zoeken.

Een visum om hier vrijblijvend te blijven en rustig opzoek naar werk te gaan is er niet

[ Voor 11% gewijzigd door Morty op 29-04-2018 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

Dido

heforshe

Ik snap dat het misschien wat bot overkomt nu je zelf dichter op het vuur zit dan de mensen die bij elke gelegeheid schreeuwen dat er teveel immigranten in Nederland zijn, maar misschien is een reality-check op zijn plaats.

Als "we" dergelijke free-wheelvergunningen zouden verstrekken, wat weerhoudt dan miljoenen potentiele gelukzoekers uit tweede- en derdewereldlanden om hierheen te komen, en als het niet lukt stilletjes ergens in de EU te "verdwijnen"?

De vereiste dat je moet aantonen dat jouw werk niet door een "local" gedaan kan worden is wereldwijd een erg normale regel. De VS en Australie zijn zo maar even twee bekende voorbeelden die in me opkomen. Als jij in Australie burgers wil gaan flippen kom je er ook niet in.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
Sissors schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:14:
[...]

Van wat ik in mijn omgeving zie hebben buitenlandse studenten na hun studie nog een aantal maanden de tijd om werk te vinden hier (en dan moet dus alsnog voor de rest het geregeld worden met een werkvergunning).

Echter als je hoopt erop dat ze een vergunning kan krijgen om meer dan een jaar hier te blijven om misschien een keertje werk te vinden, dan is dat niet bijzonder realistisch (en terecht imo).

Instaedit: Je krijgt dus nog een extra 3 maanden die je na je studie mag gebruiken voor vinden van werk. En uiteraard is het handig om al op zoek te gaan dan als je studie nog niet klaar is. Als je in die tijd geen werk kan vinden, dan is er blijkbaar niet zoveel vraag naar dat Nederlanders het niet kunnen invullen.
Barrycade schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:09:
Zou eerst eens kijken of ze bij een bedrijf aan het werk dat erkend is als referent.

Anders maakt ze weinig kans.
Burgers flippen telt niet.

Lijst met bedrijven staat op IND.

En bellen met de IND is geen schande.
Duidelijk genoeg, ook wel logisch natuurlijk
Morty schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:34:
Het is niet zo moeilijk...

Voor studenten geld dat zal 1 jaar na hun studie mogen blijven op hun oude visum om een baan te zoeken.

Om hier permanent te kunnen blijven zal ze werk moeten vinden (en de werkgever zal dan het papier werk moeten doen met uwv/ind). Hiervoor is geen inburgeringsplicht, examen hoef je alleen te doen wanneer je wil naturaliseren. Voorwaarde dat er geen Nederlander voor de baan mag zijn wordt niet zo streng nageleefd, maar als ze als vakkenvuller bij de AH gaat werken kan het wel wat moeilijk worden.

Andere mogelijkheid is op basis van een relatie met een Nederlander een visum op basis van gezinsvorming aan te vragen, dan is er wel een inburgeringsplicht en is ze vrij om wel of niet werk te zoeken.

Een visum om hier vrijblijvend te blijven en rustig opzoek naar werk te gaan is er niet
Het inburgeringsgedeelte scheelt gelukkig wel, dus als ze maar een baan vind die bij haar studieniveau past is alles wel geregeld lijkt mij
Dido schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:39:
[...]

Ik snap dat het misschien wat bot overkomt nu je zelf dichter op het vuur zit dan de mensen die bij elke gelegeheid schreeuwen dat er teveel immigranten in Nederland zijn, maar misschien is een reality-check op zijn plaats.

Als "we" dergelijke free-wheelvergunningen zouden verstrekken, wat weerhoudt dan miljoenen potentiele gelukzoekers uit tweede- en derdewereldlanden om hierheen te komen, en als het niet lukt stilletjes ergens in de EU te "verdwijnen"?

De vereiste dat je moet aantonen dat jouw werk niet door een "local" gedaan kan worden is wereldwijd een erg normale regel. De VS en Australie zijn zo maar even twee bekende voorbeelden die in me opkomen. Als jij in Australie burgers wil gaan flippen kom je er ook niet in.
Als je geen werk hebt heb je geen inkomen, dus alle freeloaders komen vanzelf wel om van de honger
Wat betreft australie heb je wel gelijk, maar dat is door de EU al legaal gemaakt (oostblokkers die simpel werk doen voor minimaal geld)

Maar goed, we weten weer meer, ik zal haar zo even wat feedback geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Farm schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:54:
[...]

[...]

Duidelijk genoeg, ook wel logisch natuurlijk

[...]

Het inburgeringsgedeelte scheelt gelukkig wel, dus als ze maar een baan vind die bij haar studieniveau past is alles wel geregeld lijkt mij

[...]

Als je geen werk hebt heb je geen inkomen, dus alle freeloaders komen vanzelf wel om van de honger
Wat betreft australie heb je wel gelijk, maar dat is door de EU al legaal gemaakt (oostblokkers die simpel werk doen voor minimaal geld)

Maar goed, we weten weer meer, ik zal haar zo even wat feedback geven
toon volledige bericht
Inderdaad. Werkgever zal wel wat papier werk moeten doen. Dit schrikt wat kleinere bedrijven nog wel eens af, maar een beetje groot bedrijf draait hier z'n hand niet voor om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat beleid is er wel degelijk. Voor kennismigranten hebben we een ruimhartig immigratiebeleid en een aantrekkelijk fiscaal regime.

Verwacht niet dat die regels verder gaan worden verruimt, zorg dus dat je kwalifi eert als kennismigrant. Hamburgers bakken mogen kennismigranten natuurlijk ook, maar wel in hun eigen tijd en het telt niet als migratie-criterium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 11:30

SeatRider

Hips don't lie

Denk er ook even aan dat er een minimumsalaris is voor kennismigranten, zie ook https://ind.nl/Paginas/in..._en_Europese_blauwe_kaart (onder het kopje Salariscriteria). Op basis daarvan valt burgerflippen dus ook af :-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. De wetgeving beoogt om de economie niet te hinderen, maar verdringing aan de onderkand van de arbeidsmarkt wel tegen te gaan.

Vandaar mijn eerste reactie dat een terugtrekkende beweging (alle baantjes willen aanpakken als de droombaan niet lukt) geen oplossing is.

Beter is de vlucht naar voren. Op studievisa blijven tot de oogebouwde marktwaarde genoeg is om als kennismigrant te worden aangemerkt.

Dat is niet persé makkelijk, maar internationaal gezien is NL echt niet de moeilijkste plek om binnen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MastersInstinct
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 11:09
In Groningen zit onder andere IBM CIC (innovation Center) welke veel buitenslandse juniors na universiteiten bij klanten wegzet. Zij hebben veel ervaring met situaties als die van haar. Of ze ook in dit vakgebied inzetbaar is ligt nogal aan profiel/vooropleiding maar daar kom je maar op 1 manier achter..

Link https://benelux.ciceurope.com

[ Voor 5% gewijzigd door MastersInstinct op 29-04-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Andere optie, die eigenlijk ook in de categorie "vind een baan" valt: doe een PhD na het afronden van de studie (mits dat natuurlijk iets is wat ze wilt, en ze daarvoor aangenomen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 22:32

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Werk je zelf eigenlijk al full time of ben je nog student? En ik begrijp uit het verhaal dat het een vriendin is en niet jouw vriendin waar je zelf een leven mee wilt opbouwen? Anders was het nog een mogelijkheid om zelf garant te staan. Maar dan ben je dus inderdaad wel verantwoordelijk voor wat zij hier verder doet. Of als zij zelf al een potentiële partner op het oog heeft, is dat nog een optie. Wel een avontuur wat ik niet iedereen zou willen aanraden, maar het is wel een avontuur ;)

Join het DPC Whatpulse team

Pagina: 1