Gezocht: Auto tot 5k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo allemaal.

Honderden sites, resultaten en auto's verder weet ik nog steeds niet wat nou een verstandige keuze is. Ik ben geen auto kenner, en weet dus niet welke auto's nou wel/niet de moeite waard zijn om te bekijken en eventueel te kopen.

Mijn ervaring met franse auto's is echt enorm slecht. Ze roesten naar mijn idee snel en hebben veel onderhoud en reparaties nodig. Japanners zijn altijd goed volgens mij, en duitse auto's zijn ook prima.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen bij een zoektocht.

Ik heb een paar eisen, en evenals al wat auto's op het oog.

- Het moet een benzine of diesel zijn
- Benzine max 170.000km , diesel het liefst onder de 200.000km.
- Een diesel max 1150 kilo.
- Bij voorkeur een auto dat zo jong mogelijk is.
- NAP
- 5 deurs
- zuinig ( minimaal 1:15 in de praktijk )
- Moet ruim zijn, maar geen volkswagen up, 107 etc.

Auto's dat ik op het oog heb:

Peugeot 207 1.4 VTI COOL 'N BLUE bouwjaar 2008
Seat ibiza 1.2 TDI Style Ecomotive
Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Dynamic
Seat Ibiza ST 1.2 TDI STYLE ECOMOTIVE
SEAT Ibiza 1.4 TDI
Skoda Fabia 1.2 TDI 55KW Combi 2011

Wat misschien opvalt is veel keuze voor 1.2 tdi motoren. Het trekt mij aan omdat ze enorm zuinig zijn, maar helaas zijn ze ook best zwak en geen racemonster. Maar als ik voor een racemonster ga, zie je dat in het verbruik terug en dat willen we juist niet.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :-)

------------------------------------------

Nou we hebben onze aankoop gedaan hoor! :) Dank jullie wel voor jullie hulp!

We hebben 3x een seat ibiza bekeken en alle 3 door onze garage laten checken voordat we tot aankoop zouden overgaan.

De 1e had een versleten koppeling en dat wilde de verkoper niet toegeven.
De 2e had schade en er was een EGR klep storing.
De 3e welke wij aangekocht hadden was helemaal in orde. Wel een iets hogere km stand van 188.000 maar dat was te overzien en voor een diesel best prima. Ook was de 3e geen leasebak, maar van een paticulier dat een stuk zuiniger omgegaan is met zijn auto. Ook elk jaar een grote beurt gehad (terwijl de 30k niet eens gereden waren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kyHLnnGQzb2irMgNAG7jFysm/thumb.jpg

Dank jullie voor jullie zeer gewaardeerde hulp! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Luchtbakker op 30-04-2018 18:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:45
Voor dat geld heb je een mooie Toyota Aygo en Peugeot 107, die hebben allemaal een 1 liter motor en zijn vrij zuinig. Hoeveel km per jaar verwacht je te gaan rijden? En eventuele opties zoals cruise control, airco ect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Landon schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:55:
Voor dat geld heb je een mooie Toyota Aygo en Peugeot 107, die hebben allemaal een 1 liter motor en zijn vrij zuinig. Hoeveel km per jaar verwacht je te gaan rijden? En eventuele opties zoals cruise control, airco ect?
Ik vind een 107 echt te klein. Ze zijn wel enorm licht en zuinig maar wel echt te klein. Ik zoek echt een polo, golf of seat ibiza formaat.

Ik verwacht 20-25k per jaar te gaan rijden. Kwa opties heb ik niet veel eisen, airco is het enige wat ik wil hebben maar dat heeft vrijwel elke auto tegenwoordig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onthoud dat de kwaliteit van VW/Skoda/Seat/Audi sterk is achteruit gegaan sinds 2005 ofzo.
Ze teren nog op de goede naam die ze ooit (terecht) hadden.
Het is bijna beter om een fransoos te nemen dan een VW ;)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Juup schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:58:
Onthoud dat de kwaliteit van VW/Skoda/Seat/Audi sterk is achteruit gegaan sinds 2005 ofzo.
Ze teren nog op de goede naam die ze ooit (terecht) hadden.
Het is bijna beter om een fransoos te nemen dan een VW ;)
Ik ben dan wel geen kenner, maar ik weet niet of dat helemaal waar is. Franse auto's komen nog steeds als slechtste uit de testen: Een test van RTL op basis van APK historie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je geeft aan dat Japanners altijd goed zijn (kan ik grotendeels in mee gaan), maar ik zie er nog geen in je shortlist?

Mazda 2 of 3 misschien iets voor je?
Ik zie er verschillende op autotrack (tip: daar kun je ook filteren op verbruik en NAP, en je kunt ook een uitgebreider CarFax-rapport inkijken voor bijv. het aantal vorige eigenaren) van 10-13 jaar oud met prijzen onder de 5000 euro.

Voorbeeldje:
Mazda 3 Touring van 1e eigenaar

[ Voor 12% gewijzigd door 3dfx op 29-04-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:06:
Je geeft aan dat Japanners altijd goed zijn (kan ik grotendeels in mee gaan), maar ik zier nog geen in je shortlist?

Mazda 2 of 3 misschien iets voor je?
Ik zie er verschillende op autotrack (tip: daar kun je ook filteren op verbruik en NAP, en je kunt ook een uitgebreider CarFax-rapport inkijken voor bijv. het aantal vorige eigenaren) van 10-13 jaar oud met prijzen onder de 5000 euro.
Heel eerlijk; ik ben een beetje afstandelijk geworden van Mazda.

Mijn vorige mazda 323F had na 200.000 veel olieproblemen, evenals erg roestig. Mijn huidige mazda 6 heeft remproblemen gehad en was pas na enorm veel reparaties verholpen. Ook deze heeft last van veel roest (170.000km).

Ik vind het niet erg naar mazda te kijken, maar alleen als ze duidelijk beter zijn dan de overige merken :-)

* angst blijft er toch een beetje inzitten.... :/

EDIT: Ik heb even snel gekeken naar mazda modellen, maar het verbruik is daar theoretisch wel boven de 1:15,maar in de praktijk er heel ver onder. Mazda valt dus af :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 29-04-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een Seat/Fabia/Polo 1.2TDI zijn opzich prima auto’s, maar er zijn bekende problemen mee die wel goed zijn om even bij de eigenaren te checken:

1. EGR-klep zorgt vaak voor problemen, vaak wordt erin combinatie met softwaretuning de egr-klep standaard opengezet en wat meer pk’s (20/30pk) toegevoegd. De auto blijft hierdoor zuinig.
2. Start/stop systeem word vaak helemaal uitgezet.
3. Er zijn een aantal terugroepacties geweest.
4. Kaartupdates worden niet meer uitgebracht voor de systemen.

Verder ben ik persoonlijk wel te spreken over deze B-segmenters, zeker met de chiptuning bij VAG-Techniek en JD-engineering in Lochem.

Lees vooral jezelf even goed in op de fora’s, kan je gelijk een lijstje maken van zaken waar je extra op moet letten.

Succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Falcon schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:11:
Een Seat/Fabia/Polo 1.2TDI zijn opzich prima auto’s, maar er zijn bekende problemen mee die wel goed zijn om even bij de eigenaren te checken:

1. EGR-klep zorgt vaak voor problemen, vaak wordt erin combinatie met softwaretuning de egr-klep standaard opengezet en wat meer pk’s (20/30pk) toegevoegd. De auto blijft hierdoor zuinig.
2. Start/stop systeem word vaak helemaal uitgezet.
3. Er zijn een aantal terugroepacties geweest.
4. Kaartupdates worden niet meer uitgebracht voor de systemen.

Verder ben ik persoonlijk wel te spreken over deze B-segmenters, zeker met de chiptuning bij VAG-Techniek en JD-engineering in Lochem.

Lees vooral jezelf even goed in op de fora’s, kan je gelijk een lijstje maken van zaken waar je extra op moet letten.

Succes!
Thnx voor je uitgebreide reactie! :) Ik lees deze gebreken inderdaad ook. Met kaartupdates kan ik leven, ik gebruik toch een telefoon voor navigatie.

Het probleem met de egr-klep is inderdaad overal duidelijk te vinden. De oplossing met chippen heb ik ook gezien en ben ik ook zeker van plan. Niet zo zeer om het egr-klep probleem op te lossen, maar om toch meer kracht, snelheid en minder verbruik te krijgen in een relatief zwak motortje. :)

Het Start/stop systeem kom ik eerlijk gezegd in bijna geen enkele auto tegen. Een Start/stop systeem hoeft er van mij niet persé in. In mijn eigen volkswagen caddy vind ik hem eerder vervelend dan handig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:09:
[...]

Heel eerlijk; ik ben een beetje afstandelijk geworden van Mazda.

Mijn vorige mazda 323F had na 200.000 veel olieproblemen, evenals erg roestig. Mijn huidige mazda 6 heeft remproblemen gehad en was pas na enorm veel reparaties verholpen. Ook deze heeft last van veel roest (170.000km).

Ik vind het niet erg naar mazda te kijken, maar alleen als ze duidelijk beter zijn dan de overige merken :-)

* angst blijft er toch een beetje inzitten.... :/
Kan ik me goed voorstellen! Soms heb je (letterlijk en figuurlijk) pech met bepaalde merken/modellen.
Zelf heb ik 5 jaar zonder enkel probleem in een 323 uit 1985 gereden (is wel 20 jaar geleden :P).
Idem voor diverse andere Japanse gebruikte auto's (Mitsubishi Lancer '94, Nissan Micra '92, Daihatsu Gran Move '99 e.d.).

Uitzondering was een Daihatsu Sirion, lekkende oliekeerring, elektrische problemen e.d.
Maar ik koop eigenlijk ook alleen bij de dealer waar ze oorspronkelijk zijn verkocht en weer ingeruild door de 1e eigenaar.
Het is niet zaligmakend maar dan is het onderhoud toch wel vaak beter bijgehouden dan een auto die al 7 verschillende eigenaren heeft gehad en waar 10 beunhazen 8)7 al dan niet aan gesleuteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ik weet uit ervaring van een vriend van mij dat de 1:15 heel lastig te halen is. Wellicht is deze wel zuiniger te chippen.

Mooie auto trouwens, dus ik houd hem in mijn achterhoofd en kijk naar de mogelijkheden.

EDIT: Ik zie dat chippen geen zin heeft omdat er geen turbo in zit. Dus deze auto valt helaas af.

[ Voor 10% gewijzigd door Luchtbakker op 29-04-2018 11:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:01:
[...]

Ik ben dan wel geen kenner, maar ik weet niet of dat helemaal waar is. Franse auto's komen nog steeds als slechtste uit de testen: Een test van RTL op basis van APK historie
:/

Dit heb ik al vaker gezegd, en ik blijf het zeggen: APK-afkeurpunten zeggen niks over de betrouwbaarheid van een auto. Banden met weinig profiel, lage bandenspanning, versleten ruitenwissers en foutief afgestelde verlichting zegt niks over betrouwbaarheid.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:32:
[...]

Dit heb ik al vaker gezegd, en ik blijf het zeggen: APK-afkeurpunten zeggen niks over de betrouwbaarheid van een auto. Banden met weinig profiel, lage bandenspanning, versleten ruitenwissers en foutief afgestelde verlichting zegt niks over betrouwbaarheid.
Je hebt daar zeker een punt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:32:
[...]

Jep; je kunt dan nog beter de ADAC-ANWB lijsten checken.

Of je beoogde auto op een site als www.problemcar.nl invoeren en kijken wat eruit komt.
Als er frequente problemen zijn met/vragen over bijv. de versnellingsbak zie je dat gauw genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Falcon schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:11:

Succes!
Dat chippen is interessant. Nu zie ik dat JB engineering het voor €599 doet, terwijl quattratuning het voor €399 doet,. Weet jij wat het verschil is tussen beide bedrijven?

Ze gebruiken immers de zelfde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
En een BMW 1 serie?? Zijn er genoeg te krijgen en naar mijn weten behoorlijk betrouwbaar :) Oja, hoelang denk je met de auto te willen doen?? Om ff rekening te houden met een diesel verbod in bepaalde steden

[ Voor 38% gewijzigd door pwillemske op 29-04-2018 11:45 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:40
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:40:
[...]

Dat chippen is interessant. Nu zie ik dat JB engineering het voor €599 doet, terwijl quattratuning het voor €399 doet,. Weet jij wat het verschil is tussen beide bedrijven?

Waar staat dat ze dezelfde software gebruiken? JD is de bekendste VAG tuner, en door veel mensen aangeprezen als de beste, vandaar die prijs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zoals veel mensen die een auto zoeken, zou ik ook even scherp kijken naar je eisen, vooral de max. kilometerstand is eentje die ik altijd raar vind, een goede benzine gaat makkelijk over de 3 ton heen, hoe het onderhoud was is veel belangrijker, en motoren vinden sowieso prettiger om lange afstanden te rijden, en de kans op lange stukken rijden is groter met 20k per jaar dan met 7.5k per jaar, en mijn ervaring is dat het onderhoud vaak ook wat beter is bij mensen die "veel" rijden.

Maar, dat gezegd hebbende, wat dacht je van een.....Prius! De meeste onder de 5 ruggen komen uit 2005-2007, al zie je ook wel 2008 modellen. Vaak ook wel over de 200k gelopen, maar dat kunnen ze makkelijk hebben. Accu gaat meen ik gegarandeerd 500k mee, en de motor is gewoon vreselijk betrouwbaar.

Natuurlijk, je moet van het uiterlijk, en het stigma, houden, maar ze zijn ruim, erg zuinig, betrouwbaar en prima betaalbaar.

Honda heeft ook hybrides, maar ik meen dat het systeem van ze wat minder gezond is voor de accu's, maar ze zijn wel imho een stuk mooier dan een Prius.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
tomas123 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:44:
[...]

Waar staat dat ze dezelfde software gebruiken? JD is de bekendste VAG tuner, en door veel mensen aangeprezen als de beste, vandaar die prijs.
Onderaan de pagina in hun footer geven ze aan JD engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:40
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:46:
[...]

Onderaan de pagina in hun footer geven ze aan JD engineering.
Zie het nu, geen idee wat het verschil zou zijn, zou de vraag bij Quattra of JD neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Misschien even een domme vraag (of ik lees er overheen) maar hoeveel kilometers ga je rijden? Anders is diesel misschien totaal niet rendabel.

Dat gezegd hebbende, als je wilt kijken naar een diesel, de 1.3 M-Jet van de Punto (ook als 1.3 CDTI in Opel's) die je linkt een een veel fijner blok dan de 1.2TDI, o.a door de soepelere loop gezien het een 4-cilinder is.

Edit: verhaal uit eigen ervaringen ^^ :)

[ Voor 5% gewijzigd door MK_ op 29-04-2018 11:54 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:49:
Misschien even een domme vraag (of ik lees er overheen) maar hoeveel kilometers ga je rijden? Anders is diesel misschien totaal niet rendabel.

Dat gezegd hebbende, als je wilt kijken naar een diesel, de 1.3 M-Jet van de Punto (ook als 1.3 CDTI in Opel's) die je linkt een een veel fijner blok dan de 1.2TDI, o.a door de soepelere loop gezien het een 4-cilinder is.

Edit: verhaal uit eigen ervaringen ^^ :)
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:57:
[...]

Ik vind een 107 echt te klein. Ze zijn wel enorm licht en zuinig maar wel echt te klein. Ik zoek echt een polo, golf of seat ibiza formaat.

Ik verwacht 20-25k per jaar te gaan rijden. Kwa opties heb ik niet veel eisen, airco is het enige wat ik wil hebben maar dat heeft vrijwel elke auto tegenwoordig.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41
Andere opties die misschien nog niet genoemd zijn: Opel Corsa, Ford Fiesta, (oudere) Mini, Alfa Romeo Mito, toyota yaris

Passen qua budget in ieder geval.
Ik blijf t draadje volgen, want mijn vriendin is met dezelfde eisen op zoek ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik vind 20-25 dkm nogal weinig om een kleine diesel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Whoops |:(

20-25k is momenteel net een kantelpunt voor kleine diesels, maar maar hoe dat in de toekomst verder nog gaat...

LPG zou ook interessant zijn... al kom je dan uit bij iets als een Corsa D Bi-Fuel die in die prijsklasse enkel 3-deurs zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:15:
[...]

Whoops |:(

20-25k is momenteel net een kantelpunt voor kleine diesels, maar maar hoe dat in de toekomst verder nog gaat...
Niet helemaal.

verbruik

In mijn geval (en het verbruik van een ibiza is nog veel lager) zou ik €700 per jaar besparen.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Evenals een auto dat in werkelijkheid onder de 1:15 verbruikt dan wat de fabriek opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je moet wel ERG lomp rijden als je met een benzine van 1000 kg 1:12 rijdt. Ik doe met het grootste gemak 1:16 met een Astra 1.2 uit 2001. Zoveel waarde zou ik aan dat tabelletje niet hechten.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
mieJas schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:32:
Je moet wel ERG lomp rijden als je met een benzine van 1000 kg 1:12 rijdt. Ik doen met het grootste gemak 1:16 met een Astra 1.2 uit 2001. Zoveel waarde zou ik aan dat tabelletje niet hechten.
Met nieuwe auto's geef ik je gelijk, maar zoals mijn huidige auto (mazda 6 uit 2004) rijd hij 1:10,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:26:
[...]

Niet helemaal.

[afbeelding]

In mijn geval (en het verbruik van een ibiza is nog veel lager) zou ik €700 per jaar besparen.

Bron
Die verbruiken slaan helemaal nergens op :X

Maak eens een eigen spreadsheet met realistisch verbruik (www.spritmonitor.de bijvoorbeeld als guideline gebruiken), brandstofkosten zoals ze bij jou in de regio zijn.

Indien je geen eigen spreadsheet kan maken, gebruik dan bijvoorbeeld deze site:
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:33:
[...]

Met nieuwe auto's geef ik je gelijk, maar zoals mijn huidige auto (mazda 6 uit 2004) rijd hij 1:10,5.
Dan doe je toch iets fout, dat is namelijk slechter dan wat onze even oude Forester doet, en dat is een notoire zuipschuit :X De Mazda 6 van een maat van me doet iets van 1:14, ding is maar iets onzuiniger dan mijn Honda met VTEC-E.

Bij diesel moet je wel in je achterhoofd houden dat onderhoud knap prijzig kan worden, EGR-kleppen zijn berucht, diesel injectors zijn ook niet goedkoop, turbo's kunnen ook vervelend zijn, eventuele roetfilters hebben ook weer zo hun nukkigheden :X Een "simpele" ongeblazen benzine heeft veel minder van dat soort dure geintjes.

Maar, mijn idee, een Prius, of andere hybride?

[ Voor 3% gewijzigd door RobinHood op 29-04-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:38:
[...]

Die verbruiken slaan helemaal nergens op :X

Maak eens een eigen spreadsheet met realistisch verbruik (www.spritmonitor.de bijvoorbeeld als guideline gebruiken), brandstofkosten zoals ze bij jou in de regio zijn.

Indien je geen eigen spreadsheet kan maken, gebruik dan bijvoorbeeld deze site:
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/
Ik heb even een makkelijkere site gepakt (voor mezelf). Link: https://www.omslagpunt.com/diesel-of-benzine/omslagpunt/

Daarbij kom ik hierop uit, gelet op benzine en diesel prijzen, en wegenbelasting van benzine en diesel:

verbruik

Ik ben dus duidelijk goedkoper uit met diesel dan benzine. En diesel's gaan kwa aantal km's langer mee, al verwacht ik die grens nooit te halen wegens de leeftijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Luchtbakker op 29-04-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:40:
[...]

JD-engineering doet meer dan even nieuwe software inladen en zijn ook de mensen met simpelweg de meeste ervaring. Daarnaast is het ook leuk om daar gewoon even op bezoek te zijn met al die auto’s in de buurt/op de rollerbank. Een uitje onder de petrolheads.

Ik dacht dat start/stop standaard was op de 1.2tdi ivm de toen geldende co2-regels rondom 14% bijtelling.

Het verhaal rondom benzine/diesel ligt bij jouw aantal verwachte kilometers ongeveer in het midden, zolang je de rechtervoet wat in bedwang weet te houden moet dat wel loslopen.

Het blijft natuurlijk een 3-cylinder, maar heeft mij altijd doen verrassen aangaande trekkracht.
Kijk even of je een businessline weet te krijgen en verder kwestie van goed onderhoud logisch en op zijn tijd is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:46:
[...]

Ik heb even een makkelijkere site gepakt (voor mezelf). Link: https://www.omslagpunt.com/diesel-of-benzine/omslagpunt/

Daarbij kom ik hierop uit, gelet op benzine en diesel prijzen, en wegenbelasting van benzine en diesel:

[afbeelding]

Ik ben dus duidelijk goedkoper uit met diesel dan benzine. En diesel's gaan kwa aantal km's langer mee, al verwacht ik die grens nooit te halen wegens de leeftijd.
Maar van welke cijfers ga je dan uit, want dat omslagpunt ligt gewoon te laag om kloppend te zijn. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:55:
[...]

Maar van welke cijfers ga je dan uit, want dat omslagpunt ligt gewoon te laag om kloppend te zijn. .
Het volgende heb ik ingevoerd, op basis van mijn huidige auto en de seat ibiza 1.2 tdi:

Verbruik benzine: 1:10
Verbruik diesel: 1:23 (op basis van user reviews)

Wegenbelasting op jaarbasis benzine: €636
Wegenbelasting op jaarbasis diesel: €1116

Afschrijving: 0 (je weet immers nooit wat het doet).

Benzineprijs: 1,55 per liter (bij ons in de regio)
Dieselprijs: 1,35 per liter (bij ons in de regio)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Evt zou je nog in de Honda Civic/Insight 1.3 hybrid range kunnen kijken, grotere auto’s, betrouwbaar, standaard automaat en relatief zuinig (benzine). Maar minder krachtig en rumoerig bij het wegrijden/flink in toeren ivm CVT-automaat. Best aardige auto’s voor die prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:58:
[...]

Het volgende heb ik ingevoerd, op basis van mijn huidige auto en de seat ibiza 1.2 tdi:

Maar een nieuwe benzine zal veel zuiniger zijn dan die Mazda 6, zeker als je wat beter je rechtervoet in bedwang weet te houden ;) 1:10 in een Mazda 6 is gewoon erg veel :X

Pak eens de 1:20 die je kan halen in een Prius ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Nofi, maar ik haal zelfs met mijn 1500 kilo bakbeest 1 op 11 (laatste tijd niet meer bijgehouden maar dat maakt niet uit)

https://www.spritmonitor.de/en/detail/666737.html

Rijd je sportief soms? Ik denk dat je erg negatief rekent met de gebruikte getallen.

Maar goed; dat is even een side note.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

[...]

Neem dan ook eens verbruik en wegenbelasting van nieuwere, compactere benzine-auto? Daarbij zal het verbruik lager liggen, net als de MRB. Dan krijg je kleinere verschillen :)

Beetje kromme vergelijking ook, een "oude" zware D-segmenter op benzine vs een eco-diesel B-segmenter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RobinHood schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:04:
[...]

Maar een nieuwe benzine zal veel zuiniger zijn dan die Mazda 6, zeker als je wat beter je rechtervoet in bedwang weet te houden ;) 1:10 in een Mazda 6 is gewoon erg veel :X

Pak eens de 1:20 die je kan halen in een Prius ;)
De 1:20 haal je haast niet met de 1.5l hybride uitvoering in de Prius II. Daar zit je eerder rond de 1:18. Zelfde geldt voor de Honda’s.

Ik hou hier rekening met regelmatig 120/kmh op de snelweg. De 1.8l en nieuwe verbeterde versie elektrische aandrijflijn van deze wagens haalden dit wel.

Maar het gaat TS niet alleen om zuinigheid, maar ook omstukje comfort en uiterlijk haal ik tussen de regels weg 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Ik heb recentelijk een diesel 1.3 punto gekocht uit 2011. Hoe ik ook rekende, diesel kwam steeds voordeliger uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Falcon schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:11:
[...]

De 1:20 haal je haast niet met de 1.5l hybride uitvoering in de Prius II. Daar zit je eerder rond de 1:18. Zelfde geldt voor de Honda’s.

Ik hou hier rekening met regelmatig 120/kmh op de snelweg. De 1.8l en nieuwe verbeterde versie elektrische aandrijflijn van deze wagens haalden dit wel.
1:18 is ook nog erg netjes, zat inderdaad met de nieuwe in mijn hoofd.
Maar het gaat TS niet alleen om zuinigheid, maar ook omstukje comfort en uiterlijk haal ik tussen de regels weg 😉
Mwah, smaken verschillen natuurlijk, ik vind een Prius meer comfy [automaat, allerlei elektrische tierelantijntjes, lekker stil] en minder lelijk dan een Ibiza, maar ik heb dan ook echt helemaal niks met VAG, en vind hun stoelen ronduit kut zitten.

Een Civic hybride is zelfs gewoon een mooie bak, al moet je natuurlijk wel van het Honda-uiterlijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dacuuu schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:12:
Ik heb recentelijk een diesel 1.3 punto gekocht uit 2011. Hoe ik ook rekende, diesel kwam steeds voordeliger uit..
En nu de vraag; klopte die berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:22:
[...]

1:18 is ook nog erg netjes, zat inderdaad met de nieuwe in mijn hoofd.

[...]

Een Civic hybride is zelfs gewoon een mooie bak, al moet je natuurlijk wel van het Honda-uiterlijk houden.
Ik maak mij bij honda een beetje zorgen om de hybride kant ervan. tot 5k vind je vooral modellen tot 2008. Hybride was in 2008 best nieuw, en ben dus bang voor de kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:10:
[...]

Neem dan ook eens verbruik en wegenbelasting van nieuwere, compactere benzine-auto? Daarbij zal het verbruik lager liggen, net als de MRB. Dan krijg je kleinere verschillen :)

Beetje kromme vergelijking ook, een "oude" zware D-segmenter op benzine vs een eco-diesel B-segmenter
Met mijn budget zijn er veel te weinig nieuwe auto's om uit te kiezen. Jonger dan 2012 is onvindbaar, mits je boven de 200.000 aan km's gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Ik zou met de huidige klopjacht op diesels geen “oude” diesel kopen. Zeker niet met een vastgezette egr klep. Dat wordtgeheid een apk punt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Je hoeft geen hele grote glazen bol te hebben om te zien dat het best waarschijnlijk is dat zo'n diesel in de toekomst meer afschrijft. Daarbij nemen de berekeningen ook niet mee dat het onderhoud van een diesel duurder is. Enerzijds kleine dingen zoals een net iets duurdere apk of een net iets duurdere verzekering vanwege hogere nieuwprijs. Maar ook omdat er meer op zit dat kapot kan zoals de (duurdere) verstuivers, dieselpomp, soms meer egr problemen, roetfilter, duurdere start/stopaccu, dubbelmassa vliegwiel en ik ben vast nog wat dingen vergeten.

Het is niet dat ik bevooroordeeld ben tegen die auto's. Ik heb een paar jaar lang met veel plezier in een ibiza st gereden, maar ga je alsjeblieft niet wijsmaken dat het financieel beter uitpakt.
BCC schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:38:
Ik zou met de huidige klopjacht op diesels geen “oude” diesel kopen. Zeker niet met een vastgezette egr klep. Dat wordtgeheid een apk punt.
Of misschien juist een reden om dat wel te doen, aangezien die aan de straatstenen niet meer kwijt te raken zijn.

Dit bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr veel auto voor weinig geld, en een als probleemloos bekend staan blok. Wel duurder want zwaarder maar onder de streep kon het wel eens goed uitpakken.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 29-04-2018 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 19:52
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:22:
[...]

En nu de vraag; klopte die berekeningen?
Zeker! Ik heb de data van spiritmonitor gepakt, en toen iets zuiniger gepakt als het gemiddelde, en dat klopt erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:38:
[...]

Je hoeft geen hele grote glazen bol te hebben om te zien dat het best waarschijnlijk is dat zo'n diesel in de toekomst meer afschrijft. Daarbij nemen de berekeningen ook niet mee dat het onderhoud van een diesel duurder is. Enerzijds kleine dingen zoals een net iets duurdere apk of een net iets duurdere verzekering vanwege hogere nieuwprijs. Maar ook omdat er meer op zit dat kapot kan zoals de (duurdere) verstuivers, dieselpomp, soms meer egr problemen, roetfilter, duurdere start/stopaccu, dubbelmassa vliegwiel en ik ben vast nog wat dingen vergeten.

Het is niet dat ik bevooroordeeld ben tegen die auto's. Ik heb een paar jaar lang met veel plezier in een ibiza st gereden, maar ga je alsjeblieft niet wijsmaken dat het financieel beter uitpakt.
Ik heb hier weinig idee van, behalve dat EGR en startstop problemen op te lossen zijn door de auto te chippen. Dat ben ik ook van plan.

Maar met alle overige punten, geen idee. Maar ik vind de 800 euro verschil dat ik jaarlijks heb wel veel om aan onderhoud en kapotte onderdelen te besteden. Onderhoud mag welliswaar duurder zijn, maar 800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:43:
[...]

Ik heb hier weinig idee van, behalve dat EGR en startstop problemen op te lossen zijn door de auto te chippen. Dat ben ik ook van plan.

Maar met alle overige punten, geen idee. Maar ik vind de 800 euro verschil dat ik jaarlijks heb wel veel om aan onderhoud en kapotte onderdelen te besteden. Onderhoud mag welliswaar duurder zijn, maar 800 euro?
met een setje verstuivers is de besparing van een jaar er doorheen, met een turbo of een vliegwiel ga je richting het dubbele. Dat is ook het hele punt: dat duurdere onderhoud gaat direct om serieus dure dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 29-04-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Klopt maar de wegenbelasting stijging en de steden waar je niet meer in mag? http://auto-zaken.com/fin...ng-diesels-2017-tot-2020/ En de grote oude diesels die ik gehad heb zijn waren per jaar 1000 tot 2000 in ouderhoud

[ Voor 54% gewijzigd door BCC op 29-04-2018 13:49 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:25:
[...]

Met mijn budget zijn er veel te weinig nieuwe auto's om uit te kiezen. Jonger dan 2012 is onvindbaar, mits je boven de 200.000 aan km's gaat zoeken.
Dan zoek je een oudere met meer km die goed onderhouden is? Heb vorig jaar als tijdelijk vervoer een 2003 Passat station gekocht met 265k op de teller. Was goed onderhouden, kan zo nog een ton mee. 1.6 zonder turbo, kan dus ook niet stuk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:05
Je zou ook kunnen denken aan een twingo/clio 1.5 dci. Die diesels zijn onverwoestbaar, en ook de auto’s hebben zich ruimschoots bewezen. Ik rij zelf met zo’n twingo met cruisecontrol en rij 1:22. Onderhoud stelt niks voor, en d-riem bij 160k/6jr.

Een punto evo 1.3 is ook foolproof. De 1.2 tdi zou ik wegens eerder genoemde punten van weg blijven (1x EGR kapot is €700, laat dan de mrb bij een andere auto ook iets hoger zijn..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:36
imho is het bij elke auto weer anders en toch een gok. Feit is dat de diesel toch aardig aangepakt wordt.Hoe dat in de prakijk uitpakt.. da's weer de vraag.

En vrijwel elke auto kan dure reparaties hebben, of achteraf blijken dat je er net een probleemblok in hebt liggen.

Of diesel nog interessant is?
Als je:
-restwaarde verwacht bij verkoop
-je in de stad woont
-je citytripjes door Europa wilt doen...

dan valt diesel nu al wel aardig hard af. Voor 2 jaar kilometersvreten omdat je in Almelo woont en in Harlingen werkt... Dan is het nog steeds heel rendabel :)

Een hele oude diesel is in alle gevallen toch een ander verhaal, daar komen steeds meer toeslagen bij enz.. Dan verschuift het omslagpunt toch wel aardig.

Of diesel interessanter is dan benzine: Ja, als je een gemiddelde benzineauto rekent die 1:15 doet, en 1:20 met diesel, en op 20-25k+ zit. Met een zuinige benzine (al dan niet hybride zoals bv zo'n 'ouwe' prius') ligt het verschil een stuk anders.
Als ik even snel reken, auto van 1200kg, dan ligt het omslagpunt rond de 20k. (1:15 benzine @ 1,55, 1:20 diesel @ 1,25)
Een kleinere, jongere diesel zal zuiniger lopen, dus dan ligt het omslagpunt wat lager. Maar reken wel met echte praktijkwaardes.

Maar met alle risico's op de afloop van het dieselverhaal zou ik echt wel 'ruim' winst maken om voor het risico te compenseren. Als het 50 eur voordeliger is om diesel te rijden zou ik het niet doen.

Zelf heb ik tot nu toe nog geluk met mijn dieseltje. Ja, hij is oud, en ja ik mag steden niet meer in (met name Duitsland vooralsnog) maar zelfs met de toeslagen van 2019 (of 2020 als t meezit) blijft ie rendabel om door te rijden.
Gemiddeld 33k/jaar, onderhoud rond de 800 eur/jaar en 1:20. Tegen de tijd dat ie echt dood is zie ik wel weer. Maar best kans dat ik toch diesel weer neem dan. Vind het comfort/koppel heerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 29-04-2018 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:39
Ik begrijp niet dat niemand Volvo aanhaalt? Ik heb pakweg een jaar geleden een V50 (weliswaar een 2.0L diesel 5 cilinder, maar nog steeds enorm zuinig) van 2012 op de kop getikt voor 8K met 150K km op de teller. Het ding was zo goed als volledig uitgerust en bolt nu nog rustig verder op ondertussen al meer dan 180K km - net een eerste serieus onderhoud gehad zonder enige noemenswaardige kosten.

Natuurlijk is 8k net iets boven je budget, maar punt is dat Volvo zeker ook het bekijken waard is, misschien dat je zelfs al met een V40 voldoende ruimte hebt - en die vind je zeker binnen de prijscategorie die jij zoekt, met weinig moeite nog van dit decennium.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:25:
[...]
Waarom moet het perse zo'n jonge auto zijn? Ik bedoel, je stelt verschillende eisen en verwacht dan voor 5k een jonge auto te krijgen met ook nog bepaalde eisen qua formaat. Mits goed onderhouden kan je vaak beter nog een oudere auto rijden dan een nieuwere.

Ik heb je berekening trouwens nog eens nagerekend met 20000km, en dan vergeleken met een B-segmenter op benzine.
Netto voordeel per jaar in euro: € 147
En dan is vaak verzekering duurder voor een diesel, waarschijnlijk meer onderhoud en ook hogere afschrijving. Echt goedkoper is een diesel dus niet.

Voorbeeld van wat je ook benzine kan rijden:
https://www.autoscout24.n...19-c033-e053-e350040aa736
https://www.autoscout24.n...5c-4714-bc8d-256ccfb6f11d

Zeker met de huidige heisa rond diesel lijkt het me persoonlijk geen goed plan om een diesel te kopen als het een tientje per maand scheelt :)
Navi98 schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:40:
Ik begrijp niet dat niemand Volvo aanhaalt? Ik heb pakweg een jaar geleden een V50 (weliswaar een 2.0L diesel 5 cilinder, maar nog steeds enorm zuinig) van 2012 op de kop getikt voor 8K met 150K km op de teller. Het ding was zo goed als volledig uitgerust en bolt nu nog rustig verder op ondertussen al meer dan 180K km - net een eerste serieus onderhoud gehad zonder enige noemenswaardige kosten.

Natuurlijk is 8k net iets boven je budget, maar punt is dat Volvo zeker ook het bekijken waard is, misschien dat je zelfs al met een V40 voldoende ruimte hebt - en die vind je zeker binnen de prijscategorie die jij zoekt, met weinig moeite nog van dit decennium.

Succes ermee!
"Net boven je budget" is wel 60% meer he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:39
MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:07:

"Net boven je budget" is wel 60% meer he :p
Daarom dat ik ook aanhaal dat hij waarschijnlijk ook al heel ver komt met een V40, TS heeft zelf een voorkeur voor kleinere, zuinige motoren dus dan zou hij perfect een 1.6L kunnen nemen, die zie ik al vanaf €3500 voorbij komen, kwestie van een beetje zoekwerk :)

Kortom, een V50 met zuinige motor is perfect mogelijk binnen de prijsmarge van de TS.

Edit:

Om je een beetje inspiratie te geven:
https://www.autoscout24.n...6-e2e702bc1e48?cldtidx=10
https://www.tweedehands.n...-2011-euro-416020481.html
https://www.tweedehands.n...-2009-euro-411804038.html

[ Voor 27% gewijzigd door Navi98 op 29-04-2018 18:47 . Reden: suggesties ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

MK_ schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:07:
Mits goed onderhouden kan je vaak beter nog een oudere auto rijden dan een nieuwere.
Dit. De grotere kosten zijn dan vaak ook reeds achter de rug: airco, remmerij, distributieriem, accu, die eerste elektrokwaaltjes,...

€ 5000 vind ik een lastig budget. Je kan net iets meer hebben dan een "aftandse" wagen, maar is niet genoeg om een zo goed als zorgeloze auto te hebben. Als er grote kosten aan zijn, zal je veel minder geneigd zijn om de wagen van de hand te doen. Je emotie neemt het dan over van de ratio. Je zou bijvoorbeeld een minder geliefde wagen kunnen zoeken voor (pak 'm beet) € 2000 met garantie bij een dealer. En als je in je buurt shopt, kan je meteen persoonlijk aanvoelen hoe die mensen zijn (het zijn niet allemaal oplichters). Offline staan er ook vaak meer wagens te koop dan online. Ze hebben genoeg wagens staan die ze overkopen bij de verkoop van een nieuwe. Goeie wagens verkopen ze direct, maar de minder geliefde gaan naar de export, omdat ze niet verkocht geraken. Zoek zo'n wagen.

Edit: ter referentie, het zijn meestal wagens van rond de eeuw/milleniumwissel. Die bollen bijna 20 jaar rond, dus hebben zich ergens wel bewezen. Kan je vaak nog 2-3 jaar mee verder zonder kosten (onderhoud boeit dan minder).

[ Voor 9% gewijzigd door mieJas op 29-04-2018 18:46 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Navi98 schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:37:
[...]

Daarom dat ik ook aanhaal dat hij waarschijnlijk ook al heel ver komt met een V40, TS heeft zelf een voorkeur voor kleinere, zuinige motoren dus dan zou hij perfect een 1.6L kunnen nemen, die zie ik al vanaf €3500 voorbij komen, kwestie van een beetje zoekwerk :)

Kortom, een V50 met zuinige motor is perfect mogelijk binnen de prijsmarge van de TS.

https://www.tweedehands.n...-2009-euro-411804038.html
Mooie voorbeelden. Alleen wil ik voordeliger uit zijn tegenover benzine, dan is het gewicht van vrijwel alle volvo's te hoog. Alleen een nieuwe variant van de v40 zou kwa gewicht onder de 1150 kilo zitten.

Maarja, als dat het punt niet was geweest dan had volvo zeker op nr.1 op mijn wensenlijstje gestaan. Robuuste auto's! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog niet genoemd maar een i20 is een prima formaat, gelijk als de Polo. Die van mij (2009 model, 1.4 benzine, wel airco geen cruise control) rijdt met een klein beetje inspanning 1 op 20. Verder een prima auto die meer dan OK rijdt.

https://www.autoscout24.n...5-d1f05e0fde9b?cldtidx=16

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 29-04-2018 19:11 . Reden: Link toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:10
Is de Fiat Bravo al genoemd? Redelijk onbekend, maar volgens ANWB en Autoblog een betrouwbare auto. Dan rijd je een C-segmenter voor dit geld, met cruise en met airco. Als je heel goed zoekt misschien wel met BOVAG.

Diesels zijn zeer goedkoop te krijgen. 1.9 is erg vlot en betrouwbaar, maar de rest ook.

Benzine T-jets zitten zelfs nog in de huidige Tipo, ook betrouwbaar. De 90pk houdt qua performance niet over, maar ook voor een prima prijs te krijgen. De 120/150pk zijn turbo's, zeer vlot, als je goed zoekt moet dat te vinden zijn. Die zijn met een zware rechtervoet niet zuinig genoeg, maar wel leuk...

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 29-04-2018 20:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
Die 1.9 is inderdaad een dijk van een blok. Had m in de Stilo, en tussen de 110K en 290K bij verkoop was het alleen bij de beurten olie verversen. Enige onderhoudsdingetje was de distributie bij 150K en rond de 200K een setje gloeibougies. Ding was echt foolproof.

Enige reden dat die Stilo weg is gegaan was onderhoud. Bij 290K was de koppeling en viegwiel versleten, en bij 300K stond de distributie en een setje banden te wachten. Ding is puur vanwege onderhoudskosten weggegaan. We hebben nu een Mondeo teruggekocht van 4 jaar oud.

Overigens, Stilo platform is ook Bravo. Dingetjes die ik buiten de bovengenoemde dingen gehad heb: bussen wielophanging achter, setje dempers achter, wat remblokken en schijven en een handremkabel. Dat was het, en dat vind ik heel erg netjes voor het een auto van 100K naar bijna 300K te rijden.

Wat trouwens wel prettig is aan die 1.9: onderhoudsinterval 30.000 km. Dat duwt de kosten aardig omlaag.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09
Yucon schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:38:
[...]
Dit bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr veel auto voor weinig geld, en een als probleemloos bekend staan blok. Wel duurder want zwaarder maar onder de streep kon het wel eens goed uitpakken.
Zelf een 2006 1.8TDCi met 240k gekocht 2 jaar terug, voor 3000, inmiddels 340k op de teller en tuft lekker door. Net Euro 4 en groene Umwelt Plakette, 1:19 strak met 95% snelweg 125 km/h gemiddeld. Alleen opletten met de 1.6 TDCi uit die serie, heeft een (te) klein oliecarter voor de motor.

Grotere motoren kunnen ook prima zuinig lopen, zeker op cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 21:51
Richh schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:13:
Is de Fiat Bravo al genoemd?

Benzine T-jets zitten zelfs nog in de huidige Tipo, ook betrouwbaar. De 90pk houdt qua performance niet over, maar ook voor een prima prijs te krijgen. De 120/150pk zijn turbo's, zeer vlot, als je goed zoekt moet dat te vinden zijn. Die zijn met een zware rechtervoet niet zuinig genoeg, maar wel leuk...
3 jaar gereden maar was 1:13 bij normaal gebruik, ik zou hem niemand aan willen raden met 20/25k km per jaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:10
assje schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:16:
[...]

3 jaar gereden maar was 1:13 bij normaal gebruik, ik zou hem niemand aan willen raden met 20/25k km per jaar.
De mijne (150pk) doet nu 1:12, maar ik heb m net een paar dagen, dan rijd je... Anders :P

Waarom niet? Vind de mijne best comfortabel. Oké, het is geen Mercedes en er zijn ook andere meer zachter geveerde auto's, maargoed daardoor ligt hij wel weer beter in de bochten. Er is een Autoweek Klokje Rond-filmpje van iemand die er 450k mee op de teller heeft :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 21:51
Richh schreef op zondag 29 april 2018 @ 23:13:
[...]

De mijne (150pk) doet nu 1:12, maar ik heb m net een paar dagen, dan rijd je... Anders :P

Waarom niet? Vind de mijne best comfortabel. Oké, het is geen Mercedes en er zijn ook andere meer zachter geveerde auto's, maargoed daardoor ligt hij wel weer beter in de bochten. Er is een Autoweek Klokje Rond-filmpje van iemand die er 450k mee op de teller heeft :+
Omdat 1:13 :)

Met 25kkm per jaar zijn er zeker betere opties.

Verder wel fijne auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@michelsoe12 Had je al een 1.2TDI op het oog trouwens? Is het model belangrijk? Station of gewoon hatchback?

Ik zat nog even te denken aan de Megane 1.5DCI. C-Segmenter en wel frans.. maar volgens mij niet veel problemen. Voorbeeld: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:16:
@michelsoe12 Had je al een 1.2TDI op het oog trouwens? Is het model belangrijk? Station of gewoon hatchback?

Ik zat nog even te denken aan de Megane 1.5DCI. C-Segmenter en wel frans.. maar volgens mij niet veel problemen. Voorbeeld: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Ziet er goed uit! Ook het verbruik en gewicht. Helaas wel een Renault met een dci . We gaan er wel naar kijken, je weet maar nooit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 07:59

vectormatic

Warlock of the doorlock

michelsoe12 schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:19:
[...]

Ziet er goed uit! Ook het verbruik en gewicht. Helaas wel een Renault met een dci . We gaan er wel naar kijken, je weet maar nooit :-)
Die DCI is niks mis mee, zit in alles van een renault twingo tot een mercedes A klasse tegenwoordig.

Heb zelf zo'n megane anderhalf jaar in de lease gehad met diezelfde 1.5, heerlijke auto, comfortabel en stil, enige wat ik in het kader van "frans" heb kunnen merken is dat de navi/radio heel af en toe spontaan een reboot deed, maar als ik het goed heb is dat spul allemaal van TomTom, dus ja, wat noem je frans...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
michelsoe12 schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:50:
Hallo allemaal.

Honderden sites, resultaten en auto's verder weet ik nog steeds niet wat nou een verstandige keuze is. Ik ben geen auto kenner, en weet dus niet welke auto's nou wel/niet de moeite waard zijn om te bekijken en eventueel te kopen.

Mijn ervaring met franse auto's is echt enorm slecht. Ze roesten naar mijn idee snel en hebben veel onderhoud en reparaties nodig. Japanners zijn altijd goed volgens mij, en duitse auto's zijn ook prima.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen bij een zoektocht.

Ik heb een paar eisen, en evenals al wat auto's op het oog.

- Het moet een benzine of diesel zijn
- Benzine max 170.000km , diesel het liefst onder de 200.000km.
- Een diesel max 1150 kilo.
- Bij voorkeur een auto dat zo jong mogelijk is.
- NAP
- 5 deurs
- zuinig ( minimaal 1:15 in de praktijk )
- Moet ruim zijn, maar geen volkswagen up, 107 etc.

Auto's dat ik op het oog heb:

Peugeot 207 1.4 VTI COOL 'N BLUE bouwjaar 2008
Seat ibiza 1.2 TDI Style Ecomotive
Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Dynamic
Seat Ibiza ST 1.2 TDI STYLE ECOMOTIVE
SEAT Ibiza 1.4 TDI
Skoda Fabia 1.2 TDI 55KW Combi 2011

Wat misschien opvalt is veel keuze voor 1.2 tdi motoren. Het trekt mij aan omdat ze enorm zuinig zijn, maar helaas zijn ze ook best zwak en geen racemonster. Maar als ik voor een racemonster ga, zie je dat in het verbruik terug en dat willen we juist niet.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :-)
Als ex Fabia Station 1.2tdi rijder, adviseer ik je: Doe het niet!!!
De ruimte was ideaal en de indeling maakte het een ruimere auto om te zitten dan de Ibiza station.

Voor de ruimte is het nog steeds een geweldige auto. Relatief een erg ruime kofferbak.
Maar alle storingen en het gezeik bij de dealer was het echt niet waard.
Tel daarbij op dat de VAG in aftersales echt bizar klantonvriendelijk is.

Ze wilden mij op het laatst niet meer helpen met een airco, die af fabriek niet goed functioneerde. Een gloednieuwe auto, waar bij bestelling zaken al miste, of niet meer geleverd konden worden. Wel voor betaald en achteraf niet meer voor gecompenseerd.

Slechte reparaties die gewoon niet uitgevoerd worden, stilvallende motor en afslepen, kraakjes in het dashboard, storingen met minder motorvermogen (ja dat kan zelfs bij een 78pk 1.2TDI).

En dan te bedenken dat ik hem maar 1,5 jaar heb gereden. :X

Ik mis een Fiesta op je lijstje, is er een reden dan die er niet op staat?
michelsoe12 schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:19:
[...]

De 1.5 dci staat een stuk hoger op mijn lijstje dan de 1.2tdi.
Op zo'n beetje ieder vlak, vermogen, soepele motor, storingen... Eigenlijk gewoon in ieder opzicht is de 1.5DCI superieur aan de 1.2TDI.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 30-04-2018 14:04 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

dfrenner schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:01:
[...]

Op zo'n beetje ieder vlak, vermogen, soepele motor, storingen... Eigenlijk gewoon in ieder opzicht is de 1.5DCI superieur aan de 1.2TDI.
Inhalen op de snelweg gaat duidelijk minder. Dat komt omdat het maximum vermogen bij een lager vermogen vrijkomt.. Daarin wint het VAG blokje want daar zit het vermogen precies waar je het wil hebben om een vrachtauto in te halen. Verder ben ik het wel met je eens, maar om precies die reden was ik blij toen ik m'n clio tegen een ibiza kon inruilen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 30-04-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yucon schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:16:
Inhalen op de snelweg gaat duidelijk minder. Dat komt omdat het maximum vermogen bij een lager vermogen vrijkomt.. Daarin wint het VAG blokje want daar zit het vermogen precies waar je het wil hebben om een vrachtauto in te halen.
Heb je er wel eens in gereden?
Bij inhalen op de snelweg moest ik toch echt terugschakelen naar zijn 4 of 5 om een beetje snelheid te maken.

In een 1.5DCI hoeft dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Als ik je startpost zo zie denk ik koop gewoon een Golf 5 met de oerdegelijke 1.9 TDi motor.. Je wilt geen zware auto, geen grote motor, wel prestaties...

Misschien is de Golf dan niet perfect (zwaar, grote motor) maar qua verbruik is 1:18 te realiseren, hij is ruim (dit wil je wel, maar geen VW up)

en ren alsjeblieft weg bij die 1.2 TDI's! Rampen blokken! Dan kun je beter iets meer tanken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

dfrenner schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:18:
[...]

Heb je er wel eens in gereden?
Bij inhalen op de snelweg moest ik toch echt terugschakelen naar zijn 4 of 5 om een beetje snelheid te maken.

In een 1.5DCI hoeft dat niet.
Ik heb ze beiden gehad. Met terugschakelen is niets mis, en als je dat doet ging hij beter vooruit dan de renault zonder terugschakelen. Terugschakelen had in de renault weinig zin omdat je dan weer te hoog in de toeren zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hij is vaker voorbij gekomen, maar ik zou zelf ook de Fiat Grande Punto 1.3 diesel aanbevelen. Motor is zuinig, soepel en erg betrouwbaar, auto zelf is ook behoorlijk foolproof. Daarnaast lekker licht en toch ruim, achterbank kan volledig vlak wat je ruim 1000 liter aan bagageruimte oplevert :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 07:59

vectormatic

Warlock of the doorlock

Yucon schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:16:
[...]

Inhalen op de snelweg gaat duidelijk minder. Dat komt omdat het maximum vermogen bij een lager vermogen vrijkomt.. Daarin wint het VAG blokje want daar zit het vermogen precies waar je het wil hebben om een vrachtauto in te halen. Verder ben ik het wel met je eens, maar om precies die reden was ik blij toen ik m'n clio tegen een ibiza kon inruilen.
Daar zit je toch echt naast

https://www.autoweek.nl/c...=55181&id2=70000&cache=no

De Clio heeft 40nm koppel extra, en levert piek koppel al 250 tpm eerder, piekvermogen scheelt maar 200 tpm, en als je met 4200 tpm in een diesel voorbij een vrachtwagen gaat, heb je zoiezo al moeten terugschakelen.

Ik gok dat zowel de koppel als vermogenscurve van de polo in zn geheel onder dezelfde curve van de clio past, waardoor de clio een wat langere bak kan hebben, en je dus minder de tractorbeleving hebt. En alsnog is de clio merkbaar vlotter naar de 100

Ik heb zelf een maand of 4 per stuk in zowel de polo 1.2 TDI en daarna de clio 1.5 DCI gereden, de clio is werkelijk op alle vlakken de betere auto

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter

We hebben 3x een seat ibiza bekeken en alle 3 door onze garage laten checken voordat we tot aankoop zouden overgaan.

De 3e welke wij aangekocht hadden was helemaal in orde. Wel een iets hogere km stand van 188.000 maar dat was te overzien en voor een diesel best prima. Ook was de 3e geen leasebak, maar van een paticulier dat een stuk zuiniger omgegaan is met zijn auto. Ook elk jaar een grote beurt gehad (terwijl de 30k niet eens gereden waren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kyHLnnGQzb2irMgNAG7jFysm/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Yucon schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:29:
[...]

Ik heb ze beiden gehad. Met terugschakelen is niets mis, en als je dat doet ging hij beter vooruit dan de renault zonder terugschakelen. Terugschakelen had in de renault weinig zin omdat je dan weer te hoog in de toeren zat.
Sorry hoor, maar terugschakelen had geen zin bij de Renault!?

80-120:
3de versnelling: 8,5 sec
4de versnelling: 10,4 sec
5de versnelling: 14,1 sec
6de versnelling: 22 sec

YouTube: Renault Megane III, acceleration test, 80-120 km/h in different gears

Fabia 1.2TDI:
80-120:
4de versnelling: 14,1 sec
5de versnelling: 21,8 sec

Maar het ergste in de Fabia was als het 130km/h is en je wil dan versnellen om in te halen. Van 120-140 is echt heeeeeeel traaaaaaaaag.

Zo'n DCI is dan veel lekkerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
michelsoe12 schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:16:

[afbeelding]

Gefeliciteerd met de aankoop!
Ik hoop echt dat de problemen je bespaard blijven.

Veel veilige kilometers gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
@michelsoe12 nu toch een 1.2 tdi?

Ik hoop dat je geen noemenswaardige problemen krijgt, ken er velen nml...

Maar in ieder geval gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop vele (veilige en probleemloze) kilometers toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:07:
@michelsoe12 nu toch een 1.2 tdi?

Ik hoop dat je geen noemenswaardige problemen krijgt, ken er velen nml...

Maar in ieder geval gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop vele (veilige en probleemloze) kilometers toegewenst!
Dankjewel! :)

De kritieke onderdelen welke vaak defect raken zijn aan deze auto vervangen, zoals brandstofpomp, roetfilter en EGR klep. De EGR klep is ook uitgeschakeld door de vorige eigenaar.

Laten we het open dat er verder niks meer zal gebeuren, ik en de garage hebben er in ieder geval vertrouwen in! :)
Pagina: 1