Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Al zeer lange tijd (Sinds begin 2012 ergens) ervaar problemen met mijn receiver en speakers. Na vele testen vraag ik mij af of ik nog iets over het hoofd zie:

Hardware:
Receiver: Onkyo TX-SR508
Speakers: Jamo A102 HCS 6
Spullen zijn aangeschaft bij iBood op 28-09-2010

Probleemstelling:
Via de subwoofer-poort krijg ik (bijna) geen bass meer. Het probleem ligt niet bij de subwoofer (zie verderop) maar bij de receiver. Ik heb diverse instellingen geprobeerd, receiver gereset etc, maar kreeg de sub niet meer fatsoenlijk spelend. Er is een zeer lichte brom te vernemen wanneer ik mijn hand op de conus leg, en de brom is ook zéér zwak te horen bij bijvoorbeeld het gebruik van een subwoofer test op YouTube. Voorheen kon ik de ramen laten trillen, kopjes 'liepen' bijna de kast uit van de trillingen etc., oftewel: flink bass. Probleem speelt op alle kanalen, zowel digitaal als analoog.

De volgende opties geprobeerd:
- Andere kabel tussen subwoofer & receiver geprobeerd: Geen verbetering
- Crosstest: Eigen subwoofer op deze receiver geen geluid, eigen subwoofer op een andere receiver levert wel een werkende sub op.
- Crosstest: Andere subwoofer op deze receiver geen geluid, de andere subwoofer op een andere receiver levert wel een werkende sub op.
- Op de receiver de subwoofer op +12dB gezet: Geen verbetering
- In de equalizer de sub op hoogste niveau gezet
- Beide aansluitingen op de sub geprobeerd
- Speaker settings gecontroleerd: Front en surround op small, subwoofer op yes, speaker levels op 0
- Volledige factory reset + 1 uur van de stroom. Subwoofer functioneert nog niet goed.
- Subwoofer teruggezet naar standaard instellingen (crossover, cutoff ed): geen verbetering
- Lichtjes druk gezet in alle richtingen op de subpoort op de receiver

Na deze testen heb ik bij iBood een ticket aangemaakt om de receiver te laten repareren. Deze is doorgestuurd naar CE Repair in Nijmegen. De eerste keer kwam de receiver na enkele weken terug met de opmerking " RESET DEVICE; TESTED; TIP: READ USER MANUAL FOR AUDIO SETTINGS". Jammer dat ze mijn verhaal niet hebben gelezen, o.a. van de crosstest, anders was gelijk duidelijk voor ze dat dat het probleem niet is. Hierop contact opgenomen met CE Repair, welke bevestigd (en ik citeer): "Uw receiver is inderdaad alleen maar ge-reset.". Hierop contact opgenomen met iBood en aangegeven dat de reparatie niet naar behoren uitgevoerd is en ik de receiver nogmaals voor reparatie aan wil bieden. iBood verzocht mij telefonisch contact te zoeken met CE Repair. Ik heb telefonisch contact gehad, waarbij de persoon mij adviseerde het verhaal op de e-mail te zetten. Dit gedaan, waarbij via iBood geregeld is dat de receiver nogmaals voor reparatie weg kon. Na enkel dagen/week kreeg ik de receiver opnieuw teruggestuurd, ditmaal met de opmerking: Factory reset uitgevoerd, receiver gerepareerd. Mijn grootste vrees bleek waar: Nog steeds geen bass. Na contact met iBood kreeg ik een telefoonnummer doorgestuurd welke bestond uit 9 cijfers. Meerdere malen gevraagd via e-mail en telefoon om het juiste nummer, maar deze nooit mogen ontvangen. Inmiddels was mijn garantie verlopen, waarop ik heb besloten het er maar bij te laten zitten.

Hebbben jullie op basis van bovenstaand verhaal een idee waar ik het moet zoeken? Overige functies van de Onkyo bevallen nog prima en de receiver werkt, afgezien van het sub-probleem ook nog goed.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das een jamo sub210 die er bij zit toch? Die heeft helaas geen high level ingang, maar je zou kunnen overwegen om een high/lo level converter te halen. Kan ie op je speakeraansluiting en omzeil je het probleem met de sub pre-out dat er kennelijk is. Wel ff je speakers op large zetten anders krijgen ze nog niet het volledige geluidsspectrum. De discrete .1 ben je dan weliswaar kwijt maar dat ga je niet echt merken.

Maar kun je zelf wellicht met een multimeter iets aan die pre-out meten? En open deur: hoe hoog staat je crossover op de sub? En weet je zeker dat je instellingen van je receiver ook matchen met je setup? Het zijn open deuren allemaal, maar een setting over het hoofd zien kan best hoofdpijn opleveren.

Edit: ik mag aannemen dat dat ding iets van Adussey oid heeft. Wordt de sub wel gedetecteerd bij het instellen?

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 29-04-2018 10:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb de crossover op de sub en receiver op diverse settings geprobeerd. Op de receiver van 80 tot 200, de sub gaat niet verder als 150. De receiver heeft inderdaad ook Audyssey, maar ook hierbij wordt de subwoofer niet geactiveerd/gedetecteerd.

Ik kan in het menu ook de speaker levels selecteren. Wanneer ik left/center/right bij langs loop, gaan de betreffende speakers ruisen (om de levels in te kunnen stellen). De subwoofer echter laat niets horen.

Ik heb een multimeter liggen. Wat zou ik eventueel moeten meten op de pre-out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat laatste kan ik je niet goed zeggen. maar je zou het kunnen vergelijken met wat je op een andere pre-out of line-out meet?
@JvS @LA-384 hebben jullie daar inzicht in? :)

Verder: voordat je audissey draait, weet je zeker dat je ingesteld hebt op de receiver dat je ook een sub aangesloten hebt? Check anders je boekje ff, loope de initiele config echt stap voor stap door. Kan zomaar zijn dat je iets over het hoofd ziet :)

Als dat ook niet werkt dan zou ik echt voor de lineconverter optie gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:45:
Dat laatste kan ik je niet goed zeggen. maar je zou het kunnen vergelijken met wat je op een andere pre-out of line-out meet?
Ik neem aan dat ik dan in dit geval spanning zou moeten gaan meten? Dan is het de vraag wat ik zou moeten verwachten qua waardes. Ik wacht het eventuele antwoord van beide heren even af.
Verder: voordat je audissey draait, weet je zeker dat je ingesteld hebt op de receiver dat je ook een sub aangesloten hebt? Check anders je boekje ff, loope de initiele config echt stap voor stap door. Kan zomaar zijn dat je iets over het hoofd ziet :)

Als dat ook niet werkt dan zou ik echt voor de lineconverter optie gaan.
Ik weet inderdaad zeker dat deze aan staat :) , toch thanks. Bij de initiële installatie toen ik de set net had heb ik destijds geen instellingen aangepast, de sub werkte gelijk.

Ik durf niet te zeggen of het probleem plots opgetreden is of geleidelijk aangezien de sub niet altijd inschakelde, vooral wanneer het volume lager stond. Het viel mij toen op dat hoe hard ik het volume ook zette, de sub niet meer aan ging waardoor ik getriggerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Hi - Lo convertor is een optie, maar dan moet je wel de fronts als large instellen.

Met een multimeter meten is wel wat lastig. Je krijgt er max iets van 0.7volt uit, maar dan moet je een maximaal hard subwoofer signaal maken. Ook niet zo zinnig, want aan de sub ligt het niet.

Als die output echt stuk is, blijft repareren over, receiver vervangen of een hi-lo convertor (en dan aansluiten op fronts).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
The Eagle schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:45:
Van meten heb ik geen kaas gegeten helaas. ;(

Maar als ik dit zo lees, kan het haast niet anders dan dat de sub output op de receiver geen signaal uitstuurt en dat het niet een kwestie van verkeerde instellingen is. Ook omdat er zelfs tijdens de audyssey test geen geluid komt.

Overigens petje af voor de troubleshooting van de ts. Je hebt zo'n beetje alles eerst zelf geprobeerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat laatste geldt zeer zeker, zo zien we ze helaas veel te weinig.

Verder:
Ik weet inderdaad zeker dat deze aan staat :) , toch thanks. Bij de initiële installatie toen ik de set net had heb ik destijds geen instellingen aangepast, de sub werkte gelijk.
Dat het bij de initiele install meteen werkte geeft geen garanties. Heb updates wel eens meer overhoop zien gooien. Check check dubbelcheck? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
@LA-384 , thanks voor je compliment :) . Ik heb zelf de instelling, ik vraag hulp, dan moet ik het diegene die mij helpt zo makelijk mogelijk maken.

Het gekke is, er komt zeer zwak signaal door/zeer zwak subwoofer geluid uit, het is niet dat er niets meer door komt.

@The Eagle: Deze receiver heeft geen internet/netwerk mogelijkheid, dus updates zal hij niet krijgen :P.

Goed, zonet nog gauw even wat foto's gemaakt van de settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KCNXxGOfFlXoLPVCZlx1VP3c/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nuiJTcYWS7LZubRtiodgyQtB/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FFeydkx8vzYS3sn9gKZYEnKx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EF4vWt9KyJRG8c8F9PAuf4Vn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SV7UbxiQCQRYBwpQnIpDWT8r/medium.jpg

Zien jullie nog iets bijzonders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
Speakers op 4 Ohm zou ik zelf nooit selecteren. Waarbij het in dit geval ook eens niet in overeenkomst is met de specs die geven dat de Jamo 6 Ohm is. En 120 Hz als crossover is ook wat laag voor speakers die 150 Hz aangeven. Maar dat alles maakt niet dat je subwoofer het spontaan weer zou moeten gaan doen, die instellingen lijken te kloppen waarmee ik me aansluit bij de heren hierboven, kapotte Onkyo. Qua Trouble Shooter was dat ook al waar je zelf op uit kwam na het wisselen van receiver en subwoofer.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 01-05-2018 02:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste, heb je ondertussen een oplossing gevonden ervoor? Ik heb net hetzelfde probleem met men onkyio... Er komt bijna niets van geluid door de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:57:
Beste, heb je ondertussen een oplossing gevonden ervoor? Ik heb net hetzelfde probleem met men onkyio... Er komt bijna niets van geluid door de sub.
Nee, helaas niet. Ik laat het er bij zitten, ondanks dat de 508 een prima receiver is met genoeg opties. Het is maar de vraag waar het issue precies zit, onderzoek- en reparatiekosten zullen waarschijnlijk niet opwegen tegenover de kosten van een nieuwe receiver met alle nieuwe extra opties (4K, Chromecast ingebouwd, Bluetooth ingebouwd, ethernet, internetradio etcetc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk dat een hobbyist of reparateur op CircuitsOnline.net nog wel een poging wil wagen je te helpen of voor je te repareren. Op dit punt zul je nu in ieder geval niet meer ontkomen aan openschroeven en meten/solderen om dit beestje te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

* Lip pakt zijn Magic 8 Ball, met ALLE antwoorden.
* Lip schut zijn Magic 8 Ball, en vraagt aan de Magic 8 Ball:
"Of de receiver van @The Executer, een defect heeft."

Het antwoord van de Magic 8 Ball is:
Afbeeldingslocatie: https://laycegardner.files.wordpress.com/2014/11/concentrate.jpg?w=540

* Lip schut nogmaals zijn Magic 8 Ball, en doet poging 2 om nogmaals de bovenstaande vraag te stellen. En vraagt nogmaals aan de Magic 8 Ball:
"Of de receiver van @The Executer, een defect heeft."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MiDV9ECqNPKiM5LASYW6d52V/full.jpg

* Lip schut nogmaals de Magic 8 ball, en stelt de volgende vraag:
"Of de subwoofer van @The Executer, nog in goede technische staat is."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iuGgzNKedxz39EFDQFu7u0Hl/full.jpg

ATTENTIE, ATTENTIE!!!

Vind hier, alle antwoorden van de Magic 8 Ball

[ Voor 7% gewijzigd door Lip op 15-05-2019 19:39 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldijomo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-08 12:20
Ik had of heb, denk ik hetzelfde. Als ik de Adussey set-up doe, ziet hij via het tv scherm de sub wel maar geen geluid. Terwijl de test loopt, heb ik de stroom 10 sec van de sub gehaald met de stekker uit het stopcontact. Bij het weer insteken gaf de sub (Onkyo) meteen een mooie bas. Ik schakel deze nu met een Action AB-schakelaar even aan en uit als ik hem wil gebruiken en dan werkt het. Ik hoop hier nog een echte oplossing voor te vinden. De standby moet eigenlijk gewoon weg.

https://mastodon.nl/@NiemPseu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
Topics kicken is niet de bedoeling, verder in je eigen topic: Denon X2600H, Onkyo Subwoofer gaat niet uit stand-by

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.