Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23
Voor een (compacte) home theatre kamer ben ik op zoek naar een enigszins betaalbare 5.1 set. Mijn voorkeur gaat uit naar het aanschaffen van een mooie tweedehands set waarbij ik iets meer 'bang for buck' krijg dan een nieuwe set van een minder merk.

Ik zoek een?

5.1 set met kleine speakers en een sub

Wat is je budget?

Ongeveer 200-250 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Om films te kijken met 5.1 geluid, eventueel later uit te breiden naar 7.1. Ik ga het aansluiten op een Yamaha RX-V575

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik heb een beetje rondgekeken naar de KEF 2005.2 eitjes op Marktplaats, die vind ik er wel mooi uit zien. Maar wellicht is er wel iets beters te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Canton en jbl hebben ook wel prima setjes. Nog beter ga je zoeken voor voor een setje jamo hcs 426.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

pricewatch: Logitech Z906

kan je gelijk nieuw kopen :-) uitstekende set.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
NL_Scratch schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:04:
Canton en jbl hebben ook wel prima setjes. Nog beter ga je zoeken voor voor een setje jamo hcs 426.
Ik heb hier ook naar gekeken maar vind ik een vrij grote set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
basdej schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:08:
pricewatch: Logitech Z906

kan je gelijk nieuw kopen :-) uitstekende set.
Ja maar hier kan ik mijn receiver dan weer niet mee gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
peligro2k schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:04:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken maar vind ik een vrij grote set!
Qua formaat valt het wel mee hoor.
Voor een vloerstaander zijn de fronts van deze HCS 426 behoorlijk bescheiden.
Zet er maar is van een hoger gepositioneerd merk/model naast, dan zijn ze bijna klein...

De kleine setjes, waaronder ook de Logitech Z-5500/Z906 maar ook de vele JBL, Canton, LG, Samsung etc. etc. hebben één (groot) probleem. Het hoog en mid-hoog spelen ze over het algemeen prima af. Maar omdat het dermate kleine speakers zijn zullen ze niet tot nauwelijks volume kunnen produceren tussen de 70 en 250hz. (verschilt uiteraard wel per set).

Dit komt simpelweg omdat je voor die frequenties grotere speakers nodig hebt, en deze uiteraard niet passen in de kleine satelliet systemen. Er zijn merken met kleine satellieten die een aardig eind komen, maar dan moet je diep in de buidel tasten.

Om het "gat" op te vullen van dit "mid-laag" worden er veelal subwoofers meegeleverd om dit op te vangen. Echter een subwoofer hoort (in de ideale situatie) alleen het echte laag te produceren, denk aan frequenties ruim onder de 75-100hz. Bij dergelijke kleine 5.1 systemen gaat de subwoofer dus ook het gat tussen 100 en 250 hz opvullen. Dit resulteert in een vervelende, bonkende en niet natuurlijk klinkend geluid.

De logitech setjes zijn hier ook een goed voorbeeld van. Zelf jaren de logitech z-5500 gehad en voor films en gamen echt dikke prima, maar voor muziek zijn ze eigenlijk niet geschikt.

Een tussenmaat zouden boekenplank speakers zijn. Deze zijn niet zo groot als vloerstaanders maar hebben wel een veel groter bereik. Zelf ben ik ook voor een setje Q-acoustic 3020 gegaan als upgrade vanaf de logitech z-5500, en wat een verschil!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

NL_Scratch schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:31:
[...]

Een tussenmaat zouden boekenplank speakers zijn. Deze zijn niet zo groot als vloerstaanders maar hebben wel een veel groter bereik. Zelf ben ik ook voor een setje Q-acoustic 3020 gegaan als upgrade vanaf de logitech z-5500, en wat een verschil!!
Denk dat boekenplank speakers (te starten met een 2.0 systeem, gezien het beperkte budget) de beste oplossing zijn. Gedurende de tijd kun je dit uitbreiden naar 2.1, 3.1 en 5.1.
2e hands is een optie (aanbod zat), alleen lastig om eea van vergelijkbare series en uiterlijk te verzamelen.

Issue met de kleine sets is dat de range aan frequenties die ze niet weer kunnen geven vrij groot is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 30-04-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Zou het een optie zijn om te beginnen met 4 van deze speakers? Dan kan ik er later nog een center en een sub bij kopen. Deze krijgen over het algemeen erg goede reviews.

https://www.amazon.co.uk/...eywords=bookshelf+speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
NL_Scratch schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:04:
Ik ga vanavond naar zo'n setje kijken voor 100-125 euro. Prima prijs lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Dat is een prima prijs, heel af en toe zie je ze voorbij komen nieuw voor zo'n 200-250 op ibood o.i.d.
Wellicht nog wel een keer een sub toevoegen, want echt hele diepe/zware bass zit er niet in. Maar een Jamo 210 kost ook de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
NL_Scratch schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:08:
Dat is een prima prijs, heel af en toe zie je ze voorbij komen nieuw voor zo'n 200-250 op ibood o.i.d.
Wellicht nog wel een keer een sub toevoegen, want echt hele diepe/zware bass zit er niet in. Maar een Jamo 210 kost ook de wereld niet.
Ik twijfel nog een beetje of het niet te groot is. De ruimte waar ze in komen te staan is maar 2.70mx5.5m.
Dan zou een set van die Kef eitjes misschien mooier zijn...
Pagina: 1